Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Přehnaná štědrost. Po měsíci hraní půjde Cyberpunk za plnou cenu vrátit

  0:01
Jen málokterá herní firma je mezi uživateli tak oblíbená jako polský CD Projekt. Jeho virtuální obchod Good Old Games ovšem ve snaze ještě víc se otevřít zákazníkům zavedl nové pravidlo vracení peněz, které je možná až příliš benevolentní.

Ilustrační snímek z Cyberpunku 2077 | foto: CD Projekt RED

Zatímco ostatní obchody bojují proti pirátství her všemi dostupnými prostředky, Good Old Games (dále GOG) na to jde úplně jinak. Zákazníkům hry dodává v samostatných instalačních balíčcích a zcela bez protipirátské ochrany, čímž jednak dává najevo, že nechce nikoho zbytečně otravovat a že chce nabídnout hru v nejdostupnější podobě. Ale hlavně tím ve své zákazníky vkládá důvěru, že toho nebudou zneužívat.

Nový klient GOGu slibuje integrovat všechny herní platformy do jedné

GoG Galaxy

Vzhledem k vysoké popularitě GOG a jeho mateřské společnosti CD Projekt, která stojí za legendární sérií The Witcher či připravovaným Cyberpunkem 2077, dává takové chování vlastně vcelku smysl. Hráči skutečně do jisté míry v době, kdy se mezi sebou distribuční platformy přetahují o každého zákazníka, berou GOG jako tu „hodnou firmu“, co dělá maximum pro hráčské pohodlí a přívětivé ceny. A na tom si CD Projekt dál buduje svou reputaci.

Teď udělala firma další vstřícný krok, který je ovšem možná až příliš štědrý. Hry zakoupené v obchodě GOG půjdou totiž do jednoho měsíce od zakoupení vrátit a vyžádat si zpátky peníze. A je úplně jedno, zda jste si hru jen na pár minut vyzkoušeli, nebo ji hráli intenzivně celý měsíc.

Doposud přitom platilo, že GOG vracel peníze jen těm zákazníkům, kteří hru pouze zakoupili, ale nenainstalovali. Navíc maximálně do 14 dnů od koupě. Výjimkou pak byly případy, kdy se lidem nainstalovanou hru vůbec nepodařilo spustit, protože jejich počítač nesplňoval hardwarové nároky.

To se ovšem nelíbilo některým uživatelům, kteří podotýkali, že například Steam umožňuje hru koupit, vyzkoušet a do dvou hodin herního času zase vrátit. Funguje to v podstatě jako taková demoverze: když se vám hra líbí, necháte si ji, když ne, vrátíte ji a o nic nepřijdete. Jenže to samé nejde aplikovat na obchod GOG, který vám po zakoupení dá možnost stáhnout samostatný a nijak nechráněný instalační balíček. Služba totiž už dál neví, zda jste si hru i přes požadavek na vrácení peněz nenechali. Zároveň to tak znamenalo, že reklamace na GOG byly v podstatě nemožné, pokud jste si tedy hru doslova nezakoupili jen omylem a ani ji nestáhli.

S novými pravidly se to však mění. Třicetidenní lhůta se tak vztahuje i na hry, které jste stáhli a hráli. Musíte sice vysvětlit, proč přesně hru vracíte, zda máte nějaké technické problémy a podobně, a GOG si vyhrazuje právo v individuálních případech vrácení peněz zamítnout, ovšem i tak je nový systém celkem prudce zneužitelný.

KOMENTÁŘ: Není už na čase se na protipirátské ochrany vykašlat?

Softwarové pirátství

Co je na celé situaci horší, je fakt, že vývojářům, kteří v obchodě prodávají hry, nikdo nedal o nových pravidlech dopředu vědět. Navíc v případě krátkých indie titulů, které zde mají velké zastoupení, je to ještě větší problém. Na mnoho menších titulů vám stačí podstatně méně času než měsíc, abyste je dohráli, a autoři se tak bojí, že toho lidé začnou ve velkém zneužívat: koupí si hru, odehrají ji a pak požádají o vrácení peněz.

GOG se snaží situaci uklidnit tím, že „monitoruje efekty, které nová pravidla mají, a chce zajistit, aby nikdo kvůli tomu nezpůsoboval vývojářům ztráty“. Ovšem nezní to příliš přesvědčivě. Zástupci obchodu dodávají, že uživatelé nemají žádný limit, jak často mohou hry vracet, ale situaci zlehčují slovy „doufáme, že každý uživatel kupuje hru na základě informovaného rozhodnutí a že vrácení hry nemá sloužit jen jako forma protestu proti její kvalitě.“

Na rozdíl od Steamu, kde vracení peněz v drtivé většině případů odbavuje automatický systém, bude GOG každý takový požadavek přezkoumávat manuálně, takže je třeba se při případné reklamaci hry připravit na vyjednávání se zástupci obchodu. I přesto je jasné, že se najdou lidi, kteří se pokusí systém zneužít a dokonce si i zakoupenou hru ponechat.

Jednání obchodu GOG je v tomto ohledu skoro až naivní, byť v ideálním světě by se dalo brát jako samozřejmost. Právě v případě dlouhých titulů, jako je Witcher 3 nebo Cyberpunk, se totiž klidně může stát, že hráči třeba až po dvou, třech týdnech narazí na chybu, která jim znemožní v hraní pokračovat. A pokud ani technická podpora nic nezmůže, je vrácení peněz na místě.

Problém je ve výsledku samozřejmě v těch hráčích, kteří budou štědrosti GOG zneužívat a hry si jen na měsíc „vypůjčí“ a pokusí se je za tuto dobu dokončit. Je tak jen otázkou, zda obchod v budoucnu zase podmínky zpřísní, nebo zda bude „pohovor“ při vracení hry nastaven tak, že nepůjde vrácení peněz vylákat tak snadno.

Autor:
Témata: kyberpunk, Steam, Indie
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra

V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců

Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Kuchaře/Kuchařku pro střední školu

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
nabízený plat: 20 000 - 29 000 Kč

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...