Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GC 2004 - Přehled adventur, 2. díl

  12:00aktualizováno  8. září 11:11
Pokud patříte mezi příznivce adventur a neměli jste možnost navštívit letošní Games Convention v Lipsku, možná vezmete zavděk druhým dílem obsáhlého přehledu dobrodružných her, které byly na této výstavě k vidění.

OBSAH
DreamCatcher Europe
  • Atlantis Evolution
  • Dark Fall II: Lights Out
  • Sentinel: Descendand in Time
  • Return to Mysterious Island
  • Flashpoint AG.
  • Still Life
  • Clever & Smart
  • Po týdnu se podruhé a naposledy vracíme k herní výstavě Games Convention v Lipsku, respektive k jejich adventurním expozicím. Posledně jsme si představili očekávanou pecku Myst IV: Revelation + pět nadějných projektů prezentovaných na stánku dtp (Sherlock Holmes, The Moment of Silence, Nibiru, Tony Vočko 2 a Runaway 2). Dnes se podíváme, co si pro nás připravují DreamCatcher Europe a německý Flashpoint AG.


    DreamCatcher Europe

    Domluvit si schůzku s německými zástupci největšího distributora Prostory expozic DreamCatcheru a Flashpointu adventur na světě byl úkol vskutku nadlidský. Přestože jsem aktivity v tomto směru rozjel hned na třech stranách, úspěch se nedostavil a já odjel do Lipska s tím, že – stejně jako vloni – navštívím vystavovatele brzy zrána a pokusím se schůzku ještě na týž den v rychlosti domluvit. Jenže… Kvůli avizovanému zpoždění a schůzce s dtp jsem na stánek DreamCatcheru dorazil až po dvanácté hodině. Ihned jsem odchytil pracovnici PR agentury, která společnost zastupovala, a žadonil po ní alespoň čtvrthodinku času. Její rezolutní „Ne“ mě sice zpočátku zchladilo, ovšem neodradilo, a tak jsem byl alespoň na deset minut pozván do zákulisí stánku, kde jsem si mohl na notebooku vyzkoušet finální verzi hororového Dark Fallu 2. Druhý titul, jenž byl prezentován pouze za zavřenými dveřmi – Sentinel – mi ale již bohužel utekl, což mě neskutečně mrzelo, neboť se jedná o vůbec nejslibnější projekt v aktuální nabídce The Adventure Company. Zklamání jsem si částečně zchladil na veřejnosti přístupném počítači, kde běželo E3 demo Atlantis Evolution. Hratelnou ukázku posledního titulu připravovaného na tento rok – Return to Mysterious Island – společnost do Lipska vůbec nedovezla.

    Atlantis Evolution
     
    Výrobce: Atlantis Interactive | Datum vydání: říjen 2004 | homepage
    Index očekávání
    7/10

    Stojan s prezentací Atlantis: Evolution

    The Adventure Company označuje Atlantis Evolution za svůj vlajkový projekt pro druhou polovinu roku 2004. Já osobně bych sice sílu této hry tolik nepřeceňoval, ale budiž – dobře vím, jak na mě v roce 1997 zapůsobil pilotní díl a zdá se, že právě jemu bude první hra z nové Atlantis série nejvíce podobná. Nebude tedy rozdělena na X nesourodých světů, naopak se bude z drtivé většiny odehrávat v podmořském světě Atlantidy, kam jsme se v druhém a třetím díle původní série takřka nepodívali.
    Smutným krokem ze strany tvůrců je použití stejného a – jak jsme se mohli v Lipsku přesvědčit – naprosto nezměněného enginu z Atlantis 3. Ihned po spuštění dema na nás vybaflo zcela totožné menu, beze změny zůstal kurzor, inventář, maximální rozlišení 1024x768, 2D postavy a tradičně mírně rozmazaná grafika s minimem background animací. Je sice pravda, že postavy vypadaly velice solidně a taktéž lokace hýřily detaily, ale přesto - pokud bychom měli Atlantis v tomto ohledu srovnávat s konkurenčním Mystem IV, prohrál by na celé čáře.
    Zdali bude síla hry spočívat v hádankách, to netušíme, neboť demo žádnou nenabídlo. Představilo pouze několik úvodních scén, kdy hlavní hrdina Curtis Hewitt uniká z potápějící se lodě, je vodním vírem přenesen do světa Atlantidy a odsud „vcucnut“ do nitra atlantské vesmírné lodi. Během této doby bylo možno pouze sebrat několik předmětů, projít dvěma rozhovory a počítat bugy, jichž se v demu hemžilo požehnaně. Všechny podstatné informace o této hře se dočtete v našich E3 dojmech.

