Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GC 2005 - Přehled adventur, 3. díl

  12:01aktualizováno  14. září 8:47
Čtyřdílná reportáž z Lipska vám postupně přinese dojmy ze všech dobrodružných her, které byly na tomto veletrhu představeny. Dnes jsme se zaměřili na potenciální mega-hity přístího roku: Dreamfall, Paradise a Tunguska.


OBSAH
1. díl 2. díl 3. díl 4. díl
  • Broken Sword 4
  • Fahrenheit
  • Dreamfall
  • Agatha Christie
  • Overclocked
  • Myst V: End of Ages
  • Paradise
  • Journey to the Moon
  • Runaway 2
  • Ankh
  • Secret Files Tunguska
  • Evil Days
  • Tony Vočko 2
  • Tanita
  • 80 Days
  • Drazí adventurní přátelé, již potřetí vám přinášíme své dojmy z dobrodružných her prezentovaných na letošním veletrhu Games Convention v Lipsku. Co bylo obsahem předešlých dvou dílů, se dozvíte z obsahové tabulky v záhlaví tohoto článku. Dnes se zaměříme na jedny z nejočekávanějších adventur příštího roku – 3D pokračování legendární The Longest Journey nazvané Dreamfall, nejnovější projekt Benoita Sokala Paradise, a také na velké překvapení z německých luhů jménem Secret Files: Tunguska.

    Dreamfall: The Longest Journey
     
    Výrobce: FunCom | Vydavatel: Micro Application | Datum vydání: duben 2006 | homepage
    Index očekávání
    8.5/10

    Francois Legeais předvádí Dreamfall na GC v Lipsku

    Francouzská společnost Micro Application se rozhodla vypravit na Games Convention poněkud „výletně“. Nepronajala si žádný výstavní stánek ani konferenční budku, ale vyslala na bitevní pole několik svých „agentů“, kteří se účastnili předem smluvených schůzek v kavárnách nebo na jiných odpočinkových místech. S jedním z nich – Francoisem Logeaisem – jsem si dobrou půlhodinku popovídal i já a podíval se na hratelné ukázky dvou možná nejočekávanějších adventur současnosti – Dreamfallu a Paradise.
    O prvně zmíněné hře již byly popsány desítky stránek na každém papírovém i webovém magazínu. S tvorbou nepřímého následníka nejlepší adventury roku 2000 (a podle mnohých nejlepší adventury všech dob) The Longest Journey) Funcom čekal až do chvíle, kdy – jak sami tvrdili – „technologie dospěje do stavu, kdy bude šance posunout žánr na novou úroveň.“ Poprvé hra byla představena v květnu roku 2004 na veletrhu E3 a okamžitě vzbudila neskutečnou salvu hráčského zájmu – nabízí nový příběh zasazený do známého prostředí svého předchůdce, přináší hned 3 hratelné postavy, z nichž jednou je naše stará známá April Ryanová, a především se stěhuje do kompletně 3D prostoru, který nabízí v porovnání s předchozím 2D dobrodružstvím nesrovnatelně více svobody.
    A přitom si i ve 3D Dreamfall zachovává krásný, ve fantasy Arcadii pohádkový a ve sci-fi Starku realistický vzhled. Grafika všech lokalit, které mi Francois ukázal, vypadala báječně, stejně jako postavy a jejich realistické pohyby. Na svět i hlavní hrdiny se díváme externími kamerami, které jsou buďto staticky upevněné nebo se vznášejí nad jejich ramenem jako v Tomb Raiderovi. Nechybí ani řada naskriptovaných sekvencí, které hře dodávají filmový nádech. Dreamfall, zkrátka vsází na atmosféru, což mu – alespoň dle předvedených ukázek – prozatím 100% vychází.
    Krom toho vsází také na pohodlné ovládání. Na PC si vystačíme pouze s myší, což se může zdát nereálné, ale věřte mi – skutečně to funguje! Funguje také originální způsob identifikace interaktivních objektů na lokacích nazvaný „Focus Field“. Po stisknutí funkčního tlačítka hlavní hrdina „vypustí“ svislý paprsek modrého světla, s nímž lze kolem jeho postavy rotovat. Jakmile paprsek narazí na jakýkoliv interaktivní objekt, objeví se kolem něj bílý rámeček a v pravém dolním rohu obrazovky se namapují 1 až 4 příkazové ikonky. Pak už jen stačí stisknout patřičné tlačítko na klávesnici, nebo kombinaci tlačítek na myši, a hrdinovi nic nebrání v tom, aby jeden z nabízených příkazů splnil.

