Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Zdražování neprojde

  12:14aktualizováno  23. ledna 11:16
Vyšší náklady na vývoj z pohledu hráčů nefungují jako důvod pro zdražování her. PC prostředím se šíří Xfire, dejte ruce na spoušť. Třeba se ubráníte před útokem PS3. Zvlášť, když vám pomůže Národní garda, zdarma.

Rychle k jádru mopsla. Electronic Arts zjistili, že vysoké ceny her se jim přestávají vyplácet. Nejprve musili snížit cenu svých slavných sportovních her, protože za mírný pokrok v mezích aktualizace soupisek se lidem nechtělo dávat tolik peněz a obrat společnosti výrazně poklesl. Mimochodem, s obdobnými potížemi se potýká i Hollywood, v roce 2005 do kin zamířilo 44 pokračování „kasaštyků“, o rok dříve to bylo 34 kousků a počet návštěvníků amerických kin už tři roky výrazně klesá. Nyní se největší herní vydavatel západní hemisféry rozhodl snížit plošně ceny svých her pro Xbox a Playstation 2 o 10 až 20 dolarů, aby se vyrovnal s dramatickým poklesem prodejů, který je z části přičítán nástupu nové generace zařízení v čele s Xboxem 360, pro který jsou hry naopak v průměru dražší.

Snížení cen se týká například Harry Pottera, Need for Speed: Most Wanted nebo Medal of Honor: European Assault (ten už stojí jen 20 babek!). Celkem EA snížilo velkoobchodní ceny u 48 her. Snižování cen se dotýká rodinného stříbra, pro EA to musí být bolestivý krok, který prozatím, pokud kdy vůbec, nevynahradí o 10 dolarů vyšší ceny titulů pro Xbox 360. Prodeje her pro tento systém budou vyšší cenou při masovějším rozšířené nové generace konzol trpět. Krok EA ukazuje, že se vyplatí prodávat i za nižší ceny, protože náklady na výrobu fyzické kopie hry jsou nízké a je potřeba zaplatit spíše náklady na vývoj a marketing.

Krok Electronic Arts podle analytiků představuje pouze první vlaštovku, kterou budou následovat další ptáci z herních vydavatelství po celém světě – nové hry pro PS2 a Xbox už podle nich nebudou moci nést na své cenovce „prémiové“ ceny 39 a 49 dolarů. Výjimkou má být pouze Godfather od EA – ten má díky mnohaleté mediální masáži zaručené obrovské prodeje, bez ohledu na skutečnou kvalitu. Co se týká PC her, tam lze sledovat zatím minimálně rychlejší zlevňování cen titulů pár měsíců od jejich uvedení na trh.

Snižování cen je vidět i u nás, což je milé překvapení. Například GTA: San Andreas, jedna z nejlepších her vůbec, stojí někde i 899 korun. Navíc se rozšiřuje Platinum edice her pro PS2, a to i o relativně nové a špičkové tituly – už teď je možné za 599 korun koupit God of War nebo Tekken 5. V tomto ohledu se zdá tristní pokus české Cenegy uvést na náš trh řadu budgetových PS2 titulů od společnosti Midas za 499 korun. Ale kdo chce kam, pomozme mu tam. Pro nechápavé doporučujeme podívat se na recenze dílek, které Cenega hodlá prodávat. Jeden příklad za všechny.

PC prostředím se šíří Xfire, dejte ruce na spoušť
O Xfire jste už možná někdy slyšeli. Snaží se konkurovat službě GameSpy Arcade od IGN, která je téměř věrná svému jménu. Xfire nabízí v podstatě totéž, ale s menším množstvím reklamy a bez procpávání se do kdejaké hry. Z pohledu hráče jde o jednoduchý prográmek, který slouží ke komunikaci s přáteli a vyhledávání soupeřů pro desítky, spíš stovky her. Uživatelské rozhraní připomíná rozšířené ICQ, kromě výměny vzkazů (včetně hlasu) a hledání protihráčů umí Xfire ale také třeba sledovat, kolik času hraním trávíte, ostatní zase vidí, zda jen sedíte u počítače nebo zda zrovna „paříte“ nějakou konkrétní hru.

Nevýhodou Xfire bylo dlouhou dobu malý počet uživatelů. Hezčí aplikace, méně reklamy a lepší „nezávislejší“ pověst nestačila konkurovat mase představované uživateli GameSpy. Snaha o efektivní používání Xfire tak vedla často k rozeslání linku na stažení kamarádům. Tenhle způsob marketingu evidentně funguje, protože dnes už má Xfire kolem 3 milionů uživatelů. Za dva roky existence aplikace to není špatný výsledek, když velká část hráčů nepoužívá speciální aplikace, ale vystačí si s programy jako je ICQ, MSN a Yahoo Messenger. Podle tiskové zprávy provozovatele služby je růst počtu hráčů exponenciální. První milion prý trval rok, druhý milion získala služba za osm měsíců a třetí milion přibyl už za měsíců pět. Přidávat se ale nemusíte, to ICQ většinou stačí, ještě by se ke statistikám vašeho hraní dostali rodiče nebo partnerka a nemuselo by se jim to líbit.

