Hned úvodem tohoto článku by bylo dobré ujasnit si, o co v něm půjde - vězte, že půjde o recenzi na nejvychytanější kus hardware, jaký jsem měl možnost zatím držet v rukou. Je to grafická karta od firmy Asus a jmenuje se V7700-Deluxe GTS.
Firmu Asus, netřeba představovat. Její základní desky a později též grafické karty vždy představovaly osvědčenou metodu jak zakoupit výkonný a bezproblémový hardware. Asus měl ovšem vždy pověst novátora a přinášel oproti ostatním firmám vždy nějakou specialitu, kterou se odlišoval od ostatních na trhu. Politika firmy není jako u jiných orientovaná na nejnižší cenu, ale spíše se snaží poskytnout vždy něco navíc. Proto většinou nabízí kromě základní varianty karty i variantu ´Deluxe´, která je vybavená většími možnostmi připojení, je přibalen kvalitnější software atd. Není třeba zdůrazňovat, že díky tomu cena těchto verzí karet dosahuje, zejména na zdejší poměry, mnohdy nepříjemných hodnot.
Úvodem malé odbočení. Vzhledem k nutnosti udržet délku tohoto článku pod únosnou mezí zde není prostor na vysvětlování některých běžnějších pojmů jako je fillrate, ramdac, pixel, texel, DDR atd. Je předpokládána alespoň základní znalost těchto pojmů. V případě zájmu mohu podat podrobnější vysvětlení v samostatném článku.
Karta je osazena čipem nVidia GeForce2 GTS a nabízí vzhledem k unikátní konstrukci 2 x 2 oddělených renderovacích cest masivní fillrate 800 miliónů pixelů/s. Malá exkurze do nedávné historie čipů firmy nVidia:
Vývoj chipů do grafických karet od nVidie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Je třeba ještě vysvětlit dovětek GTS v názvu nové generace čipů. GTS znamená ´Giga Texel Shader´ - Giga označuje schopnost čipu vygenerovat 1,6 miliard filtrovaných a texturovaných pixelů (jde cca o trojnásobek schopnosti původní GeForce) a shader je označení pro vylepšení T&L jednotky, které umožňuje aplikovat různé efekty na jednotlivé pixely. Ne, že by to dříve nebylo možné, ale až nyní je k dispozici odpovídající výpočetní síla. Důležité je, že Microsoft připravuje kompletní podporu shaderů do nové verze 8 rozhraní DirectX.
Hardware
Krabice obsahuje následující: kartu, kabely na připojení videa - konkrétně jeden S-VIDEO kabel a k tomu konvertor z S-Videa na kompozitní (klasický konektor CINCH), 3D brýle, manuál a pět CD se softwarem a příslušnými ovladači.
Karta
Karta se drží dle rozmístění prvků důsledně doporučení firmy nVidia - jde tedy o tzv. referenční design. Nebyl by to ovšem Asus aby nepřišel s nějakým vylepšením a tak se mu podařilo vmáčknout na zadní stranu plošného spoje obvod Winbond W83781D (viz obr.) Tento čip je obdobný těm, které montují výrobci základních desek. Slouží k monitorování voltage, otáček větráku a hlavně teploty čipu. Zmíněný software Smart doctor poté odečítá tyto hodnoty a zobrazuje přehledně ve Windows.
Vlastní GeForce2 čip je chlazen poměrně nízkým hliníkovým chladičem a kulatým aktivním větráčkem s tichým chodem. Chladič je možné snadno odstranit (je zacvaknut do desky plastovými nožičkami) a případně nahradit větším. Je třeba si ovšem uvědomit, že čip je vyroben novější technologií 0,18 mikronů a proto se nezahřívá tolik jako původní generace čipů GeForce a zůstává poměrně chladný i po přetaktování.
