Mass Effect

Mass Effect

GameEkonom: Z Hollywoodu do her

  • 4
Příběhy se vrací, smajlík pomáhá golfistům, Atari konečně mimo Nasdaq, Bioware vyměknul a Sony trpí

Tvůrci videoher se po dlouhé době zase vrací k vyprávění silných příběhů. I 3D střílečky mohou nést silný příběh. Osvědčilo se to v CoD4 nebo Bioshocku, excelentním příkladem silného příběhu potom disponuje polský Zaklínač, ale nejsou jediní. Na příběhu mimo jiné stojí i úspěch české Mafie, o připravovaném druhém díle nemluvě. Změnu paradigmatu tvorby her dokazuje i cech amerických scénáristů, kteří začali vyhlašovat své výroční ceny i v kategorii videoher.

Podle právnické firmy Nixon Peabody, která zastupuje herní firmy při vyjednávání se scénáristickým cechem, roste počet her, které využívají hollywoodské mozky. Ročně nyní vzniká více než desítka her s pomocí původně filmových scénáristů, ještě před několika lety přitom Nixon Peabody zprostředkovávala pouze jednu dvě smlouvy ročně.

Zkušenosti filmových scénáristů nenacházejí využití pouze v čistě „příběhových“ hrách, jako jsou adventury nebo RPG, ale i ve střílečkách a dalších typech her, které obsahují text a „příběhové“ animace, které spojují různé části hry. Střihové scény mohou v průběhu hraní dát dohromady i hodinu filmečků, a to má k filmovému průmyslu opravdu blízko. Ostatně, bez příběhového filmu se neobešlo ani GTA IV.

Na herní příběhy se v současnosti specializuje několik desítek členů amerického cechu scénáristů, dalších tři sta pisálků nepatří do cechu, ale pracují v rámci mezinárodní asociace herních vývojářů IGDA. Psaní pro hry se nevěnují jen pro vlastní potěchu, ale i kvůli financím. Dobře placená práce pro herní firmy může znamenat i příjem 90 000 dolarů za jeden scénář, jehož napsání může schopný psavec zvládnout i za měsíc. Samozřejmě, že za scénář k oskarovému filmu člověk dostane víc, ale Oskara za scénář dostane ročně jen jeden film. A jak ví i dobří Čechové z dob socialismu, co je doma, to se počítá.

Smajlík pomáhá golfistům
Člověk pro svůj koníček udělá mnohé. V redakci Bonuswebu to obvykle znamená masivní investice do hardwaru před vydáním nových her (Brumbrum má nový procesor, GameEkonom taky), za velkou louží se pak může stát, že golf hrající psycholog vymyslí videohru, která dokáže snížit počet úderů potřebný pro absolvování osmnáctijamkového hřiště. A stačí mu k tomu jen dvě věci – zamračené obličeje a smajlík.

Mark Baldwin, psycholog pracující na McGillově univerzitě na základě studie s golfisty získal první důkazy o tom, že i jednoduchá hra dokáže natrénovat mozek, aby ignoroval negativní sociologické vjemy. V golfové praxi to pak znamená, že se hráč méně rozptyluje a nervuje a dokáže tak lépe umísťovat své údery. Hra pojmenovaná jednoduše Matrix stojí na vyhledávání usměvavého obličeje v síti patnácti zamražených kebulí. Kromě toho, že hra pomáhá golfistům, prokazatelně snižuje stres a zvyšuje pracovní výkony operátorů call center – to prokázala studie uskutečněná v loňském roce. 

A protože Baldwin hraje golf, rozhodl se stejnou hru vyzkoušet právě na golfistech. Na golfových hřištích v okolí kanadského Montrealu našel 26 hráčů, které nechal na kapesním počítači pět minut hrát Matrix nebo, pro kontrolu, jinou hru bez sociologických efektů. Výsledný počet úderů pak u golfistů, kteří si zahráli Matrix, byl v průměru o 5,24 ran nižší než u hráčů, kteří hráli jinou hru. Podle Baldwina si hraním Matrixu hráč nacvičuje oproštění od negativních myšlenek a kritiky a získává sebedůvěru, která se pozitivně projevuje v jeho sportovním výkonu.