    Dreamfall: The Longest Journey Dreamfall: The Longest Journey Dreamfall: The Longest Journey

    Podle toho, co jsem měl možnost v Lipsku vidět – a co mi Francois prozradil – je v současnosti netrpělivě očekávané pokračování legendární The Longest Journey prakticky dokončeno. Přesto, jak již jistě víte, došlo k odložení hry na jaro 2006. Důvod je jednoduchý: souboje. Velká neznámá pro nás hráče je očividně těžkou překážkou i pro samotné tvůrce, kteří stále nenašli jejich ideální vyvážení a zdůvodnitelnou implementaci do hry. „Podle hlavního designéra Ragnara Tornquista jsou souboje v současném stavu příliš pomalé, takže hledáme způsob, jak je trochu zpružnit,“ uvedl Francois. Samozřejmě jsem ho požádal, aby mi je alespoň v krátkosti ukázal, ale neuspěl jsem. „Už tak z nich lidé mají neoprávněný strach a my ho nechceme ještě prohlubovat tím, že vám je ukážeme v rozpracovaném stavu.“ Ano, je to pochopitelné, ale tím naše obavy nezmírní.

    "Už tak mají lidé ze soubojů neoprávněný strach a my ho nechceme ještě prohlubovat tím, že vám je ukážeme v rozpracovaném stavu."

    Dreamfall mě nicméně mile překvapil něčím jiným – svojí volností. „Jedním z našich cílů je dát hráči možnost zachovat se stejně, jako v reálném životě,“ kasal se Francois a hned své tvrzení doložil na příkladu. Jedna ze tří hlavních hrdinek Zoë musí v úvodní části hry sebrat hračku ležící na podlaze v místnosti, kterou hlídá robotický pavouk. Ten každých pět vteřin celou místnost proskenuje laserovým paprskem a pokud Zoë odhalí, zabije ji a hra končí. Hráč má v tento okamžik dvě možnosti – buďto může pavouka prozkoumat a zajít za svým přítelem technikem, který mu vysvětlí, jak robota prostřednictvím mini-hry zneškodnit, nebo se prostřednictvím kradmé může pokusit místností nepozorovaně projít a pavouka se posléze zbavit jiným, o poznání mazanějším způsobem. Podobnou svobodu v rozhodování hodlají tvůrci stavět před hráče prakticky nepřetržitě, což je bezpochyby pro adventury vítaný a osvěžující prvek.
    Dreamfall je rozhodně zajímavý a nesmírně nadějný projekt. Mám sice trošku strach, že by mohl sklouznout k jednoduchosti a akčnosti jako podobně ambiciózní Broken Sword 3 (kterému je mimochodem VELMI podobný z hlediska interface – používá podobný inventář, podobný princip rozhovorů i stejnou „ikonovou mapu“), ale pozitivní dojmy rozhodně převládají. Snad to tedy ve FunComu úspěšně zvládnou a příští rok nám přinesou další legendu, na kterou nikdy nezapomeneme. Podrobné informace o hře naleznete v našich exkluzivních prvních dojmech z premiérové prezentace hry na E3 2004.