Použité paměti jsou Infineon DDR-SGRAM o rychlosti 6ns a neoficiálně Vám o nich mohu sdělit, že bez problémů fungují na 370 Mhz. Paměti jsou umístěny po obou stranách desky. Zajímavá je strana vstupů a výstupů karty, kde je přípojných míst opravdu požehnaně: kompozitní TV výstup (CINCH), S-VHS/TV výstup, VGA výstup na monitor, S-VHS vstup (lze pomocí přiložené redukce konvertovat na běžnější CINCH) a konečně konektor VR pro připojení 3D brýlí. Asus ještě za nižší cenu nabízí okleštěnou verzi této karty, kde jsou vypuštěny všechny tyto konektory (samozřejmě kromě výstupu na monitor).
3D brýle
Součástí Asus V7700-Deluxe GTS jsou také jednoduché umělohmotné brýle (někde okolo budou k vidění na obrázku), které se připojí kablíkem do karty. Využívají známého stereoskopického efektu. V ovladačích se zapne podpora, nastaví některé parametry a spustí se hra.
Běžným okem to na monitoru vypadá jako rozmazaně a podivně, ale jak nasadíme-li brýle, scéna dostane hloubku. Je to poměrně zajímavý zážitek a každý by si to měl vyzkoušet. Zkoušel jsem v 3D Marku 2000 a letící helikoptéra je jako vystouplá vepředu z monitoru směrem k Vám a obraz má předo-zadní rozměr - jako když koukáte například do akvária. To se prostě nedá popsat, musí se to vidět. Na delší hraní to ovšem není, brzo z toho bolí oči a také to sedí dost nepohodlně na hlavě. Ovladače podporují tuto funkci v Direct3D i OpenGL, musí se ovšem spustit podporovaný titul, jinak je obraz normální a 3D efekt se nekoná (brýle pak nepříjemně blikají nastavenou obnovovací frekvencí). Podívejte se na obrázek, jak to ve hře vypadá (obrázek není ze hry, protože se mi to nepodařilo típnout).Docela srandovní věc tyhle brýle.
Software
Na přibalených CD nalezneme instalační CD Asus V7700 - obsahuje ovladače (Win2K, NT, 98) Direct X, Asus Tweak utilitu, Asus Smart Doctor, Asus Digital VCR, a Asus Video Security. Další CD dále obsahují software na přehrávání DVD/Video-CD Asus DVD 2000 (jde o známý přehrávač Power-DVD ověšený Asus logy), 3Deep ColorFix (utilita na kalibraci barev monitoru), Ulead Video Studio 4.0 SE (poměrně schopný soft na práci s videem) a konečně plnou verzi hry Soldier of Fortune (3D střílečka pracující pod OpenGL). Lze konstatovat, že přibalený soft tedy pokrývá všechny oblasti možného nasazení karty a tudíž vyhovuje.
Ovladače
Testoval jsem přiložené ovladače pro Win9x verze 5.22 - výkonnostně odpovídaly posledním verzím referenčních ovladačů dostupných na webu nVidie. Horší byla ovšem situace ve Win2K, - Asus ovladače vycházejí ze starší verze 3.84, kde výkon ve Win2k byl ještě znatelné slabší než u novější referenční verze 5.22. Je to škoda, protože člověk sice může použít referenční ovladače nVidia místo těchto, ale ztrácí tímto podporu veškerých specialit karty - tedy video, 3D brýle atd. Na webu se pochopitelně záhy objevily nové ovladače v 5.32 pro oba systémy a tudíž již nebyl důvod k dalším výhradám.
Asus Tweak Utilita slouží k přetaktování grafického procesoru i pamětí karty. Asus vychází jednoznačně vstříc přáním uživatelů a tak již není nutné editovat registr či používat nějakou overclockovací utilitku jako např. populární Powestrip. Zvolené nastavení lze otestovat a uložit jako výchozí při startu Windows.
Asus Smart Doctor monitoruje voltage, teplotu čipu a otáčky aktivního větráčku na kartě. Spolupracuje s čipem Winbond osazeným na kartě. Kromě toho umožňuje díky informaci o teplotě karty a zatížení cpu provádět dynamické overclockování. Pokud karta běží normálně např. v desktopu Windows, utilita sníží takt na 180/330 (jádro/paměť). Je-li vytížení vyšší, dojde k úpravě na původní hodnoty a karta poskytne veškerý potenciál. Cílem je pochopitelně maximální stabilita. Při běžné práci je taktování nižší a např. při spuštění 3D her a podobně se vrací na maximum.