Baldwin chce závěry prvotního výzkumu na náhodné skupině golfistů rozšířit o obsáhlejší pozorování v létě, kdy hodlá spolupracovat s větším počtem zkušených golfistů. Abyste zjištění pana psychologa mohli využít ke svému prospěchu, nemusíte se v červnu poflakovat s golfovým bagem po Kanadě. Stačí, když se podíváte na demo hry na www.mindhabits.com – hrát se dá i přímo v okně webového prohlížeče. Schválně dejte vědět, jestli to pomáhá i v online řežbách typu Quake Wars.

Atari konečně mimo Nasdaq
Konečně jsme se dočkali, mýdlová opera s názvem Atari odchází z burzy, Nasdaq je u konce. Zástupci Atari se přiznali k tomu, že firma od vedení burzy cenných papírů technických firem Nasdaq dostala dopis oznamující vyloučení akcií Atari z obchodování na této burze. Šéfové Atari zároveň oznámili, že nás možná čeká ještě několik dílů seriálu, protože se proti rozhodnutí burzy chtějí odvolat.

Odvolání už ale nemá dokladný charakter, a tak už si na Nasdaqu (bez)cenné papíry Atari nekoupíte. To ale neznamená, že se s akciemi nebude dál obchodovat, prozatím bude Atari hnít v nabídce „Růžového seznamu“, který umožňuje nakupovat a prodávat akcie firem vyřazených z burzy.

Vyloučení Atari z obchodování na Nasdaqu je výsledkem dlouhodobě nízké hodnoty firmy a jejích mizerných hospodářských výsledků. Podmínkou pro udržení na burze přitom bylo dosažení a desetidenní udržení celkové hodnoty firmy na 15 milionech dolarů. Atari se podařilo zajistit téměř měsíční odklad, ale ani nabídka, že mateřská společnost Infogrames skoupí dostupné akcie Atari se nesetkala s pochopením vedení burzy. Sága Atari nicméně pokračuje. V příběhu Atari – impérium vrací úder budete sledovat sloučení firmy s její mateřskou společností a snahu vydělávat na webových hrách pro příležitostné a nenáročné hráče.

Bioware vyměknul
Minulý týden psal GameEkonom o PC pirátství a možnostech obrany proti tomuto nešvaru. A vypadalo to, že Bioware se k problému staví s obdobným názorem. Svůj záměr ověřovat platnost uživatelského klíče u her Spore a Mass Effect pro PC každých deset dní ale nakonec firma po řevu potenciálních kupců a zcela jistě i pirátů tento úmysl opustila a bude vyžadovat ověření pravosti pouze při instalaci samotné hry a jejích doplňků. Hru bude díky online aktivaci možné hrát pouze na třech různých počítačích. Toto číslo je také zdrojem více méně anonymní internetové kritiky, ale v praxi těžko někoho zásadně omezí. Kolik z vás má doma 4 herní mašiny?

Bez ohledu na četnost autentizace je nový systém ochrany PC verzí her od Bioware docela příjemná věc – díky online ověření pravosti není při hraní nutné mít v mechanice originální DVD, nemusí tma být žádné DVD. Tato změna samozřejmě neudělá moc velkou radost lidem, kteří sice mají dostatečně výkonné PC pro spouštění moderních her, ale nemají přístup k internetu.

Online autorizace v podobě SecuROM Online se týká i českých hráčů, i když v případě Mass Effect  tomu tak není -  CD Projekt s ohledem na specifika českého trhu vyhádal změnu ochranné technologie na SafeDisc, což znamená nutnost protáčet originální DVD v mechanice při každém spuštění hry. U dalších her už ale takové štěstí mít nebudeme, pokud se nová technologie prokazatelně osvědčí, převezmou ji všichni. Každopádně přes hlasité protesty v nový způsob ověřování pravosti her věříme a vydavatelům přejeme alespoň o trochu nižší míru pirátství.

Sony trpí
Ne, ani dnes neunikneme světu herních krabiček. Tentokrát nás zaujalo vyjádření šéfa evropské herní divize Sony Davida Reevese, který přiznal, že kapesní PSP trpí nedostatkem kvalitních her. Nejen, že na PlayStation Portable nevychází dostatek exkluzivních her, ono jich na PSP vychází vůbec málo. Tedy alespoň v Evropě, v Japonsku je situace i přes dominantní postavení Nintenda odlišná – takový Monster Hunter Portable 2G se prodává báječně. A co to utrpení? Možná netrpí ani tak Sony, jako samotní hráči, kteří nemají co hrát a v případě PlayStation 3 stále čekají na online službu Home, která bude oproti původním slibům ochuzená o celou řadu funkcí.