Bojovník, otrok
Bojovník, otrok... vyvolen bohy, aby obnovil slávu říše. Ne, nejedná se o nelegální nacistickou propagandistickou hru, přesto se navracíme zpět do historie. Sláva a moc říše římské upadá – ať již despotickou vládou, hladomorem či špatně vedenými válkami. Hráč se chopí ovládání bojovníka – gladiátora, jehož cesta je dlážděná krví, usekanými údy nepřátel a v neposlední řadě i mytologickými tvory a magií. Než se pustíme do dalšího vyprávění, slušelo by se podotknout, že Gladiátor se svým mečem odplaty současně vychází nejenom na klasické PC, ale především všechny současné konzole. Ti, co tuto letmou zmínku berou jako výstražně zvednutý prst, si mohou blahopřát k přesnému úsudku. Několik letmých pohledů po spuštění dává tušit, že Gladiator rozhodně nebyl vyvíjen primárně pro PC, ale konzole.
Je to prosté
Koncepce hry je víceméně prostá – celé gladiátorovo putování nám autoři servírují rozkouskované na mnoho drobných samostatných úseků, po jejichž splnění si hra sama uloží pozici. Z valné většiny se tedy jedná o klasickou řež, kterou doprovází, aby se neřeklo, nutnost drobné interakce s prostředím. Jednou vložíme klíč do zámku a otevřeme bránu, podruhé
přesekneme lano držící loďku na břehu, potřetí hneme s pákou a počtvrté se třeba svezeme po laně. V dnešní době se jedná o celkem sympatický herní koncept, protože přiznejme si, že chození po "jedné cestě" a mlácení do nepřátel, byť s proměnlivými zbraněmi a chvaty, nevyhlíží nijak inovativně ani problémově (z nároků kladených na hráče).
Ach, ty konverze
Vraťme se ale zpátky ke konverzi, která nám nebrání ve volbě rozlišení ani předefinování kláves. Fajn, bohužel už při první misi – tutorialu vychází najevo, že Gladiator se opravdu lépe hodí na konzole. Ovládání na klávesnici totiž je vážně k uzoufání: se standardním rozložením kláves mohou hrát možná tak pavouci a ani po definování vlastních kláves to není vůbec ono. Přišel čas připojit gamepad, se kterým se hraje o poznání lépe. Co všechno umíme? Máme zde dvě akční klávesy, další pro aktivaci magie a poslední pro úskoky / kotouly. Zatím pohoda, jenže na řadu přichází dvě klávesy pro zaměřování nepřátel, které potřebujeme mít dost často stisknuté i naráz a tady – oproti ovladači – už klávesnice trochu selhává.
Bojuji, tedy jsem
Vlastní boje nejsou vůbec špatné, lze se efektně "postarat" i o několikanásobnou přesilu – a právě o tom tahle hra je. Tancovat mezi soupeři a zasazovat jim smrtelné údery. Nepřátelé se
samozřejmě jednomu výpadu zpředu dovedou bránit, proto používání kotoulů do stran čí úskoků se stává pevnou a vyžadovanou součástí hry. A to je dobře. Během úspěšných ran skrze soupeřovu obranu narůstá i magická síla, která nám, po své aktivaci, dočasně propůjčí ohromnou sílu. Scéna připomíná, jakoby mezi bezradnými nepřáteli tančil sám ďábel a nechával za sebou hromadu mrtvých. Jako perlička přichází speciální chvat, kterým na efekt ukončíte trápení omráčeného nepřítele – v extra animaci mimo bitevní pole.
Není všechno zlato...
Pohled na scénu zajišťuje skriptovaná kamera pro každé místo ve hře, která sice není většinou úplně špatná, ale když už se nezadaří, nic s tím nenaděláte. Trochu mi nesedí i jistá herní svázanost, protože ačkoliv se pohybujeme ve 3D, hra jasně vymezuje kam můžeme a kam ne. Mám tím na mysli situace a místečka, kam se lze opticky normálně pohnout, ale hra nám to nedovolí (to se týká zejména různých okrajů). Moc přirozeně to nepůsobí. Dokonce ani skákat dle libosti hráč nemůže, pokud se zrovna neobjeví ikonka, kdy si to hra přeje. Zmíněné souboje občas lahodí oku, ale tenhle klad vyvažuje, vlastně převažuje, nedokonalé ovládání, občas poněkud frustrující síla úderů od nepřátel a tím pádem nijak intenzivní pocit z boje. Grafické zpracování je spíše průměrného charakteru, které občas obohatí docela pěkné scenerie. V paměti mi utkvěla pěkně zpracovaná vlnící se tráva ve větru a v boji možnost masakrovat a být zmasakrován. A výsledek? Akce, u které se lze chvíli zabavit, ale od nejlepších ji dělí sakra hodně. Osudem Gladiátora je tedy být jedním z mnoha... brzy zapomenutých.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|