Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: To je ale mládež. Kde jsou ve hrách senioři?

aktualizováno 
Senioři či lidé středního věku nebývají populárním materiálem, po kterém by sahali herní scénáristé při vymýšlení hlavního hrdiny. Přestože ojedinělé příklady z nedávné doby ukazují, že takové postavy skýtají potenciál k vymýšlení zajímavých zápletek.

Abych pravdu řekl, původně jsem plánoval podělit se s vámi o výčet her, v nichž hlavní hrdinové nepatří k nejmladším. Uvědomil jsem si navíc, jak málo jsou starší lidé obsazováni do hlavních rolí her s opravdu výraznou dějovou linkou.

Je za tím samozřejmě především snaha naservírovat nám protagonistu, s nímž se může většina hráčské obce snáze identifikovat. Nebo také smutná skutečnost, že lidé pokročilejšího věku zkrátka neinklinují k atletickým výkonům hodné Lary Croft, zabíjení draků obouručním mečem nebo záchraně světového míru s rotačním kulometem v jedné a plamenometem v druhé ruce. To se prostě nehodí, to už je moc velká fikce. Asi cítíte, že je podobné uvažování ve jménu realismu poněkud mimo.

Temná hra Dragon Age: Inquisition hledá hrdinného Inkvizitora

Dragon Age: Inquisition

Miranda v Mass Effect

Mass Effect

Hlasové ovládání některých kouzel dává Skyrimu novou dimenzi

The Elder Scrolls V: Skyrim

Hry na hrdiny jako Dragon’s Age vám sice dají možnost vytvořit si postavu, která už má leccos za sebou, příběh hry to však v lepším případě buď vůbec neovlivní, v tom horším vznikají evidentní rozpory v logice děje. Přitom předpoklad, že staříci netáhnou a že to s nimi prostě nefunguje, je zcela mylný.

Voják nebo asasín, jde to

Skvělým příkladem hry se seniorem v hlavní roli je Metal Gear Solid 4. Hlavní hrdina slavné ságy Solid Snake se v MGS4 vydává na svoji finální misi, do které vkládá poslední zbytky sil. Snake je klonem legendárního vojáka, navrženého k plnění téměř sebevražedných misí. Při klonování se s dlouhým životem nepočítalo, Snakovo tělo tak stárne výrazně rychleji. A zatímco v předchozích dílech byl hrdina v plné síle, ve čtyřce hrajeme najednou za starého pána s kódovým označením Old Snake.

Metal Gear Solid 4
Metal Gear

Metal Gear Solid 4

Oddaní fanoušci v reálném světě i přátelé hlavního hrdiny ve hře samotné jsou tak trýzněni pohledem na umírajícího vojáka, který sice během misí dokáže nepřátelům stále zatopit, jeho čas se však nemilosrdně rychle krátí a na konci hry se už sotva drží na nohou.

Druhý příklad, v němž se tvůrcům povedlo přijít se zajímavým příběhem točícím se kolem zestárlého hlavního hrdiny, představuje Assassin’s Creed: Revelations. Hra samotná bývá často označovaná za nejslabší z trilogie AC 2, AC: Brotherhood a AC: Revelations. Za sebe můžu říct, že i když mi ona nechvalně proslulá minihra s obranou asasínských základen pila krev, mám právě Revelations ze zmíněné trojice naopak nejraději.

Assassin's Creed: Revelations
Assassin´s Creed: Revelations

Assassin ́s Creed: Revelations

Může za to mimo jiné právě příběh a starý Ezio. Ten se z Říma přesunul do Konstantinopole, v němž se na něj už hledí s úctou jako na legendu řádu. A teď mi řekněte, kolikrát ve hrách musíte neustále něco dokazovat, šplhat nahoru a polykat urážky chrlené na vás snobskými záporáky ignorující váš postup hrou? Tady to bylo přesně naopak, Ezio byl zkrátka autorita těšící se nemalému respektu ze všech stran. Mentor a vůdce, který v rámci vedlejších úkolů školil nezkušené mladé asasíny na jejich prvních misích.

Hlavní dějová linie pak sledovala milníky v životě arabského asasína Altaira. I ten postupně stárl a jednotlivé mise byly přizpůsobovány jeho postupujícímu věku. Celý příběh hry (a především fantastický závěr) se točil kolem těchto dvou postav a naplnění jejich životního poslání.

Pravda je, že Ezio v Assassin’s Creed Revelations nebo Snake v Metal Gear Solid 4 neměli problém po většinu hry držet krok s mnohem vitálnějšími nepřáteli. V tom nevidím problém, oba byli zkrátka extrémně dobří, zkušení a po realismu nebo nemilosrdné biologii tady nikdo nevolá. Vyššího věku a řekněme usedlejších postav by se tedy scénáristé neměli bát.

GTA V

GTA V

Red Dead

Red Dead Redemption

Rodinná pouta

Přitom nemusí jít vyloženě o staříky. Geralt ze Zaklínače má k teenagerovi daleko (jen ta představa, brr!), to samé bychom mohli tvrdit o skvěle napsané postavě Johna Marstona z westernu Red Dead Redemption nebo „fotříkovi“ Michaelovi z pátého GTA. Marston se snažil zachránit svou rodinu a vykoupit se z hříchů mládí, Michael De Santa zase bojoval s krizí středního věku a nefunkčními rodinnými vztahy, samozřejmě poněkud svérázným, mafiánským způsobem.

Okatá snaha tlačit věk hlavní postavy dolů navíc občas leze na nervy. Nejlepším příkladem toho byla snaha autorů hry Infamous 2 dát zavedenému hlavnímu hrdinovi zcela novou, zhruba o deset až patnáct let mladší vizáž. Bez jakéhokoliv vysvětlení v rámci příběhu, čistě z marketingových důvodů. Fanoušci protestovali, autoři tedy ustoupili a fracka nám vnutili až v Infamous: Second Son.

InFamous: Second Son

InFamous: Second Son

inFamous 2

inFamous 2

Podobné myšlení ostatně vidím i za změnou hlavního hrdiny ve Watch Dogs. Ten byl často kritizovaný za nedostatek charismatu, autoři si to vyložili po svém a ve dvojce na nás čeká hackerská omladina. Jak to ve výsledku dopadne, ještě uvidíme.

Samozřejmě je třeba zdůraznit, že nechci záplavu důchodců či tatíků a mamin napasovaných do každé počítačové hry. Ale jak ukazují mimo jiné i uvedené příklady, vyšší věková kategorie hlavního hrdiny nebývá důvodem nižších prodejů a může být naopak jednoznačným plusem.





Nejčtenější

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Další z rubriky

Netrpělivě očekávanou rubačku ze světa Pána prstenů jsme bohužel nedostali k...
Jatka ve Středozemi. Prvních pár hodin Shadow of War obrazem

Jednu z nejočekávanějších her podzimu hrajeme již třetí den a ještě stále nejsme na konci. Přečtěte si zatím naše dosavadní dojmy.  celý článek

SNES Classic Mini
Skvělý dárek pro každého (chlapa)? Retro konzole SNES Mini

S retro konzolí SNES Classic Mini se vracíme do devadesátých let a éry 16bitů. Většina z 21 předinstalovaných her však není jen pro nostalgiky, jsou skvěle...  celý článek

Phantasmagoria (PC)
Hrajete někdy retro? Co jste si pustili naposledy?

Vracíte se ještě ke starým hrám, nebo se naplno věnujete hraní současné produkce?  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.