Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

GC 2004 - Přehled adventur, 1. díl

  12:00aktualizováno  1. září 10:02
Patříte-li mezi příznivce adventur a neměli jste možnost navštívit letošní Games Convention v Lipsku, možná vezmete zavděk prvním dílem obsáhlého přehledu dobrodružných her, které byly na této výstavě k vidění.

OBSAH
dtp
  • Sherlock Holmes
  • The Moment of Silence
  • NI-BI-RU
  • Tony Vočko 2
  • Runaway 2
  • Ubisoft
  • Myst IV: Revelation
  • Německo je pro adventury země zaslíbená. Z hlediska prodejních čísel nenajdete v Evropě jiné teritorium, kde by byly dobrodružné hry tolik úspěšné. A tolik oblíbené. Proto je taktéž německá Games Convention (reportáž z letošního ročníku), samozřejmě vedle gigantické E3, herní výstavou, na níž naleznete tradičně největší počet vystavovaných adventur. Zároveň se ovšem dá svým způsobem označit za takový soukromý německý veletrh pořádaný Němci pro Němce. Mezi vystavovateli je totiž drtivá většina pouze německých poboček světových vydavatelských firem, všude se komunikuje především německy a všechny tiskové materiály, jež dostanete k dispozici, jsou – jak jinak – v němčině. Z toho samozřejmě vyplývá jedna komplikace za druhou. Fakt, že je Games Convention plná firem specializujících se na německý trh, komplikuje domlouvání schůzek s nimi, a fakt, že je většina materiálů v němčině, zase komplikuje jejich pozdější zpracování.

    Nedá se tedy říct, že by aktivity spojené s tímto veletrhem probíhaly jako po másle, nehledě na to, že jedinou smluvenou schůzku málem nestihnete kvůli více než hodinovému bloudění omšelými ulicemi postkomunistického Lipska. Ale to je pro tuto chvíli vedlejší. Podstatné a bohužel neméně smutné je, že i samotná výstava byla z hlediska adventur spíše zklamáním. Na rozdíl od loňska, kdy jsme zhlédli premiérové prezentace špičkových titulů jako Lula 3D, The Westerner nebo The Moment of Silence, si letos v Lipsku neodbyl premiéru žádný opravdu zajímavý dobrodružný titul. Navzdory očekávání jsme se nakonec nedočkali hratelných ukázek Runaway 2, Nibiru, Fahrenheit nebo Sentinel. Jediným světlým okamžikem se tak stalo E3 demo novinky od Microids Still Life, jehož premiéru na jarní E3 jsme si nechali trestuhodně utéct.

    I přes řadu nenaplněných očekávání však nemohu říct, že by byla cesta do Lipska zbytečná. Obzvláště dvě společnosti – dtp a DreamCatcher Europe – měly velice bohatou nabídku adventur, a přestože řadu z nich neukazovaly „live“, nabízíme vám veškeré informace, které byly a jsou o daných titulech k dispozici.

    dtp – digital tainment pool

    Jedinou předem domluvenou schůzku jsme měli s předním německým publisherem adventur, společností dtp, která přivedla na tamní trh tituly jako Posel smrti, Runaway nebo The Westerner. Jejich nabídka pro letošní ročník výstavy byla na první pohled převelice lákavá – již dříve dtp slibovali prezentace her Sherlock Holmes, The Moment of Silence a Runaway 2, a těsně před výstavou navíc společnost podepsala smlouvu o distribuci titulů Tony Vočko 2 a českého Nibiru. Bohužel, k vidění byly pouze první dvě zmíněné hry, které nás kvůli své všeobecné známosti zase až tolik nezajímaly, a o zbylých novinách nám PR manažer Christopher Kellner sdělil jen několik základních informací.

    Sherlock Holmes: The Case of Silver Earring
     
    Výrobce: Frogwares | Datum vydání: září 2004 | homepage
    Index očekávání
    8/10

