Gates vs. Ando = Xbox vs. PlayStation 2

  • 10
V americkém Las Vegas probíhá právě v těchto dnech jeden z největších a nejvýznamnějších IT veletrhů na světě - Comdex Fall 2001, který je z pohledu hráče bojem Xboxu s PlayStation 2. Jak si tedy v ringu vedli Bill Gates za Microsoft a Kunitake Ando za Sony Corporation? To se dozvíte v tomto článku.
Stánek Xboxu před vchodem na výstaviště, Comdex Fall 2001

V americkém Las Vegas probíhá právě v těchto dnech jeden z největších a nejvýznamnějších IT veletrhů na světě - Comdex Fall 2001. Kromě toho, že zde vystavovatelé představují software, hardware, mobilní PC, mobilní telefony či PDA, najdete zde také pár věcí lahodících oku hráčovu – Xbox v prostorách obrovského komplexu Microsoftu a PlayStation 2 na stánku Sony. Ve srovnání s E3 konanou v květnu v nedalekém (na zdejší poměry) Los Angeles to sice není nic moc, avšak je nadmíru zajímavé sledovat, jak jsou tyto konzole prezentovány na Comdexu. Za vše mluví i fakt, že tento navštěvuje v drtivé většině odborná veřejnost, a tak byste zde show alá E3 hledali marně. Zaujalo mě ale něco jiného – a sice to, jak o svých herních konzolích mluví šéfové firem, které tyto hračičky vyrábějí, a sice šéf Microsoftu Bill Gates propagující Xbox a výkonný ředitel Sony Corporation Kunitake Ando obhajující PlayStation 2. A právě proto se budu v tomto článku věnovat zejména jim a ne dvěma velkým stánkům, kde si můžete po vystání fronty hry na Xbox a PS2 zahrát.

Na tom, že se herní průmysl postupně rozrůstá, není nic nového. Už dříve jsme vás informovali o tom, že elektronická zábava si získává stále větší počet příznivců, kteří generují herním firmám příjmy, Bill Gates za asistence Seamuse Blackleyho konzoli Xbox které jsou v součtu stejné jako zisky společností zaměřující se na filmový průmysl. Největší podíl na tom mají herní konzole, které jsou zejména v USA a v Japonsku nadmíru oblíbené. Své by o tom mohl říct Kunitake Ando, výkonný ředitel Sony Corporation, která vyrábí PlayStation 2 a konzolím se věnuje již od roku 1994. A vědom si toho je zřejmě i softwarový magnát Bill Gates, jehož firma Microsoft vypustila před pár týdny na americký trh herní konzoli budoucnosti Xbox. A tou také začneme, neboť její prezentace se zde v Las Vegas uskutečnila už v předvečer konání Comdexu, v neděli krátce po osmé hodině místního času (v Čechách již bylo pondělí krátce nad ránem).

Projev Billa Gatese v neděli večer byl vlastně jednou z největších událostí letošního Comdexu. Předcházela mu přísná bezpečnostní opatření a více než hodina čekání zpříjemněného koncertem jistého australského kytarového dua. Úvod se nesl ve znamení laškování (promítalo se několik Microsoftem vyrobených PR videí včetně „Return of Monkey Boy“, které kolovalo i na internetu a zobrazovalo ředitele Microsoftu Steveho Balmera, Duchovní otec Xboxu Seamus Blackley (vlevo) předvádí Billovi Gatesovi hru Azurika kterak skáče před obecenstvem na pódiu v rytmu hudby. Zajímavý pro nás bude ovšem film, který měl naznačit, jak budou vypadat zprávy budoucnosti – a zde se poprvé objevil Xbox prezentovaný jako nejužívanější a uživatelsky nejpřátelštější herní zařízení na trhu.

Důvodů, proč by se tak mělo stát, je několik. Gates si mnohé slibuje zejména od propojení osobního počítače s Xboxem a podobné architektuře obou platforem. Vývojářům tedy Xbox slibuje snadnější vývoj her než na konkurenční konzole, uživatelům pak přítulnost, kterou by měl zajišťovat i operační systém na bázi Windows XP. Všechny odpůrce Microsoftu a Windows bych chtěl jenom upozornit, že nelze srovnávat Windows pro PC, které se liší kus od kusu, s Windows pro Xbox, kde je každý kousek hardwaru naprosto totožný. Xboxu věnoval Gates poměrně hodně prostoru i energie, jeho prezentace totiž trvala více než čtvrt hodiny a bylo více než zřejmé, že počítačové hry opravdu výrazně posílily svou pozici i u Microsoftu. Samotný Xbox pak Gates ve svých grafech zařadil do moderní domácnosti současnosti vedle PC a Windows XP, přičemž zdůraznil, že slouží především k odreagování se a uvedl, že jeho hlavními výhodami jsou dokonalý zvuk a grafika, bohatý výběr her a možnost online hraní. Šéf Key3 Media, firmy pořádající Comdex, a Spider-Man zdraví šéfa Sony Corporation Kunitakeho Andeho (vpravo) Další rozvoj elektronické zábavy pak podle něj zaručuje běžnými lidmi stále častěji objevovaná interaktivita a možnost ovlivňovat dění ve virtuálním herním světě a docela bych věřil Gatesovým slovům o tom, že v marketingovém pojetí Microsoftu dostane hraní nový rozměr.

