Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ghost Recon: Advanced Warfighter

  12:00aktualizováno  27. března 4:15
Největší událost next-gen scény je konečně tu! Nejnovější díl série taktických akcí v novém provedení a na nejvýkonnější konzoli současnosti? To si nemůžete nechat ujít.

BonusWeb HIT Tom Clancy’s Ghost Recon: Advanced Warfighter Jen málo her z nové generace se dočkalo takového masivního hypu, jako nejnovější díl populární herní série z pera Toma Clancyho, Ghost Recon: Advanced Warfighter (dále jen GRAW). Videa vypadala úchvatně, na světlo světa prosakující informace o hře jakbysmet, nebylo se tedy čemu divit. Žádného hráče prostě nemohl nadcházející GRAW nechat chladného. Naštěstí vydavatel, v podobě neustále se rozpínajícího Ubisoftu, dodržel datum vydání a jeden z největších X360 taháků je tu!

Již samotné menu vás překvapí rozsáhlou paletou možností k výběru, první po čem však většina hráčů skočí bude s největší pravděpodobností kampaň. Ta nabízí jedenáct až překvapivě dlouhých misí rozesetých po celém virtuálním Mexiku roku 2013. Ano, příběh se odehrává v lehké budoucnosti, stejně jako nemalá část všech her ze stáje Toma Clancyho . Smyslem toho všeho je samozřejmě odůvodnění fiktivního konfliktu, kdy je mírový summit v Mexiku přepaden rebely, kteří po brutálním zabití Tom Clancy’s Ghost Recon: Advanced Warfighter ministerského předsedy Kanady, zajali prezidenty USA a Mexika. To samé se dá říci i o použití futuristické techniky. Jestli si ale myslíte, že je GRAW sci-fi akcí, tak vás hned ze začátku musím vyvést z omylu. Veškerá technika vyskytující se ve hře totiž není smyšlená, nýbrž má svůj reálný základ. Sám velký Ubisoft přiznal, že se nechal při tvorbě GRAW inspirovat záběry americké armády z jejich výcvikového střediska při používání prototypových zbraní.

Kradmý a nenápadný postup je pro splnění většiny misí totiž naprosto klíčový.

GRAW pro X360 (narozdíl od FPS verze pro původní Xbox) je stejně jako Ghost Recon 2 a jeho datadisk Summit Strike taktickou akcí z pohledu třetí osoby. Opět jste velitelem čtyřčlenného komanda elitní jednotky Ghostů, která musí odvést špinavou práci, pokud možno tou nejtišší formou.

První čeho si při spuštění všimnete, je samozřejmě bezkonkurenční grafické zpracování. Je jedno kolik her jste hráli, GRAW se řadí Tom Clancy’s Ghost Recon: Advanced Warfighter k vizuálně nejpůsobivějším hrám současnosti. Již úvodní level mě naprosto dostal svým úchvatným zpracováním a smyslem pro detail. Obrovská mexická metropole, v jejímž středu se tyčí desítky mrakodrapů, vám již při letmém pohledu vezme dech. Stoprocentní výhled bez dokreslování i těch nejvzdálenějších objektů, sluneční paprsky (které vás mnohdy svojí ostrostí dokáží i oslepit) se odrážejí od lesklých povrchů a jemné stíny dokonale přesně znázorňují pohyb stromů, keřů i jiných předmětů. Tetelení vzduchu je natolik vizuálně reálné, že ve vás dokonce začne evokovat pocit horka. Speciální pozornost si opravdu zaslouží odlesky. Ty jsou naprosto věrohodné a bezchybně reflektují dění. A teď si představte, že toto město na vás celé čeká k prozkoumání. Poněkud zarážející je, že v celém tom obrovském městě není ani jeden civilista. Jasně, město je pod nadvládou rebelů, ale i tak by nějaká prchající osoba umocnila pocit města v obležení. Každopádně povstalců alias potencionálních cílů je v jednotlivých levelech dostatek a na nudu si rozhodně stěžovat nebudete.

Předchozí díly se jasně nesly v duchu taktických akcí a GRAW je v tomhle směru přímo následuje. Dokonce jde ještě dál, protože Tom Clancy’s Ghost Recon: Advanced Warfighter na rozdíl od nedávného Rainbow Six: Lockdown v GRAW jasně převažuje taktika nad akční stránkou hry. Kradmý a nenápadný postup je pro splnění většiny misí totiž naprosto klíčový. Naštěstí obdařili tvůrci hlavního hrdinu hry, Scotta Mitchella, pěknou řádkou pohybů. Od klasického přikrčení a plazení, až po novou funkci krytí za barikády. Ta funguje opravdu skvěle a při početné převaze se nepřátelé opravdu lépe likvidují z krytu, než z otevřeného prostranství. Všechny pohyby veškerých postav jsou navíc naprosto famózní a dost možná se jedná o jednu z nejlepších animací ve hrách vůbec. Design misí se nese přitom ve velmi příjemném klišé stylu, jednotlivé úkoly typu znič, ochraň, doprovoď apod. se nevyhnuly ani GRAW. Ale buďme rádi, vždyť by nám i chyběly :-).

