Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GC 2005 - Přehled adventur, 1. díl

  12:00aktualizováno  14. září 8:42
Čtyřdílná reportáž z Lipska vám postupně přinese dojmy ze všech dobrodružných her, které byly na tomto veletrhu představeny. Dnes jsme se zaměřili na Broken Sword 4, Overclocked, Runaway 2, 80 Days a Tonyho Vočka 2.


OBSAH
1. díl 2. díl 3. díl 4. díl
  • Broken Sword 4
  • Fahrenheit
  • Dreamfall
  • Agatha Christie
  • Overclocked
  • Myst V: End of Ages
  • Paradise
  • Journey to the Moon
  • Runaway 2
  • Ankh
  • Secret Files Tunguska
  • Evil Days
  • Tony Vočko 2
  • Tanita
  • 80 Days
  • Vím, že na úvod této reportáže jen zopakuji to, co už jste četli na všech možných českých herních web-magazínech, ale prostě to nelze nezmínit – letošní Games Concention v Lipsku byla tou nejvydařenější v historii, a to i z hlediska žánru adventur. S mojí návštěvou výstavy to sice zpočátku vypadalo spíše černě než růžově: v neskutečné frontě na akreditaci v press centru jsem strávil půl druhé hodiny, minul tak svoji nejdůležitější schůzku s Micro Application a samozřejmě nadával jako špaček. Vše se ale nakonec v dobré obrátilo – zástupce francouzského vydavatele hitů Dreamfall a Paradise si na mě našel chvilku o pár hodin později a vyplnil tak jedinou volnou mezírku v odpoledni nabitém jednou prezentací za druhou. A že se bylo nač dívat! Ať už veřejně nebo za zavřenými dveřmi jsem shlédl či si sám vyzkoušel hratelné ukázky dvanácti adventur, což je i na herní výstavu kalibru E3 takřka neskutečné číslo. O všech vás budu pochopitelně informovat v následujících čtyřech článcích. A tento první si dovolím odstartovat těmi nejzajímavějšími odhaleními, kterými se letošní GC pochlubila.

    Broken Sword 4 (pracovní název)
     
    Výrobce: Revolution | Vydavatel: THQ | Datum vydání: Q3 2006
    Index očekávání
    ?/10

    Jako blesk z čistého nebe přišla zpráva o přípravě čtvrtého dílu legendárního Zlomeného meče. Tedy – vlastně ne tak docela. Bedliví čtenáři vědí, že o jeho vývoji se šušká již od minulého roku, kdy Revolutioni na svých diskuzních fórech odhalili své budoucí plány. Jenže krátce na to došlo k oficiálním ohlášení projektu Beneath a Steel Sky 2 a všeobecně se předpokládalo, že plány na čtvrtý Broken Sword šly k ledu. Čemuž ostatně nasvědčoval i fakt, že předešlý třetí díl měl být uzavřením plánované trilogie. Jenže, jak se ukázalo na GC, všechno je úplně jinak. O Beneath 2 se mlčí, a vývoj Broken Swordu 4 ohlásila společnost THQ, s níž neměli Revolutioni v souvislosti s třetím dílem ty nejlepší zkušenosti. Vzhledem k těmto překvapením už ani nelze věřit loňskému tvrzení vývojářů, že pokud se pustí do dalšího dílu této světoznámé série, vrátí se zpět k ručně kreslené grafice. V tuto chvíli není o hře známo prakticky nic. Hra na GC pochopitelně nebyla k vidění (o jejím oznámení jsem se popravdě řečeno dozvěděl až po návratu do Česka) a tiskové prohlášení hovoří pouze o neskutečném nátlaku fanoušků, kterému nešlo odolat, a také jemně naznačuje zápletku. V té se George zamiluje do neznámé tajemné ženy, která záhadně zmizí a náš hrdina se ji pochopitelně vypraví hledat. Nikoho jistě nepřekvapí, že opět obcestuje půl planety a že ho nečeká nic míň než obligátní záchrana světa. Jakmile budou o hře známy podrobnější informace, neprodleně vás o nich budeme informovat v našem žurnálu.

