Gothic 4: Arcania

Gothic 4: Arcania

Gothic 4: Arcania - návrat ztracené série

  • 32
Nové studio se snaží navázat na kvalitní RPG sérii. A dají se očekávat výrazné změny.

Gothic 4 (PC)Čtvrté pokračování jakékoliv hry obvykle neslibuje žádné divy. Přes nadšené marketingové sliby každý hráč tuší, že půjde o čtvrtou porci toho samého jídla. Jenže někdy tomu osud chce jinak a čtyřka klidně může symbolizovat i určitý přerod. Jako v případě Gothic 4 Arcania (na západě se pravděpodobně bude jmenovat Arcania a neměla by odkazovat na v tamních končinách nepříliš dobře přijaté Gothicy).

"Hráč dokonce v určitém bodě hry získá šanci ovládat počasí a čas."

Vydavatel JoWood od počátku hraje s otevřenými kartami a skrz média informuje hráče o pokroku ve vývoji. Má také co napravovat. Nejprve uspěchal vydání Gothicu 3, jenž se na trhu objevil v tak zabugované podobě, že byl téměř nehratelný. A pak přišel rozchod s vývojářským týmem Piranha Bytes. Když bylo ohlášeno jméno studia Spellbound, které má v sériiGothic 4 (PC) pokračovat, rozhostila se mezi hráči skepse.
Tito tvůrci mají sice na svém kontě překvapivý strategický hit Desperados, od té doby ale tvoří jen jeho tu více, tu méně úspěšné klony. Mají vůbec kapacitu a talent na tak velký projekt? Podle JoWoodu ano, a tak to chtějí ukázat celému světu hezky od počátku.
 
Od ohlášení se změnil podtitul hry. Dříve to bylo Genesis a dnes Arcania. Zdánlivě nic významného, avšak leccos to napovídá o náplni nového Gothicu. Zatímco Genesis je biblický termín pro začátek či vznik, takže hráči spekulovali o časovém předcházení původní trilogie, tak Arcania napovídá v geografických otázkách. Tak se totiž jmenují jižní ostrovy, které slouží jako kulturní centrum světa Myrtana a v legendách se píše, že právě odsud přišel život.
 
Gothic 4 (PC)Příběh se přitom neodehrává před, nýbrž po událostech z Gothicu 3, a to se zhruba desetiletým odstupem. Jižní ostrovy budou zčásti sestávat z krajin známých z předchůdců, ovšem většina by měla být pochopitelně zpracována zcela nově, aby měli hráči co objevovat.
Po této stránce nikdo nemusí mít strach, jelikož tvůrci zase pracují na obřím světě, který zahrne několik klimatických zón, řadu velkých měst a vůbec poskytne netušené možnosti k průzkumu.
 
Arcania také napovídá při objevení důležitosti jednoho zásadního elementu. Jedná se o magii, která byla přítomna již v minulých dílech, v tom nejnovějším se jí ale dostane zdaleka největší pozornosti a v řadě případů také priority. Hráč dokonce v určitém bodě hry získá šanci ovládat počasí a čas. To je spojeno s přírodním vyzněním magie v herním světě. Díky tomu vás navíc Gothic 4 (PC)čekají skvělé implikace, jež takový příslib poskytuje. Taktické možnosti se tím enormně rozšiřují.
Představte si, že zakouzlíte mlhu a výrazně tím snížíte dohled nepřátel. Pak se můžete vyhnout nebezpečným situacím nebo vpadnout protivníkům do zad. Průtrž mračen způsobí, že se do té doby neprůchodné stráže poběží skrýt do přístřešku a nechají na chvíli hlídanou bránu opuštěnou.
Podobně se vyřádíte s časem. Když přetočíte denní průběh na noc, všichni se uloží do svých postelí a zloději mají pré. Ve spojení s výše zmíněným nepřekvapí, že autoři poukazují na rozličné řešení jedné a té samé herní situace.
 
Tvůrci zatím pro dokreslení dojmu, jak hra asi bude vypadat, prezentují pouze technologické demo levelu, který má sice podobnou atmosféru, jako celá hra, rozhodně v ní ale nebude k vidění. Každopádně si z něj můžeme udělat velmi pozitivní obrázek o tom, jak funguje pocit "pravého lesa". Jedná se o jeden z trademarků série, jelikož GothicGothic 4 (PC) vždy uměl přírodu vykreslit lépe než konkurence. A v pokračování se vrací silnější než kdy dříve.
Realisticky vymodelované stromy (každý je jiný) se lehce naklánějí ve větru, jejich sluncem tvořené stíny putují po zemi, a pokud se přiblížíte na centimetry k jejich rozvrásněným kmenům, neuvidíte jen rozplizlou texturu, ale realistický model s obří mírou detailu, jíž se podařilo dosáhnout pomocí "normal-mappingu".
 
Tvůrci se rozhodli zvýraznit paletu barev, což uvidíte i při pouhém pohledu na oblohu. Ta je buď azurově modrá, dráždivě fialová či silně oranžovo-červená. Tato skutečnost si vysloužila kritiku komunity, jež volá po návratu poněkud špinavého a drsného vyznění světa, přičemž se bojí kýče. Spellbound pod tlakem upozorňuje, že se řada věcí ještě může změnit. Byla by to ale škoda, jelikož postavit do kontrastu místy malebný svět s nevábnými končinami, by poetiku jednotlivých lokací ještě zdůraznilo.
 
Gothic 4 (PC)Ptáte se, v jaké fázi se vývoj momentálně ocitá? Technologický základ je už prý prakticky postaven, byť autoři zatím nechtějí upřesnit, zda využívají enginu Vision, jak se spekuluje, nebo nějakého jiného grafického nástroje.
Také bojový systém už je hotový a dokonce i zabudovaný. Měl by se přitom poměrně výrazně lišit od soubojů v minulých dílech. Aktuálně se pracuje na hlavní postavě kterou v prototypech dosud nahrazuje hrdina ze třetího dílu. Řada věcí stále zůstává nezodpovězených, například zda bude možné jezdit na zvířatech.
 
Stejně tak neupřesněný zůstává termín vydání. Ovšem tady určité indicie přeci jenom jsou. JoWood podepsal smlouvu s fondem BTV, jenž na vývoj poskytl 3,5 milionu eur, ovšem s tím, že hra musí býtGothic 4: Arcania na pultech obchodů nejpozději 25. února 2010. V opačném případě budou následovat sankce. Doufejme však, že to Spellbound stihne o něco dříve. Ale hlavně si přejme, abychom tentokrát netrpěli pod nánosem bugů.
 
Komunita zatím vůči Gothicu 4 nezaujala jasný názor. Někteří fandové mu dávají šanci, jiní ho předem odepisují. Podle všeho se ale Spellbound velmi snaží a dělá co může, aby navázal na pozitivní (až na bugy) dojem z předchozích dílů. Nezbývá než věřit, že se mu to podaří.

Témata: Fond