Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Gothic - ve vězeňské kolonii

  12:00aktualizováno  6. června 2002 9:20
Po dlouhém čekání mezi nás konečně přichází anglická verze fantasy RPG Gothic, které se řadí mezi nejlepší zástupce svého žánru vydané tohoto roku. Vstupte společně s ostatními trestanci do vězeňské kolonie a nenechte si ujít úžasné dobrodružství na pozadí válečného konfliktu mezi lidmi a Orky.

BonusWeb HIT Gothic Již je tomu nějaký ten pátek, co světlo světa spatřilo očekávané RPG Gothic. Mělo to však jeden háček. Hru má na svědomí německá firma Piranha Bytes, a tak nejprve vyšla německá verze, která se prodávala pouze u našich západních sousedů. To ovšem nic nemění na tom, že Gothic sklidil velký úspěch a spousta anglicky mluvících hráčů se nemohla dočkat, až se konečně najde distributor a objeví se verze anglická. Nyní se na nás konečně usmálo štěstí a firma Xicat Intertactive přináší kýženou anglickou verzi této skvělé hry, která má velkou šanci stát se tím nejlepším RPG tohoto roku. A tak se nyní společně pojďme podívat do jednoho království, které po mnoha letech klidu a míru postihla pohroma tak velká, že se o tom žádnému vladaři doposud ani nesnilo.

Náš král byl vskutku moudrým panovníkem a vládl jak nejlépe mohl. Společně s poddanými již překonali mnohé nesnáze, ale tentokrát narazili na tvrdý oříšek. Orkové, brutální bojovníci prahnoucí po krvi a majetku, zaútočili náhle a nikdo na ně nebyl připraven. Oddaní rytíři bojovali do posledního muže, ale nikdo z nich netušil, že jedna vyhraná bitva nepovede ke konečnému vítězství. Ty bestie se nezalekly, neustále se snažily dosáhnout svého, a tak se stalo, že bitvy nakonec přešly ve velký válečný konflikt, ve kterém stáli lidé proti Orkům. Každá válka však nepřináší oběti jen z řad bojovníků, ale nečekané změny pocítí i celý Gothic národ. Postupem času začaly docházet zbraně, dosavadní těžba rudy nebyla dostačující, a tak král přistoupil k moudrému opatření. Všichni odsouzení zločinci byli nahnáni z hradních kobek do dolů, kde měli za úkol těžit nyní tolik potřebnou rudu, která měla navíc i magické účinky – zbraně byly ostřejší a štíty byly pevnější. Král poté povolal několik nejlepších mágů, aby kolem dolů vytvořili kouzelnou bariéru, která propustí odsouzené dovnitř, ale při pokusu o únik každého usmaží. Čarodějům se však kouzlo vymklo z rukou, bariéra se rozrostla a pokryla značnou část království. Místní se na nově odděleném území v mžiku ujali vlády a začali ho nazývat Kolonií.

Po nějakém čase se zde vytvořily tři znepřátelené frakce – Old Camp, New Camp a Brotherhood of the Sleeper. V tu chvíli byl král závislý na místních obyvatelích a oni byli závislí na něm. Zbraně, potraviny a ženy byly vyměňovány za vytěženou rudu a docházelo tak k symbióze. Dalo by se říci, že lidé z Old Campu byli v tomto ohledu nejdisciplinovanější a ti z nejnižší třídy neustále těžili rudu, která byla posílána králi (pochopitelně ne zadarmo). New Camp pro krále odmítl otročit a pokračoval s těžbou pro vlastní účely – místní mágové věřili, že pomocí magických vlastností rudy dokáží prolomit bariéru. Nakonec lidé z Bratrstva se uchýlili do bažin, uctívali jediného Boha (Sleeper) a byli přesvědčení, že je z tohoto prokletého místa vyvede. V tu chvíli se do hry dostáváte vy a Gothic těsně před tím, než jste jako další odsouzenec uvrhnuti do Kolonie, vám jeden z králových kouzelníků vloží do rukou svitek, který máte předat některému z cechu Ohnivých mágů v Old Campu. Padáte ze skály do vody, dostáváte pěstí na přivítanou a pomalu se stavíte na vlastní nohy. Vítejte v Kolonii, odkud není cesty zpět – alespoň prozatím.

Gothic je RPG, ve kterém na svou postavu nahlížíte z pohledu třetí osoby. Dostanete se do úchvatného 3D světa a po chvíli zjistíte, že Kolonie není tak malá, jak by se zpočátku mohlo zdát. Než jí projdete křížem krážem a vyváznete živí a zdraví, zabere vám to přibližně 40 až 80 hodin čistého herního času, podle toho jak moc budete plnit postranní úkoly a prozkoumávat okolí. Každý opravdový milovník RPG však ví, že se vyplatí hru co nejvíce prošmejdit, kvůli více zkušenostem a také kvůli kvalitnějšímu dobrodružství.