    Overclocked
     
    Výrobce: House of Tales | Vydavatel: neoznámen | Datum vydání: 2007
    Index očekávání
    ?/10

    Artwork z Overclocked

    Němečtí vývojáři adventur House of Tales jsou již tradičními účastníky GC a vždy mají návštěvníkům co nabídnout. Letos tomu bylo poprvé jinak. Několik dnů před začátkem výstavy se nechali slyšet, že na GC oznámí vývoj svého nejnovějšího projektu. To sice také udělali, ale kdo mohl tušit, o svém připravovaném projektu nebudou chtít vypustit ani sebemenší informaci. Když jsem se usadil do křesla na asi půlhodinovou debatu s Martinem Ganteföhrem, scénáristou a spoluzakladatelem studia, netušil jsem, že budu muset schovat nejen svoji kameru, ale i záložní diktafon! Přesto v sítu mé paměti uvízlo několik informací, o které se s vámi chci podělit. Nuže tedy – nová hra ponese název „Overclocked“ a její podtitul zní „Story about Violence“, tedy „Příběh o násilí“. Martin mě ihned ubezpečil, že nepůjde o násilnou či dokonce akční hru, jak by se z názvu mohlo zdát, ale že se v ní pouze pokusí soustředit na důvody, které v lidech násilí vyvolávají. V podstatě se hodlá na tuto složku lidského chování soustředit stejně, jako na odposlouchávání ve svém předešlém sci-fi thrilleru The Moment of Silence (MoS). Pod kontrolu dostaneme hned šest hratelných postav, avšak jen jednu z nich lze označit za „hlavního hrdinu“, a ten bude svojí profesí psychiatr. Na rozdíl od MoS, kde se hodně cestovalo (dokonce i do vesmíru), bude příběh Overclocked soustředěn do jediného města.
    Artwork z Overclocked Během rozhovoru jsem se nemohl nezeptat na dva problémy, které MoS postihly, a také na to, zdali budou v Overclocked odstraněny. Tím prvním byl nedořešený interface a pathfinding, čehož si je Martin moc dobře vědom a uvedl, že interface bude v Overclocked naprosto odlišný a tentokrát dobře odzkoušený. Druhý nedostatek se skrýval v nadměrném množství dialogů. Zde podle Martina netkví problém v množství, ale ve formě, jakou jsou hráči předkládány. Pokud hráč jen sledujete malé a statické diskutující postavičky v povzdálí, jako tomu bylo v MoS, jsou pro něj rozhovory nudné. V Overlocked tedy hodlá použít detailní záběry na obličeje hovořících postav a soustředit se na vyjádření jejich pohybů a emocí. Z toho se dá taktéž předpokládat, že hra bude plně ve 3D, což mi ale Martin nepotvrdil ani nevyvrátil.
    Tým je v současnosti před podpisem smlouvy s významným celosvětovým vydavatelem, což je také jediný důvod, proč byli tak skoupí na slovo. Slíbili však, že v horizontu několika týdnů již budou otevřenější. Uvidíme – každopádně vypravěčský um Martina Ganteföhra mě nenechává na pochybách, že půjde o nadmíru ambiciózní projekt. Datum vydání prozatím nebylo stanoveno, ale vzhledem k počáteční fázi vývoje si ho troufám odhadnout až na rok 2007.


    dtp – digital tainment pool

    Logo labelu Anaconda

    A do třetice ještě jedno nové oznámení. Pochlubili se s ním na stánku německého publishera dtp, který je více než pozitivně otevřen celému světu. Obzvláště pak poté, co se společnost přestala soustředit výhradně na německy mluvící trh (Německo, Rakousko, Švýcarsko) a vyrazila do světa coby globální vydavatel adventury Tony Vočko 2. Rozšíření se týká i sortimentu firmy, který nyní již nezahrnuje pouze adventury (jak tomu bylo v minulosti), ale též akční a strategické hry. Z tohoto důvodu dtp na GC oficiálně oznámila otevření pobočky nazvané „Anaconda - Adventures ahead,“ (homepage) pod níž vyjdou všechny následující adventurní a RPG tituly, které dtp připravuje. A na tři z nich se nyní podrobněji podíváme.

    Runaway 2: The Dream of the Turtle
     
    Výrobce: Pendulo Studios | Vydavatel: Anaconda (Německo) | Datum vydání: duben 2006 | homepage
    Index očekávání
    8/10

    Osazenstvo prezentační místnosti stánku dtp.

    My novináři se ne vždy ztotožníme s tvrzením PR manažerů, ale slova Christophera Kellnera, že „Runaway 2 je jednou z nejočekávanějších adventur současnosti“, mohu s klidným srdcem posvětit. Prezentace na GC nám ovšem co se nových informací týče nedala vůbec nic, protože dtp zde ukazovali stejnou verzi, jako na letošní E3. A mně přijde zbytečné opakovat to, co jsem již jednou napsal v našich E3 dojmech. Jedinou – a bohužel nepříjemnou - novinkou je opětovné odsunutí data vydání, které nyní zní „duben 2006“. Christopher tyto věčné odklady zdůvodňoval obrovskou grafickou náročnosti hry, s čímž nemohu než souhlasit. Znovu jsem s otevřenými ústy zíral na takřka patnáctiminutovou úvodní animaci, která byla jako vystřižená s prvotřídního animovaného filmu, a mně po celou tu dobu vrtalo hlavou, jak tohle mohli Španělé vytvořit, aniž by použili motionn-capturing. Nezbývá než doufat, že stejně kvalitní práci odvedou i game designéři, i když hratelná ukázka dala najevo opětovnou přítomnost nelogických úkolů a pixelhuntingu. Více už se ale dočtete v našich obsáhlých prvních dojmech.

