Ghost Recon: Advanced Warfighter

  12:02aktualizováno  11. května 11:18
Další taktická střílečka z pera Toma Clancyho - nový Ghost Recon 3, jehož konzolová verze byla tolik opěvovaná hráči a kritikou. Jak dopadla její sestřička? Dostane devadesátkové hodnocení nebo jsou počítačoví hráči o prvotřídní zážitek ochuzeni?
81

Ghost Recon: Advanced Warfighter

Platforma: PC
Výrobce: Grin

Herní karta

Znáte to - po zuby ozbrojení muži v opuštěných vyprahlých ulicích na sebe zamávají, Ghost Recon: Advanced Warfighter zakřičí "go go go", vyběhnou zpoza úkrytů a rozstřílí nepřátele na cucky. Kromě ideálního a jednostranného souboje dvou týmů v Counter-Striku, který zas až tak často k videní na public serverech není, si pod tímto schématem lze představit série Rainbow Six a Ghost Recon, které zaštituje pod svou střechou Ubisoft. Nejnovější počin Ubisoftu ve spolupráci s TimeGate Studios, již třetí pokračování Ghost Reconu, s podtitulem Advanced Warfighter, se na Xboxu 360 výtečně ujal. Devadesátková ohodnocení a pochvaly směřující zejména k dechberoucí grafice a "inteligentní umělé inteligenci" jsme měli šanci vidět v každé recenzi tohoto titulu. Díky tomu jsme se na verzi určenou pro klávesnice a myši hodně těšili a očekávali na monitoru naprosto stejnou extázi. Zda-li jsme se dočkali, to se dočtete z následujících řádků...

"Hlavní město Mexika je potřeba vyčistit od všudypřítomných rebelů."

V G.R.A.W. se dostaneme do Mexico City blízké budoucnosti, konkrétně do roku 2013. Ghost Recon: Advanced Warfighter V metropoli Střední Ameriky se právě koná summit politických špiček celého světa. Jenže vše se zvrtne a rebelové, kteří si akci výborně naplánovali, zabijí kanadského předsedu vlády a aby toho nebylo málo, zajmou amerického a mexického prezidenta. Vy, kapitán Scott Michell, jste se svou jednotkou čítající další tři muže povoláni do zbraně. Hlavní město Mexika je potřeba vyčistit od všudypřítomných rebelů, kteří se najednou vyrojili prakticky v každé ulici - a je jedno, jestli zrovna na střeše, za kulometným hnízdem nebo jen tak schovaní za rohem čekajíce na svou oběť.

Jestliže máte se čtyřmi muži vymýtit celé město, musíte být sakra opatrní, což se od hráčů v takticky zaměřených titulech samozřejmě očekává. Třem společníkům lze rozkazy rozdávat dvěma různými způsoby. V prvním případě se jedná o hi-tech udělátko, tzv. Cross-Com. Jeho dvě funkce jednak spočívají v normálním rozbalovacím menu (pomocí kolečka myši) se seznamem příkazů, které lze jednotce rozdat a jednak po stisku klávesy G umí velitelovi zobrazit z pohledu vybraného kolegy, Ghost Recon: Advanced Warfighter díky kameře připevněné na přilbě, co se zrovna děje v jeho okolí.
Druhý způsob spočívá v satelitní mapě daného území. Zde lze sice rozdat stejné rozkazy jako v prvním případě (klasika typu přesun, následování, stop, útok a krytí druhého kolegy), ale navíc ještě můžete přikázat pohyb po vámi daných waypointech a koneckonců, výhoda ptačí perspektivy také není k zahození. Nutno ale dodat, že při zobrazení taktické mapy nedojde k žádnému zapauzování hry, takže přímo v akci ji nevyužijete - to až spíše při druhém loadingu, kdy zjistíte, že za rohem je sniper a musíte na něj nějak vyzrát.

Celou dobu budete mít na očích pěkný 3D HUD, jehož jednotlivé prvky se perspektivně sbíhají do středu obrazovky. Na tu nepřehlednost to chce trochu cviku, ale toto realistické znázornění, které simuluje vojákovy brýle, jsem ocenil. Kromě přítomného počtu nábojů, vybrané zbraně, stavu vašeho zdraví, který indikuje čtvereček, jehož barevné spektrum kolísá mezi zelenou a červenou a seznamu zatím živých společníků, se v pravém rohu obrazovky čas od času přehraje animované video, ať už s briefingem od velitele, jak se zachovat, či autentickým televizním zpravodajstvím o aktuální situaci. V rámci jisté konzolovitosti se dají ještě zkousnout kosočtverce udávající i přes zeď polohu vašich spoluhráčů. Za praktické také považuji čtvereček s údajem o směru a vzdálenosti současného cíle mise.