    Atlantis Evolution Atlantis Evolution Atlantis Evolution


    Dark Fall II: Lights Out
     
    Výrobce: XXv Production | Datum vydání: září 2004 | homepage
    Index očekávání
    6/10

    Nadšení je vlastnost, která je ve kterémkoliv byznysu převelice ceněná. Ten herní samozřejmě není výjimkou. Angličan Jonathan Boakes stvořil před dvěma lety ZCELA SÁM hororovou adventuru Dark Fall, což je sám o sobě heroický čin. Hra sice měla průměrnou, zcela statickou grafiku a zastaralý interface, ovšem oplývala skvělou atmosférou a obstojnou hratelností. Úspěch se nakonec dostavil a pod záštitou TAC nyní Jonathan dokončuje, nebo vlastně již dokončil, druhý díl.
    Příběh druhého dílu je původní a na svého předchůdce nijak nenavazuje. Vše začíná příjezdem mladého kartografa Parkera do přístavního městečka Trewarthen, jehož okolí má za úkol zmapovat. Místní lidé se však k němu nechovají zrovna přátelsky, obzvláště když se zmíní o majáku Fetch Rock. Když se totiž město zahalí do husté mlhy, světlo majáku náhle pohasne a zanechá rybáře na širém moři ve štychu. Parker se rozhodne přijít této záhadě na kloub a odkryje tak prastaré tajemství, které pro něj může znamenat i smrt.
    Z technologického hlediska hra příliš kupředu nepokročila, ale jistá vylepšení jsou přece jen znát. Rozlišení stouplo z 640x480 na 800x600 a na lokacích lze tu a tam spatřit nějaké animace (např. vlnící se voda). Ovládání je však stejně archaické, jako u předchozího dílu – pohled z vlastních očí bez možnosti rozhlížet se a pouze se skokovými přesuny. Lokace z úvodní části hry, po nichž jsem se procházel, sice hýřily prázdnotou co se lidí i interakce týče, zato však překypovaly detaily. Boakes prostě ze sebe vymáčknul maximum a nepochybuji o tom, že opět vytvoří atmosférický horor, který hráče dokáže pohltit. Škoda jen, že jeho dílo vypadá, jako by vzniklo před nějakými šesti, osmi lety.

    Dark Fall 2> Lights Out Dark Fall 2> Lights Out Dark Fall 2> Lights Out


    Sentinel: Descendand in Time
     
    Výrobce: Detalion | Datum vydání: listopad 2004 | homepage
    Index očekávání
    ?/10

    Adventura Schizm II: Chameleon patřila k nejlepším dobrodružným titulům loňského roku a po zásluze jsme ji též ocenili jako třetí nejlepší adventuru roku 2003. Přesně do roka a do dne přivede její tvůrce, polský tým Detalion, na trh další hru – Sentinel: Descendand in Time. Nejedná se přitom o třetí pokračování Schizmu, nýbrž o zcela původní projekt.
    Na první pohled je však druhému Schizmu podobný jako vejce vejci. Běží totiž na stejném 3D enginu a má též naprosto stejné ovládání. Svým způsobem na tom není nic špatného – Schizm II vypadal grafický výtečně a ovládal se též bezproblémově, takže ke změnám nebyl sebemenší důvod. Problém ale může nastat v tom, že při hraní Sentinelu možná zažijeme časté pocity deja-vu. Kromě stejného interface totiž nabídne i obdobný typ sci-fi prostředí a stejný styl hratelnosti. Přesto se tvůrci dle svých slov ze Schizmu II poučili a obohatí hru častější interakcí s postavami a pro méně zkušené hráče připravili jednoduchou integrovanou nápovědu.
    Příběh se točí kolem dlouho zaniklé tastanské civilizace. Po té zbyly jen tajemné jeskyně, které podle mnohých obsahují nezměrné bohatství. Zdali tomu tak skutečně je se budeme muset přesvědčit sami. Stejně jako u Schizmu II se nám v úvodu zjeví holografický obraz strážkyně, která posvátné jeskyně hlídá. Tato žena se stane naší průvodkyní a neopustí nás po celý zbytek hry, kdy navštívíme 8 rozmanitých světů a vyřešíme 20 různě obtížných hádanek.

