Analytici společnosti TNS Worldpanel Entertainment zveřejnili wiisledky své studie, která ukazuje, že ženy a starší lidé hrají videohry častěji než kdykoliv dříve, údaje o typických hráčích se přitom wiirazně nezměnily. Za poslední čtyři roky vzrostl počet lidí starších 45 let, kteří vlastní nebo si kupují hry, o wiice než 40 procent. Ještě vyšší nárůst vykazuje počet hrajících žen, tento ukazatel vzrostl ve stejném období o 67 %. Hrajících mužů příliš nepřibylo, ve své kategorii zaznamenali samci pouze čtyřprocentní růst. Tento údaj však zcela jistě nemá žádnou souvislost s jinou čtyřprocentní skupinou. Tato čísla se týkají velké Británie. Z toho lze odvozovat, že podobný wiivoj proběhl i v dalších vyspělých státech. V České republice se k takowiim číslům určitě neblížíme, ale mnozí z nás již delší dobu bojují o joypady se swiimi něžnými polovičkami, s rodiči se snad ještě dokážeme dohodnout.
Zajímavé je i další zjištění. Nejwiice her ze 47 milionů kusů prodaných za posledních 12 měsíců v Británii, cca 57 procent, směřuje k hráčům mladším 20 let, ale tato skupina se na nákupech podílí pouhými 22 procenty. Zbytek tvoří hry zakoupené milujícími rodiči, prarodiči a dalšími hodnými strýčky. Objem nákupů vzrostl meziročně o 10 %, ve srovnání s předchozí pětiletkou se pak prodává o 50 % her wiice. V Británii, ale dost možná i u nás s tím, jak trochu bohatneme a dřívější fanatičtí pařani dospívají a občas utrousí nějakou tu korunu alespoň za hry, které nelze ukradnout.
Změna v rozložení herního trhu napříč pohlawiimi a věkowiimi skupinami vychází z celé řady faktorů. Mezi ně patří například přirozené stárnutí prvních hráčů, kteří si svou dětskou zábavu vzali do dospělosti. Dalším faktorem je přijetí wiideoherního průmyslu jako běžné složky zábavního mixu ve 21. století. A v neposlední řadě je tu rozšíření nowiich typů her, které oslovují lidi bez ohledu na věk, pohlawii, barvu pleti, náboženstwii a sexuální orientaci. Wiiznamným hráčem v této oblasti je Nintendo, které díky hrám jako Dogz a Brain Training dostalo ke kapesní konzole Nintendo DS zástupy starších a pokročilých občanů Britské koruny.
Diwiite se, co má GameEkonom s tím nahrazováním ví a vý znaky wii? Tak to vás vítáme zpět z návštěvy Marsu. Samozřejmě i GameEkonom podlehl Wii manii nebo spíš svému malému kolegovi, který s wii strávil celý wiikend a do telefonu jen wiil. A dost už!
Dost už wii, ale u Wii ještě pár řádek zůstaneme. Protože Nintendo zaznamenalo obrovský úspěch i při startu v Evropě, nemůžeme pomlčet. Většinu zpráv jste již měli možnost číst díky poblázněným redaktorům, a tak připomeneme jen to, že během prvních dvanácti hodin prodeje Wii ve Velké Británii se v průměru každou sekundu prodala jedna konzola. V Česku se některým šťastlivcům podařilo sehnat Wii i ve večerních hodinách, ale to byla spíš náhoda a nebo návrat starých dobrých podpultových dob. Protože je před Vánoci, vzbuzuje to téměř nostalgii. Každý, komu je nad třicet si jistě vzpomíná na čekání ve frontě na banány. Podobné to bude s Wii až do Vánoc, na trh by se měly dostat nejméně ještě dvě zásilky, Nintendo soustředí své výrobní kapacity právě na Wii, snad i na úkor kapesního DS, které spolu s PlayStation 2 patří k nejprodávanějším herním zařízením posledních týdnů.
Žaloba kvůli wiimote
Úspěch Wii není beze stínu. Společnost Interlink podala proti Nintendub žalobu. Její právníci se domnívají, že ovladač wiimote obsahuje technologie chráněné patentem číslo 6,850,221, který byl podán 1. února 2005. Tento patent popisuje dosti vágně elektronické zřízení, které slouží k ovládání elektronických systémů jako jsou počítače namířením zařízení. úžasná právnická formulace, že? Popis dále pokračuje: zařízení vykonává funkce myši, je přenosné a ke své činnosti nevyžaduje podložku. Tento obecný popis je opravdu neurčitý, ale součástí patentové dokumentace je nákres, který je wiimote podobný.
