Golden Sun – RPG slunce nad GBA

12:00aktualizováno  20. května 2002 12:50
Máte rádi žánr RPG? Pakliže ano, měli byste se poohlédnout po handheldu GBA, na něhož se totiž chystá neuvěřitelně kvalitní klasické RPG. Pravda, datum jeho evropského vydání je až v prvním čtvrtletí příštího roku, ale to nám nebrání v tom, abychom vás neseznámili se skutečností, jak moc dobrý titul to bude!

BonusWeb HIT Golden Sun

Anglická verze epického RPG Golden Sun od japonských vývojářů Camelot Software Planning, kteří kromě série Shining Force mají na svém kontě excelentní tituly Mario Golf a pro Gameboy Color, zaujímala až do prvních listopadových dní letošního roku přední příčky v žebříčku nejočekávanějších her pro platformu GameBoy Advance. Japonská verze sice spatřila světlo světa již před pár měsíci pod názvem Ougon no Taiyo, ale vzhledem k jazykové bariéře byla zcela nehratelná a pouze přilila olej do ohně nedočkavosti nejen RPG pozitivních majitelů GBA z USA a Evropy. Nepřeberné množství obrázků a videí ze hry, které se vzápětí po jejím vypuštění na japonský trh objevilo na předních světových herních serverech dávalo tušit, že se bude opravdu jednat o zcela výjimečný titul. A jak to všechno ve skutečnosti dopadlo?

Golden Sun je názornou ukázkou toho, jak výborná hra může být, má-li vývojářský tým dostatek zkušeností a především času na její dokončení - Golden Sun první přípravné práce byly zahájeny ještě před oficiálním představením GBA firmou Nintendo loni v srpnu. Více než rok práce je na hře rozhodně znát, neboť vše je dotaženo do nejjemnějších detailů. Z hlediska hratelnosti a po zvukové a grafické stránce se vývojářům podařilo z GBA vymáčknout neuvěřitelné. Nicméně nebudeme předbíhat událostem a vezměme to tady všechno hezky popořadě.

Golden Sun je klasické RPG v japonském stylu viděné shora, které nabízí vše, co má kvalitní RPG mít: pohádkový příběh plný nečekaných zvratů, skupinku čtyř chrabrých bojovníků připravených nasadit své životy v boji proti zlu, nepřeberné množství soubojů a náhodných setkání při putování ve světě fantazie, používání kouzel a především dobrodružství, které vydrží přinejmenším pár desítek hodin. Jak již bývá u RPG her dobrým zvykem, i zde se vše točí okolo boje dobra se zlem a čtveřici hlavních hrdinů rozhodně nečeká bezstarostná procházka rozkvetlým sadem. Detailní popis příběhu Golden Sun ponecháme stranou, neboť odhalení jeho zvratů by ke zvýraznění požitku ze hry rozhodně nepřispělo a pojďme se raději podívat na technické zpracování hry.

Seznámení se základním ovládáním, herními možnostmi a uvedení do děje pojali autoři poněkud netradičně. Patříte-li mezi příznivce rychlé akce, potom vás možná zklame skutečnost, že opravdová akce začíná přibližně po dvou hodinách hraní, během kterých sledujete jakési interaktivní intro, v jehož rámci se připravte na velké množství dialogů, interakci s desítkami postav, na luštění logických hádanek a na několik ukázkových soubojů s nepřáteli. Některé dialogy jsou možná až příliš dlouhé a o vhodnosti vtažení do děje prostřednictvím převážně rétorických otázek s odpověďmi pouze Ano/Ne, kdy v drtivé většině případů vůbec nezáleží na tom, co odpovíte, lze asi úspěšně polemizovat. Na druhou stranu však nehrozí nebezpečí, že si špatnou odpovědí znemožníte další postup dále.

Golden Sun

Po uvedení do děje začíná vlastní hra, jež se příliš od ostatních RPG titulů neliší. Putujete po mapě, navštěvujete různá města, diskutujete s NPC postavami, řešíte zadávané úkoly, bojujete s nepřáteli, získáváte zkušenosti a peníze, nakupujete zbraně a další výbavu, zvyšujete úrovně vašich dobrodruhů a postupně rozplétáte jednotlivé nitky zdejšího story. Jedním slovem klasika. K dispozici je navíc multiplayerový mód pro dva hráčů na dvou GBA spojených propojovacím kabelem. Neumožňuje sice kooperativní dokončení hry, ale po dohrání singleplayeru určitě přijde vhod.