    Sentinel Sentinel Sentinel


    Return to Mysterious Island
     
    Výrobce: Kheops Studio | Datum vydání: prosinec 2004 | homepage
    Index očekávání
    ?/10

    Původem americká společnost TAC si je moc dobře vědoma potenciálu, jenž v sobě skrývá dílo Jula Verna. O jednotlivé romány se tak přetahuje s ukrajinskými Frogwares, kteří se nedávno předvedli s povedenou Cestou do středu Země a aktuálně připravují Cestu kolem světa za 80 dní. TAC tak zvolila román Návrat na tajuplný ostrov a jeho vývoj svěřila francouzské společnosti Kheops Studio. Ta povstala z mrtvého Crya a nedávno se předvedla průměrným titulem Egypt 3: Osud Ramsesův.
    Musím se přiznat, že jejich nový projekt ve mně příliš důvěry nevzbuzuje. Jeho vývoj započal letos na jaře a už o Vánocích (letošních :o)) má být dokončen, což je poněkud podezřelý termín. Navíc hra poběží na témž prastarém Omni 3D enginu, jako Egypt 3, a tak nás opět bude „oblažovat“ jen průměrná statická grafika a skokové přesuny mezi lokacemi.
    Jediným lákadlem se tak stává příběh. Ten sleduje příhody mladé dobrodružné dívky Míny, která se vydala na plavbu kolem světa. Zastihne ji však bouře a Mína se po ztroskotání probudí na břehu neznámého, zdánlivě neobydleného ostrova. Nezbude jí tedy, než si zahrát na Robinsona, vybudovat si přístřešek a snažit se v cizím a nebezpečně divokém prostředí přežít. Brzy se ale začne setkávat s duchem kapitána Nema, jehož ponorka leží nedaleko ostrova na dně oceánu. Úkolem Míny bude dostat se do potopeného vraku, nalézt v něm kapitánovo tělo a řádně ho na ostrově pohřbít, aby tak jeho duše mohla konečně, po mnoha letech, odpočívat v pokoji.

    Return to Mysterious Island Return to Mysterious Island Return to Mysterious Island


    Flashpoint AG.

    Významný německý distributor Flashpoint AG vystavoval své projekty na společném stánku s DreamCatcherem a musím přiznat, že jeho nabídka pro nás byla největším překvapením. Na volně dostupných počítačích totiž běžely demoverze hned dvou adventur. Ta první, nazvaná Clever & Smart, vám toho asi moc neřekne – jedná se o jednodušší španělský titul určený pro německý trh. Druhá hra však již stojí za pozornost – byla jí Still Life od Microids, tvůrců opěvované Syberie.

    Still Life
     
    Výrobce: MC2-Microids | Datum vydání: Q1 2005 | homepage
    Index očekávání
    8/10

    Stojan s prezentací Still Life

    Novinka společnosti Microids se stala, vedle DreamFallu (exkluzivní E3 dojmy!) a Fahrenheitu, jedním z největších překvapení E3. Tvůrčí tým, jenž má na svědomí solidní thriller Post Mortem, byl obohacen o grafiky ze Syberie II a na enginu téže hry staví další napínavou a mystickou detektivku, která se odehrává ve dvou časových rovinách (Chicago 2004 a Praha 1929) a představí dvě hratelné postavy. Jednou z nich je hlavní hrdina Post Mortemu Gus MacPherson, druhou jeho vnučka a agentka FBI Victoria.
    A právě s Victorií jsme se mohli setkat v hratelné demoverzi, která byla nejdříve na E3 a nyní též v Lipsku k vidění. Nutno ovšem poznamenat, že jsme z takřka půlhodinového hraní dema poněkud rozčarováni. Bylo na něm znát, že grafika 800x600 je na dnešní dobu nedostačující, přestože překypuje detaily. Originální dialogový systém, kdy se klikáním levého tlačítka ptáte na věci zásadní a klikáním pravého tlačítka na věci osobní, nám přišel poněkud nedotažený až zbytečný. Nejvíce nás však zarazila neuvěřitelná linearita herních postupů, kdy kupříkladu nemůžete ofotit nápis na stěně, dokud z podlahy neseberete vzorek krve. Tohle už se dnes opravdu nenosí!
    I přesto lze na Still Life rozhodně najít více kladů než záporů. Příběh o sérii rituálních vražd sahajících až do počátku minulého století a poutavá atmosféra jsou největší z nich. Svoji sílu v tomto směru předvedlo již zmíněné demo, odehrávající se v opuštěném domě, kde došlo k jedné z vražd. O tom vám ale více prozradíme až v připravovaných prvních dojmech, jichž se dočkáte v druhé polovině září.

