Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GDC report: FIFA na mobilu?

  12:00aktualizováno  9:57
Není to jen senzacechtivý titulek, ale skutečnost, které se v několika letech dočkáme. Zástupci progresivních firem programující hry na mobilní telefony se během jedné hodiny ujistili, kde leží hranice v tomto zatím neprobádaném herním odvětví. Pakliže vás zajímá popis současné situace a prognózy budoucnosti, stačí jediný klik.

Diskusní panel se snažil zodpovědět jedinou otázku. Jak se bude vyvíjet hraní na mobilech?

WAP zklamal, svorně se shodla skupina návrhářů pro mobilní telefony. Většina z nich si obdobím wapových her prošla a naučila se pracovat s mobilním hraním na základní interaktivní úrovni, ale nyní všichni přecházejí na SMS a JAVA rozhraní. Výhoda textových zpráv pro hraní není ani tak v hraní samotném, jako spíše v upozorňování na aktuální dění na serveru nebo v zasílání hi-score tabulek. Během roku 2001 bylo jen v Evropě vyměněno 250 miliard SMSek, z toho vyplývá, že lidé se nevyvratitelně naučili SMS komunikaci používat. Tedy, alespoň těch dokazatelných třicet pět procent majitelů mobilů. Vedle textovek bojuje o místo na slunci JAVA, které ukázal cestu úspěšný Space Impact nebo Had. Základní schéma budoucnosti připomíná placenou zahradu rozkoší. Majitel mobilního telefonu se připojí na server, vybere si hru a stáhne ji do paměti přístroje.

"Kupodivu překážka neleží v grafice, ale v hardwaru a jeho vzájemné nekompatibilitě" říká Kevin Bradshaw, zakladatel mezinárodně úspěšné firmy Digital Bridges. "Na internetových obchodech a nejen v nich naleznete desítky telefonů s nejrůznějšími parametry. Například velikost displeje je překážkou; musíme počítat s tím nejmenším." V ideálním případě budou překonány hardwarové diference, ale pak se narazí na rozdíly mezi samotnými operátory, kteří vyžadují specifické přístroje s vlastním softwarovým vybavením. Ve společnosti fungující na konkurenci je takové chování pochopitelné, ale dokud se nesjednotí společná herní řeč všech evropských operátorů (nejlépe v JAVA), budou hry z valné většiny vázány na typ přístroje a operátora. "V Japonsku to mají jednoduché, tam je jeden operátor a ten bez problémů prosadí jakýkoliv standard," oznamuje Chris Wright z Digital Bridges. To samé platí pro Nokii a jí ovládané Norsko a Finsko. Evropský region je z hlediska návrhářů bezprávní zemí. Navíc se přidružuje problém placení za stáhnuté hry. "Když už si toho drahého mobila s barevným displejem koupíte, tak se vám nebude chtít platit za nějaké hry," podotýká Matt Spall z britské Morpheme. "A vývojářský tým se udržovat musí, stejně jako server a kde na to vzít peníze?"

Chris Wright vyrukuje ještě s jedním problémem: jak udržet hráče u hraní? Buď nabízet primitivní hry s jednoduchou hratelností a tím větší opakovatelností anebo vymyslet něco jiného. "V jedné hře jsme hráče udržovali jako v dlouhém závodě. Pakliže hráč chtěl dosáhnout cíle hry, musel jí poctivě hrát jeden týden. Na konci týdne počítač vyhodnotil podle počtu bodů hrající hráče a ty laxní vyloučil. Ti, co poctivě hráli, byli odměněni nějakou grafickou blbinkou." Přitom možnosti mobilního telefonu nejsou malé a vedle JAVA a SMS protokolu je zaveden MMS (Multimedia Messaging System) pro posílání audiovizuálních souborů. Mobilní telefony vytvářejí velkou herní komunitu, umožňují větší kontakt hráčů a s tím návrháři počítají při zakomponování silnější interakce se serverem na bázi "jeden hráč-server-jiný hráč". Velké herní firmy již dnes začínají pracovat na speciálních verzích svých her. Jmenovitě THQ se svou rozsáhlou wireless divizí a EA připravující SMS a WAP verzi (I-Mode pro Japonsko) FIFA 2002. Přes všechny nadějné vyhlídky bude nástup mobilních her do Evropy pomalý a skutečného počátku wireless entertainmentu se dočkáme až roku 2004. Na konci roku 2006 by příjmy z SMS her měly překročit pět miliard korun, celkový počet majitelů odpovídajících mobilů dosáhne 333 milionů a skutečně platících za hraní bude 33 milionů. Oproti tomu, JAVA hry mají podle analytiků šanci vydělávat na konci roku 2006 padesát dva miliard korun.

