Gladius - na tahu v aréně

  12:00
Před lety zuřila v této zemi Veliká Válka dvou sousedních národů, krutá a nelítostná. Vraždilo se, znásilňovalo, vítězství jedné strany bylo na dosah. Jenže pak vylezli bubáci z hlubin. A rozpoutali skutečné peklo.

Gladius

Když je člověk na tahu v aréně, může to znamenat, že se účastní neobvyklého večírku, nebo na něj zrovna přišla řada v nové tahové RPG strategii od Lucas Arts. Gladius je taková pohodička, simulující prostředí gladiátorských zápasů s krvežíznivým publikem, nenažranými zvířaty a nějakými těmi fantasy prvky, jako je magie a chodící mrtvoly. Typicky si takhle trajdáte s paňácou po cestě, ani se moc nebojíte přepadení, protože je právě den a loupežníci povětšinou spí, až nakonec přijdete k nějakému městu. Popularita veškerá žádná, většina obyvatel o vás nikdy neslyšela, ale podívat se na vás přijdou rádi. Zavítáte napřed do obchodu, nakoupíte tolik vybavení pro své bojovníky, na kolik vám zbývají prachy a pak si jdete vybrat nějakou ligu, jichž je potřeba vyhrát několik, aby vás pustili na místní turnaj a vy jste tak, po jeho pokoření, měli tohle město odbyté. Každý zápas je ovšem jiný, s rozdílnými protivníky, někdy i se speciálními pravidly, a tak vyberete z řad členů své školy nejvhodnější bojovníky pro danou situaci.

Svět, v němž se hra odvíjí, navozuje jakousi iluzorní podobu se světem našeho starověku a je rozdělen na čtyři země. Předtím, než začnete hrát, si vyberete ze dvou dějových linií a podle toho je vám pak určena vaše role a pořadí, v němž jednotlivé země navštívíte. Na výběr je vznešený imperijský patricij Valens (Imperia evokuje Římskou říši) a princezna země zvané Gladius Nordagh (obývané severskými „barbary“, což budou asi Vikingové), copatá Ursula. Osudy těch dvou jsou vzájemně propojené a souvisí se společným předurčením k jakémusi velikému úkolu, spočívajícímu v potlačení zla, které už jednou málem zničilo svět. Toto zlo pramení z nesvárů mezi lidmi, je jimi živeno a podporováno, proto se taky naposledy ukázalo v době Veliké Války zmíněné v úvodu. Jedině společnými silami, za asistence mocných afinitních (tedy s živly spojených) bohů a bájných bytostí zvaných Valkýrie se podařilo toto zlo, reprezentované Temným Bohem, porazit a zahnat. Toto vše je ovšem téma, kterým se hrdinové hry nezabývají. Zaznamenají jen občasné otravování podivnými „fanynkami“, které za nimi jezdí na všechny turnaje, někdy přijdou prohodit pár slov a pořád se tváří vážně (a kromě toho když je nikdo kromě hráče neslyší, mají k sobě navzájem tajuplné kecy). Oni se hlavně starají o to, aby dobře vytrénovali svou školu a vyhráli největší turnaj ve velkém Koloseu, zatímco podivné ženštiny vyčkávají okamžiku, kdy bude vhodné se do celé věci vložit.

Na příběh není v Gladiovi kladen takový důraz, jak bývá v RPG hrách obvyklé. Zaprvé, rozhovory mezi hlavními postavami odkrývající nové skutečnosti nebo dokonce posouvající děj kupředu jsou poměrně vzácné a vždy probíhají na předem určených místech a předem Gladius definovaným způsobem. Autor scénáře sice chytře nakládá s pozadím a charakterovými vlastnostmi jednotlivých hrdinů tak, že třeba i v obyčejném rozhovoru s prodavačem uplatní například aroganci jednoho, nebo lokální popularitu druhého, to ale nestačí. Hlavní dějová linie, čili cesta gladiátorů za slávou a vítězstvím, není totiž dostatečně zajímavá, a přestože je sem tam naznačováno cosi z onoho většího příběhu v pozadí, je tento hráčem chápán spíše coby prvek zpestřující, nikoliv motivující. Za druhé, mluvil jsem již o rozhovorech s obchodníky. S těmi můžete probírat dvě témata – arénu v jejich městě a historii města samotného. To, co vám řeknou, nemá většinou nic moc společného s čímkoli, co vás doopravdy zajímá, a tak jejich ukecanost někdy spíše překáží. Poněkud stranou dějové linie se drží i vedlejší questíky, jež vám některý z nich sem tam smrkne. Konečně za třetí, je sice hezké, z jak rozmanitých charakterů - lidí, zvířat, éterických bytostí, nemrtvých a dalších – je možno skládat svou partičku, jejich využití je však čistě účelové. Většina postav, které je možno naverbovat do služeb vaší školy, nemá pražádnou historii ani motivaci. Prostě JEN existují a JEN bojují pod vaším vedením za váš tým, dáte-li jim důvěru v některé z bitev. Mohlo by se zdát, že to musí zákonitě pohřbít většinu zábavy. Vždyť koho by bavilo jen tak si bojovat bez nějakého hmatatelnějšího důvodu, že?

