Gangland – svět alkoholu, vražd a špinavých peněz

  • 3
Svět plný alkoholu, vražd, špinavých peněz a nejdrsnějších kriminálních živlů New Yorku na přelomu 20. a 30. let čeká hráče v epické akční strategii Gangland. Ať žije mafie!

GANGLAND
Výrobce: Media Mobsters
Vydavatel: Whiptail Interactive
Datum vydání: 14. 2. 2004
Homepage
Gangland Zdá se, jako by čeští vývojáři opět udali směr celosvětovému hernímu průmyslu. Zatímco před pár lety na trhu až na strategické Gangsters žádné výraznější hry s mafiánskou tématikou nebyly, nyní se jejich počet utěšeně rozrůstá. Vedle doposud neoznámeného, leč v podstatě jistého pokračování (či datadisku) samotné Mafie by se v brzké době měl objevit Commandos klon Chicago 1930 a na dohled je i velký projekt Gangland od nepříliš známého studia Media Mobsters. A právě jemu se věnují následující řádky, protože jde o skutečně velmi ambiciózní mix trojrozměrné akce a dynamické realtimové ekonomické strategie. Ať už jsou tisková prohlášení jedna věc a skutečné provedení věc druhá, těžko se lze při pohledu na zveřejněné informace a vizuální ukázky netěšit.

Rodinné intriky i za oceánem
Mafiánská tématika si přímo říká o silnou dějovou linku, i když sama hra nebude tolik postavena na Gangland příběhu, jako tomu bylo u české Mafie. Příběh staví hráče do role Maria, jednoho z pěti bratrů. Z Maria se stane mstitel ve chvíli, kdy trojice starších sourozenců Romano, Sonny a Angelo naruší rodinnou pohodu v Palermu vraždou nejmladšího Chica a před spravedlností uteče do Ameriky. Mario má před sebou nelehkou cestu – musí šplhat po žebříčku organizovaného zločinu ve fiktivním městě Paradise City, dokud si nezíská dostatečnou reputaci k tomu, aby mohl vykonat spravedlivou vendettu nad svými zlotřilými bratry. To obnáší ze začátku plnění poslíčkovských akcí a bojůvek na nejnižší úrovni aparátu mafie, časem však velení většímu počtu lidí a následně vedení celé organizace.

Božský Mario
S prakticky jediným tahounem potápějícího se pittsburského hokejového týmu nemá hlavní hrdina Ganglandu společného nic, snad až na vysoké kvality v rámci své specializace. Gangland Tou ale není hokej, nýbrž život mezi kriminálními živly. Když přijíždí od Paradise City, nemá nic, jen kontakt na strýčka Vincenteho v kapse. Zaklepání u jeho dveří znamená přijetí prvních úkolů. Při nich si vydobyde zkušenostní body, jež může rozdělit mezi tři dovednosti – boj (ovlivňuje staminu, přesnost, rychlost…), obchod (zvyšuje příjem a pomáhá při obchodních jednáních) a vůdcovství (umožňuje lépe ovládat větší množství postav). V akcích může Mario a jeho spojenci využít služeb pouličních delarů zbraní a vybavit se pepřovými spreji, baseballovými pálkami, či těžkým kalibrem v podobě známého samopalu Tommy Gun, později bude možné nasednout do různých i luxusních vozů včetně Dodge Viperu.

Ráj na zemi
Ráj na zemi – tak by asi Paradise City popsal málokdo. Jedná se o fiktivní město, nicméně inspirace New Yorkem v době přelomu 20. a 30. let v průběhu takzvané prohibice je více než zřejmá. Gangland Autoři se snaží vytvořit žijící velkoměsto, nabídnou různorodé čtvrti (například Little Vegas plný kasín a luxusních hotelů, Poor Suburbs, kde žije spodina společnosti a pohybují se ilegální dealeři, či doky s šedými skladištěmi a tepajícím pašeráckým životem), v nich se pak bude pohybovat velká řada NPC, s nimiž bude hráč moci mluvit, najmout je, podplatit, obchodovat s nimi, vyhorožovat jim a jinak si s nimi pohrávat. Jsou tu civilisté, kteří chodí do práce, nakupují v různých obchodech a procházejí se po ulicích, policejní hlídky, zástupci jiných gangů či Yakuzy, pašeráci a pokoutní prodavači – a samozřejmě řada kriminálních živlů, s nimiž se Mariova skupinka dostane v průběhu celkem 26 misí do konfliktu.

Tanec smrti
Boj je umění. Postavit se v Ganglandu partičce kolumbijských sniperů, ruským zabijákům, činským ninjům, agentům FBI, pouličním policejním hlídkám, sicilským zlodějíčkům, namakaným bodyguardům či židovským obchodníkům bude vyžadovat jasnou hlavu a rychlé reakce stejně jako promyšlené postupy. Gangland Boje jsou realtimové, přičemž hráč musí pamatovat na to, že není na Divokém Západě – namísto procházení středem ulic se tak vyplatí zalézt do krytu a skrápět nepřátele dávkami z Tommy Gunu. Nezbytné je využití granátů, rychlý pohyb, neposkytování cílů… zkrátka jako v nějaké FPS, pouze pohled na věc je trochu odtažitější. Z globálnějšího pohledu je třeba vyvarovat se tupého nakráčení do připravené pasti, spíše se vyplatí příprava vlastních přepadení. Boje budou každopádně velmi variabilní a autoři slibují nevšední zážitky i díky umělé inteligenci nepřátel – zčásti skriptované, ale přesto schopné reagovat na hráčovy akce a nepříjemně překvapit.

Single or married?
Pravda, to není ta správná otázka. Možná měla znít spíše single or multi, protože i když šestadvacet příběhových misí a řada náhodných událostí módu pro jednoho hráče vydrží vcelku dlouhou dobu, autoři nezanedbali ani druhou stránku věci. Gangland V Ganglandu se vyžijí i vícečlenné skupinky, které si budou moci proti sobě zaválčit až v osmi lidech na speciálních mapách po síti či internetu. Oproti singleplayeru bude zde možné zaválčit si i za Romana, Sonnyho či Angela, přičemž každý z nich má jiné dovednosti a kontakty. Hra nabídne několik módů včetně komplexního plnění úkolů pro bosse (prezentované AI), ale též vyloženě akční záležitosti jako v daném čase nasbírat co nejvíce sestřelů sniperovkou. Ganland bude mít integrovaný žebříčkový systém, v němž si budou hráči moci zjistit, jak si vedou, a porovnat své úspěchy s ostatními.

Technologie je základ
Gangland využívá vlastní engine dánské společnosti Media Mobsters, který by měl při zachování vcelku přijatelných hardwarových nároků (čímž se myslí přibližně gigahertzový procesor, 128 MB RAM a 32 MB grafická karta jako minimum) Gangland umět zvládnout simulaci živého městského prostředí v realistické grafice s přirozenými efekty, samozřejmostí pak je stylový soundtrack a profesionální ozvučení. První screenshoty vypadají velmi dobře, takže vcelku není důvod autorům nevěřit, že to jejich technologie zvládne. Je jasné, že sliby ohledně náplně hry znějí trochu přehnaně a bude zajímavé zjistit, co splněno bylo a co jsou jen PR řeči. Nicméně námět beroucí si to nejlepší z Gangsters, Mafie a RPG her typu Diablo je velice slibný, takže nezbývá, než se těšit. Navíc – krejčovský metr nemusíme střihat dlouho, neboť hra by měla spatřit světlo světa už na začátku příštího roku…

Index očekávání: 8/10


Témata: Alkohol, Diablo