Po Gatesových slovech přijel na pódium za obrovského aplausu spolu s Xboxem i jeho duchovní otec a současný šéf výroby a rozvoje Xboxu Seamus Blackley. Ten, na rozdíl od své kolegyně Robyn David (prezentovala .NET technologie), předvedl opravdu zábavnou show, ve které Gatesovi odprezentoval coby nezasvěcenému jak tuto konzoli nové generace, tak i sportovní hru NFL Fever 2002 (americký fotbal) a karatistického Azurika. Při té příležitosti také návštěvníkům (cca 15 tisíc lidí) oznámil, že spolu s Microsoftem pracují na vývoji her pro Xbox desítky herních developerů, díky nimž by měla být v řádu několika málo měsíců na trhu více než stovka her. Prezentace Xboxu pak vygradovala vylosováním čtyřech šťastných majitelů tohoto herního zařízení.

Druhou významnou akcí Comdexu byla přednáška šéfa Sony Corporations Kunitake Anda. I on zdůraznil, že počítačový průmysl rychle vzkvétá a Sony je u toho (dříve s konzolí PlayStation, dnes s PlayStation 2) a nebere jej jako okrajovou záležitost, Šéf Sony Corporation Kunitake Ando rozjímá o PlayStation 2 což potvrdil fakt, že v úvodu show uvítal Andu kromě šéfa pořadatelské společnosti Key3 Media Group také z pavučiny v pozadí vyskočivší Spider-Man, hrdina několika her pro PS2. Upozornil všechny přítomné, že na obě platformy již existují stovky her, přičemž nový rozměr hraní dává možnost multiplayerových her přes internet, které si už můžete vychutnat i na PlayStation 2. Z počítačových her byla prezentována hra Tony Hawk’s Pro Skater 3.

Ando vidí budoucnost herních konzolí, stejně jako Gates, zejména v domácnosti. Na rozdíl od Gatese však považuje za výhodu PlayStation 2 fakt, že neběží pod operačním systémem na bázi Windows a že je uživatelsky přítulná – vložíte CD či DVD do mechaniky a hrajete. Poslední významnou výhodou PlayStation 2 je podle Andeho fakt, že každá moderní domácnost současnosti vlastní také domácí kino či přinejmenším televizi s velkou obrazovkou, což samo o sobě svádí ke sledování filmů ve vysoké kvalitě. Jak už asi správně tušíte, propagována byla schopnost PlayStation 2 přehrávat DVD filmy.

O moc víc prostoru Ando PlayStation 2 nedal, představoval totiž velkou řadu produktů i prototypů z IT oblasti určených jak do kanceláří (laptopy, palmy, počítače), tak do domácností (televize, DVD přehrávače, speciální hodinky) a v neposlední řadě i pro mobilní komunikaci (oznámení nového standardu IPv6 a první výsledky práce firmy Sony Ericsson). O to více se však musel konzolí PlayStation 2 a její válkou s Xboxem zabývat na tiskové konferenci po přednášce, neboť desítky přítomných novinářů zajímalo především toto téma. Bylo znát, že se k tomu Kunitake Ando vyjadřuje jen nerad, i přesto však hájil PlayStation 2, zejména jeho jedinečnost a odlišnost od ostatních zařízení současnosti.

„Strach z Xboxu nemáme. S velkou konkurencí se potýkáme ve všech oblastech výroby, na které se zaměřujeme, ve spotřební elektronice, jíž se také věnujeme, totiž nemá žádná firma na růžích ustláno. Přesto jsme si kvalitou našich produktů dokázali získat obrovský počet zákazníků a věříme, že podobná situace bude panovat i v případě konzolí. Ostatně ani zde jsme neměli monopol, vždyť na celosvětovém trhu působí ještě Sega a Nintendo, navíc v Japonsku a určitě i jiných jednotlivých státech na světě koupíte i řadu dalších herních zařízení. Věříme, že si díky jedinečnosti a kvalitám PlayStation 2 stále udržíme svou vedoucí pozici na trhu,“ uzavřel šéf Sony Corporation Kunitake Ando.

Bližší informace z letošního ročníku Comdex Fall 2001 najdete ve speciální příloze na adrese www.technet.cz/comdex.