    Nový projekt od firmy Frogwares se na BW přehnané pozornosti netěší, což ovšem neznamená, že by si ji nezasloužil. Pokud se řadíte mezi adventurní příznivce, jistě jste si již vyzkoušeli nedávno zveřejněné nezvykle obsáhlé demo, které jistě nikoho nenechalo na pochybách, že Případ stříbrné náušnice bude rozhodně vydařenou hrou. Totéž demo předváděla na svém stánku i společnost dtp, což bylo v podstatě nošení dříví do lesa. Obzvláště pak pro mě, neboť jsem coby překladatel hry do češtiny měl to štěstí projít si kompletní betaverzi tohoto titulu od začátku až do konce a mohu nezaujatě prohlásit, že se ukrajinský tým oproti své poslední holmesovce ohromně zlepšil. Pravda – Případ vytetované růže z roku 1996 zůstává i nadále nepřekonán, ale mnoho k tomu věru nechybělo. Vůbec nejdůležitější je, že se hra skutečně přesně drží univerza Sherlocka Holmese a je plná jeho nenapodobitelných dedukcí a zábavných rozhovorů převážně s Dr. Watsonem a inspektorem Lestradem. Grafika je taktéž na vysoce nadprůměrné úrovni, stejně jako hratelnost, i když pár frustrujícím okamžikům se tvůrci vyhnout nedokázali. O jaké jde, se snad již brzy dočtete v recenzi Petra Poláčka, neboť anglická verze hry na trh přichází právě v tuto chvíli v distribuci Digital Jesters. V ČR hru vydá společnost Hypermax koncem tohoto roku v kompletní lokalizaci, tedy i s českým dabingem.

    Sherlock Holmes: The Case of Silver Earring Sherlock Holmes: The Case of Silver Earring Sherlock Holmes: The Case of Silver Earring


    The Moment of Silence
     
    Výrobce: House of Tales | Datum vydání: říjen 2004 | homepage
    Index očekávání
    9/10

    Stejně jako vloni nebo před dvěma lety měli tvůrci tohoto velkolepého špionážního thrilleru, tým House of Tales, na Games Convention vlastní stánek. Na rozdíl od loňska jsem se však u nich na šálek čaje nezastavil, neboť mi v podstatě finální podobu hry již předvedl PR manažer dtp Christopher Kellner. A že se bylo nač dívat! Povedená úvodní animace (celkem má být ve hře kolem 30 minut filmečků) zachycuje hlavního hrdinu Petera Wrighta, jak přes špehýrku dveří svého bytu v New Yorku sleduje po zuby ozbrojenou jednotku SWAT, která odvádí ze sousedního bytu bezmocného novináře Oswalda. Po novináři zbude v bytě jeho syn a manželka, která požádá Petera o pomoc.
    Napínavá sci-fi dobrodružná hra se silným scénářem se může pochlubit především neskutečnou rozsáhlostí. 75 nádherně předrenderovaných lokací rozdělených na 500 (!!!) obrazovek, 35 polygonových postav rozpohybovaných pomocí motion-capture a především neuvěřitelných 8 hodin dialogů snad mluví za vše. O kvalitě technického zpracování a nyní už i hratelnosti též nemáme sebemenších pochybností.
    Zkrátka a dobře, The Moment of Silence patří mezi nejnadějnější adventury, které letos spatří světlo světa. Poměrně do hloubky jsme se jí věnovali již vloni v
    těchto prvních dojmech a rozhovoru, nicméně těšit se můžete ještě na jeden obsáhlejší článek, v němž se s vámi podělim o své čerstvé dojmy ze dvou hratelných ukázek. Závěrem ještě dodám, že hra má již svého CZ distributora. Stala se jím společnost Hypermax a hru přinese na trh snad ještě letos s českými titulky.

    The Moment of Silence The Moment of Silence The Moment of Silence


    NI-BI-RU: The Messenger of the Gods (NI-BI-RU: Posel bohů)
     
    Výrobce: Unknown Identity, Future Games | Datum vydání: únor 2005 (Německo) | homepage
    Index očekávání
    ?/10

    O novém projektu českého týmu Unknown Identity, tvůrců oblíbeného Posla Smrti, jsme na BonusWebu doposud obsáhleji nehovořili, je tudíž nejvyšší čas tuto chybu napravit. dtp podepsali smlouvu o distribuci hry v Německu jen pár dní před započetím výstavy, a tak jejich PR manažer nevěděl o projektu, vyjma základních informací, téměř nic. My však víme, že se jedná o značně pozměněný remake debutu Unknown Identiny „Posel bohů“ z roku 1998, a důvod, proč se do této předělávky pustili, je myslím také zbytečné zmiňovat. Ze zahraničního trhu prostě teče nesčetněkrát více peněz než z toho českého.
    Ale zpět ke hře. Hlavní hrdina hry, Čech Martin Holan, studuje ve Francii archeologii a lingvistiku. Na žádost svého strýce, profesora Vildeho, se vrací do své vlasti, aby se coby archeolog podíval na tunel odkrytý při stavbě dálnice. Brzy však zjistí, že se o tunel vyhloubený Němci za druhé světové války zajímá více lidí, a jeho zpočátku nevinná cesta do noční Prahy se tak změní v nebezpečné pátrání po dávné mimozemské civilizaci, ukryté v srdci starobylé pyramidy Mayů.
    Ni-bi-ru je postavena na vylepšeném enginu z Posla smrti. Těšit se tak můžeme na asi 80 překrásných lokací vyrenderovaných v rozlišení 1024x768 a na zhruba 30 polygonových postav. Přepracované hádanky a 50 stran kompletně přepsaných dialogů by měly zajistit, aby se u této klasické point-and-click adventury ve stylu Indiana Jonese pobavili i ti, kteří před lety Posla bohů úspěšně pokořili. Za sebe jen doufám, že se Future Games brzy osmělí a předvedou hratelnou verzi hry nám novinářům, abychom se s vámi mohli podělit nejen o výše uvedené základní informace, ale též o své první dojmy.