Možnosti mobilních telefonů se budou rozvíjet, o tom není pochyb. Vyšší kapacita paměti, rychlejší přenos, kvalitnější programování pro grafické prvky, to vše se do dvou let dostane do stavu "přenosného videoshopu," jak účastníci panelu nazývali po skončení podobu budoucnosti. "Osobně máme málo peněz na financování vývoje, vše závisí na vydavatelích a jejich ochotě investovat nejen do vývoje softwaru, ale také do výzkumu hardwaru," uzavírají pánové. A jak známo, penězům se z bankovních kont nikdy moc nechce...

Autor:


Nejčtenější

Na Steamu vyšla první necenzurovaná erotická hra. Tak jsme ji vyzkoušeli

Negligee: Love Stories

Hra Negligee: Love Stories se zásadně zapsala do historie. Ne však díky svým výjimečným kvalitám, ale proto, že jako...

RECENZE: Lara Croft nabrala životní formu, nový Tomb Raider vás pohltí

Shadow of the Tomb Raider

Završení trilogie restartovaného Tomb Raidera se nadmíru povedlo. Na první pohled je hra od svých předchůdců k...



Která herečka by se podle vás hodila na roli Ciri v chystaném Zaklínači?

Ciri v třetímu dílu hry Zaklínač

Zpráva, že postavu Ciri v chystaném seriálu podle Zaklínače nebude hrát běloška, vyvolala u mnoha fandů nesouhlasné...

Legendární PlayStation vyjde v mini verzi s dvacítkou her

PlayStation Classic

Připravovaná retro konzole od Sony se jmenuje PlayStation Classic. Vyjde letos v prosinci a obsáhne dvacet...

RECENZE: F1 2018 jsou vypilované závody formulí a opravdová simulace

F1 2018

Sezona F1 2018 je stále v plném proudu. Díky legendárním Codemasters se jí nyní mohou zúčastnit virtuálně i hráči.

Další z rubriky

Deset nejzásadnějších oznámení na herním svátku Gamescom

Assassin’s Creed Odyssey

Letošní ročník největší evropské herní výstavy Gamescom se sice řadí k těm slabším, přesto došlo na několik zajímavých...

Hit, nebo propadák? Nejznámější herní značky čeká nejistý podzim

Battlefield 5

Na podzim bývá obvykle na herním trhu rušno a letošek nebude výjimkou. Ale zatímco u her jako Red Dead Redemption 2...

Která herečka by se podle vás hodila na roli Ciri v chystaném Zaklínači?

Ciri v třetímu dílu hry Zaklínač

Zpráva, že postavu Ciri v chystaném seriálu podle Zaklínače nebude hrát běloška, vyvolala u mnoha fandů nesouhlasné...

Mýty a fakta o nočním pomočování dětí
Mýty a fakta o nočním pomočování dětí

Podle odhadů trpí nočním pomočováním neboli enurézou asi pětina dětí ve věku 5 let, obtíže se však nevyhýbají ani starším jedincům. Rodiče často spoléhají na to, že „z toho dítě vyroste“, v horším případě děti trestají. Noční pomočování přitom může velmi negativně ovlivnit sebeúctu a duševní pohodu dítěte.



Najdete na iDNES.cz