Do hry jste klasicky vrženi jako úplný zelenáč a postupně se vlastním přičiněním zdokonalujete a dostáváte do podvědomí místních lidí. Gothic vám nabízí úžasně komplexní svět, ve kterém na sebe většina věcí závisí a navazuje, a tak si nemůžete dělat co se vám zlíbí. S radostí vám mohu oznámit, že tato hra je dalším titulem, který se více žije než hraje a po chvíli v tom budete až po uši. Ale držme se předepsaného schématu.

Gothic V každém RPG hraje velkou roli vývoj postavy (respektive postav) a já osobně jsem zastáncem toho názoru, že čím více je tento vývoj patrný, tím více vás hra chytne. Gothic v tomto případě přichází s novinkami, které vás jistě dostanou. Na začátku hry u sebe nemáte jediný užitečný předmět, krom zmiňovaného důležitého svitku, který je vám však v onu chvíli na dvě věci. U cesty naleznete pohozený rezavý meč, který se již k boji hodí, a můžete se vrhnout na místní přerostlé kurovité mrchožrouty. Boj je sice krutý a mečem se oháníte neohrabaně, ale po smrti nepřítele získáváte důležité zkušenostní body. Hra pokračuje dále, s jazykem na vestě vyhráváte následujících pár soubojů, postupujete na další úroveň a současně dostáváte 10 dovednostních bodů. Ty však již nemůžete sami dále distribuovat mezi své statistiky a dovednosti, ale musíte si k tomu najít příslušného učitele, který vám za určitý obnos (platí se rudou) rád vypomůže. Zvyšujete sílu, obratnost, manu a život a zdokonalujete se v boji s jednoruční a dvouruční zbraní, lukem a kuší. K vašim dalším možným dovednostem patří umění magie, páčení zámků, kapsářství, akrobacie a plíživý pohyb. Nyní se vám tento výčet jistě jeví jako nedostačující, ale systém hry zajišťuje, že se nebudete nudit a budete nadmíru spokojení. Jakmile totiž věnujete prvních 10 bodů do umění akrobacie, okusíte to na vlastní kůži a tento pocit vývoje se jen těžko popisuje. V tu chvíli začnete hravě zvládat skoky z větších výšek, které vám doposavad činily smrtelné potíže, při boji se vám zkvalitní úkroky do stran, místo neohrabaného skoku spojeného Gothic s máváním rukou budete ovládat perfektní kotoul atp.

Je jasné, že tento vývoj se netýká pouze oné zmiňované dovednosti, ale podobně se budete cítit i v ostatních případech. Jakmile se začnete plížit za kořistí, bude z vás mnohem nebezpečnější lovec, což vám v kombinaci s perfektní lukostřelbou a loveckým uměním později zaručí dostatek financí. Pomalu a nepozorovaně se přiblížit ke smečce vlků a položit několik z nich ještě předtím, než si vás ostatní všimnou, je prostě něco, co se musí zažít. A potom z nich stáhnout kůži, vyřezat zuby a vše prodat na místním trhu. A to pochopitelně zdaleka není vše. Jako příklad uvedu umění boje s jednoruční zbraní. Na začátku hry mi bylo divné, že jednoruční meč držím v obou rukách a již jsem to začínal považovat za neomluvitelnou chybu, kterou autorům s chutí vytknu. Když jsem se však se zbraní naučil zacházet a věnoval do výcviku 10 bodů, byl jsem poučen, že jednoruční zbraň se drží pouze v jedné ruce a že mé předešlé chyby se dopouští pouze nezkušení amatéři. Další výcvik v této oblasti za těžce nabytých 20 bodů pak vedl k elegantním piruetám a držení zbraně ostřím dolů ve snaze dát do první rány co největší sílu.

Ptáte se, jak je to s povoláním? Z klasických RPG jsme zvyklí orientovat se hned ze začátku určitým směrem, a tak se staneme mágy, druidy, bojovníky, alchymisty, bardy atp. Gothic Gothic od tohoto zažitého schématu opět upouští a nechává nás stát se dobrodruhem třeba s magickými schopnostmi, pokud chcete. Opět záleží na tom, jak se ve hře zachováte a který z kempů si vyberete za svůj vlastní. V každém jsou tři guildy, do kterých se můžete dostat, přičemž ty úplně nejzákladnější nepřinášejí žádné extra výhody. Pokud ale například vstoupíte do Bratrstva a vypracujete se na post Templáře, stanete se jakýmsi bojovým mágem, jehož doménou jsou obouruční zbraně a magie. Naopak například v Old Campu je možnost stát se buď Strážcem nebo Mágem. Jako Strážce přičichnete k magii jen ve formě svitků, ale stanete se udatným rytířem v nádherné zbroji. Pokud ale zvolíte cestu magie a vstoupíte do cechu Ohnivých mágů, získáte vznešenou kouzelnickou róbu a budete budit posvátnou úctu. Nic vám však nebrání i přesto částečně vyvíjet své bojové a třeba i zlodějské schopnosti. Než se ale vrhnu na další aspekty hry, zůstanu ještě chvíli u magie. Ta je zde rozdělena do šesti magických kruhů, ke kterým postupem času získáváte přístup a kouzlíte pomocí magických run. Každé kouzlo vám samozřejmě ubere část magické energie.