Na výsledné kvalitě RPG se kromě příběhu samotného podílí nemalou měrou i použitý systém soubojů a nutno dodat, že tento je v Golden Sun dotažen téměř k dokonalosti a hravě překonává většinu legendárních RPG z GB/GBC a SNESu. Při krokových střetech je možné kromě klasických zbraní používat vzácné artefakty se zesíleným magickým účinkem a především kouzla samotná. Ta Golden Sun jsou podobně jako v ostatních hrách tohoto žánru rozdělena do skupin na vodní, zemní, vzdušná a ohnivá. Kromě nich však máte k dispozici celkem unikátní schopnosti jako například čtení myšlenek (velmi užitečná vlastnost, bez níž se rozhodně neobejdete), rozšířené vidění pro detekci tajných lokací a celou řadu dalších. Velmi důležitou součástí bojového systému jsou tzv. Džinové (Djinni), které lze asi nejlépe přirovnat k tolik nenáviděným Pokémonům. Jsou různě poschováváni v herním světě a jejich pochytání není vůbec nic jednoduchého. Někteří se k vaší skupině přidají dobrovolně, jiné je potřeba nejprve přemoci ve vyčerpávajícím souboji. Získané Džiny lze buď přiřadit jednotlivým členům družiny a vylepšit tak některé z jejich vlastností, nebo s nimi můžete provádět spektakulární ničivé „Summon“ útoky. Samozřejmě zde platí, čím více Džinů máte, tím lépe pro vás. Celkem je v tady k dispozici přibližně třicet Džinů rozdělených do skupin podle jejich primárních vlastností na útočné, obranné, léčivé a na Džiny se speciálními schopnostmi.

Golden Sun

Jak již bylo zmíněno, po stránce grafického a zvukového provedení nemá Golden Sun na platformě GBA konkurenci. Bez sebemenších pochybností se jedná o jednu z nejlépe zpracovaných her, jenž zcela názorně demonstruje unikátní možnosti GBA. Ze začátku mne při hraní provázel pocit, že toto vše jsem již někde viděl - stejná menu, totožné souboje ve 3D s úžasnými vizuálními efekty a rychlými nájezdy kamerou, putování po 3D mapě světa a do posledního detailu nádherně vykreslené herní lokace. To vše doprovázeno úžasným orchestrálním soundtrackem s nasamplovanými skutečnými nástroji. Při pohledu na ilustrační obrázky, které doprovázejí tento text, již možná někteří z vás tuší. Ano, Golden Sun jako by zpracováním z oka vypadl legendárnímu RPG Final Fantasy VII. Hratelností a detailním provedením jej dokonce překonává. Ovládání je zcela intuitivní, obtížnost přiměřená a všechny hádanky lze při troše přemýšlení logicky vyřešit. Stačí proniknout do způsobu ovládání, soubojů a magie a GBA nepustíte z ruky, dokud Golden Sun nedohrajete. Známá prohlášení stylu "Ještě jeden souboj a jdu Golden Sun spát." Obvykle však následuje probdělá noc a ztuhlé ruce od nepřetržitého několikahodinového křečovitého svírání GBA. O červených očích ani nemluvě. Kdybych měl říci, kolikrát jsem kvůli naprostému pohlcení příběhem a souboji přejel svoji oblíbenou tramvajovou zastávku, stěží bych se dopočítal.

Nerad se vyjadřuji v superlativech, ale v případě Golden Sun jednoduše nemohu jinak. Nebýt také oněch zmiňovaných samoúčelných otázek s odpověďmi Ano/Ne a oněch občas příliš dlouhých dialogů, v průběhu kterých nelze hru uložit, zasloužil by si Golden Sun poctivou stovku. Takto to bude pár bodíků dolů. Podtrženo, sečteno ... Golden Sun je jeden z nejlepších počinů, které jsou v současné době na GBA k dispozici. Otevřený konec a zasloužený komerční úspěch dává tušit, že se určitě dočkáme pokračování. Už aby to bylo ...

Golden Sun
Výrobce/Distributor Camelot Software Planning / Nintendo
Multiplayer: ano, 2 hráči (linkové propojení)