Asus Digital VCR slouží k zachytávání (capture) videa z připojeného zdroje (kamera, recorder, atd.), jinak pro detailnější editaci videa je vhodný zmíněný Ulead Video SE
Asus Video Security jest program, jehož náplní práce je ve spolupráci s externě připojeným zařízením (např. videokamerou na vstup S-Video) provádět monitorovací činnost nějakého místa. Lze si nastavit, že se po určitých intervalech snímají statické obrázky či lze automaticky nasnímat videosekvenci např. pokud je detekován pohyb v oblasti sledované kamerou atd. Program pochopitelně při detekci pohybu umožňuje provádět specifické akce jako zaslat varovnou informaci emailem, vypsat hlášku atd. Podařilo se mi tuto funkci odzkoušet a řekl bych k tomu asi tolik, že pořádný vlčák je lepší zabezpečení než toto řešení.
Instalace
Instalace proběhla bez sebemenších problémů, CDčko s ovladači obsahuje u každé instalovatelné položky podrobný popis funkce a taktéž je vše popsáno ve velmi dobře udělaném manuálu.
Systém
Karta byla testována na této sestavě:
Uvedený overclock umožňuje takto výkonný čip poměrně slušně zásobovat daty. I přesto, že karta pochopitelně podporuje přenos 4x AGP, zůstal tento díky použitému čipsetu nevyužit (ne, že by na tom nějak zvlášť záleželo). Lze jednoduše prokázat, že v současných aplikacích a hrách je přínos 4x AGP oproti 2x zanedbatelný.
Test
Ve 2D tedy zejména v prostředí Windows není již nějakou dobu co testovat. Všechny alespoň trochu slušnější karty poskytují dostatečnou akceleraci a potřebnou refresh rate, aby obraz neblikal. Asus má osazen RAMDAC 350 Mhz (součást čipu), což namátkou umožňuje provozovat 1280x1024 až ve 170Hz. Doufám, že majitelé 14-palcových monitorů jsou konečně spokojeni.
Ve 3D bylo třeba otestovat rychlost karty v hlavních používaných rozhraních tedy Direct3D a OpenGL. Použil jsem následující software :
Test 1 - Direct 3D
Výsledky Asus V7700-Deluxe GTS v Direct3D | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Z hodnoty fillrate v nízkých rozlišeních vidíme, že i takto overclocknutý Celeron není schopen vyživit kartu na teoreticky udávaných 1,6Giga texelů. Dále vidíme perfektně konsistentní framerate až do rozlišení 1280x1024, kde už přece jen ve 32bitové hloubce je rychlost nižší než požadovaných cca 30 fps. Orientačně jsem kartu otestoval i na pomalejšich strojích a opravdu nemá smysl tento akcelerátor používat na Celeronech s 66Mhz externě (všechny nepřetaktované) a vůbec procesorech pod cca 650 Mhz. Tam bohatě vyhoví klasická GeForce případně i TNT2 Ultra.
Test 2 - OpenGL
V nVidia ovladačích 5kové řady je již implementována komprese textur S3TC, a je standardně pro OpenGL zapnuta, tedy textury jsou komprimovány. Komprese textur zmenšuje požadavky na přenášené objemy dat, ale v Q3A dochází k vizuálním problémům viditelných zvláště na obloze - mraky jsou ošklivé a zubaté. Podívejme se jak se toto komprimování projevuje na rychlosti, tedy jestli se tuto oběť vyplatí podstoupit. Zapnutí/vypnutí komprese provádíme v konzoli Q3A příkazem ´set r_ext_compress textures <0 nebo 1>´. Standardně je nastavené 1, tedy komprese textur. Číslo v závorce je totéž bez použití komprese.
Výsledky Asus V7700-Deluxe GTS v OpenGL | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Pozn.: test byl proveden v Quake3 Arena: Demo 001, VSync OFF |
Není co řešit - karta dává bezproblémovou rychlost při HQ v rozlišení 1280x1024, což snad uspokojí opravdu každého. Rozdíly s použitou S3TC jsou minimální, doporučuji vypnout, protože kvalita obrazu je viditelně lepší.