Jak postupujete dále ve hře, narážíte na stále další a další překvapení. Většina z nich je však překvapením příjemných a během svého dlouhého hraní jsem narazil jen na pár chybek, které ovšem nepovažuji za fatální. Jednou z nich je například neomezený inventář. Je sice příjemné mít, co se týče nosnosti, neomezené možnosti, ale když u sebe máte 50 mečů, Gothic nějaké to brnění, 100 různých bylinek a spoustu dalších předmětů, je to přehnané. Jak jsem podotknul na začátku, nedá se to považovat za nějakou výraznou chybu, neboť odpadají tolik otravné starosti s nosností, ale určitý nedostatek to rozhodně je. Mezi dalšími můžu například jmenovat nekonečně dlouhé hoření loučí, což je opět příjemné, ale potěšilo by mě, kdyby samy po pár hodinách zhasínaly – zkrátka by to dodalo na realističnosti. Též mi trochu vadilo, že mě nepřirozeně dlouhé bdění nikterak neunavovalo, i přestože je do hry začleněna možnost spánku. Dále mi nepřišlo normální, že jsem např. v Bratrstvu stále mohl vést rozhovory o tom, že chci vstoupit do jejich řad ještě poté, co jsem byl právoplatným Mágem v Old Campu a cesta mezi vyznavače Sleepera mi tak byla navždy znemožněna.

Musím říci, že toto nejsou veškeré chybičky. Sám jsem narazil na ještě několik dalších, ale ty byly opravdu triviální. Je možné, že mě některé minuly, ale i přesto si pevně stojím za tím, že Gothic je natolik detailní, že mu chyby podobného charakteru nemohou ublížit. Snad jen ještě podotknu, že obchodování mohlo být vyřešeno podstatně lepším způsobem, než po vzoru Falloutu – tedy vyměňováním. Věřte však tomu, že i na tento nedostatek rádi zapomenete, když zjistíte, že maso z některých zabitých zvířat si můžete opéct na ohni a zvýšit tak jeho hojivé účinky, můžete se na chvíli stát kovářem a nalezené železné tyče budete žhavit na ohni, tvarovat na kovadlině, chladit v sudu plném vody, brousit na Gothic kamenném kotouči atp.

V dnešní době by však ani hru takových kvalit nezachránilo nic, pokud by neoplývala kvalitním audiovizuálním zpracováním. Hudba a zvuky jsou v Gothicu velmi povedené a vše zní tak, jak by správně mělo. Stručně řečeno, není si na co stěžovat. I přesto, že někteří rodilí Američané jsou nespokojení, že jedna polovina NPC ve hře má brooklynský a druhá jižanský přízvuk, my se s tím rozhodně trápit nemusíme :-). Co se týče grafické stránky hry, odvedli autoři bravurní práci. Detailní prostředí, které vás naprosto pohltí skvělým provedením, je ještě podpořeno střídáním počasí a též střídáním dne a noci, přičemž ve dne se po obloze prohánějí mráčky a v noci na krásném tmavě modrém nebi s rozzářeným měsícem sem tam padá hvězda. Buďte si jistí, že občas budete svědky takových scenérií, že vám z toho půjde hlava kolem, speciálně když se ještě stanete mágem a to vše ještě podpoříte perfektními efekty při kouzlení, spojenými s věrohodnými pohyby okolních postav či útočících monster.

Gothic je vskutku skvělé RPG, jehož největší vadou na kráse je, že se hra stává až moc lineární poté, co si za svůj vyberete jeden z kempů. To ovšem nic nemění na faktu, že přímo vybízí k opakovanému hraní a zkoušení dalších rolí v tomto úžasném světě. Věřte, že i napotřetí narazíte na nové věci a to již hovoří o kvalitách, které byste si jako milovníci RPG rozhodně neměli nechat ujít.

Gothic
Výrobce: Piranha Bytes
Vydavatel: Xicat Interactive
Distribuce v ČR: CD Projekt, kompletně v češtině
Hratelná demoverze: BonusWeb.cz
Oficiální homepage: www.piranha-bytes.com/html_english/products/gothic
Minimální konfigurace: procesor 400 MHz, 128 MB RAM, 3D karta
Doporučená konfigurace: procesor 866 MHz, 256 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Perfektní RPG v úžasném fantasy prostředí. Tato hra se hrdě řadí mezi žánrově nejlepší kousky tohoto roku. Pokud patříte mezi milovníky RPG, je pro vás Gothic jasnou koupí.
Hodnocení 90%

Autor:


Témata: Držení zbraní


Nejčtenější

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Další z rubriky

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Hearthstone: Knights of the Frozen Throne patří k těm nejzábavnějším expanzím

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.