NVIDIA se vrátí na trůn – ale
nejdříve v únoru
Od 16. listopadu do včerejška probíhala
v kanadském Torontu výstava COMDEX, a jak jsme vás už dříve
informovali, právě při této příležitosti se NVIDIA rozhodla prezentovat široké
veřejnosti svůj nový grafický čip – dlouho známý jen pod svým kódovým názvem
NV30, nyní už definitivně pojmenovaný GeForce FX. Zkratka „FX“ se díky
své výslovnosti v angličtině už dlouhá léta používá jako synonymum pro
slovo effects, tedy efekty – a zdaleka nejčastěji se s ní
setkáme ve filmové branži. NVIDIA dospěla k názoru, že NV30 už přináší
dostatečně mohutný výkon na to, aby dokázal na počítači prezentovat herní
(i jiné) scény ve filmové kvalitě a v reálném čase.
Než se pustím do rozboru přínosů GeForce FX, musím předeslat, že grafické karty s tímto čipem na trhu pravděpodobně neuvidíme dříve než v únoru příštího roku. Oznamovat pompézně produkt čtvrt roku předem a krmit tisk a veřejnost prohlášeními o nejrůznějších prolomených bariérách mi nepřipadá hezké a následováníhodné, leč (jako obvykle) marketing velí deklarovat svou nadvládu, byť jen na papíře. Proto dnes (a ještě dlouho) nebudou žádné výsledky benchmarků, ale jen technologická procházka.
0,13mikronový výrobní proces
zraje dlouho...
125 miliónů tranzistorů je počet, který by byl
v současnosti běžným 0,15mikronovým procesem umístitelný na grafický čip
jen se značnými problémy. Firmě ATI se do Radeonu
9700 za cenu určitých kompromisů podařilo vměstnat 110 miliónů, což lze
považovat za úspěch, NVIDIA se však vydala spolu se svým dvorním výrobcem,
tchajwanskou společností TSMC, cestou obtížnější, nicméně do budoucna
nutnou a slibnou: miniaturizací spojů na velikost 0,13 mikronu. Menší
a méně se zahřívající čip, který má zároveň nižší energetický příkon, je
to, co by mělo dát NVIDII počátkem příštího roku náležitou akceleraci před
konkurencí.
Přesné frekvence jádra a paměti GeForce FX nebyly z pochopitelných důvodů ještě stanoveny, podle včerejšího tiskového prohlášení NVIDIE se však rozhodně dočkáme alespoň jednoho modelu s pamětí DDR II (od Samsungu) nebo podobného typu s kmitočtem 500 MHz DDR, tedy efektivní 1 GHz. Paměť bude komunikovat po 128bitovém rozhraní složeném ze čtyř nezávisle pracujících 32bitových řadičů. Použité rozhraní směrem k čipsetu je samozřejmě AGP 8x.
Intellisample – nový směr
vývoje
Nejzajímavější sbírečku vlastností zahrnula NVIDIA pod název
Intellisample – jedná se o optimalizaci práce s daty
a vylepšování kvality obrazu. Do GeForce FX byl zabudován engine pro
bezeztrátovou kompresi barvových dat, který dokáže objem zmenšit až na 1/4
původní velikosti; NVIDIA proto udává, že při frekvenci paměti 1 GHz
bude přenosová kapacita činit až 48 GB/s. Další optimalizace se týká
odstraňování redundantních dat ze Z-bufferu a nese název Fast
Z-Clear – inspirace technologií HyperZ úspěšně použitou v Radeonech je
celkem evidentní. Následkem výše uvedených metod je už možné mít ve všech
„sedmnáctipalcových“ rozlišeních standardně zapnutý antialiasing – díky
kompresnímu enginu dochází k podobnému příznivému efektu jako
u fragmentového antialiasingu známého z matroxího čipu Parhelia-512.
(Barvová komprese totiž více či méně účinkuje všude s výjimkou okrajů
polygonů, kde se barvy vedlejších pixelů většinou výrazně liší.) Z prvků
vylepšujících obraz ještě stojí za zmínku například dynamická korekce
barev, která automaticky upravuje gamma složku některých prvků scény, aby
nedocházelo ke zkreslenému podání barev.
DirectX 9 + mnoho
navíc
GeForce FX nejen splňuje, ale výrazně překračuje požadavky
kladené rozhraním DirectX 9. Specifikace DirectX 9 zahrnuje podmínky, které
musí splňovat jednotky vertex shader a pixel shader, aby
mohly být označovány jako verze 2.0. NVIDIA, aby dala najevo svůj náskok, dává
svým shaderům přídomek 2.0+. Počty použitelných programových
instrukcí a registrů GeForce FX jsou (někdy i několikanásobně) vyšší
než předepisuje Microsoft, minimálně však stejné. Než se však dočkáme doby, kdy
budou tyto vymoženosti masově zohledněny v hrách, uplyne mnoho času –
můžeme ho směle počítat na roky. Jako obvykle zde nemohou časní kupující doufat
v to, že jim jejich investice v dohledné době poskytne něco
diametrálně lepšího než podstatně levnější karty. Vývojáři her si samozřejmě
nemohou dovolit trávit čas psaním složitých grafických efektů, které pak poběží
jednomu procentu zákazníků.
Místo benchmarků
S
GeForce FX se monitory našich PC zase o kousek přiblíží filmovému plátnu –
plátnu, kde se herci pohybují dle našich pokynů a po velmi reálně
vypadajících světech. NVIDIA slibuje, že první karty k recenzím by měly být
významných časopisům k dispozici ještě v prosinci tohoto roku, takže
tou dobou se snad už dočkáme konkrétního výkonnostního porovnání se současným
králem – Radeonem 9700 Pro. Podle specifikací by GeForce FX mělo jasně
dominovat, ale ze zkušenosti víme, že praxe někdy nebývá tak jednoznačná. NVIDIA
ale své sliby obvykle plní a výpadky v podobě (například) vážně
haprujících ovladačů u ní nejsou zvykem.
Zdroje: Tom's Hardware Guide, AnandTech, NVIDIA