Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Gorky 17

  7:54aktualizováno  15. února 2003 11:02
Gorky 17
Gorky 17 BonusWeb HIT

Další skvělá hra přichází na náš trh. Aby toho ale nebylo málo, díky Andrejovi Anastasovi a OnTime Solutions u nás vychází hra kompletně v češtině...

Něco se nepovedlo. Člověk si v posledních letech tohoto století zahrává s přírodou, tak jako nikdy předtím. Vědouc a tušíc, přesto zůstává chladný vůči všem indiciím, které napovídají, že cesta zkázy se nedá odvrátit. Jako odstrašující příklad by všem měla posloužit tajná Ruská základna Gorky 17 v Polsku, ve které se "něco nepovedlo". Jeden z průzkumných vrtulníků se ze své mise nikdy nevrátil zpět, cosi se mu přilepilo na sklo, následoval pád k zemi. Odpověď vládních činitelů na sebe nenechala dlouho čekat, rozhodlo se o kompletním zničení Gorky 17, o což se postaraly bomby leteckého útoku. Tím by se mohla daná záležitost považovat za uzavřenou, všechno by se ututlalo a navrátilo do normálních kolejí. Ne, ne, hoši z Metropolisu nám připravili pořádné dobrodružství, Gorky 17 vybombardováním základny vše teprve začíná. Přesně po deseti letech, kdy se mutanti na Gorky 17 rozrostli do netušených rozměrů, vysílá NATO svůj tříčlenný záchranný tým. Úkol je jasný, najít předchozí skupinu a zjistit, co se to tam, sakra, děje. Tým před vámi najdete docela bez problémů, torza zelených lidských těl ležící na zemi nikdo z vás asi hned tak nepřehlédne. Ale kam se poděla pravda? Můžete si být jisti, že pravdu vám neříká skoro nikdo...

Jak jsem již zmínil, hráč pod svým velením ovládá tři elitní vojáky složené z velké spousty polygonů. Samotná grafika dává tušit profesionálně odvedené práci, vojáci z polygonů se pohybují po vyrenderovaném 2D pozadí. Tím sice odpadá v dnešní době oblíbené natáčení prostředí do všech směrů, nicméně v perfektním designu celé hry nic takového ani nepotřebujete. Přehršel dnešních her bez špetky originality dostává od Gorky 17 pořádný nářez. Vaše (zatím) tříčlenná skupina prochází po onom 2D prostředí, občas sebere nějaký ten předmět, častěji zbraně, léčivo a munici. V okamžiku, kdy narazíte na jakéhosi neviditelného nepřítele, začíná nejdůležitější fáze hry Gorky 17 - souboj s mutanty na život a na smrt.

Říká se, nejlepší nakonec, proto se nejdříve podíváme na adventure část hry. Počkejte, neodcházejte, tahle adventure vložka mi připadá docela jednoduchá a příjemně naservírovaná. Všechny aktivní předměty u sebe zobrazí nápis, sebratelné pak lehce poblikávají. V případě, že chcete použít některý z vašich předmětů, kliknete nejdříve na místo (kam chcete předmět použít) pravým tlačítkem. Pokud se vám v následně zobrazené nabídce ukáže možnost použití nějakého předmětu z vašeho inventáře, máte vyhráno, jestliže ne, potřebný předmět vám chybí. Abych neodradil hráče, co se bez adventur klidně obejdou, uvedu příklad. Cestou jsem našel oxygenové láhve, které jsem položil na zem v zasypaném tunelu. Do lahví jsem následně střelil, následoval výbuch a za odmrštěnou zeminou se schovávala bednička s docela zajímavou výzbrojí.