    Runaway2: The Dream of the Turtle Runaway2: The Dream of the Turtle Runaway2: The Dream of the Turtle


    Tony Tough 2 (Tony Vočko 2)
     
    Výrobce: Prograph Research | Vydavatel: Anaconda | Datum vydání: listopad 2005 (Německo) | homepage
    Index očekávání
    6.5/10

    Christopher Kellner

    Pokud si vzpomínáte na nádherně ručně kreslený první díl této nadmíru zábavné (a nadmíru nelogické) adventurky, připravte se na jedno – mnohé se změnilo. Italové z Prograph Research se rozhodli jít s dobou a postavili Tonyho 2 na novém enginu s 3D postavami a předrenderovanou grafikou … S grafikou, která vypadá neskutečně chladně a těm nádherně zářivým lokacím z prvního dílu nesahá ani po kotníky.
    Naštěstí alespoň humor ve hře zůstal zachován v míře vskutku vrchovaté. Jelikož se z hledisku příběhu nejedná o následníka původní hry, ale naopak o předchůdce, poznáme hlavního hrdinu Tonyho Vočka coby mladého školou povinného chlapce. Hra začíná tím, že Tony dorazí pozdě do školy, čímž si udělá si u učitele pořádný vroubek. Když pak za nedlouho v hodině chemie zmaří chemický pokus smícháním limonády s obsahem zkumavky, zůstane za trest po škole. Prvním hráčovým úkolem je ze zamčené třídy nějakým způsobem uniknout, a zkuste hádat, jak toho docílí… Pod krabicemi u umyvadla najde mrtvou žábu, kterou sní, záhy omdlí a je odnesen na ošetřovnu místní nemocnice (odkud zase musí potají utéci).
    Z tohoto příkladu vyplývá jedna věc – ať už tvůrci slíbili cokoliv, opět se nevyhnou vysloveně nelogickým úkolům, které hráčům zamotají hlavu na mnoho hodin. Christopher sice na moji negativní reakci odvětil, že se autoři poučili a herní úkoly výrazně zjednoduší. Úvodní kapitola hry tomu však příliš nenasvědčuje.

    Tony Vočko 2 Tony Vočko 2 Tony Vočko 2

    Přesto mě na Vočkovi 2 zaujaly dvě věci, které musím hodnotit veskrze pozitivně. Tou první je pozoruhodná nelinearita. Ne snad, že by hra měla několik příběhových linií a odlišných zakončení, to bychom asi chtěli příliš. Nabízí však spoustu nepovinných úkolů a nevratných dialogových voleb. Například ze zmíněné učebny se můžeme pokusit utéci snad pěti možnými způsoby, které sice nevedou ke kýženému cíli, ale dokáži solidně pobavit. Stejně jako dialogy, jejichž obsah si sami volíme z možností reprezentovaných ikonkami u horního okraje obrazovky. Rozhovory nefungují na principu „vyčerpej postupně všechny varianty“ – k reakcím či odpovědím, které si v první fázi nezvolíme, se již nelze vracet… což je solidní motivace pro opětovné zahrání hry.
    Druhou pozitivní věcí jsou skvělé animace (nejen) hlavní postavičky Tonyho, který například poctivě zasunuje všechny sebrané předměty do své příruční brašničky – takový smysl pro detail se skutečně hned tak nevidí. Bezproblémové je taktéž klasické point-and-click ovládání, kdy pravým tlačítkem myši měníme funkci kurzoru a levým úkol vykonáváme. Suma sumárum Tony Vočko 2 nejspíš nabídne hromadu skvělé zábavy, občas zpřetrhané nelogickými úkoly a strnulejší renderovanou grafikou. A zdali překoná svého ručně kresleného předchůdce, to teprve uvidíme.

