Gilbert Goodmate - lepší než Monkey 4?

  • 15
Toť otázka. Zatímco velmi očekávaný Monkey Island 4 nebo Simon the Sorcerer 3D se rozhodli jít s dobou a obléci se do moderního trojrozměrného kabátu, setkáme se letos na podzim s jinou neméně zajímavou adventurkou, která nakopává fenomén ""3D"" přímo mezi půlky a snaží se dnešním hráčům připomenout klasické herní skvosty z první poloviny devadesátých let.
Gilbert Goodmate and the Mushroom of Phungoria

Stejně jako všechny herní žánry, i adventury procházejí nezadržitelným vývojem. Asi nejmarkantnější je přechod k modernímu třetímu rozměru, který jim dává znatelně větší šanci na komerční úspěch. Ovšem ne všichni hráči shledávají 3D v adventurách jako přínos, ba přímo naopak - vzpomeňme na nedávného Gabriela Knighta 3 nebo Grim Fandanga - tyto hry, ač patří ke skutečné špičce ve svém žánru, zklamaly svou novou vizáží a s tím spojeným nestandardním ovládáním nemálo milovníků adventur. Pokud i vy patříte mezi odpůrce 3D a s pesimismem vzhlížíte k právě příchozímu Monkey Islandu 4 a Simon the Sorcererovi 3, nezoufejte - klasiky naštěstí ještě nevymřely! Po špičkové The Longest Journey si letos přijdete na své ještě minimálně jednou a to díky švédskému týmu Prelusion, který si pro vás již čtyři roky připravuje velmi nadějnou 2D ručně kreslenou point-and-click adventuru Gilbert Goodmate and the Mushroom of Phungoria.

Autoři sami Gilberta přirovnávají ke slavné sérii Monkey Islandů a tudíž je jasné, že se bude jednat o humorně pojatou adventurku. Ostatně o pojetí hry hodně napoví i její příběh, jež se točí okolo legendární obrovské houby, díky níž se Phungorijské království před mnoha a mnoha lety zbavilo mocného a zlého čaroděje. Na věčnou vzpomínku onoho vítězného okamžiku byla houba vystavena na náměstí hlavního města Phungorie, kde je v přijatelném stavu udržována dodnes. Krom toho se navíc ve městě každé léto pořádá mohutný "houbový festival", během něhož je vždy zvolen jeden z občanů města, který bude mít za úkol se po celý rok o houbu starat a chránit ji před zničením (neboli shnitím) i za cenu vlastního života. Letos padla volba na Abrahama Goodmata.

Gilbert Goodmate and the Mushroom of Phungoria

Abraham Goodmate je shodou okolností dědečkem mladého, vysokého, štíhlého a možná i trochu legračně vypadajícího jinocha Gilberta. A právě na Gilbertovi nyní visí záchrana dědova života. Do dalšího letního festivalu zbývá již pouze týden a Abrahamova roční "šichta" se tudíž chýlí ke konci. Jenže co čert nechtěl - jedné noci houba ze svého podstavce na náměstí zmizela, Abraham se stal terčem výčitek všech občanů a sám král ho nechal za trest uvrhnout do žaláře. Během festivalu mu hodlá za jeho nezodpovědnost setnou hlavu, takže Gilbert má pouhých 7 dní (a 7 nocí) na to, aby zloděje i s houbou vystopoval a tu pak vrátil na její původní místo.