Interlink požaduje od Nintenda trojnásobek vypočítaných škod, úroky a úhradu dalších nespecifikovaných částek, nechybí samozřejmě žádost o nahrazení nákladů na soudní řízení. Nintendo odmítlo tuto záležitost komentovat. každopádně bude zajímavé sledovat vývoj soudního sporu a další rozvoj „netradičních“ herních ovladačů. Napodobeninu wiimote chystá Sony a kamerka EyeToy má již obdobu pro Xbox. Stejně jako kdykoliv dříve tak nakonec o úspěchu rozhodnou až hry, které konkrétní technologii využívají.
Sony hlásí vyřešení výrobních problémů
Sony oznámilo, že se jejím odborníkům a výrobním partnerům podařilo odstranit všechny problémy, které zpomalovaly výrobu nové generace PlayStation. Sony tímto oznámením doplnilo přiznání, že se nepodařilo naplnit cíle pro objem dodávek PS3 v prvním kole prodeje. Informace pocházejí od vrchního tiskového mluvky Sony v USA, který však v zápětí doplnil, že jeho společnost stále hodlá do konce roku dodat na trh milion kusů PayStation 3. Pro zajištění dodávek do USA chce Sony namísto pomalých lodí využít expresní leteckou přepravu, která však dále zvýší ztrátu společnosti na každé prodané konzole.
Při uvedení PS3 do prodeje bylo na americkém trhu k dispozici pouze 197 tisíc konzol, o polovinu méně, než Sony slibovalo. Nintendo hranici čtyř set tisíc zařízení přesáhlo o 76 tisíc kusů, a také prodalo všechny dostupné jednotky. Dost je Xboxů 360, těch se za listopad prodalo 511 000, ale pořád nejde o nejlépe prodávanou konzolu v měřeném období. Nejlépe se daří té nejlevnější. PlayStation 2 s tisíci her v nabídce je i přes menší výkon stále oblíbenou volbou, 664 000 prodaných kusů mluví samo za sebe. Stejné je to i s pohledem na prodejnost her, přídomek PS2 se tam vyskytuje často. Jak by taky ne, když tuhle hračku má snad každá druhá americká domácnost.
U kapesních zařízení se ale Sony tak dobře nemá. Nintendo DS bylo v listopadu naprostou jedničkou, jen 82 000 kusů dělilo DS od kulatého milionu prodaných krabic. Sony PlayStation Portable si z obchodů odnesla přibližně polovina lidí – 412 000. Ale ani tohle číslo nestačilo na pokoření další hračky od Nintenda. Už trochu zastaralý Game Boy Advance stále válí – v listopadu se prodalo 641 000 těchto hraček.
Samorost dorostl do USA
I u nás známá a obdivovaná hra Samorost 2 vytvořená ve flahsi se dočkala celosvětového uznání. Hned ve dvou kategoriích se dostala do finále Festivalu nezávislých her. Samorost útočí na vítězství v kategorii nejlepší webová hra a nejlepší grafické ztvárnění. Autor hry Jakub Dvorský (se spolužákem Václavem Blínem tvoří studio Amanita Design) si v případě výhry bude moci ukrojit z koláče celkové výhry ve výši 50 000 dolarů.
Samozřejmě mu to přejeme. Nějaké peníze už navíc vydělává sama úspěšná hra – část je dostupná zdarma, za pokračování ve hře je ale potřeba zaplatit mírný bakšiš. Určitě už mají všichni čtyři lidé, kteří se na vývoji podíleli, alespoň na pár piv. O vítězích IDF se rozhodne 7. března na Game Developer Conference. Držte palce.
Pozor na leváky
Leváci často dosahují ve hrách lepších výsledků než pravoruká většina. Vynikají zejména v plnění obtížných nebo rychlých úkolů, které zahrnují zpracování velkého počtu informací a stimulů. K tomuto závěru došli australští vědci z Národní univerzity, kteří se soustředili na srovnávání práce mozku mezi leváky a praváky.Kromě hraní akčních her levákům lépe jde řízení nebo pilotování letadel. Důvodem je efektivnější spolupráce obou hemisfér u leváků. Jestli neustále dostáváte na zadek při hraní CSka, zkuste se podívat, v jaké ruce drží soupeř myš. Pokud v levé, máte skvělou omluvu pro své mizerné výkony.