Ghost Recon: Advanced Warfighter Ghost Recon: Advanced Warfighter Ghost Recon: Advanced Warfighter

Ty bývají v těchto hrách podobné, nejinak je tomu i v případě G.R.A.W. Veskrze se vždy jedná o to, dorazit na nějaké místo či danou lokaci ubránit. Nadmíru klíčové je to slůvko dostat - zabarikádované a obsazené ulice je, jak už jsem zmínil, potřeba nejdříve vyčistit. Váhám, zda mám tuto hru označit jako hodně obtížnou. Ghost Recon: Advanced Warfighter Nelze totiž u ní očekávat, že vběhnete doprostřed ulice, sejmete 10 protivníků a ještě si u toho stihnete zaskákat jako v Q3A. Právě naopak - hezky se přiblížíte, naplánujete podřízeným, který má kterého krýt a popřemýšlíte nad tím, za jakou zídku, kontejner nebo auto je poslat, aby jim hrozilo co nejmenší nebezpečí. Poté bravurně provedete naživo akci, kterou jste si nejdříve dokonale promysleli. Ano, je to o maximální taktické "vyčůranosti". Plíživý opatrný pohyb a správná taktika vás dokážou dovést k čistému famóznímu vítězství. Pokud takovou schopnost máte, pokořit vzbouřence a zachránit prezidenta pro vás nebude žádný problém. Ale i při naprosto dokonalém rozvážení řešení dané situace nesmíte zapomenout na svůj skill. Přecijen, někdo zaměřovat a mačkat spoušť musí, že. Poměr taktizování a akční složky je v G.R.A.W. vyvážen dobře. Nemusíte se bát pocitu šachového velmistra, ba ani ostříleného mariňáka v neřešitelné prekérní situaci.

"Plíživý opatrný pohyb a správná taktika vás dokážou dovést k čistému famóznímu vítězství."

Ale těm, kteří stále doufají, že ta obtížnost bude přecijen procházka růžovým sadem, nehraje do karet ani systém savů. Žádné mačkání F5 pro quicksave po každém zabitém povstalci. O ukládání se stará sama hra a to na předem, Ghost Recon: Advanced Warfighter tvůrci určených, místech. Naštěstí je jich v každém levelu celkem dost a jsou umístěny před a za zásadnějšími místy, kde se může utnout i kdejaký strategický maniak.
Nevím, jestli to byl zrovna úmysl vývojářů, ale po nahrání hry máte vy a vaši kolegové plné zdraví. Tudíž, pokud vás nepřátelé hned u prvního checkpointu dosti nahlodali, nemusíte se bát, že ve zbytku mise budete snít o neviditelnosti.

"Díky zasazení do blízké budoucnosti se tvůrci inspirovali prototypy zbraní, které americká armáda v současné době teprve testuje."

Hře se dá vytknout divná AI spoluhráčů. Moc důvtipu nepobrali, lepší path-finding by se jim i vám velice hodil. Pokud jim to přikážete, tak sice vběhnou doprostřed bitevní vřavy, ale uvědomění si, že mají opětovat palbu, jim chvíli trvá.
Kupodivu protivníci jsou na tom daleko lépe. Efektivnějí se kryjí, vpadávají vám do zad, když to nejméně čekáte, bleskurychle utečou před granátem, atd. Momenty překvapení jsou sice těžce naskriptované, Ghost Recon: Advanced Warfighter pokud ale neopakujete jednu část levelu mezi savepointy 1000x, tak to ani nezaznamenáte.

Díky zasazení do blízké budoucnosti se tvůrci inspirovali prototypy zbraní, které americká armáda v současné době teprve testuje.
Před začátkem každé mise si vybíráte zbraně pro všechny členy týmu. Do primárního slotu máte k dispozici sniperky, samopaly a pušky + vhodné příslušenství, jako tlumiče, optiku nebo granátomet. Do sekundárního si můžete vybrat z několika druhů pistolí nebo nějaký lehčí samopal. A jako bonus dostanete několik výbušných granátů.
V případě, že to s těmi bouchačkami v aktuální misi nějak neklape, doporučuji ji začít znova a arzenál si vybrat lépe. Někde se zkrátka líp hodí samopal, někde sniperovací puška.

Co hodně v G.R.A.W. přiživuje hratelnost, je design celého města. V důvtipně navržených úrovních jako stvořených pro opatrné souboje si budete libovat. Spoustu "rohů" a barikád pak ještě doplňují autobusové zastávky, lavičky. apod. K pár úspěšným headshotům vám pomůže i taková nicotnost, jakou zídka na květináče bezesporu je :-)
Díky modernímu fyzikálnímu enginu (viz tabulka o Ageia PhysX) hra disponuje široce zničitelným prostředím. Spektakulární likvidace aut pomocí granátů či okusení života mechanika, kdy pomocí nějaké té špuntovky kompletně očesáme auto, se stane vaší zábavou č. 1 "ve chvílích nudy" :-)

