Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Golf Resort Tycoon - netradiční strategie

  12:00aktualizováno  9. července 3:56
Těšíte se na SimGolf od Sida Meiera? Máme pro vás dobrou zprávu: Activision přichází s budovatelskou strategií, jejíž koncepce je očekávanému hitu velmi podobná. Na rozdíl od SimGolfu si ale GRT můžete zahrát už teď. Chcete-li si postavit areál golfového klubu svých snů, jste na správném místě.

Všimněte si polorozpadlého hřiště v levém horním rohu - to jsem ještě nevěděl, k čemu slouží Pest Control… Výhodou budovatelských strategií je široká variabilita témat. Ano, téměř na vše se dá udělat budovatelská strategie. Už jsme měli tu čest stavět město, mrakodrap, dopravu, zábavní park, železnici, dokonce i mraveniště - a i přes velké množství převážně velmi kvalitních titulů příval nápadů a originálních myšlenek neustává. Naposledy jsme tu měli povedený Oil Tycoon, dnes nám firma Activision přináší Golf Resort Tycoon.

Hlavní principy GRT až podezřele připomínají jednu velmi očekávanou hru. Je to SimGolf, nový projekt Sida Meiera. Zřejmě mezi těmito dvěma hrami nebude žádná souvislost, ale stejně mi přijde přinejmenším zvláštní, že v době, kdy redaktoři herních časopisů skáčí radostí metr vysoko (pokud by se tak stalo v redakci BonusWebu, asi by si dotyčný pěkně natloukl, ale to jen tak na okraj) nad Sidovou genialitou, kdy vycházejí řady oslavných článků na originalitu SimGolfu, objevuje se strategie, jejíž hlavní myšlenka je téměř nachlup stejná.

V GRT se stanete podnikatelem, který se angažuje v oblasti golfu. Golf je pěkný sport a na provozování golfových klubů se dá dobře vydělat, takže proč ne. Do začátků dostanete nějaký ten finanční obnos (zřejmě vaše dosavadní úspory), kousek (nebo spíš pořádný kus) Postavíme první pomoc? volné plochy - a dál už je to na vás. Abyste přilákali všechny golfuchtivé lidičky z blízkého i vzdálenějšího okolí, či ještě lépe, donutili je zaplatit tučné obnosy za vstup do klubu, musíte začít s výstavbou. Základem bytí v GRT jsou jamky. Ač se to může zdát absurdní, stavba takové golfové jamky je o poznání složitější, nežli hloubení jamky na kuličky podpatkem polobotky. Nejprve je třeba vyčistit dostatečně velkou plochu od stromů a porostu. Dále si vyberete, jak dlouhá bude dráha ke kýžené jamce vedoucí, a to v hodnotě „par“, což znamená předpokládaný počet odpalů, který budou golfisté potřebovat, aby míček dopravili na správné místo. Následně postavíte startovní pozici, intuitivně natáhnete a zahnete dráhu, upravíte její tloušťku a umístíte samotnou jamku. Dráhu pak ještě můžete pro větší atraktivitu (a doporučuje se to) vybavit písečnými pastmi a vodními příkopy všemožných tvarů a patvarů.

Samotným postavením však starosti s jamkou nekončí. Po celou dobu její existence je třeba se o ni starat, k čemuž slouží dvě „rekrutovací“ budovy a dva druhy maníků v nich se rekrutujících. Je třeba udržovat v pořádku trávník (zaléváním a sekáním), k čemuž slouží Groundskeeping, a je také nutné bránit vzniku děr a krtinců (či co to je) Pest Controlem a Pohled pěkně zblízka na sídlo údržbářů. V pozadí záchodky a stánek s kafem. šedivými maníky s lopatkami.

Golfisté v GRT jsou ovšem nároční (parchanti jedni zmlsaní…), takže se nespokojí s holou půdou a několika jamkami. Což o to, dalo by se pochopit, že po chvilce "golfení" mají hlad, žízeň, případně se jim začne chtít na záchod. Tím ovšem požadavky postaviček promenádujících se areálem vašeho klubu nekončí. Je třeba stavět půjčovny holí a obchody s golfovým náčiním a suvenýry, je třeba stavět golfové školy, aby ti méně šikovní golfisté deprimováni neopustili váš park, různé krčmy, penzióny a hotely, aby mohli dát hosté odpočinout znaveným nohám, a v neposlední řadě SPOUSTU staveb, kde se lidičkové zabaví jinak než hraním golfu. Těchto budov je opravdu hodně, počínaje tenisovými kurty nebo squashem, přes otevřený bazén, tréninková golfová hřiště několika velikostí, až po megalomanské dráhy pro motokáry a maximalistickou golfovou školu, kde lekce dává místní profesionál.

