Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

GDC report: FIFA na mobilu?

  12:00
Není to jen senzacechtivý titulek, ale skutečnost, které se v několika letech dočkáme. Zástupci progresivních firem programující hry na mobilní telefony se během jedné hodiny ujistili, kde leží hranice v tomto zatím neprobádaném herním odvětví. Pakliže vás zajímá popis současné situace a prognózy budoucnosti, stačí jediný klik.

Diskusní panel se snažil zodpovědět jedinou otázku. Jak se bude vyvíjet hraní na mobilech?

WAP zklamal, svorně se shodla skupina návrhářů pro mobilní telefony. Většina z nich si obdobím wapových her prošla a naučila se pracovat s mobilním hraním na základní interaktivní úrovni, ale nyní všichni přecházejí na SMS a JAVA rozhraní. Výhoda textových zpráv pro hraní není ani tak v hraní samotném, jako spíše v upozorňování na aktuální dění na serveru nebo v zasílání hi-score tabulek. Během roku 2001 bylo jen v Evropě vyměněno 250 miliard SMSek, z toho vyplývá, že lidé se nevyvratitelně naučili SMS komunikaci používat. Tedy, alespoň těch dokazatelných třicet pět procent majitelů mobilů. Vedle textovek bojuje o místo na slunci JAVA, které ukázal cestu úspěšný Space Impact nebo Had. Základní schéma budoucnosti připomíná placenou zahradu rozkoší. Majitel mobilního telefonu se připojí na server, vybere si hru a stáhne ji do paměti přístroje.

"Kupodivu překážka neleží v grafice, ale v hardwaru a jeho vzájemné nekompatibilitě" říká Kevin Bradshaw, zakladatel mezinárodně úspěšné firmy Digital Bridges. "Na internetových obchodech a nejen v nich naleznete desítky telefonů s nejrůznějšími parametry. Například velikost displeje je překážkou; musíme počítat s tím nejmenším." V ideálním případě budou překonány hardwarové diference, ale pak se narazí na rozdíly mezi samotnými operátory, kteří vyžadují specifické přístroje s vlastním softwarovým vybavením. Ve společnosti fungující na konkurenci je takové chování pochopitelné, ale dokud se nesjednotí společná herní řeč všech evropských operátorů (nejlépe v JAVA), budou hry z valné většiny vázány na typ přístroje a operátora. "V Japonsku to mají jednoduché, tam je jeden operátor a ten bez problémů prosadí jakýkoliv standard," oznamuje Chris Wright z Digital Bridges. To samé platí pro Nokii a jí ovládané Norsko a Finsko. Evropský region je z hlediska návrhářů bezprávní zemí. Navíc se přidružuje problém placení za stáhnuté hry. "Když už si toho drahého mobila s barevným displejem koupíte, tak se vám nebude chtít platit za nějaké hry," podotýká Matt Spall z britské Morpheme. "A vývojářský tým se udržovat musí, stejně jako server a kde na to vzít peníze?"

Chris Wright vyrukuje ještě s jedním problémem: jak udržet hráče u hraní? Buď nabízet primitivní hry s jednoduchou hratelností a tím větší opakovatelností anebo vymyslet něco jiného. "V jedné hře jsme hráče udržovali jako v dlouhém závodě. Pakliže hráč chtěl dosáhnout cíle hry, musel jí poctivě hrát jeden týden. Na konci týdne počítač vyhodnotil podle počtu bodů hrající hráče a ty laxní vyloučil. Ti, co poctivě hráli, byli odměněni nějakou grafickou blbinkou." Přitom možnosti mobilního telefonu nejsou malé a vedle JAVA a SMS protokolu je zaveden MMS (Multimedia Messaging System) pro posílání audiovizuálních souborů. Mobilní telefony vytvářejí velkou herní komunitu, umožňují větší kontakt hráčů a s tím návrháři počítají při zakomponování silnější interakce se serverem na bázi "jeden hráč-server-jiný hráč". Velké herní firmy již dnes začínají pracovat na speciálních verzích svých her. Jmenovitě THQ se svou rozsáhlou wireless divizí a EA připravující SMS a WAP verzi (I-Mode pro Japonsko) FIFA 2002. Přes všechny nadějné vyhlídky bude nástup mobilních her do Evropy pomalý a skutečného počátku wireless entertainmentu se dočkáme až roku 2004. Na konci roku 2006 by příjmy z SMS her měly překročit pět miliard korun, celkový počet majitelů odpovídajících mobilů dosáhne 333 milionů a skutečně platících za hraní bude 33 milionů. Oproti tomu, JAVA hry mají podle analytiků šanci vydělávat na konci roku 2006 padesát dva miliard korun.

Možnosti mobilních telefonů se budou rozvíjet, o tom není pochyb. Vyšší kapacita paměti, rychlejší přenos, kvalitnější programování pro grafické prvky, to vše se do dvou let dostane do stavu "přenosného videoshopu," jak účastníci panelu nazývali po skončení podobu budoucnosti. "Osobně máme málo peněz na financování vývoje, vše závisí na vydavatelích a jejich ochotě investovat nejen do vývoje softwaru, ale také do výzkumu hardwaru," uzavírají pánové. A jak známo, penězům se z bankovních kont nikdy moc nechce...

Autor:
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

BlizzCon 2024 nebude

Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...

Jsou na vás hry moc těžké? V budoucnu vám možná pomůže umělá inteligence

Nový patent Sony věští budoucnost hraní, kdy může vzniknout nový nejnižší stupeň obtížnosti. Hru za...

Simulátor offroadového ježdění MudRunner vyjde i pro virtuální realitu

V MudRunnerovi se sice jezdí daleko pomaleji, než ve většině ostatních automobilových simulátorů,...

OBRAZEM: Paper Mario: The Thousand-Year Door je další příkladný remake

Paper Mario: The Thousand-Year Door je remake akčního RPG s tahovými souboji, které původně vyšlo v...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...