    NI-BI-RU NI-BI-RU NI-BI-RU


    Tony Tough 2: A Rake’s Progress (Tony Vočko 2)
     
    Výrobce: Prograph Research | Datum vydání: březen 2005 (Německo) | hra nemá homepage
    Index očekávání
    ?/10

    Humorná ručně kreslená adventura Tony Tough and the Night of the Roasted Moths (v Česku vydaná pod názvem „Tony Vočko a případ růžového tapíra“) zaznamenala v Německu překvapivý úspěch především díky špičkovému dabingu v podání předních německých komiků. Tento fakt se stal pro tvůrce podnětem pro tvorbu pokračování, do něhož se pustili počátkem tohoto roku. I když se vlastně o pokračování v pravém slova smyslu jednat nebude – příběh nás zavede do minulosti, respektive do roku 1953, kdy byl Tony teprve třináctiletý chlapec. Konkrétní příběhová nitka je prozatím zahalena tajemstvím – víme pouze, že děj se bude odehrávat během jediného dne v Tonyho rodném městě Washingtonu, že půjde o Tonyho vůbec první případ a že bude mít co dočinění se záhadným únosem, prastarou indiánskou kulturou a přistáním UFO. Slibováno je též vysvětlení mnoha zajímavostí z předchozího dílu, jako třeba proč má Tony takovou zálibu v parukách nebo jak přišel ke svému růžovému tapírovi.
    Obrovským překvapením je změna zpracování. Zatímco první díl disponoval poněkud zastaralou, ale milou ručně kreslenou grafikou, Tony 2 se představí kompletně ve 3D na enginu z předchozí adventury od Prograph Research nazvané Prezzemolo (ta vyšla letos v únoru pouze v Itálii, oficiální stránka). Na jednu stranu se tak můžeme těšit na vysoké rozlišení, všelijaké světelné efekty či real-time změnu denní doby a počasí, na stranu druhou ovšem máme strach, co tato změna udělá s klasickou komediální cartoon atmosférou prvního dílu. Bohužel prozatím nejsou k dispozici žádné screenshoty, jež by naší obavu potvrdily či vyvrátily, takže nám nezbývá než doufat, že přechod do 3D nedopadne stejně mizerně jako třeba u Simona 3D. Jedinou jistotou je pro tuto chvíli pouze zachování klasického point-and-click ovládání. Taktéž herní doba s největší pravděpodobností klesne, a to nejen kvůli nízkému počtu lokací (30) a interaktivních postav (15), ale především díky odhodlání tvůrců připravit pro nás poněkud jednodušší a logičtější úkoly, za což jim ovšem můžeme být po zkušenostech s takřka nehratelným prvním dílem jedině vděční. Datum vydání je pro Německo naplánováno již na jaro příštího roku.

    Tony Vočko 2 Tony Vočko 2 Tony Vočko 2


    Runaway 2
     
    Výrobce: Pendulo Studios | Datum vydání: duben 2005 (Německo) | hra nemá homepage
    Index očekávání
    ?/10