Co se týče výstavby, můžete (a měli byste) stavět v areálu ještě cesty mnoha typů, vyzdobovat jej stromečky, kaktusy a jinými přírodními dominantami, tyto možnosti ale nedosahují úrovně fantastického Rollercoaster Tycoona (pro ty, kdo neví, o čem je řeč - jedna z nejlepších Slibně se rozvíjející golfový klub. budovatelských strategií vůbec, geniální dílo Chrise Sawyera, kde si stavíte zábavní park).

Nějakého výzkumu se v GRT nedočkáme, a je to vlastně i logické - v reálu si také majitelé golfových areálů neplatí vědce, kteří by vymýšleli nové atrakce pro návštěvníky, tak to prostě nefunguje. Ve výstavbě jste ale omezeni způsobem jiným, možná ještě podivnějším, i když ve světě her tradičním - budovy jsou seřazeny do klasického stromu, přičemž stavba jedné podmiňuje stavbu další, jejíž postavení je zase nezbytnou podmínkou pro stavbu mnohem pokročilejší… však to znáte. K těm opravdu elitním (a také patřičně drahým) budovám se díky tomu dostanete až ve velmi pokročilé fázi hry.

GRT nabízí výběr mezi dvěma módy - Instant Play a Challenge. V prvním z nich si vyberete jen prostředí, kde budete stavět, obtížnost hry, od které se odvíjí počet peněz do začátku, a můžete hrát. Jde vlastně o volný stavěcí mód, který jistě ocení všichni hračičkové mně podobní, neboť krom velikosti mapy nejste ničím ve výstavbě omezeni, neotravují vás žádné časové limity a úkoly, zkrátka si stavíte ku potěše srdce. Mohlo by se zdát, že je tento mód celkem o ničem, ale zdání v tomto případě klame. Doufám, že tvůrci konečně pochopili, Podzimní krajina se dá jako jediná označit s přimhouřenýma očima za pěknou. že právě tento mód je pro spoustu lidí nejatraktivnější. Jeho neúčast by mě opravdu mrzela.

Challenge je potom přímo určen pro ty soutěživější z nás. Obsahuje totiž asi dvacet scénářů podobného stylu jako ve zmiňovaném RCT. V každém máte nějaký prostý úkol, například vybudovat pětihvězdičkový park, vybudovat park s dvaceti jamkami, přilákat do parku určitý počet lidí atp. Někdy jsou scénáře i časově omezeny. Obtížnost není nijak přestřelená, takže i když vám některé z nich dají celkem zabrat, hra se nikdy nestane frustrující a nezábavnou.

Oslí můstek nás zavedl přímo k tomu nejdůležitějšímu. Základní principy hry vypadají dobře, říkáte si asi, ale co vlastní hratelnost? Bude mě to bavit? Nesmažu hru znechuceně po dvou hodinách? Naštěstí vás mohu ujistit, že právě v tomto vás GRT určitě nezklame. Co se hratelnosti týče, nejvíc mi GRT připomíná právě už několikrát zmiňovaný Rollercoaster Tycoon, což je pro vývojáře z Cat Caddy Games opravdu dobrá vizitka.

Ještě si dáme poslední vychvalovací odstavec, a pak už přejdeme k důvodům, proč v tabulce hodnocení najdete takové číslo, jaké tam najdete. Musím určitě zmínit příjemnou a Na první jamku je vždycky největší fronta, protože bývá nejblíže vchodu a lenost je vrozenou lidskou vlastností. pohodovou hudbu, která vás chytne na první poslech. Zvukové efekty jsou na standardní úrovni - neurazí, ale ani neoslní. Vynikající je umělá inteligence golfistů. Tihle malí panáčci mají několik vlastností určujících jejich chování, několik stupnic různých potřeb (Entertainment, Happines…) a jednají podle jejich aktuálních hodnot. Takže máte-li v klubu 150 golfistů, můžete si být jisti, že jde opravdu o 150 individualit. Skvělé také je, že na většině atrakcí golfisty vidíte - a oni opravdu hrají - chvilku míří, několikrát mávnou holí - a už míček letí směrem k jamce. Někdy se jim úder nepovede a míček skončí mimo hřiště nebo ve vodním příkopu, to golfista udělá gesto zmaru, jindy zas zahrají úder par excellence, pak můžete vidět gesto vítězné. Jsou to detaily, ale nevěřili byste, jak moc zvedají atmosféru hry. Dále klady - pěkně udělané menu, klasické ovládání, které vám ihned přejde do krve, protože jste ho viděli už v desítkách podobných her, a dobře udělaný tutorial.