Prvním Gilbertovým úkolem bude dostat se ze svého domku na vysoké skále dolů do města. V tom však spočívá poměrně závažný zádrhel, jelikož jakýsi pneumatický výtah, kterýžto zajišťuje jediný možný sestup ze skály, se porouchal. Nakonec se ale Gilbertovi podaří dostat do "centra dění" a hra dá brzy hráči najevo, v čem je její největší síla. Ta tkví především ve skvělých a rozvětvených rozhovorech, při nichž se doslova popukáte smíchy. Většina charakterů, které během hry potkáte, je tak trochu "praštěná" a ještě k tomu každý hovoří svým vlastním specifickým přízvukem (namluvení je vážně skvělé), takže si jistě dovedete představit, v jekám duchu budou rozhovory probíhat. A že si jich neužijeme zrovna málo - pro více než 50 interaktivními postav bylo napsáno přes 20.000 řádků dialogů! Spousta legrace nás určitě čeká například s šíleným dělostřelcem Petem Fedurskym, který chrání město před nájezdy Vikingů nepřetržitě již 18 let a to i přesto, že je Phungoria s Vikingy přes padesát let v míru. Poznáme taktéž Džina s nezapamatovatelně dlouhým jménem, odhalíme tajného agenta i drogového dýlera, necháme si předpovědět budoucnost z dlaně záhadnou madam Zyz a v neposlední řadě vystopujeme bandu tupých pirátů.

Gilbert Goodmate and the Mushroom of Phungoria

Ovládání je klasické myšoidní. Pokud kliknete na nějaký interaktivní předmět na obrazovce, objeví se grafické menu ve tvaru buclatého nazelenalého hříbku s očičkama v kloboučku a ručičkama na stopce. Kliknutím na oči, ruce nebo ústa se provede patřičná operace (tedy něco podobného jako ve Full Throttle, Curse of Monkey Island nebo The Longest Journey). I rozhovory se odvíjejí staromódní, ale osvědčenou cestou - v dolní části obrazovky si budete moci vybrat z několika konkrétních vět, které budete chtít ke svému protějšku pronést.

Už jenom při pohledu na okolní screenshoty se musí každému adventuristovi rozbušit srdíčko radostí. Tak skvostně, ale opravdu SKVOSTNĚ ručně prokreslené backgroundy jsem už hóóóódně dlouho neviděl (snad ani již zmiňovaná Curse of Monkey Island neměla tak nádhernou a detailní grafiku). Hra poběží v rozlišení 640x480 v tisících barvách; herní lokace však nemají danou pevnou velikost a mnohé z nich budou samozřejmě skrolovat do stran. I animací si užijeme do sytosti - rozpohybované je téměř všechno od vody, trávu přes různá zvířátka až po herní charaktery, které jsou samozřejmě ze všeho nejdůležitější. Animace ale již nedosahují kvalit grafiky backgroundů - jsou trochu trhanější a i proti chůzi hlavního hrdiny bych měl pár výtek - pohybuje se děsně pomalu a je pořád v mírném nepřirozeném záklonu. Snad se ale tento malý "nedostatek" bude dát překousnout.

Co se zvukových efektů týče, prozatím nemám co vytknout - vítr šumí, voda šplouchá a ptáci zpívají. Prostě pohoda. Ovšem hudba, ta vypadá na další silnou zbraň Gilberta Goodmata. To, co bylo slyšet v demu plus 4 kousky, jež jsou k dispozici na oficiální stránce hry, stojí opravdu za to. Všechno jsou to melodické pohádkové skladby nahrané profesionálním orchestrem a ze Gilbert Goodmate and the Mushroom of Phungoria všeho nejvíce mi připomínají hudební doprovod z prvních dvou Discworldů. Hudba taky byla jedním z důvodů, proč se vydání hry několikrát odložilo a zdá se, že to již téměř roční opoždění hře jenom prospělo.

Gilbert je v současné době hotov a probíhá jeho důkladné betatestování. Do obchodů by se měl dostat někdy v listopadu a to prostřednictvím britské společnosti Crystal Software, která se má postarat o jeho celosvětovou distribuci. Minimální hardwarové požadavky jsou vskutku směšné - stačit by mělo stařičké Pentium 166 s 32 MB RAM a čtyřrychlostní CD-ROMkou. Pokud jste tedy příznivci klasických adventur a na série Monkey Islandů nebo Broken Swordů nedáte dopustit, začněte si na Gilberta Goodmata urychleně šetřit penízky.

VE ZKRATCE:

  • klasická point-and-click adventura
  • nádherná ručně kreslená 2D grafika
  • humorný příběh o legendární velké houbě
  • kvalitní audiovizuální zpracování + nízké hardwarové nároky
  • snad už v listopadu 2000