    Jelikož se datum vydání pokračování rozkošné kreslené adventury připomínající animovaný film kvapem blížilo, doufal jsem, že dtp do Lipska doveze její alespoň krátkou hratelnou ukázku. Bohužel. Kvůli odložení hry na jaro 2005 nebyla k dispozici ani hratelná verze, ani nové screenshoty a v podstatě ani žádné detailnější informace, které by roušku tajemství kolem Runaway 2 více poodhalily.
    Na rozdíl od Tonyho Vočka 2 příběh přímo navazuje na konec předešlého dílu a žádnou závratnou originalitou se chlubit nemůže. Stručně řečeno – poté, co si naši dva staří známí hrdinové pár dnů užívali nabytého bohatství na slunné Havaji, je Gina unesena a Brianovi nezbývá nic jiného, než se vypravit po jejích stopách. Tentokráte však nikoliv pouze na území Ameriky, ale po celém světě! V průběhu šesti kapitol navštíví celkem sto lokací (což nám ale tvůrci slibovali i minule, a nakonec jich byla sotva polovina) a potká zhruba pětadvacet postav, mezi nimiž se najde i pár známých z předešlého dílu, kupříkladu hackerka Sushi.
    Vzhledem k použití stejného enginu nás čekají minimální změny v interface a zpracování, což ve mně evokuje vzpomínky na Broken Sword 2, jenž trpěl klasickým syndromem pokračování s nulovou inovací a příchutí nastavované kaše. To ovšem neznamená, že bych si na klasické point-and-click ovládání a překrásné ručně kreslené lokace v rozlišení 1024x768 chtěl stěžovat! Zlepšení bychom se měli dočkat z hlediska pixelhuntingu (hotspoty budou větší), ostřejších videosekvencí, dynamičtější hudby a synchronizace pohybu rtů s mluveným slovem. Snad to bude k naší spokojenosti stačit.

    Runaway 2 Runaway 2 Runaway 2


    Ubisoft Entertainment

    Ačkoliv patřil stánek Ubisoftu k těm okázalejším a nápadité expozice Prince z Persie 2 nebo Brothers in Arms lákaly návštěvníky už z notné dálky, čtvrtému pokračování legendární adventurní série Myst bylo věnováno jen nutné minimum prostoru. Respektive jeden monitor a před ním zhruba metr čtvereční místa, kam se vešel hrající člověk a dva přihlížející. Naštěstí (nebo spíše bohužel :o( ) už Myst v současnosti není tolik oblíbený, jako před deseti lety, takže čekatel ani nepotřeboval mnoho trpělivosti k tomu, aby si hratelnou ukázku vlastnoručně vyzkoušel.

    Myst IV: Revelation
     
    Výrobce: Ubisoft Montreal | Datum vydání: září 2004 | homepage
    Index očekávání
    8.5/10

    Betaverzi hry, která má napravit pošramocenou reputaci série („díky“ URU), jsem osobně věnoval deset minut svého času, abych zjistil, že od se v ní od verze prezentované na E3 vůbec nic nezměnilo. Návrat k 1st person perspektivě jedině vítám stejně jako předrenderovanou grafiku, která je skutečně vynikající a svojí živostí vyvrací žvásty tvůrců nového Atlantisu, že hru na podobném enginu solidně rozanimovat prostě nelze. Prach pohybující si v kuželu světla, blikající lampičky, čeřící se voda, pohupující se větve stromů nebo všemožná poskakující zvěř – to vše vypadá neskutečně přirozeně a realisticky. Když se prostě chce, tak to jde. I když daň za 4 DVD disky je citelná.
    Betaverze, stejně jako veřejné demo, daly konečně nahlédnout i do škatulky hratelnosti a musím říct, že ani v tomto směru tvůrci nezklamali. Sofistikované hádanky díky své komplexnosti vypadají na první pohled složitě, ovšem jakmile hráč pochopí jejich podstatu, stanou se poměrně snadnými. Nápověd k jejich řešení je taktéž dostatek, takže žádné mnohadenní záseky by hrozit neměly. A když už budete na kraji sil, je k dispozici třístupňová nápověda.
    Anglická verze hry by se měla na západ od nás objevit nejpozději do měsíce. Na české lokalizaci se již pilně pracuje, takže by se snad brzy dočkáme verze v naší mateřštině. I když – všichni dobře víme, jak neúnosně se lokalizace Playmana protahují. Do té doby si určitě přečtěte naše dojmy z E3 prezentace, které vám o hře prozradí vše podstatné... i nepodstatné :o).

    Myst IV: Revelation Myst IV: Revelation Myst IV: Revelation


    Tím dnešní první díl přehledu adventur na Games Convention uzavřeme a přesně za týden se společně podíváme, jaké tituly byly k vidění na stáncích DreamCatcher Europe, Flashpoint a Vivendi.

    Autor:
    • Nejčtenější

    Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

    Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

    Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

    Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

    Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

    Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

    Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

    V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

    Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

    Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

    Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

    Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

    Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

    Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

    Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

    Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

    Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

    Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

    Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

    Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

    Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

    Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

    Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

    Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

    Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

    S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...