Kupodivu musím připustit (a pozor, teď přijde překvapení hlavně pro ty, co jsou líní Gladius scrollovat až dolů), že jde o lichý předpoklad a mě osobně to bavilo velmi. Systém soubojů je totiž vpravdě geniální, a jakkoli svým základem vychází z klasických strategických RPG, přichází se zcela novými prvky, jimiž žánr nejenom obohacuje, ale prakticky úspěšně modifikuje k vlastnímu obrazu. Předně je zde oproti většině podobných her v jedné chvíli velmi málo bojujících postav. Tím se rovnou zabraňuje případným frustračním stavům, které by například mohly nastat v případě nějaké konkrétní nezáživné bitvy s nutností hýbat po obrovské mapě desítkami figurek. Z početné party, kterou máte v zásobě, vyberete typicky tři až pět nejvhodnějších pro danou situaci a umístíte do arény rozumných rozměrů. Dále je tu samotný způsob boje. V zásadě s výjimkou na dálku útočících jednotek je základ logicky v přiběhnutí na políčko vedle protivníka a postarání se o úbytek jeho energie. Pokud už k němu doběhnete, můžete mu rovnou vrazit základní, slabý úder. Když stojí dva soupeři vedle sebe, mají na výběr z tolika dovedností, kolik se jich stačili dosud naučit. Na výběr jsou velice efektivní komba, nejrůznější útoky zhoršující soupeřovy vlastnosti nebo přidávající k poškození nějaký ten negativní status (paralýza, otrava). Má to ale háček – na začátku souboje dostanete přiděleno pět akčních bodů a ty pak na takovéto zvláštní dovednosti využíváte. Poté se každým tahem doplní jeden akční bod. Jediné výjimky z tohoto pravidla jsou magické útoky, využívající místo akčních bodů afinitu vaší zbraně k příslušnému živlu (tedy příslušnost buď k jednomu ze čtyř živlů nebo ke světlu/tmě). Ta se nabíjí normálními Gladius fyzickými útoky právě onou zbraní. Vzhledem k tomu, že takový magický útok nikdy nemine cíl, není proti němu ani účinné obrany, ledaže by měl atakovaný subjekt obrannou afinitu příslušného živlu (ta se akumuluje v brnění podobně jako ve zbrani, tj. uštědřenými fyzickými útoky). Tenhle kombinovaný systém funguje natolik dobře, že udržuje hráče vždy v jakési taktizační náladě, protože jeden přístup se s druhým sice zdánlivě vylučují, ale zároveň se očividně nerozlučně doplňují. Příjemné je, že vždycky dopředu a přehledně vidíte, jak moc účinný bude váš případný útok, můžete si dokonce prohlížet vlastnosti a statistiky jednotlivých figurek (i těch soupeřových).