    Dreamfall: The Longest Journey Dreamfall: The Longest Journey Dreamfall: The Longest Journey


    Benoit Sokal's Paradise
     
    Výrobce: White Birds Production | Vydavatel: Micro Application | Datum vydání: Q3 2006 | homepage
    Index očekávání
    8.5/10

    Když Benoit Sokal (autor proslulé Syberie, rozhovor) v roce 2003 cítil, že jde společnost Microids ke dnu, prchnul z ní jako krysa z potápějící se lodi. A nebyl sám. Spolu s ním vzal do zaječích také producent Olivier Fontenay (rozhovor), PR manažer Cedric Orvoine (rozhovor), a dokonce i Francois Logeais, s nímž jsem se v Lipsku coby zástupcem Micro Application setkal. K prvním dvěma zmíněným pánům, tedy Benoitovi a Olivierovi, se přidal ještě třetí harcovník Michael Bams a společně založili ve Francii společnost White Birds Production, která si vzala za cíl vytvářet zábavní produkty (knihy, filmy, komiksy a především hry) pocházející ze Sokalovy fantastické mysli.
    Co se počítačových her týče, debutovým produktem „Bílých ptáků“ je připravovaná adventura Paradise (dříve Lost Paradise), která už na první pohled svého autora nezapře. Je totiž až nebezpečně podobná Syberii jednak díky použité technologii (3rd person point-and-click adventura s předrenderovanými lokacemi a 3D charaktery), díky ženské hlavní hrdince, ale především typem příběhu, který nehýří akcí a nepojednává o spáse světa, nýbrž nás seznamuje s osobním dobrodružstvím mladé dívky protkaným romantikou a emocemi.
    Ta mladá dívka se jmenuje Ann Smithová a je dcerou krále Rodona, nemilosrdného diktátora afrického národu Maurania. Po mnoha letech strávených ve Švýcarsku se dozvídá o otcově smrtelné nemoci a rozhodne se ho naposledy navštívit. Naneštěstí v Mauranii právě probíhá občanská válka a letadlo s Ann je sestřeleno povstalci. Ann díkybohu havárii (jako jediná) přežije, naneštěstí ale ztratí paměť s probudí se v útrobách paláce místního prince, který ji pojal za členku svého soukromého harému. Anniným prvotním úkolem je uniknout z harému pryč a vrátit se co nejdříve domů, do Švýcarska.

    Paradise Paradise Paradise

    Hratelná ukázka, kterou mi Francois na notebooku předvedl, představovala úplný začátek hry, kdy se Ann probouzí na posteli v malinké kamenné místnůstce harému, potkává jednu ze svých „kolegyní“ a následně splněním několika typických adventurních úkolů (dialog, sebrání a použití několika předmětů) uniká přes chodbu hlouběji do nitra paláce. První, co mě na demu doslova praštilo do očí, byla jeho nedodělanost. Inventář, menu s tématy k dialogům, tvar kurzoru – prostě vše bylo ve velmi rozpracovaném stavu. „Jedná se o pouhý prototyp hry,“ upozornil mě rychle Francois Logeais. Podle jeho slov se tvůrci prozatím soustředí na grafiku a teprve potom budou dopracovávat technologii, z čehož lze usuzovat jediné – že hra je i přes bezmála dva roky práce stále v raném stádiu vývoje.
    Přesto i z velmi syrového dema si lze udělat o hře velmi přesnou představu. Aniž bych musel popis nějak hluboce rozvádět, stačí říct, že Paradise je až nebezpečně podobný Syberii, ať už klasickým point-and-click interfacem, kombinací předrenderovaných lokací a 3D postav, stylem ovládání (stejný inventář, stejný princip dialogů) nebo i stylem grafiky, na níž ovšem pracují zcela odlišní umělci. Po vzoru Syberie bude děj hry rozdělen do čtyř „světů“, z nichž první je zmíněný palác, druhý pustá poušť a vesnice v korunách stromů baobab, třetí smaragdový důl a nakonec zavítáme na Rodonovu obrovskou loď, která má rozlehlost menšího města a plaví se po řece napříč jeho zemí tam a zpět.

