Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GeForce7800 přichází

  12:02aktualizováno  3. listopadu 9:48
Rok, dva měsíce a 16dnů trvalo, než se objevila nová generace grafických karet od nVidie. Je opravdu revoluční, jak nVidia slibovala a jaké podává výkony v testech? Čtěte v našem článku.

nVidia předběhla svého konkurenta, společnost ATI, která svůj nový čip R540 „Fudo“ zatím neuvedla a podle zákulisních informací vyvstaly při produkci problémy. Čip se tak o několik týdnů a možná i měsíců zdrží. To pro nVidii přináší plusové body – má na trhu nejvýkonnější čip současnosti a chybí mu konkurent.

Referenční kartaAGP se loučí, nastupuje PCI Express
Nový čip od nVidie pokračuje ve smutném trendu a to vytláčení staré, dobré a stále ještě dostačující AGP sběrnice. Pokud tedy ještě nemáte desku s moderní sběrnicí PCI Express a toužíte po této kartě, tak se připravte na to, že kromě karty si budete muset pořídit novou základní desku, procesor, operační paměti a když už budete v tom upgradování, tak i hezčí case, větší disky a lepší monitor. nVidia totiž zatím neoznámila produkci čipu, který by byl určen pro sběrnici AGP. Výrobci grafických karet doufají v použití můstku ze starších karet, není to ovšem ještě vyzkoušené a není jisté, zda bude toto řešení fungovat.
Podle výpočtů rozhraní AGP 8x poskytuje pro GeForce 7800 dostatečný datový tok. Uvidíme, zda nVidia dle poptávky připraví tuto kartu i pro staré, dobré AGP.

G70 – opravdu nový čip?
Při oznámení jména čipu si většina lidí myslela, že se bude jednat o kompletně přepracovaný čip. Bohužel se ukázalo, že se jedná pouze o modifikovanou variantu čipu, která byla použita u karet GeForce6. Novou architekturu slibuje ATI u R540, bohužel čip zatím není na trhu, takže je těžké odhadnout, zda je čip přepracován od základů.
Na druhou stranu se nelze nVidii divit, že nepřichází se zcela novou architekturou. Vývoj nové technologie stojí několik stovek milionů dolarů a zabere přes dva roky. Kdežto upravit existující čip spolkne „pár“ desítek milionů USD a necelý rok. Navíc, proč by nVidia přicházela s něčím novým, když se architektura GeForce6 osvědčila. Samozřejmě provedla úpravy pipelines pro zvýšení výkonu a implantovala nové funkce, aby mohla srazit konkurenci do kolen.
Úprav v čipu bylo hodně, zde jsou čtyři hlavní, které nVidia nejvíc mediálně propírá:

  • Nový engine pro Shader Model 3.0
  • Transparentní anti-aliasing
  • High Dynamic Range (HGR) – technologie dynamického nasvětlování a stínů
  • Vylepšená verze SLI Interface

    Transparentní anti-aliasing

    Pokud vám vrtalo hlavou, co že je ten výše zmiňovaný transparentní anti-aliasing, tak vězte, že se jedná o speciální funkce, které vyhladí hrany i u objektů, kde se používá transparentních textur. Mezi tyto objekty patří většinou tráva, listy stromů nebo pletivo. Protože dříve nVidia aplikovala anti-aliasing pouze na objekty s polygony, zůstávali tyto objekty bez vyhlazení a zubaté. Nová technologie se ovšem zaměřuje i na objekty tvořené pouze transparentními texturami, takže vám pocit ze hry nebude kazit zubatý plot.
    Ukázka transparentního antialiasingu - klikněte pro zvětšení

