Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GeForce FX: gigant roku 2003

  12:00aktualizováno  20. listopadu 11:45
NVIDIA poněkud zpomalila své drastické tempo uvádění zbrusu nových produktů, což ji mimo jiné stálo trůn výrobce nejrychlejšího grafického čipu – tento post si nedávno přisvojila firma ATI s Radeonem 9700 Pro. Nyní NVIDIA představila GeForce FX a hodlá se znovu ujmout vedení – jenže na to si budeme muset ještě do příštího února počkat.

NVIDIA se vrátí na trůn – ale nejdříve v únoru
Od 16. listopadu do včerejška probíhala v kanadském Torontu výstava COMDEX, a jak jsme vás už dříve informovali, právě při této příležitosti se NVIDIA rozhodla prezentovat široké veřejnosti svůj nový grafický čip – dlouho známý jen pod svým kódovým názvem NV30, nyní už definitivně pojmenovaný GeForce FX. Zkratka „FX“ se díky své výslovnosti v angličtině už dlouhá léta používá jako synonymum pro slovo effects, tedy efekty – a zdaleka nejčastěji se s ní setkáme ve filmové branži. NVIDIA dospěla k názoru, že NV30 už přináší dostatečně mohutný výkon na to, aby dokázal na počítači prezentovat herní (i jiné) scény ve filmové kvalitě a v reálném čase.

Než se pustím do rozboru přínosů GeForce FX, musím předeslat, že grafické karty s tímto čipem na trhu pravděpodobně neuvidíme dříve než v únoru příštího roku. Oznamovat pompézně produkt čtvrt roku předem a krmit tisk a veřejnost prohlášeními o nejrůznějších prolomených bariérách mi nepřipadá hezké a následováníhodné, leč (jako obvykle) marketing velí deklarovat svou nadvládu, byť jen na papíře. Proto dnes (a ještě dlouho) nebudou žádné výsledky benchmarků, ale jen technologická procházka.

GeForce FX

0,13mikronový výrobní proces zraje dlouho...
125 miliónů tranzistorů
je počet, který by byl v současnosti běžným 0,15mikronovým procesem umístitelný na grafický čip jen se značnými problémy. Firmě ATI se do Radeonu 9700 za cenu určitých kompromisů podařilo vměstnat 110 miliónů, což lze považovat za úspěch, NVIDIA se však vydala spolu se svým dvorním výrobcem, tchajwanskou společností TSMC, cestou obtížnější, nicméně do budoucna nutnou a slibnou: miniaturizací spojů na velikost 0,13 mikronu. Menší a méně se zahřívající čip, který má zároveň nižší energetický příkon, je to, co by mělo dát NVIDII počátkem příštího roku náležitou akceleraci před konkurencí.

Přesné frekvence jádra a paměti GeForce FX nebyly z pochopitelných důvodů ještě stanoveny, podle včerejšího tiskového prohlášení NVIDIE se však rozhodně dočkáme alespoň jednoho modelu s pamětí DDR II (od Samsungu) nebo podobného typu s kmitočtem 500 MHz DDR, tedy efektivní 1 GHz. Paměť bude komunikovat po 128bitovém rozhraní složeném ze čtyř nezávisle pracujících 32bitových řadičů. Použité rozhraní směrem k čipsetu je samozřejmě AGP 8x.

Intellisample – nový směr vývoje
Nejzajímavější sbírečku vlastností zahrnula NVIDIA pod název Intellisample – jedná se o optimalizaci práce s daty a vylepšování kvality obrazu. Do GeForce FX byl zabudován engine pro bezeztrátovou kompresi barvových dat, který dokáže objem zmenšit až na 1/4 původní velikosti; NVIDIA proto udává, že při frekvenci paměti 1 GHz bude přenosová kapacita činit až 48 GB/s. Další optimalizace se týká odstraňování redundantních dat ze Z-bufferu a nese název Fast Z-Clear – inspirace technologií HyperZ úspěšně použitou v Radeonech je celkem evidentní. Následkem výše uvedených metod je už možné mít ve všech „sedmnáctipalcových“ rozlišeních standardně zapnutý antialiasing – díky kompresnímu enginu dochází k podobnému příznivému efektu jako u fragmentového antialiasingu známého z matroxího čipu Parhelia-512. (Barvová komprese totiž více či méně účinkuje všude s výjimkou okrajů polygonů, kde se barvy vedlejších pixelů většinou výrazně liší.) Z prvků vylepšujících obraz ještě stojí za zmínku například dynamická korekce barev, která automaticky upravuje gamma složku některých prvků scény, aby nedocházelo ke zkreslenému podání barev.

DirectX 9 + mnoho navíc
GeForce FX nejen splňuje, ale výrazně překračuje požadavky kladené rozhraním DirectX 9. Specifikace DirectX 9 zahrnuje podmínky, které musí splňovat jednotky vertex shaderpixel shader, aby mohly být označovány jako verze 2.0. NVIDIA, aby dala najevo svůj náskok, dává svým shaderům přídomek 2.0+. Počty použitelných programových instrukcí a registrů GeForce FX jsou (někdy i několikanásobně) vyšší než předepisuje Microsoft, minimálně však stejné. Než se však dočkáme doby, kdy budou tyto vymoženosti masově zohledněny v hrách, uplyne mnoho času – můžeme ho směle počítat na roky. Jako obvykle zde nemohou časní kupující doufat v to, že jim jejich investice v dohledné době poskytne něco diametrálně lepšího než podstatně levnější karty. Vývojáři her si samozřejmě nemohou dovolit trávit čas psaním složitých grafických efektů, které pak poběží jednomu procentu zákazníků.

Dawn

Místo benchmarků
S GeForce FX se monitory našich PC zase o kousek přiblíží filmovému plátnu – plátnu, kde se herci pohybují dle našich pokynů a po velmi reálně vypadajících světech. NVIDIA slibuje, že první karty k recenzím by měly být významných časopisům k dispozici ještě v prosinci tohoto roku, takže tou dobou se snad už dočkáme konkrétního výkonnostního porovnání se současným králem – Radeonem 9700 Pro. Podle specifikací by GeForce FX mělo jasně dominovat, ale ze zkušenosti víme, že praxe někdy nebývá tak jednoznačná. NVIDIA ale své sliby obvykle plní a výpadky v podobě (například) vážně haprujících ovladačů u ní nejsou zvykem.

Zdroje: Tom's Hardware Guide, AnandTech, NVIDIA

Autor:


Témata: Microsoft


Nejčtenější

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.