Až 7 milionů PS3 do konce roku – vítězství Blu-Ray?
I když se zatím neví ani to, kdy Sony uvede na trh Playstation 3, vicepresident společnosti Pioneer Electronics očekává do konce roku prodej 4 až 7 milionů těchto herních zařízení vybavených podporou přehrávání Blu-Ray disků. Úspěch nové Playstation pro Pioneer představuje ideální nástroj pro prosazení technologie Blu-Ray a její vítězství nad konkurenčním „DVD next-gen“ formátem HD-DVD. A to „přes noc“.

Playstation 3 je podle současných specifikací zatím jedinou konzolou nové generace s podporou přehrávání videodisků nové generace. Bohužel se zástupci technologických firem a filmových studií naprosto zbláznili, a tak filmy v HDTV kvalitě vtrhnou na trh ve dvou naprosto nekompatibilních formátech, čímž nejenže zvýší náklady na výrobu disků, ale hlavně absolutně naštvou zákazníky. Mít pod stolem dvě krabice, každou za tisíc dolarů, jen aby si člověk mohl přehrát všechny nové filmy, které přijdou na trh, a ne jen půlku, to je opravdu silný bujón. Na mysl se dere vzpomínka na souboj formátů VHS a Betamax, který vyhrálo VHS díky nižší ceně a hlavně díky pornografii, která byla dostupná na VHS kazetách. Porno ale v tomhle případě nejspíš historickou úlohu hrát znovu nebude, mnohem lépe se pornografie konzumuje přes internet. Nehrozí pohoršené pohledy kolemjdoucích v obchodech nebo zvědaví pošťáci.

PS3 by se měla začít prodávat toto léto v Japonsku, do konce roku by měla být uvedena i na evropský a americký trh. Tyto údaje jsou zatím spekulativní, společnost Sony Computer Entertainment oficiální informace zatím neposkytla. Mimo jiné i proto, aby neomezila prodeje aktuální verze Playstation.

Americká Národní garda chce napodobit America's Army
Britskou vývojářskou společnost Rebellion Studios, která má na svědomí hry Sniper Elite a Judge Dredd: Dredd vs. Death, si vybralo vedení rezervní složky americké armády U.S. Army National Guard pro vytvoření náborové počítačové hry. V plánu je představit bezplatnou hru i její komerční verzi. Hra se bude jmenovat PRISM: Threat Level Red, vydavatelem se stane Playlogic, pomáhat bude společnost Rival Interactive a své zdroje poskytne samotná U.S. Army. Základem hry má být realističtější FPS okořeněná prvky utajení.

To, co bychom jinak označili za příběh hry, se bude motat kolem „nekonvenčního použití nových a experimentálních zbraní a špionážních technologií ve válce proti terorismu“. Hra bude obsahovat režim kampaně, která bude zahrnovat obranu před útoky na několik významných cílů na území Spojených států.

Verze zdarma s podtitulem Guard Shield má stejný účel jako America's Army, tedy nalákat záložáky do aktivní služby a zaplnit tak prázdná místa, která vznikla po začátku války proti terorismu – noví rekruti jsou vzácní, protože se jim nechce nesmyslně umírat na Středním východě. Kolik ze stovek tisíc hráčů AA se stalo rekruty, není jisté, americká armáda si ale tímto způsobem jistě zlepšila renomé. Jestli se to povede i Národní gardě, uvidíme do konce roku.

Ať už sáhnete po God of War za skvělou cenu nebo si počkáte na Národní gardu, bude to lepší, než koukat na bednu nebo nadávat na politiku.
Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v červenci

Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered edition

Červenec patří v oblasti her k nejslabším měsícům v roce. Přesto jsme si řekli, že zkusíme vybrat pět kousků, které by...

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Kupujete někdy sběratelské edice?

Vývoj počítačových her, jejich obalů a bonusových materiálů

Ne každému stačí krabička se hrou, či jen digitální kód ke stažení. Většina očekávaných her je k sehnání v různých...

RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!
RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!

Z reklamního letáku cestovní společnosti se směje manželský pár sedící na úhledném plážovém lehátku. Před ním si společně hrají děti. A teď zpátky do reality, takhle rodinná dovolená většinou nevypadá.



Najdete na iDNES.cz