Souboje se opravdu povedly, mají šťávu a díky pořádné porci taktiky i hlavu a patu.

Pomocí digitálního kříže můžete zadávat efektivní rozkazy svým vojákům. Jejich AI sice není na nejvyšší možné úrovni, ale pokud Tom Clancy’s Ghost Recon: Advanced Warfighter je budete ve správných intervalech zásobovat stále novými a novými rozkazy, tak jistě na obtíž nebudou a v mnoha situacích se stanou vaší silnou oporou. Rozkazy můžete svým podřízeným zadávat buďto přímo na bitevním poli, či skrz nejlepší technickou vychytávku od dob Fantomasova auta, Cross-Com. Tato kombinace video-brýlí a GPS bude v GRAW vaším nejdůležitějším parťákem. Po vyvolání Cross-Com menu se vám totiž zobrazí veškeré okolí, včetně vaší pozice v 3D zobrazení. To však není jediná funkce, ke které Cross-Com slouží. S jeho pomocí můžete dokonce ovládat i spřátelené jednotky. Je libo tanky, APC nebo vrtulníky? Žádný problém. Stačí se pomocí Cross-Comu spojit s požadovanou jednotkou a poté pomocí stejně jednoduchého systému zadávání rozkazů přidělit jednoduchý úkol. Pomocí propojení Cross-Comu a pátracího UAC Cyphera navíc můžete zjistit přesnou polohu všech nepřátelských vojáků a vozidel. Zajisté nemusím zdůrazňovat, nakolik vhod vám tato funkce přijde. Stejně jako Scott Mitchell a jeho vojáci mají omezené zdraví, tak i vámi ovládané jednotky disponují omezeným ukazatelem poškození. I pancíř APC se po několika střelách z RPG proděraví, takže i při používání Cross-Comu musíte taktizovat.

Tom Clancy’s Ghost Recon: Advanced Warfighter Nebojte se však, že by jste byli o akci ve GRAW ochuzeni. Chvilky, kdy usednete za stacionárně upevněný kulomet očekávajíc nával nepřátelských vojáků a jejich eliminace patří k těm nejlepším v krátké historii X360 her. O letu v helikoptéře nad střechami obřího města ani nemluvě. Tohle je next-gen, dámy a pánové. To, na co jsme čekali! A to vše až v rozlišení 1080i.

Z výše uvedeného textu by se mohlo zdát, že je GRAW absolutně bezchybná hra.

Souboje se tedy opravdu povedly, mají šťávu a díky pořádné porci taktiky i hlavu a patu. Rozhodně na vás bezmyšlenkovitě nevybíhají nepřátelé zpoza každého rohu. Přidáme-li k tomu neuvěřitelně detailní prostředí, zůstane nám jen jedna otázka. Jak je na tom GRAW s interakcí? Při tak obrovské míře detailů jsem opravdu nečekal, nakolik bude GRAW interaktivní. Sklo se tříští s neuvěřitelnou grácií, když vystřelíte do stromu, tak opadá několik desítek listů a například zaparkované automobily si vyloženě Tom Clancy’s Ghost Recon: Advanced Warfighter říkají o několik kulek. Po pár výstřelech do kola, začne s autentickým zvukovým doprovodem ucházet vzduch. Po několika dalších dokonce upadne celé kolo a po celé dávce ze zásobníku auto efektivně vybouchne. Výbuchy ve GRAW nemají absolutně konkurenci! Dokonalá kombinace ohně a dýmu vytváří dokonalý pocit opravdového výbuchu. Navíc se exploze řídí i základními zákony fyziky a exploduje-li vám v tunelu kolona náklaďáků před nosem, uvidíte totálně oslňující explozi á la film Daylight. Nejpůsobivější exploze v celé hře je však okamžik, kdy přímo před vámi v plamenech skončí celá polovina města. To vše bez jediného zakolísaní frameratu či rozpadu horizontální synchronizace obrazu. Za zmínku ještě stoprocentně stojí vyzdvihnout díry po kulkách. Zapomeňte na rychle mizící 2D textury jako v konkurenčních titulech. Kulka se opravdu zavrtá do povrchu a „vyvrtá“ opravdovou 3D proláklinu. Přitom vás čekají ty nejúžasnější částicové efekty vůbec.

Ghost Recon v kostce

První GR vyšel primárně pro Xbox a PC, ale netrvalo dlouho a konverze se dočkali i majitelé GC a PS2. Původní GR následovaly datadisky Desert Siege (PC) Island Thunder (Xbox, PC) a Jungle Storm (PS2, přenosná verze i pro N-Gage). Regulérního pokračování se však dočkali pouze konzolisté. Navíc zatímco byly verze pro GC a PS2 víceméně totožné, majitelé konzole Xbox se dočkali absolutně odlišné hry, včetně lepšího grafického enginu, jiných misí atd. Poté se majitelé microsofťáckého Xboxu dočkali i velmi povedeného stand-alone datadisku s podtitulem Summit Strike, který si získal největší oblibu především u skalních fanoušků série. GRAW vychází ve verzích pro X360, Xbox, PS2 a PC, přičemž každá je svým pojetím diametrálně odlišná a nabídne hráčům jednotlivých platforem vždy ojedinělý zážitek.