    Still Life Still Life Still Life


    Clever & Smart
     
    Výrobce: Alcachofa Soft | Datum vydání: Q4 2004 (Německo) | homepage
    Index očekávání
    7/10

    Adventuru Clever & Smart (původním názvem Fred & Jeff: A Movie Adventure) bychom mohli s klidným svědomím ponechat stranou našeho zájmu, neboť prozatím existuje pouze ve španělské a brzy též německé verzi. Anglická ani česká se, pokud je nám známo, prozatím nepřipravuje. Přesto jsme využili příležitosti a podívali se tomuto zvláštnímu dílku na zoubek, abychom vás mohli ve stručnosti informovat, oč přicházíme.
    Clever & Smart vypadá na první pohled jako poloamatérský projekt, o čemž svědčí i fakt, že je to první hra společnosti Alcachofa Soft, která se dostává na jiný než španělský trh. Z ručně kreslené grafiky sálá jednoduchost každým coulem, ovšem pozor – jedná se o záměr! Nezapomeňme, že předlohou k této hře byl populární španělský komix, jehož autor se na tvorbě hry osobně podílí. Příběh, rozdělený na šest epizod, popisuje příhody dvou komických postav Freda a Jeffa. Tito dva tajní agenti z nevládní agentury zasvěcené boji proti organizovanému zločinu se musí postavit nejnovějšímu a nanejvýš nebezpečnému vynálezu profesora Baktéria, který dokáže přenášet objekty z televize do našeho světa a naopak. Pochopitelně dojde k nešťastné události a Baktérius přenese do naší doby mumii s choutkami na ovládnutí světa. Tomu samozřejmě musí Fred a Jeff zamezit tím, že se přenesou do celkem 6 různých světoznámých filmů, jako je Mumie nebo Frankenstein.
    Ručně kreslená grafika v rozlišení 1024x768, dvě hratelné postavy (každá s jinými schopnostmi) a spousta humoru – to jsou hlavní přednosti této klasické point-and-click adventury. Dialogům v prezentované verzi jsme sice ani za mák nerozuměli – dabing byl ve španělštině a titulky v němčině, ale šílenosti, které hlavní hrdinové na obrazovce prováděli, nás i tak dokázaly pobavit víc než dost. Vůbec by nás tedy nemrzelo, kdyby si některý z CZ distributorů této hry všimnul a přinesl ji na náš trh.

    Clever & Smart Clever & Smart Clever & Smart


    Vivendi Universal Games

    Expozice Vivendi Universal byly sice prostorově rozsáhlé, ale obsahově poněkud chudší. Uznávám – pokud jste měli chuť podívat se na bomby typu World of Warcraft, bráněno vám v tom nebylo. Zajímal-li vás však například epizodický thriller Fahrenheit, nadšení z vaší tváře brzy vyprchalo. Ať už byl důvod Vivendi jakýkoliv (spekuluje se o odkladu hry z Q4 2004 na Q1 2005), tato hra prostě v Lipsku k vidění nebyla, což mě osobně velmi roztrpčilo. Naproti tomu monitor s hratelnou ukázkou nového Larryho pochopitelně nechyběl a stal se jedinou adventurní expozicí, která byla permanentně obklopena obrovskou haldou lidí. I z toho důvodu jsem se k němu příliš netlačil a nechal Larryho Lovageho s jeho prsatými spolužačkami svému osudu. Tato rozporuplná hra je totiž tak mediálně propíraná (na internetu naleznete desítky preview a gameplay videí), že náš zájem o nové informace se pohybuje u bodu mrazu a s obavami si počkáme až na finální verzi.

    Do úplného výčtu adventur na GC 2004 ještě schází Lula 3D, která byla k vidění – jako každý rok – pouze za zavřenými dveřmi a kterou CDV neustále odkládá. Poslední datum vydání zní „druhá polovina roku 2004“, takže se snad někdy před Vánoci konečně dočkáme. Na co se můžete těšit, vám prozradí naše loňské první dojmy. Já osobně se však nejvíce těším na monstrózní THE MOMENT OF SILENCE, kterou zároveň vyhlašuji jako nejlepší adventuru výstavy.

    Autor:


    Nejčtenější

    Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

    Nejlepší hry roku 1998

    Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

    Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

    Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

    Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...



    Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

    Pornografická videa v VR

    Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

    Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

    Red Dead Redemption

    Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

    Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

    Insurgency

    Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

    Další z rubriky

    Osm a jedna exkluzivní klasika, které by si zasloužily remake na PS4

    Killzone 2

    Po fenomenálním Shadow of the Colossus vývojáři z Bluepoint Games oznámili, že se chystají na další remake. Půjde opět...

    Nejlepší v sérii? Kritizovaná Call of Duty: Black Ops 4 v betě překvapila

    Call of Duty: Black Ops 4

    Na letošní díl Call of Duty se od jejího oznámení hrne celkem oprávněná kritika. Vydavatelství nadále dojí ty...

    ANKETA: Hráli jste jako malí nepřístupné hry?

    Duke Nukem

    Nedávný průzkum mezi britskými rodiči ukázal, že více než polovina jich dovolí hrát dětem hry pro dospělé. Vypadá to...



    Najdete na iDNES.cz