    Kromě mladé dívky Ann budeme ovládat také černého leoparda a využívat jeho zvláštních schopností.

    S nějakými novinkami však Sokal musel přijít, a tak se můžeme těšit na větší rozlehlost, větší obtížnost, „úplnost příběhu“ (tedy žádné rozdělení na dva díly) a především na zajímavou možnost hrát kromě Ann také za černého leoparda. Toho má totiž naše hrdinka na příkaz prince z harému během své cesty dopravit do jeho původního rodiště, přičemž několikrát za hru využije jeho zvláštních schopností, jako je například mrštnost, rychlý běh, vidění i za tmy nebo rozpoznávání pachů. Způsob, jakým budeme leoparda ovládat, však Francois nechtěl prozradit – tato část hratelnosti prý ještě není definitivně navržena.
    Jasným trumfem Paradise bude nepochybně také grafika, o jejíchž kvalitách se z okolních obrázků můžete přesvědčit sami. Nejnovější projekt Benoita Sokala je zkrátka jasným potenciálním hitem, kterého bychom se dle oficiálního tvrzení vydavatele měli dočkat v průběhu 2. kvartálu příštího roku… I když já osobně počítám s (minimálně) několikaměsíčním zpožděním.

    Paradise Paradise Paradise


    Secret Files Tunguska
     
    Výrobce: Animation Arts | Vydavatel: Deep Silver | Datum vydání: Q2 2006 (Něměcko) | homepage
    Index očekávání
    8/10

    Ať se snažíte sebevíc, nikdy nestihnete vše, co byste chtěli. Během jediného dne stráveného v Lipsku jsem měl tak nabitý program, že jsem si nenašel ani čtvrthodinku na poklidné prohlédnutí celého výstaviště, pokochání se polonahými hosteskami a především na hledání nově oznámených adventurních projektů. A tak se stalo, že o Tungusce – stejně jako o Broken Swordu 4 – jsem se dozvěděl až z internetu den po mém návratu domů. Následující text tedy zcela výjimečně neberte jako mé vlastní dojmy, ale pouze jako souhrn dostupných informací, které se o této překvapivě nadějné hře na internetu objevily.
    Příběh debutu německých tvůrců staví na skutečné události, k níž došlo 30. června 1908 u řeky Tunguska na Sibiři. Tenkrát tam neznámý výbuch naprosto zdevastoval 2150 čtverečních kilometrů tajgy a pokácel 80 milionů stromů. Podle očitých svědků měl „úkaz“ tvar několik kilometrů širokého bledě modrého sloupu světla, nad nímž se záhy objevil oblak kouře houbového tvaru. Noviny rychle zaplavil nespočet teorií počínaje útokem UFO až po výbuch prototypu atomové pumy, leč skutečná příčina katastrofy nebyla dodnes objasněna.
    Zápletka samotné hry nicméně nezačíná v Rusku na počátku minulého století, ale v Německu o nějakých sto let později (tedy v současnosti), a pod kontrolu myši dostaneme (nejen) rudovlasou Ninu Kalenkovou – původem Rusku, nyní regulérní Němku. Ta se má jednoho krásného nedělního rána setkat se svým otcem Vladimírem, kterého už léta neviděla a na něhož se velmi těší. Po otci však jakoby se země slehla. Dostane od něj pouze záhadnou psanou zprávu a ještě záhadnější e-mail, takže se neprodleně rozhodne zjistit, co se s ním vlastně stalo. Netřeba jistě zdůrazňovat, že zmizení se točí kolem výbuch u Tungusky, kam taky Ninina dlouhá cesta z Německa směřuje.