Ageia PhysX - fyzikální akcelerátor

G.R.A.W. patří mezi první hry s podporou fyzikálního akcelerátoru od firmy Ageia. Tato novinka v počítačově-herním odvětví má hlavnímu procesoru ulehčit od výpočtů záležitostí spojených s pohybem, kolizemi a dalšími interakcemi objektů. Ageia PhysX Fyzikální procesor (PPU) obsahuje 125 milionů tranzistorů, na kartě je taktéž 128 MB paměti typu GDDR3. PPU je plně programovatelné, takže o budoucí softwarovou rozšířitelnost se bát nemusíme.
S její podporou se v nejbližší budoucnosti počítá v, kromě G.R.A.W., cca 20 titulech. Ale PhysX není čistě jen hardwarová záležitost, k této značce se hlásí samozřejmě i vývojářský kit, jehož obdoba bude k dispozici i pro PlayStation3. V tomto případě se pak o výpočty bude starat Cell procesor.
Aby hry s podporou PhysX běžely i na sestavách neobdařených touto hardwarovou kartou (což byl i můj případ), instalátor patřičného tiulu musí v každém případě nainstalovat jakýsi interface pro komunikaci mezi hrou a hardwarem. Nutno podotknout, že moje Pentium D 920 nemělo s Ghost Reconem absolutně žádné problémy. Každopádně jsem zvědavý, jak si poradí s náročnějšími tituly. Podle mého názoru další specializovaná karta v PC není potřeba a v době dvou- a připravovaných čtyřjádrových procesorů je PhysX čistý marketingový tah. Rozhodně více držím palce perspektivnější optimalizaci Havok enginu na grafické karty. Nechme se překvapit...
zdroj: cdr.cz

Grafická stránka hry jde ruku v ruce s prostředím. Není sice tak dechberoucí a impozantní jako třeba v Oblivionu, Ghost Recon: Advanced Warfighter ale přesto na velice dobré úrovni. Ať už věrohodně vymodelované město, speciální efekty tlakové vlny při výbuších nebo efektní a působivé přestřelky. Škoda jen, že mě nastavení nepustilo k high texturám, 512 MB grafickou kartu nemám.

"Ozvučení v sobě skýtá vše potřebné."

Ozvučení v sobě skýtá vše potřebné. Ponurou klidnou hudbu, která dokáže během vteřiny dynamicky zrychlit tempo, když vám teče do bot. Pro každou zbraň vlastní realistické ozvučení. Podporu 7.1 reproduktorů. Pokud jimi disponujete,

Klady a zápory

Plus Skvělý design úrovní
Plus Správný poměr akce/taktika
Plus Umělá inteligence protivníků

Mínus Vysoká obtížnost není pro každého
Mínus Umělá inteligence členů vašeho týmu

zvedají zážitek ze hry o další level a ještě více vás vtáhnout už tak do husté atmosféry.

Verdikt:
Ghost Recon: Advanced Warfighter na PC nedopadl tak špičkově, jak na X360. Nejspíše kvůli tomu, že na něm pracoval jiný tým, než na verzi pro konzole. Ale i přes těch pár bugů a nepříliš povedené umělé inteligenci vašich kolegů se jedná o velice nadprůměrnou hru.
A že není úplně pro každého? Možná je na čase začít se věnovat taktickým střílečkám a naučit se u her používat mozek. Bez něj to u G.R.A.W. nejde. A byla by škoda se o kvalitní zážitek z takové hry nechat ochudit. Měli bychom si ho o to více vážit, protože další díl sourozenecké série Rainbow Six bude už jen pro konzole.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

81 %

Čtenáři

85 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 207 čtenářů

Témata: Dům roku, Ubisoft

Nejčtenější

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...



Chystaný seriál podle Zaklínače už zná představitelky Ciri a Yennefer

Netflix vybral herečku Freyu Allanovou (vlevo) do role Ciri z chystané...

Netflix vybral herečky do rolí dvou nejdůležitějších ženských postav chystané seriálové adaptace Sapkowského knih....

Podívejte se na záběry z natáčení scén pro brutální Mortal Kombat

Fotky ze zrušeného projektu Mortal Kombat HD

Když v roce 1992 vyšel první díl Mortal Kombatu, otřáslo to herním světem. Doslova gejzíry krve a brutální chvaty,...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 4 je pro sérii přelomovým dílem

Call of Duty: Black Ops 4

Veleúspěšné Call of Duty letos poprvé odvrhlo kampaň pro jednoho hráče a láká fanoušky na svoji verzi populárního módu...

Další z rubriky

RECENZE: World of Warcraft vyostřil boj Hordy a Aliance - druhá část

World of Warcraft: Battle for Azeroth

V pořadí již sedmá expanze online hry na hrdiny World of Warcraft láká na válku mezi znepřátelenými frakcemi, ale i...

RECENZE: State of Mind je i přes spoustu chyb zajímavým sci-fi příběhem

State of Mind

Ambiciózní novinka od německých adventurních specialistů z firmy Daedalic detailně rozpracovává témata, nad kterými se...

RECENZE: WarioWare Gold láká na tři sta hříček i svérázný humor

WarioWare Gold

Zlý, tlustý a po penězích toužící Wario je zpět v plné síle. WarioWare Gold baví prověřenou hratelností, spoustou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz