Ve válce handheldů zatím prohrává PSP s NDS. Důvod je přitom prostý. Mašince od Sony chybí exkluzivní tituly, „must have“ věci, kvůli kterým je leckdo ochoten zakoupit i samotný systém, ačkoliv by jinak o jeho koupi neuvažoval. God of War: Chains of Olympus je po Metal Gear Solid: Portable Ops a Killzone: Liberation další z řady výjimečných her na tento handheld.
God of War a zvláště jeho druhý díl působí na PS2 jako naprosté zjevení. Je tak dokonalý vzhled vůbec možný na sedm let starém systému, ptá se člověk užasle. Tým Sony ze Santa Monicy se již podvakrát předvedl jako mistr mistrů a první ukázky z PSP pokračování s podtitulkem Chains of Olympus působí tak sugestivním dojmem, jako kdybyste sledovali scény z PS2 verze. „Naším cílem je dosáhnout takového dojmu, jako kdybyste drželi PS2 ve svých rukách,“ nechal se slyšet Ru Weerasuriya ze studia Ready At Dawn. Slova, která znějí uším každého milovníka série jako rajská hudba. Nevyjít však z úst člena týmu, který má na svědomí fenomenální PSP titul Daxter, asi bych byl značně skeptický. Ale R.A.D. s podporou géniů ze Santa Monicy? Kde by se vlastně mohla vetřít chybka?
Jak vše začalo, když sloužil olympským bohům jako pouhý válečník?
Zatímco pokračuje utajená práce na třetím díle příběhů antického zuřivce Krata pro PlayStation 3, jak se již stává dobrou tradicí, PSP díl nabídne pohled do mladších let antického cynika a vrahouna. Zatímco oba dosud vydané díly odhalují jeho zoufalou snahu zbavit se za každou cenu vzpomínek na krutou minulost jen v náznacích, tentokráte bychom měli zažít exkurzi právě sem. Leccos naznačují v obou dílech krátké, o to však brutálnější filmové scény, ukazující Krata jako vraha, kterého právě jeho zločiny, vracející se ve snech, nutí k zoufalým činům výměnou za vymazání paměti. Kdo donutil Krata k těm krutým masakrům? Jak vše začalo, když sloužil olympským bohům jako pouhý válečník? Právě tato nesmírně lákavá oblast bude tématem příběhu hry.U tvůrců God of War má vždy člověk pocit, že už ho nemůžou ničím šokovat, protože právě překročili meze možností, aby vzápětí sbíral čelist z podlahy. Je možné a dokonce i pravděpodobné, že úchvatná scéna s pegasem nebude jediné létání, které se v God of War objeví. Spekuluje se, že sice ne na pegasovi, ale přesto si Kratos užije létání. Samozřejmě tím největším lákadlem je fakt, že hra nijak svým skokem na PSP neutrpí.
Metal Gear Solid: Portable Ops je bez debat skvělá hra. Vypadá nádherně, má vynikající téma, vyplňuje období mezi dějem Metal Gear Solid 3 a úplně původním Metal Gearem na osmibitový MSX2 systém, který odstartoval éru Solida Snaka. Bohužel PSP ovládání ubírá hře na atraktivitě, nestačíte včas reagovat, zkrátka druhý analog výrazně chybí. Z megahitu tak dělá „pouze“ hit. Přesně to je ale zcela vyloučené v případě God of War. Sice se tu a tam při hraní druhý analog využije, například při úskocích nebo speciálních bojových pohybech, ale aby byl tak nenahraditelný jako třeba u zmíněného Metal Gearu, to není. Fixní kamera, která právě umožňuje u obou dosud vydaných dílů GOW tak neuvěřitelné grafické detaily a efekty, se obejde bez druhého analogu.
Jestliže z displeje skutečně bude zářit Kratos ve stejně fantastické grafice jako z televizních obrazovek, touto dobou vzniká absolutní PSP hit.
A tady je zakopaný pes potenciálního úspěchu PSP dílu God of War. Výkon PSP je vynikající a v kombinaci s úžasným displejem člověk často nevěří vlastním očím při hraní některých PSP her. Namátkou stačí již zmíněný Metal Gear nebo třeba Daxter, který prý přesto výkon handheldu využívá jen z 50 procent. Co by to ovšem bylo jakékoliv graficky úžasné hře platné, kdyby ovládání nebylo intutivní, jak by mělo, a hra tak ztratila na atraktivitě? V tomto případě máme ovšem jinou situaci. Engine obou dílů God of War je už od počátku šitý pro statickou kameru, není tedy nejmenší problém obávat se nedostatků v ovládání. Jediný analog na pohyb Krata dokonale stačí, zbylá tlačítka pak na veškerá komba, která ho tak proslavila. Ve hře tedy absence druhého analogu nebude znát. A tím mají vývojáři obrovskou výhodu.Firma Ready At Dawn, která se sice úzkostlivě brání tomu být považována za součást Sony, ale de facto tomu tak je, má její absolutní podporu. Bude tedy v úzké spolupráci s týmem ze Santa Monicy. Hlavní osobnosti, které za R.A.T. stojí, jsou Didier Malenfrant, bývalý elitní programátor Naughty Dogu a Ru Weerasuria, bývalý designér Blizzard Entertainment. Může být přenosný God of War v lepších rukách, pokud opravdu fenomenální Daxter využíval výkon PSP jen z padesáti procent?
Cory Barlog ze Sony Santa Monica, který spolu s s dalšími členy týmu dělá konzultanta hochům od R. A. D., slibuje, že God of War: Chains of Olympus nikde neopustí právě ty fundamenty, které ze série udělaly herní megastar. To znamená návrat nejznámějších zbraní, magie, ale hlavně oné úžasně vybalancované směsice akce, explorace, bojů s bossy a puzzlů. Jestliže z displeje skutečně bude zářit Kratos ve stejně fantastické grafice jako z televizních obrazovek, touto dobou vzniká absolutní PSP hit.
Zdá se ostatně, jako kdyby Sony pochopila, že je sice prima dát hráči možnost, aby si zahrál v rámci multiformátové politiky takřka každou hru i na PSP, ale zapomínat na tituly šité na míru, se nevyplácí. Ačkoliv je Metal Gear Solid: Portable Ops pro každého fanouška série jasnou povinností i přes nepříliš kvalitní ovládání, právě fakt, že nebyl dokonale ušit na míru PSP, ačkoliv jinde nevyšel, mu na kvalitách ubírá.
Metal Gear Acid naproti tomu Konami stvořila vyloženě pro PSP a výsledek byl znát. Nikdy při hraní jste nemohli zanadávat na to, že by ovládání nebylo „jůzr frendly“. Stejně tak i s Killzone: Liberation či Daxterem. A jak pevně doufám, stejnou cestou půjde právě God of War: Chains of Olympus. No a pak se máme na co těšit. Protože všechny dopravní prostředky MHD, čekárny a obecně místa, kde lidé zbytečně ztrácí čas, budou zaplněna maniaky, zuřivě mačkajícími tlačítka a sledujícími, jak jejich antický vrahoun vesele masakruje vše živé.
Index očekávání: 90%