    Secret Files Tunguska Secret Files Tunguska Secret Files Tunguska

    Tunguska bude zpracována v oblíbeném stylu klasické 3rd person point-and-click adventury. Veškeré činnosti se provádějí kurzorem myši, který mění svůj tvar podle toho, co lze s daným interaktivním objektem vykonat. Hratelnost se má opírat především o práci s předměty v inventáři, který je neustále viditelný u dolního okraje obrazovky. Tvůrci se zapřísahají, že mají v úmyslu vyhnout se všem známým adventurním nešvarům, takže ukázali červenou pixelhuntingu, akčním sekvencím, časově omezeným úkolům a vůbec všem akcím, které by zapříčinily smrt hlavního hrdiny nebo předčasný konec hry. Vítaným vylepšením bezpochyby bude funkce mezerníku, který na lokaci zvýrazní všechny aktivní objekty, a taktéž z hlavního manu přístupný ukazatel aktuálního hráčova pokroku ve hře.

    V některých částech hry budeme ovládat obě postavy současně a vzájemně si pomáhat.

    Pozitivní je kromě výše zmíněného také využití druhé hratelné postavy – Maxe Grubera. V některých částech hry budeme údajně ovládat obě postavy současně a vzájemně si pomáhat – například když jedna bude uvězněna v domě, předá té druhé nějaké inventářní předměty, s jejichž pomocí se ji pokusí osvobodit. Co se rozsáhlosti týče, tak podle tvůrců by hratelnost rozesetá po 100 pozadích (nepočítaje detaily!) a mezi 40 interaktivních postav měla vystačit minimálně na 20 hodin.
    Ze všeho nejvíce však Tunguska překvapuje neobvykle detailní a pohlednou předrenderovanou grafikou. Nádherné (především exteriérové) lokace jsou již v tuto chvíli vyplněny celou řadou drobných animací – například deštěm padajícím v různém sklonu (podle polohy kamery), blesky na obloze, které osvětlují krajinu, nebo pohybem okolní krajiny za oknem jedoucího vlaku. Nejen díky pohlednému vzhledu se tedy Secret Files Tunguska řadí mezi nejslibnější dobrodružné hry příštího roku.

    Secret Files Tunguska Secret Files Tunguska Secret Files Tunguska


    Na závěr předešlých dvou dílů této obsáhlé reportáže jsem se vás snažil držet v napětí, o jakých hrách bude řeč příště. Dnes udělám výjimku. Většina z vás již jistě zaregistrovala názvy čtyř her v úvodním obsahovém menu, jimiž reportáž za týden uzavřeme. Já jen doplním, že se společně podíváme na stánky ruské společnosti Akella a francouzského DreamCatcheru, a povíme si podrobnosti především o české hře Raiders of the Lost Casino (která byla právě přejmenována) a také o první herní adaptaci díla slavné spisovatelky detektivních románů Agathy Christie. Takže naschle za týden!

    >>> Pokračování (4. díl) <<<

    Autor:



    Nejčtenější

    Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

    Kingdom Come: Deliverance

    Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

    RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

    Kingdom Come: Deliverance

    Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



    Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

    Kingdom Come: Deliverance

    Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

    RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

    Winter Challenge

    Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

    Dosáhl maximální úrovně ve střílečce Call of Duty jen pomocí nožů

    Call of Duty

    Lidé se u počítačových her baví různými způsoby. Hráče s přezdívkou TheseKnivesOnly baví hrát střílečky bez toho, aby...

    Další z rubriky

    Zvláštní kombinace. Ve Final Fantasy XV bude ikonické brnění z Half-Lifu

    Half-Life v Final Fantasy XV

    V chystané PC verzi japonské RPG Final Fantasy XV se po herním světě budete moci procházet jako Gordon Freeman. Téměř.

    Overwatch jako bojovka? Fanouškovské video ukazuje, že by to šlo

    Overwatch Fighter

    Podívejte se, jak by to nejspíš vypadalo, kdyby chtěl Blizzard udělat z Overwatche bojovku.

    K doplňku do simulátoru přibalili autoři i malware. Prý pro boj s piráty

    The FSLabs A320

    Autoři doplňků do leteckých simulátorů přibalili k hernímu obsahu škodlivý software, který mohl z počítače ukrást...

    Najdete na iDNES.cz