Dnes se po Úvodu do herní ekonomiky a Úvodu do herního marketingu (dvě předchozí vydání GameEkonomu) podíváme na hratelnost a dotkneme se opět dlouhodobého sporu mezi příznivci hraní na konzolách a PC. A tentokrát se nám možná podaří i dosáhnout rozumné shody. Ono totiž nejde tak úplně o krabici pod stolem či televizí. To hlavní je totiž většinou o pár desítek centimetrů a metrů dál.
Začneme zajímavou zprávou. Dell, nový majitel výrobce špičkových herních PC a notebooků, si pro své stroje objednal nové periferie u lehce pochybné společnosti Phantom Entertainment. Phantom se ještě pod jménem Infinium Labs sice blamoval svými přísliby dodání herní konzoly založené na PC, ale vyvinul zajímavou myš a klávesnici. Obě bezdrátové a sestavené tak, že k jejich pohodlnému používání nepotřebujete stůl, stačí, když si je položíte do klína.
Lapboard umožňuje převrácení pro leváky a svou konstrukcí zároveň tvoří podložku pro laserovou bezdrátovou myš. Klávesnici je možné vybavit výměnnými kryty, které obsahují klávesy s popisky a ideálním rozložením pro hry a aplikace tak, jak to známe u Z-Boardu. Dell zařízení Lapboard nabídne ke svým Media Center PC, která se běžně dodávají s bezdrátovou klávesnicí. Ale nejde jen o ovládání Windows Media Playeru. S tímhle vybavením si totiž člověk může pohodlně vlézt do křesla a pařit třeba Unreal Tournament, ideálně s obrazem vyvedeným na obrovskou televizní obrazovku s HDTV rozlišením.
Důležitost ovladače se naplno projeví, když hrajete stejnou hru na PC a konzole. I když se to může zdát jako přehnané, každý, kdo měl možnost si to vyzkoušet, slova GameEkonoma potvrdí. Alspoň se na tom shodnou recenzenti, kteří nemají ani k jedné platformě odpor. Geniální ovladač DualShock se dvěma analogovými páčkami a funkcí vibrační zpětné vazby je velice univerzální a vyniká výbornou ergonomií (vzpomínáte na zděšení z prototypu banánového ovladače pro PS3?). Uživatelé PC mají samozřejmě k dispozici povedené „napodobeniny“ a celou řadu dalších ovládacích zařízení – joysticky, volanty... ale jejich podpora ve hrách má k dokonalosti daleko.
Výhodou konzol je také více méně jednotné ovládání pro hry stejného typu včetně pohybu v menu. Nemluvě o tom, že je mnohem komplikovanější si na PC užít takové zábavné věci jako je tancování (jde to, ale je těžké sehnat dance mat, která na PC bezchybně funguje) nebo hry ovládané pohybem celého těla (Eye Toy) – možná to změní kamerka Live! od Microsoftu, ale otázkou zůstane počet dostupných titulů. Novou vlnu nadšení vyvolává Nintendo Wii, kde máchání ovladačem bude řídit rány mečem nebo odpaly v baseballu na televizní obrazovce. Pokud se vám nezdá chvála konzol, obrátíme to. Na „hračkách“ si moc pohodlně nezahrajete žádnou RTS a bez pořádné „páky“ je zase zbytečné zkoušet letecké simulátory, jako že jich na konzolách zrovna moc nenajdete.
Sbližování obou platforem pokračuje, i když pokus již zmíněných Infinium Labs o PC/konzolu Phantom dramaticky selhal i přes miliony dolarů investovaných do vývoje – bůh ví, kde skončily. Na částečně prosekanou cestu se pustil telekomunikační operátor Verizon spolu s Intelem. Verizon chce využít multimediální PC s procesory Intel Viiv a operačním systémem Microsoft Windows Media Center Edition a nabídnout hráčům měsíční předplatné pro přístup ke knihovně s desítkami až stovkami her. Za měsíční poplatek bude možné hrát všechny hry z předplacené kategorie z jakéhokoliv počítače tak dlouho, jak dlouho trvá předplatné. Služba je podobná hudebním systémům jako je Yahoo Music Unlimited! a nebo u nás rozšířenější služby veřejných knihoven. Při maximální měsíční platbě 15 dolarů je to zajímavá nabídka, i když nejžhavější novinky samozřejmě chybí. Jako Čechy nás ale může těšit, že v nabídce je například česká adventure Gooka: The Mystery of Janatris.