Tom Clancy’s Ghost Recon: Advanced Warfighter Životnost kampaně se přitom pohybuje okolo solidních 15 až 20 hodin. GRAW je i na normální obtížnost (lehkou neobsahuje!) těžší než většina ostatních her z žánru taktických akcí. Vyšší obtížnost je přítomna i díky vynikajícímu systému ukládání. Tomuto stylu her prostě quicksave nesluší a Ubisoft si toho byl po vydání GR2 moc dobře vědom. GRAW proto obsahuje dva typy záchytných bodů. Při dosažení checkpointu se vám hra uloží a po nechtěném úmrtí se na něm vždy opět respawnujete. Po vypnutí konzole se však tato pozice vymaže a budete začínat vždy od začátku levelu či od posledního savepointu. Savepoint je v případě GRAW identický s checkpointem, až narozdíl od toho, že po vypnutí X360 se pozice nevymaže.

To vše obsahuje režim kampaně. A teď si představte, že všechno výše popsané můžete prožít až se třemi dalšími hráči v kooperačním módu. Skvělé! GRAW však neobsahuje pouze režim kampaně a kromě kooperativního multiplayeru vás čeká i klasický versus ať už ve splitscreenu, přes Xbox Live či po místní síti. Zajímavá je i volba Instant Action. Díky ní si jednoduše zvolíte Tom Clancy’s Ghost Recon: Advanced Warfighter mapu, typ mise a hurá do akce. A je čistě na vás zda budete hrát sami, či s 15 dalšími nadšenci po Xbox Live.

Z výše uvedeného textu by se mohlo zdát, že je GRAW absolutně bezchybná hra, která se bude honosit absolutním hodnocením. V tomto ohledu vás však musím zklamat, protože i takovému AAA titulu, jakým GRAW bezesporu je, se nevyhnuly nepříjemné bugy. Většina z nich je čistě kosmetického rázu typu doskakující textura, ale k mému smutku mě potkaly i horší. Svými parťáky ve zbrani můžete libovolně procházet, což nepůsobí zrovna dvakrát reálným dojmem, nejhorším bugem celé hry je však Jesus-bug, jak jsem si ho dovolil pojmenovat. Poprvé se mi ho povedlo potkat ve čtvrtém levelu, kde jsem se ve tmě ukrýval před reflektory nepřátelské helikoptéry. Jakmile mě vzdušný vetřelec minul, schoulil jsem se a začal se plazit vstříc novému úkrytu. Jaké ale bylo moje překvapení, když postava Mitchella začala levitovat ve vzduchu a třást se jako při epileptickém záchvatu. Poté se hlavní hrdina rozpřáhl a v pozici připomínající ukřižovaného Ježíše nadále poletoval po bitevním poli. Naštěstí jsem na tuto nepříjemnou

Klady a zápory

Plus Famózní grafický engine
Plus Obrovská míra interakce
Plus Větší porce taktiky
Plus Cross-Com
Plus Excelentní částicové efekty

Mínus Neobešlo se to bez bugů

chybu narazil v průběhu hraní pouze dvakrát, ale i tak lze hovořit o regulérním bugu.

Je těžké ukončit recenzi na tak kolosální projekt, jakým GRAW je. Mohl bych se sice nadále rozepisovat o tom jak je famózní Cross-Com, jak úžasný je efekt zvedajícího se prachu při odletu helikoptéry či jak zábavná je odstřelovací puška, která střílí skrz zdi. GRAW je prostě hrou nové generace se vším všudy a nebýt těch několika zbytečných bugů, jednalo by se možná i o nejlépe hodnocenou hru současnosti.

Tom Clancy’s Ghost Recon: Advanced Warfighter
Výrobce/Vydavatel Red Storm/Ubisoft
Platforma Xbox 360 (PlayStation 2, Xbox, GameCube)
Multiplayer: ano
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: ano, 152 kB
Verdikt: Next-gen hra se vším všudy. Vhodné pro všechny akčně-herní taktiky a posměváčky nevěřící ve výkon X360.
Hodnocení: 90% (info)



Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Další z rubriky

RECENZE: Pillars of Eternity 2: Deadfire je úžasné námořní dobrodružství

Pillars of Eternity 2

Tak trochu ve smyslu „nespravuj, co funguje“ je druhý díl Pillars of Eternity spíše důstojným pokračovatelem než...

RECENZE: Far Cry 5 ve Vietnamu jde cestou Ramba, tiché zabíjení netřeba

Far Cry 5: Hours of Darkness

Hours of Darkness je první placené rozšíření střílečky Far Cry 5. Jako jednohubka na dvě až tři hodiny svůj účel splní....

RECENZE: Adventura Forgotton Anne pod krásnou grafikou skrývá jen nudu

Forgotton Anne

Máte rádi filmy studia Ghibli? Tak se na nějaký běžte znovu podívat a nenechte se zlákat hrou Forgotton Anne, která...



Najdete na iDNES.cz