Začal nám další odstavec, což pro vás znamená, že se bude hanit. Příliš mnoho špíny na GRT vylít nemůžeme, ale nějaké ty ašibky se přeci jen najdou. Především je to věc možná povrchní, ale prodejní úspěch citelně ovlivňující - grafika. Nemohu si pomoci, ale GRT vypadá na pohled nepříliš líbivě, někdy až téměř odporně. Jestli tvůrci vsadili na realistickou grafiku, určitě se jim to nevyplatilo, protože komiksová grafika Transport Tycoona Bráno zleva: tenisový kurt, Ye Old Inn, půjčovna holí, dvoje záchodky, stánek s kafem, stánek s hamburgery a prodejna suvenýrů. a RCT vypadá o třídu lépe. Navíc ani animace nejsou vyřešeny nejlépe. Nejenže jich není nejvíce, takže čekající panáčci všichni jednotně roztomile kontrolují hodinky, ale hlavně někdy kolidují s prostředím hry, takže překvapí golfista přecházející suchou nohou vodní příkop, procházející budovou jako duch nebo prolínající se s čekajícím "sledovačem hodinek". Hardwarová náročnost hry je velká, což je dílem špatné optimalizace. Programátoři GRT asi nebyli zrovna nejzručnější ve svém oboru… Co by se dalo ještě vytknout, je nevelká variabilita různých budov, což se týká především budov dekorativních (které po pravdě řečeno ve hře nejsou žádné).

Nebuďme ale puntičkáři. Samozřejmě, že bude-li recenzent hledat zaujatě chyby, aby mohl GRT shodit, tak nějaké najde a nelichotivý verdikt obhájí. I já bych to tak mohl udělat, ale kromě toho, že bych si pošpinil svou pověst, bych trpěl silnými výčitkami svědomí, neboť zapomenout, že GRT se dobře hraje, tedy je to dobrá hra bez ohledu na odpornost grafiky a jiné chyby, prostě nelze. Máte-li rádi golf, máte-li rádi budovatelské strategie, jste-li hračičkové - neváhejte. Narazit v dnešní době prosycené čím dál tím stupidnějšími akčními hrami, čím dál tím rychlejšími a jednoduššími realtimovými strategiemi a online RPGčky, na pravověrného Tycoona (myslím, že není nijak velký hřích oddělit tento typ her jako samostatný žánr) není vůbec jednoduché a jde-li ke všemu o dobrou hru, není co řešit.

Golf Resort Tycoon
Výrobce: Cat Caddy Games
Vydavatel: Activision Value
Distribuce v ČR: zatím není definitvně rozhodnuto
Oficiální homepage: www.activisionvalue.com/salespages/Golf
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 400 MHz, 128 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Vynikající budovatelská strategie s neotřelým námětem a několika nepříliš významnými chybkami.
Hodnocení 75%

Autor:


Témata: Mrakodrap

Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...



OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

Další z rubriky

Promarněná příležitost i zábava. Star Wars Battlefront 2 v multiplayeru

Star Wars Battlefront II

Multiplayer očekávané akce Star Wars Battlefront 2 hodnotíme ve dvou. Zatímco Honza Srp je za toho hodného, role kata...

RECENZE: PlayerUnknown's Battlegrounds je nejdůležitější hra roku 2017

PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS

Stovka lidí seskočí nad opuštěným ostrovem, přežít může jen jeden. Takto jednoduchá premise stačila největšímu hernímu...

RECENZE: SpellForce III je parádní mix strategie a hry na hrdiny

SpellForce III

Kombinace strategie a hry na hrdiny ve stylu Baldur’s Gate bude atraktivní vždycky. SpellForce III je toho důkazem, i...

Najdete na iDNES.cz