Od závislosti na hrách k titulu v lukostřelbě
Australský chlapec, který své rodiče trápil příliš velkým soustředěním na hraní počítačových her, se nechal přesvědčit k tréninku sportovní lukostřelby. Po pěti letech od prvního výstřelu, jistě spojeného s pěknou ranou do zápěstí, se trénink vyplatil. Ryan Tyack se stal mistrem světa v kategorii kadetů v disciplíně střelba na venkovní terč. Do finále přitom Tyack vstoupil až ze 16. místa.Ve finále porazil Mohda Izzuddina Rahima z Malajsie. Agenturní zprávy bohužel nehovoří o tom, zda i tento borec dal přednost luku a šípům před videohrami. GameEkonom přemýšlí o tom, o kolik mistrů světa Česká republika kvůli počítačovým hrám asi tak přišla. Na obhajobu gamesníků připomeňme, že Playstation a notebooky s hrami si na vrcholné zápasy vozí naši fotbalisté, hokejisté i další sportovci.
Sony znovu snižuje počet dostupných PS3, varuje před zlevněnými předobjednávkami
Sony zjevně přehodnotila svou schopnost vyrábět klíčové součástky Playstation 3 a proto snížila počet těchto zařízení určených pro zahájení prodeje v domovském Japonsku na pouhých 80 000. Tuto smutnou zprávu oznámil japonský deník Nikkei Keizai Shimbun. Po tomto oznámení zrušili nejvýznamnější japonští prodejci předobjednávky. Předobjednávky od zákazníků mimo Asii zrušil také online obchod Play-Asia – jde o následek nátlaku ze strany Sony, který již vyústil v likvidaci obchodu Lik-Sang. Sony zároveň zákazníky varuje před předobjednávkami za snížené ceny od neautorizovaných partnerů. Vzhledem k poptávce řádově převyšující nabídku dáváme v tomto případě Sony za pravdu – zadáním čísla kreditní karty na takových webech si akorát koledujete o průšvih v podobě vybíleného účtu.
JooWooD kupuje majitele Painkillera
Rakouský herní vydavatel oznámil dohodu o převzetí kanadského vydavatele Dreamcatcher ,kterou známe nejlépe díky veleúspěšné hře Painkiller, jejíž popularita v ČR výrazně vzrostla díky lokalizované verzi prodávané za velice příjemnou cenu. Cílem JooWooDu je získat prostřednictvím prodejní sítě Chytačů snů lepší přístup na americký trh. Transakce proběhne převodem akcií, akcionáři Dreamcatcheru budou vlastnit 23 % posíleného JooWooDu. Painkiller se sice může vrátit, ale JooWooD nyní jde nejspíše po licencích na počítačové hry podle románů Agathy Christie. DramCatcher bude ve vlastnictví JooWooDu fungovat jako dceřinná společnost, vedení i zaměstnanci zůstanou, budou se pouze zpovídat rakouským šéfům.
Take Two hrozí odchod z burzy
Take Two je druhým významným herním vydavatelem, kterému hrozí stažení akcií z nabídky burzy Nasdaq. Od září dostalo vedení společnosti, která operuje pod značkami 2K Games a Rockstar, již druhé varování. Důvodem není bezútěšná finanční situace jako v případě Atari. Take Two stále neodevzdal hospodářské výsledky za třetí čtvrtletí roku 2006. Podle vyjádření právníků Take Two je odevzdání požadovaných dokumentů v plánu, dojít k němu ale může až po auditu opcí na akcie, jimiž byly odměňováni členové vedení. TakeTwo totiž čelí s dalšími americkými firmami vyšetřování komise pro cenné papíry, která je podezřívá z podvodů při úpisech akcií. Smlouvy měly být antidatovány, aby pohlaváři získali balík akcií za nižší „nákupní cenu“.