Interface, ačkoli není špatný, by si zasloužil poněkud zpřehlednit a vylepšit. Zejména občasná potřeba proklikat se mnohovrstevnými menu kamsi a poté zase zpět skoro zavání lehčí šikanou. Také souboje samotné, přestože obecně vzato přenádherně propracované, obsahují několik chyb podrývajících „uživatelskou příjemnost“. Například je tu jedna velmi užitečná funkce, která vám zobrazí předpokládané pořadí následujících tahů, abyste si mohli lépe rozplánovat strategii. Vzhledem k tomu, že toto pořadí závisí na mnoha faktorech od rychlosti jednotlivých postav přes jejich iniciativu až po časovou náročnost různých akcí, byla by to zřejmě velmi využívaná vychytávka, kdyby se dala zapnout nejenom v okamžiku, kdy je člověk právě na tahu. V takové chvíli přece každý rozumný humanoid na podobné prkotiny Gladius prostě zapomene a věnuje se tomu, na co ve skutečnosti čekal, totiž možnosti do někoho si bouchnout! Další záležitost mě taky poněkud štvala, ale nemohu s jistotou říci, že se jedná skutečně o chybu. Pokud někomu naplánujete delší cestu, než může najednou zvládnout, dostane jakýsi bonus na pohyb, který využije těsně předtím, než na něj zase přijde řada. Teprve poté je vám dáno rozhodnout, zda jste si to s tím běháním nerozmysleli a nechcete třeba místo toho dát na kokos někomu, kdo se mezitím ocitl blíže. To je takříkajíc k podělání v případě, kdy vám ten někdo již uštědřil uvítací nakládačku, protože mu to tím pádem nemůžete pořádně osolit nějakým tím kombem nebo speciálním útokem (ty je potřeba provádět z místa, bez jakéhokoli přesunu). Na druhou stranu se vyskytnou i opačné situace, kdy právě ono popoběhnutí postaví bojovníka přímo vedle soupeře, na kterého to pak tím pádem můžete rovnou rozbalit ve velkém. Minoritní problémek je potom s kamerou, která nepracuje úplně tak, jak bych si představoval, ale u tahovky se to překousne. Abych jen neskuhral, nádhernou vlastnost interfacu vidím v možnosti manuálně ovlivnit účinnost vašich útoků pomocí něčeho podobného takovým těm udělátkům, kterými se v golfových hrách (ano!) trefujete do míčku. Dá se to sice vypnout, ale byla by to dle mého názoru velká chyba.

Nejsou zde přítomny žádné filmové nebo jiné sekvence, příběh je předkládán komentovanými statickými malbami až uměleckého rázu, na kterých se sem tam něco hýbe. Pasáže enginové, Gladius kdy spolu postavy diskutují, jsou občas ozvláštněny nějakou zajímavostí, mezi nimiž musím rozhodně vypíchnout bezvadný fór, kterým se blýskne lučištnice ucházející se o místo ve vaší škole. Nepřijmout někoho takového by asi skutečně hraničilo s demencí. Namluvení hry je celkem vzato velice solidní a k ostatním zvukům bych měl jen menší výhrady, některé z nich by mohly být zajímavěji provedené. Grafika hry je dobrá, místy skoro skvělá, a výborně animovaná s výjimkou některých smrtí (tedy ony to nebývají smrti, protože v arénách se neumírá, prostě mám na mysli okamžik, kdy postava padne). O něco hůř jsou na tom efekty, u nichž se zbytečně šetřilo s okázalostí, jsou takové skromné až skoro nenápadné. Hudba je zato úžasná, příjemné orchestrální melodie nemají chybu.

Abych to tedy už konečně nějak zakončil, Gladius je přinejmenším podezřelý. Uznejte sami, hra, která až na nějaká malá odbočení v podstatě sestává ze stále stejného, donekonečna opakovaného principu, a přesto se jí nějak daří bavit vás stále dál. Není to divné? Jistě, časem přibývají dosud nevidění bojovníci s novými schopnostmi, učíte se nové věci a tak podobně. To by ale stejně nemělo samo o sobě stačit k tomu, abych chodil spát v půl třetí ráno, a to ještě velmi neochotně.

Gladius
Výrobce/Vydavatel Lucas Arts
Platforma GameCube, PlayStation 2, Xbox
Multiplayer: ano, 2 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: ano, 40 bloků
Verdikt: Desítky a desítky hodin vynikající zábavy, která dává zapomenout na všechny nedostatky snad s výjimkou všudypřítomného nahrávání. Pro tahové stratégy a RPG nadšence velmi zajímavý titul, na GameCube potom vzhledem k nepatrné konkurenci povinnost.
Hodnocení: 80% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

novinky 24. 3. 2024 19

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

novinky 23. 3. 2024 22

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

novinky 22. 3. 2024 10

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

novinky 26. 3. 2024 20

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

novinky 27. 3. 2024 33

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

magazín 29. 3. 2024 4

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

novinky 28. 3. 2024 1

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

novinky 28. 3. 2024 6

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

novinky 27. 3. 2024 3

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...