    Upravené technologie
    Pro zlepšení kvality obrazu a zvýšení výkonu používají nVidia a ATI vlastní technologie. U čipu G70 došlo k vylepšení těchto technologií:
    IntelliSample 4.0
    Tato technologie zahrnuje provádění obrazových filtrů – anti-aliasingu a anizotropního filtrování. IntelliSample ve verzi 4.0 nabízí stejné metody filtrování jako předchozí grafické čipy (2x/4x Rotated Grid MultiSampling, 8x RGMS + RGSS) a navíc přidává novou technologii Transparentní anti-aliasing, popis se toulá někde v rámečku okolo. Antizotropní filtrování zvládá maximální hodnotu 16x 128-TAP. Samozřejmostí je podpora komprese barev, textur a normálových map.
    CineFX 4.0
    Pod tímto názvem najdete u nVidie všechny operace se shadery a texturami. Samozřejmostí je podpora Shader Model 3.0, který dokáže na monitoru vykouzlit neuvěřitelné věci. Práce se shadery je ovšem velmi náročná na výkon a tak nVidia zapracovala i zde. Oproti GeForce6 je nové GPU G70 2x výkonnější při operacích v plovoucí desetinné čárce. Těchto výpočtů se používá právě při operaci se shadery. nVidia udává výkon kolem 200GigaFLOPs, tj. 200 miliard operací s plovoucí desetinnou čárkou za sekundu(!).
    UltraShadow II
    GeForce 7 obsahuje vylepšenou technologii UltraShadow II, která má na starost realistické vykreslování stínů. Nyní tato technologie obsahuje funkci, která umožňuje programátorům definovat maximální hloubku stínu (Z souřadnice). Díky tomu je možné zakázat vykreslování stínů, které nejsou vidět a využít výpočetní výkon jinde. A také tak bude možné naprogramovat zajímavě nasvětlené levely.
    PureVideo
    Jediná funkce v novém čipu, která nesouvisí s 3D renderingem. Čip G70 obsahuje speciální obvody pro hardwarovou dekomprimaci videa. Konkrétně se jedná o DVD formát MPEG2 a Windows Media Video 9. Docela zamrzí, že čip nepodporuje dekódování DivX a XViD.

    Referenční obrázekJedna je nuda, lepší je SLI
    I u nové řady GeForce7 nezapomněla nVidia na svou oblíbenou technologii SLI, která jí přinesla již řadu úspěchů. S příchodem sedmé generace GeForce se počítalo s vylepšením SLI technologie. Konkrétně se očekávala možnost využít více karet ve SLI a také zrušení SLI můstku a místo toho komunikaci přes PCI Express sběrnici, jak to umí konkurenční CrossFire od ATI. Nicméně SLI můstek zůstal a s ním i omezení pro „pouze“ dvě karty. Dává to ovšem naději, že nVidia nabídne tyto karty i pro AGP a proto nerealizuje SLI propojení přes sběrnici. V současné době ovšem neexistuje základní deska, která by nabízela dva AGP porty.
    Velkým mínusem SLI řešení jsou výpočetní profily. Aby SLI správně fungovalo a nabízelo brutální výkon ve hře, musí ovladače obsahovat pro hru tzv. SLI profil, který kartám říká, jakým způsobem je nutné hru renderovat. I když se seznam profilů stále rozrůstá, jedná se především o nejnovější a nejznámější hry. SLI navíc nedokáže věrně zobrazovat některé efekty, například „bloom“, který rozostřuje obraz v silně osvětlené oblasti nebo zobrazuje sálající teplo z rozžhavených předmětů. Další poměrně omezenou funkcí je tzv. „motion blur“, který se používá pro rozmazání obrazu při rychlém pohybu.