Test 3 - Full Scene Antialiasing (FSAA)
Nelze se nezmínit o této implementované funkci, protože se zdá, že jí při svém marketingu používá firma nVidia více než je zdrávo vzhledem k efektivnosti poskytnutého řešení. Je také často předmětem sporu s taktéž populární firmou 3Dfx. Spor je pochopitelně o to, která z implementací je lepší. Vypadá to tak, že Voodoo 4 nabízí FSAA, který nemá tak drastický dopad na rychlost, ale dokud tuto kartu podrobněji neotestujeme, tak nelze dělat jednoznačné závěry. Nejprve si v rychlosti připomeňme, co FSAA vlastně je a jak to pracuje.
FSAA je funkce, která zajistí ve 3D lepší kvalitu zobrazení odstraněním zubatých hran polygonů. Tato funkce je nově implementována v novějších ovladačích nVidie a také se nám objevuje zde u Asus ovladačů. Princip je poměrně jednoduchý. Zahlazení zubatých okrajů probíhá tak, že se renderovaná scéna předpočítá ve vyšším rozlišení než je požadované (při středním nastavení intenzity FSAA v ovladačích Asus se scéna počítá ve dvojnásobném rozlišení) a poté se provede zmenšení tím způsoben, že každý výsledný nový bod vznikne zprůměrováním sousedních 2x2=4 bodů. Je jasné, že lze použít i 4x4 body pro lepší efektivitu vyhlazení, ale každý si jistě domyslí potřebný požadavek na předpočítanou scénu.
Ovladače Asus nabízejí celkem 8 stupňů nastavení intenzity tohoto efektu v ovladačích a tak lze vesele experimentovat. Obrázky ze hry Revolt ukazují výsledný efekt vyhlazování. Bylo použita prostřední úroveň - tedy zřejmě 2x2 . Je potřeba přiznat, že efekt je patrný a na obrázcích to vypadá pěkně (zde jsou ukázky ze hry Re-volt: bez FSAA (78 kB) a s FSAA 2x2 (75 kB)).
Bohužel to má drastický dopad na rychlost, jak ukazuje tabulka:
Výsledky Asus V7700-Deluxe GTS při testech FSAA | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Pozn.: k měření bylo použito programu 3D Mark 2000 (Direct3D multitexturing), vybraný test byl Game 1 - Helicopter - High Detail |
Další pokusy ve vyšších rozlišeních byly vzhledem k tomu, co za výsledky jsem obdržel zde, zcela bezpředmětné. Provedl jsem dále pokus pod rozhraním OpenGL v Quake3 Aréně - penalizace při zapnutém FSAA přibližně odpovídala naměřeným hodnotám při použití Direct3D. Podíváme-li se na výsledky, jediné použitelné rozlišení pro FSAA je 640x480 a to jen v 16tibitové hloubce.Z toho plyne jednoznačný závěr - FSAA je v současné chvíli nepoužitelné a nVidia by měla ze svých prohlášení notně slevit. Zajímavé by bylo porovnání s 3Dfx Voodoo 4 či 5 , ale to zatím bohužel není na testy k dispozici. Stejně tak není reálné jakékoliv vyšší nastavení FSAA než 2x2, protože výkon jde dolů na úroveň, kterou by člověk při ceně tohoto rozhodně nebyl ochoten akceptovat. Samozřejmě je možné použít nastavení o stupeň nižší, kdy probíhá zvětšení pouze podle jedné osy - tedy obraz předpočítá 2x větší vertikálně a stejně velký horizontálně - pak je ovšem vyhlazení dosti nekvalitní a nevyplatí se zapínat vůbec.
Hodnocení:
Plusy: vybavení, ovladače, nekompromisní výkon, stabilita
Mínusy: vysoká cena (14.800,- Kč bez DPH), implementace FSA
Recenzovanou kartu Asus V7700-Deluxe GTS nám za účelem testování laskavě zapůjčila firma AT Computers, Ostrava.