GDC report: FIFA na mobilu?

  12:00aktualizováno  9:57
Není to jen senzacechtivý titulek, ale skutečnost, které se v několika letech dočkáme. Zástupci progresivních firem programující hry na mobilní telefony se během jedné hodiny ujistili, kde leží hranice v tomto zatím neprobádaném herním odvětví. Pakliže vás zajímá popis současné situace a prognózy budoucnosti, stačí jediný klik.

Diskusní panel se snažil zodpovědět jedinou otázku. Jak se bude vyvíjet hraní na mobilech?

WAP zklamal, svorně se shodla skupina návrhářů pro mobilní telefony. Většina z nich si obdobím wapových her prošla a naučila se pracovat s mobilním hraním na základní interaktivní úrovni, ale nyní všichni přecházejí na SMS a JAVA rozhraní. Výhoda textových zpráv pro hraní není ani tak v hraní samotném, jako spíše v upozorňování na aktuální dění na serveru nebo v zasílání hi-score tabulek. Během roku 2001 bylo jen v Evropě vyměněno 250 miliard SMSek, z toho vyplývá, že lidé se nevyvratitelně naučili SMS komunikaci používat. Tedy, alespoň těch dokazatelných třicet pět procent majitelů mobilů. Vedle textovek bojuje o místo na slunci JAVA, které ukázal cestu úspěšný Space Impact nebo Had. Základní schéma budoucnosti připomíná placenou zahradu rozkoší. Majitel mobilního telefonu se připojí na server, vybere si hru a stáhne ji do paměti přístroje.

"Kupodivu překážka neleží v grafice, ale v hardwaru a jeho vzájemné nekompatibilitě" říká Kevin Bradshaw, zakladatel mezinárodně úspěšné firmy Digital Bridges. "Na internetových obchodech a nejen v nich naleznete desítky telefonů s nejrůznějšími parametry. Například velikost displeje je překážkou; musíme počítat s tím nejmenším." V ideálním případě budou překonány hardwarové diference, ale pak se narazí na rozdíly mezi samotnými operátory, kteří vyžadují specifické přístroje s vlastním softwarovým vybavením. Ve společnosti fungující na konkurenci je takové chování pochopitelné, ale dokud se nesjednotí společná herní řeč všech evropských operátorů (nejlépe v JAVA), budou hry z valné většiny vázány na typ přístroje a operátora. "V Japonsku to mají jednoduché, tam je jeden operátor a ten bez problémů prosadí jakýkoliv standard," oznamuje Chris Wright z Digital Bridges. To samé platí pro Nokii a jí ovládané Norsko a Finsko. Evropský region je z hlediska návrhářů bezprávní zemí. Navíc se přidružuje problém placení za stáhnuté hry. "Když už si toho drahého mobila s barevným displejem koupíte, tak se vám nebude chtít platit za nějaké hry," podotýká Matt Spall z britské Morpheme. "A vývojářský tým se udržovat musí, stejně jako server a kde na to vzít peníze?"

Chris Wright vyrukuje ještě s jedním problémem: jak udržet hráče u hraní? Buď nabízet primitivní hry s jednoduchou hratelností a tím větší opakovatelností anebo vymyslet něco jiného. "V jedné hře jsme hráče udržovali jako v dlouhém závodě. Pakliže hráč chtěl dosáhnout cíle hry, musel jí poctivě hrát jeden týden. Na konci týdne počítač vyhodnotil podle počtu bodů hrající hráče a ty laxní vyloučil. Ti, co poctivě hráli, byli odměněni nějakou grafickou blbinkou." Přitom možnosti mobilního telefonu nejsou malé a vedle JAVA a SMS protokolu je zaveden MMS (Multimedia Messaging System) pro posílání audiovizuálních souborů. Mobilní telefony vytvářejí velkou herní komunitu, umožňují větší kontakt hráčů a s tím návrháři počítají při zakomponování silnější interakce se serverem na bázi "jeden hráč-server-jiný hráč". Velké herní firmy již dnes začínají pracovat na speciálních verzích svých her. Jmenovitě THQ se svou rozsáhlou wireless divizí a EA připravující SMS a WAP verzi (I-Mode pro Japonsko) FIFA 2002. Přes všechny nadějné vyhlídky bude nástup mobilních her do Evropy pomalý a skutečného počátku wireless entertainmentu se dočkáme až roku 2004. Na konci roku 2006 by příjmy z SMS her měly překročit pět miliard korun, celkový počet majitelů odpovídajících mobilů dosáhne 333 milionů a skutečně platících za hraní bude 33 milionů. Oproti tomu, JAVA hry mají podle analytiků šanci vydělávat na konci roku 2006 padesát dva miliard korun.

Možnosti mobilních telefonů se budou rozvíjet, o tom není pochyb. Vyšší kapacita paměti, rychlejší přenos, kvalitnější programování pro grafické prvky, to vše se do dvou let dostane do stavu "přenosného videoshopu," jak účastníci panelu nazývali po skončení podobu budoucnosti. "Osobně máme málo peněz na financování vývoje, vše závisí na vydavatelích a jejich ochotě investovat nejen do vývoje softwaru, ale také do výzkumu hardwaru," uzavírají pánové. A jak známo, penězům se z bankovních kont nikdy moc nechce...

Autor:

Nejčtenější

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

Komunitní sbírka na Star Citizen překonala hranici 200 milionů dolarů

Star Citizen

Více než dva miliony přispěvatelů již na účty autorů ambiciózního vesmírného simulátoru poslalo v přepočtu více než...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Potvrzeno: vzniknou remastery legend Command & Conquer a Red Alert

Command & Conquer (1995)

Po trapném odhalení mobilní verze Command & Conquer letos na E3 se EA pokouší napravit si reputaci. Potvrdilo, že...

Hrajete někdy i za postavu opačného pohlaví, když máte na výběr?

Assassin's Creed Odyssey

V mnoha hrách nejsou hlavní hrdina nebo hrdinka dány. Pokud máte na výběr, hrajete někdy i za postavu opačného pohlaví?

Další z rubriky

Blizzard chystá předělávku WarCraftu 3 a nové Diablo pro mobily

WarCraft III Reforged

Zahajovací ceremonie Blizzconu, svátku všech fanoušků firmy Blizzard, poodhalila plány společnosti pro nadcházející...

Deset mrtvých značek ze stáje EA. Kterou by měla firma oživit?

Herečky, které se objevily v příběhových filmech Red Alert 3.

Historické portfolio vydavatelství Electronic Arts lze číst více způsoby. Na jednu stranu se u každé značky najdou...

OBRAZEM: Prahu navštívil Agent 47 z Hitmana. Kdo je cíl, nevíme

Hitman 2 cosplay

V souvislosti s aktuálním zahájením prodejů akce Hitman 2, která přináší šest kreativních úrovní pro plánování vražd,...

Rozdáváme 50 balíčků pracího gelu a aviváže od Feel Eco. Přihlaste se o ně
Rozdáváme 50 balíčků pracího gelu a aviváže od Feel Eco. Přihlaste se o ně

Máme pro vás připraveno 50 pracích gelů a 50 aviváží od značky Feel Eco, které vaše prádlo vyperou čistě a ekologicky. Dopřejte svým dětem hygienicky čisté prádlo bez zatěžování životního prostředí.

Najdete na iDNES.cz