Samotný souboj mi nejvíc připomíná variaci na nějaké bojové šachy. Vaši svěřenci, pohybující se po políčkách na tahy, Gorky 17 mohou totiž střílet z některých zbraní pouze horizontálně a vertikálně. S brokovnicí pak lze střílet i po úhlopříčce. Abych vás navnadil, představím vám některé ze zbraní: pistole, brokovnice, nůž, vrhací nůž, sekyra, baseballová pálka, granátomet, granáty, uzi. Každou ze zbraní reprezentuje její útočné číslo spolu s postihy proti různým typům brnění (lehké, střední, těžké). Možná se někteří z vás smějí, co tam dělají sečné zbraně, ale mohu vás ujistit, že například sekyra je silnější než obyčejná pistole. Navíc zde platí úsloví, stejně jako v životě, škoda kulky, která padne vedle. V bitvách vám jistě pomůže i nějaký ten spojenec, využijete také zbraně které nezraňují přímo, ale dokáží protivníka omráčit. Při pohledu na hrozivá monstra vám možná naskočí husí kůže, na druhou stranu se tím agresorem nestávají mutanti, ale vy. Například mutantní vosí královna pouze chrání své mladé, ale místo je tu pouze pro jednu rasu. Pro člověka. Při bitkách v Jagged Alliance jsem si docela liboval a ani v Gorky 17 si na styl bojů nestěžuji, ba naopak. Jenom se mi třeba nelíbí, když můj elitní voják z bezprostřední blízkosti netrefí z brokovnice (!!!) o tři hlavu větší nepřátelskou stvůru. Naštěstí tyto extrémy nedosahují občasné hlouposti v JA2, Gorky 17 zde víceméně záleží opravdu na RPG vývoji a tabulkách, na které přichází řada právě teď.

Každou postavu charakterizuje několik vlastností: počet HP (životů), dosah chůze, štěstí, přesnost a zpětný útok. Na rozdíl od ostatních her zde opravdu využíváte všech vlastností, velmi rychle jsem si oblíbil i to, že zkušenosti rostou poměrně rychle. A nejen to, vylepšují se i vaše dovednosti se zbraní - tj. čím více nějakou zbraň používáte, tím více s ní zraňujete nepřítele. Ještě k těm nepřátelům, téměř pokaždé narazíte na nějakou novou obludku, rovnou zapomeňte na tuny stejných jednotek, na které si během několika tahů připravíte neoblomnou strategii. Zážitek navíc umocňuje nemožnost ukládání pozice během bitvy, za což autorům děkuji. Při boji se také obvykle střídáte s nepřítelem, ovšem existují i vyjímky. Autoři povolili uzdu svojí fantazii, rozliční mutanti vzbuzují strach a respekt i z obrazovky vašeho monitoru.

Ve všem tom nadšení (animační střihy představující zajímavé nestvůry dokáží v člověku vypumpovat adrenalin na maximum, uff) bych vás rád seznámil s několika skutečnostmi, o kterých možná nevíte.

Gorky 17
Výrobce: Metropolis
Distributor: TopWare Int./OnTime Solutions
Minimální konfigurace: P 150, 32 MB RAM, 150 MB HDD
Doporučená konfigurace: P MMX 300 MHz, 64 MB RAM, 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Skvělá RPG strategie, která si vás podmaní svou atmosférou.
Hodnocení 89%

Gorky 17 vytvořil polský tým Metropolis, u nás známý především díky adventuře Agent Mlíčňák, kterého precizně do češtiny přeložil Andrej Anastasov. Nyní, po několika letech se historie opakuje. Metropolis vydává další úspěšnou hru, která už se dočkala celosvětové distribuce a do češtiny nám jí přeložil opět Andrej Anastasov, který nyní pracuje na vysokém postu v nové herní distribuční firmě OnTime, která slibuje více uvádět na domácí trh více kompletně do češtiny přeložených titulů.

Co říci závěrem, u Gorky 17 se určitě moc nezasmějete - pokud se při pohledu na mrtvá těla mutantů (či vaše) za břicho nepopadáte. Ovšem chcete-li se trošičku bát, zabojovat si v bojích, ve kterých musíte používat hlavu a rozplést zajímavý příběh, jděte jednoznačně do koupě. A to možná ani nevíte, že se připravuje překlad do češtiny. Nebo víte co? Zapomeňte na všechnu tu humanitu, na ty kecy o vládách a přírodě, popadněte zbraň a zlikvidujte ty mutantský šmejdy.

Autor:


Témata: bitka, nůž

Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Dětská práce nebo jídlo z pilin. Frostpunk je plný těžkých rozhodnutí

Frostpunk

Z budovatelské strategie Frostpunk jde člověku mráz po zádech. Nejen proto, že se odehrává v teplotách hluboko pod...

RECENZE: Herní zpracování Pilířů země je lepší než knižní originál

Ken Follett's The Pillars of the Earth

Pilíře země jsou takřka tisícistránková historická bichle o stavbě monumentální katedrály ve smyšleném anglickém městě....

RECENZE: Far Cry 5 ve Vietnamu jde cestou Ramba, tiché zabíjení netřeba

Far Cry 5: Hours of Darkness

Hours of Darkness je první placené rozšíření střílečky Far Cry 5. Jako jednohubka na dvě až tři hodiny svůj účel splní....



Najdete na iDNES.cz