    Tony Vočko 2 Tony Vočko 2 Tony Vočko 2


    80 Days (Cesta kolem světa za 80 dní)
     
    Výrobce: Frogwares | Vydavatel: Anaconda, Hypermax (ČR) | Datum vydání: říjen 2005 | homepage
    Index očekávání
    7.5/10

    Christopher Kellner

    „Časy se mění,“ započal prezentaci adventury 80 Days Chistopher Kellner. „Nový projekt týmu Frogwares není klasickou point-and-click adventurou, ale moderní 3D hrou, která vás zavede do čtyř velkých měst po celém světě.“ A že jsou to města opravdu obrovská! Svoboda pohybu a lokace o velké rozloze se zdají být jednou z klíčových vlastností této fanoušky netrpělivě očekávané hry.
    Druhou klíčovou vlastností je bezesporu příběh, který vychází ze známého díla Julese Verna Cesta kolem světa za 80 dní. Nebudeme však hrát za postaršího gentlemana Philease Fogga, nýbrž za mladíka Olivera Lavishearta, který se na cestu kolem světa nevydá zrovna dobrovolně. „Oliverův strýček Mathew se vsadil, že jeho synovec dokáže podniknout cestu kolem světa za 80 dní, a ve 4 velkých městech nalezne 4 patenty na jeho 4 vynálezy,“ naznačil zápletku Christopher. Těmi městy jsou Káhira, Bombaj, Jokohama a San Francisko. K nim se ještě přidají 3 druhy dopravních prostředků (vlak, vzducholoď a zaoceánský parník), což dává dohromady celkem 7 rozsáhlých herních prostředí. Ještě dodám, že děj je situován do roku 1899, tedy 20 let po původním Foggově dobrodružství.
    V hratelné ukázce jsme zavítali do ulic druhého města v pořadí, tedy do Bombaje. Prvním úkolem, který zde na hráče čeká, je dostat se do místního hotelu, jehož vchod blokuje kráva. A jak známo, krávy jsou v Indii posvátné, takže ji nelze jen tak plácnou po zadku a odehnat. V našem případě je nutné zavítat do nedalekého Hadího chrámu a vyřešením hádanky v něm získat toho nejohyzdnějšího hada v Bombaji, který otravnou krávu vyplaší.

    80 Days 80 Days 80 Days

    Už při příchodu k hotelu hra dala najevo svoji třetí klíčovou vlastnost – humor. Dialogy jsou plné nadsázky a štiplavých narážek, a celkově hru posouvají na méně realistickou rovinu. Bohužel probíhají plně automaticky a nelze je nijak ovlivňovat, ale na to jsme u jednodušeji koncipovaných adventur zvyklí.
    80 Days totiž nebude hrou pro hardcore hráče, ale spíše pro širokou veřejnost. Úkoly by neměly být přehnaně obtížné a když hráč i přesto dostane touho po záchraně, stiskem klávesy TAM zobrazí jemnou nápovědu. I přes velkou rozsáhlost měst by se člověk v jejich ulicích měl dobře orientovat, neboť je v levém horním rohu neustále přítomna malá mapka s šipečkou, která hráče navádí k aktuálně důležitému místu.
    Jediným vážnějším zklamáním je fakt, že oproti slibům herní svět nežije svým vlastním životem a veškeré události jsou přesně naskriptované. V jisté míře hře snad pomůže nutnost starat se o peníze (plněním vedlejších úkolů), o svoji únavu a plný žaludek, ale to ukáže až plná verze. 80 Days vychází v České republice ve verzi s českými titulky a to již v říjnu tohoto roku.

    80 Days 80 Days 80 Days


    V příštím díle adventurní reportáže z Lipska se podíváme na zoubek dvěma vůbec nejambicióznějším adventurám tohoto roku a pak si představíme jedno obrovské překvapení, které – ač stojící stranou zájmu veřejnosti – může dost dobře trumfnout všechny v současnosti vyvíjené projekty. Máte se tedy rozhodně nač těšit!

    >>> Pokračování (2. díl) <<<

    Autor:


    Témata: Dům roku, Humor, Vlak, Žába

    Nejčtenější

    KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

    Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

    Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

    Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

    Mashinky

    V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...



    Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

    Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

    Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...

    Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

    Cuphead

    Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

    RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

    Lust for Darkness

    Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

    Další z rubriky

    Dva roky po vydání bude No Man’s Sky takový, jaký měl být od začátku

    No Man’s Sky Next

    Do No Man’s Sky přibude opravdový multiplayer, možnost ovládat hru z pohledu třetí osoby, ovladatelné křižníky i ve...

    Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

    Zaklínač 3: Divoký hon

    Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

    Původní začátek Mafie 3 byl prý tak drsný, že ho autoři nemohli vydat

    Mafia III (PS4)

    Mafia 3 prý měla na samém začátku obsahovat velice kontroverzní scénu, ale autoři ji nakonec nepoužili. Nejen, že ji ze...

    Akční letáky
    Akční letáky

    Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



    Najdete na iDNES.cz