    Grafický čip G70G70 – výkonná mrška
    Grafický čip G70 je jeden z nejkomplexnějších a také nejkomplikovanějších, které můžeme v současné době najít. Obsahuje 302milionů tranzistorů, což je téměř 3x více než AMD Athlon64 X2. Grafický čip má rozlohu 330 mm2 a veškerá plocha je využita pro tranzistory. To klade vysoké nároky na precizní výrobu, takže výtěžnost je zřejmě velmi malá.
    Čip je vyráběn 0,11mikronovým procesem v továrně TSMC. Nikde zatím nebylo řečeno, že nVidia vyrábí čipy G70 i u IBM, kde je vyráběla dříve. Možná není IBM schopno zajistit dostatek čipů v odpovídající kvalitě. Zkušenosti s 0,11mikronovým procesem ovšem má, vyrábělo pro nVidii předchozí čipy stejnou technologií.
    Pracovní frekvence jádra byla stanovena na 430Mhz. Zatím není jasné, zda je to maximum, které čip snese, nebo zda se zde nachází prostor pro přetaktování. Jisté je ovšem jedno. Po úplném zaběhnutí výrobního procesu bývají některé vyrobené čipy opravdu kvalitní a tak se zřejmě setkáme i se speciálními verzemi GeForce7800, které budou obsahovat lepší chlazení a budou mít vyšší pracovní frekvenci. A samozřejmě budou i dražší.

    Zpracování 3D obrazu
    O vykreslení tzv. drátěného modelu se stará 8 vertex pipelines. Poté následuje část čipu nazvaná Cull/Clip/Setup. Ta ořeže vrcholy obrazců, které leží mimo viditelnou oblast. Tím se ušetří výpočetní výkon, protože pixel pipelines nemusí nanášet na objekty mimo záběr textury.
    Pixel pipelines je v jádru celkem 24. Co se velikosti týče, tak zabírají přes polovinu celkové plochy GPU. Pipelines jsou rozděleny do šesti quad bloků, přičemž každý blok obsahuje 4 pipelines. Toto řešení umožňuje lépe využívat výpočetní výkon a také dle potřeby jednotlivé quads deaktivovat (nefunkční quad nebo prodej čipu v nižší cenové kategorii).
    Poté již vyrenderovaný obraz putuje do frame bufferu, odkud se posílá na monitor. Přístup do pamětí je 256 bitový. Karta se ze začátku bude prodávat s 256MB DDR3 paměti, počítá se i s 512MB verzí.

    Výsledky testů
    Výše uvedené teoretické věci znějí pěkně, ovšem každého zajímá, jak si karta vede v praxi. Bohužel se mi zatím nedostala do rukou a tak mi nezbývá nic jiného, než vám předložit výsledky ze zahraničních webů. Ovšem v současné době sháníme někoho, kdo by nám kartu zapůjčil, nejlépe dva kusy a k tomu přidal pořádný počítač :-).

    Závěr
    Z uvedených výsledků je vidět, že nová GeForce se nVidii povedla. Akorát nemá upravené ovladače pro SLI v nejnovějších hrách (Battlefield 2).
    Co se týká spotřeby, recenzenti se shodují na „příjemných“ 100W.
    Osobně se nemohu dočkat, až se mi tohle železo dostane do rukou. A samozřejmě se s vámi podělím o výsledky testů.

  • Zdroje: Tom´s Hardware, The Inquirer

    Autor:


    Nejčtenější

    Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

    Mashinky

    V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

    Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

    Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

    Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



    RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

    Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

    Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...

    Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

    Cuphead

    Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

    RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

    Lust for Darkness

    Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

    Další z rubriky

    KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

    Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

    Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

    V Assassin’s Creed Odyssey nebudete asasínem, ale žoldnéřem bez štítu

    Assassin’s Creed Odyssey

    Zdánlivě nesmrtelná série Assassin’s Creed letos zavítá do starověkého Řecka, kdy řády templářů a asasínů ještě nebyly...

    Deset slibných her, které zapadly na herním svátku E3 2018

    Satisfactory

    Letošní E3 se nesla ve znamení velkých her, což se podepsalo na nedostatku pozornosti věnované menším projektům. Ori a...

    Akční letáky
    Akční letáky

    Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



    Najdete na iDNES.cz