Grafické karty a čipy počtvrté

  12:00aktualizováno  18. října 9:32
Přinášíme vám další, v pořadí již čtvrtou porci novinek ze světa grafických karet a čipů. Podrobnější informace o chystaném čipu ATI Rage6 a nVidia GeForce2, který půjde na trh snad ještě v dubnu. A něco k tomu.

Naposledy jsme si v seriálu o grafických kartách a čipech představili novinky, které se chystají na příští čtvrtletí. Tento trh je však velmi dynamický a firmy z marketingových důvodů pouštějí informace po troškách a často nečekaně. To má ovšem vliv na obsah článků. Ctižádostí každého redaktora je být objektivní, ale nedá se to vždy dělat tak, že věnujeme každé firmě stejný počet řádků, někdy prostě není o čem psát. Takže tento díl bude zejména o ATI Rage6 a GeForce2, tentokrát podrobněji a oficiálně. Něco málo ale uklouzlo i jinde.

Rage6

Ati Rage6
Název tohoto čipu není konečný. Ten si, jak je zvykem, přečteme až na krabicích v obchodech. Je to úplně nový čip a nemá nic společného s S1-370TL o kterém jsme mluvili minule.

A nyní k parametrům. Čip má 256-bitové jádro a 25mil tranzistorů. Vykreslovací jednotka nazývaná Pixel Tapestry obsahuje dvě pipeline, z nich každá zvládne v jednom cyklu až tři textury a umí také EBM (Environmental Bump Mapping) jako Matrox G400. Při očekávané počáteční frekvenci 250Mhz to znamená 500Mpixel/s a až 1500Mtexel/s (vysvětlení těchto veličin najdete ve druhém díle). Tato hodnota je srovnatelná s GeForce256. Je to ovšem hodnota teoretická a Rage6 by měl mít díky lepší vnitřní architektuře o polovinu větší reálný výkon. Maximální frekvence by měla dosáhnout 400MHz. Čip podporuje SDR i DDR paměti o velikosti až 128MB. Maximální rozlišení je 2048x1536/75Hz, bude možné připojit dva monitory nebo LCD panely, samozřejmostí u ATI je výborná akcelerace přehrávání DVD. Dále je tu komprese textur, antialiasing celé scény a technologie Maxx pro paralelní spolupráci více čipů na jedné desce.

Neméně důležitá je druhá, geometrická jednotka. Jmenuje se Charisma a dokáže za sekundu spočítat transformace 20mil trojúhelníků, což je o třetinu více než GeForce256. Podporuje osm nezávislých hardwarových světel.

Stejně jako 3dfx s čipem VSA-100 se ATI nezaměřuje jen na hrubou sílu, ale snaží se přidat nové vlastnosti. I v tomto případě jde o zvýšení realističnosti počítačových her. Zatímco 3dfx vsadila na efekty optické, u ATI jde o vylepšení vizuální stránky postav.

Rage6 - Vertex Skinning

Vertex skinning:
Už zde zaznělo, že se scény a tedy i postavy skládají z trojúhelníků. Pokud se ale má postava pohybovat, je animace jednotlivých trojúhelníků, ze kterých se skládá téměř nemožná, zvlášť pokud se nechceme omezit na předem určené pohyby. Dělá se to tedy tak, že pohybujeme kostrou postavy a tu pokryjeme kůží, oděvem, srstí apod. Je ovšem potřeba řešit místa, kde se spojují dvě "kosti" tak aby spojení bylo přirozeně plynulé. K tomu jsou operace s maticemi a záleží na tom jakého řádu matice použijeme. Dosud se používají matice druhého řádu, Direct3D zná i třetí řád. Rage6 bude umět i matice čtvrtého řádu (tedy matice 4x4). Ty se uplatní právě na krizových místech, na lehce klenuté plochy vystačíme s tím co máme teď.

Keyframe interpolation:
Možná už jste se někdy setkali s pojmem morfing. Většinou se jedná o animace jako je změna politika v neroztomilé zvíře nebo třeba vnadnou děvu. Stejné kousky se dají provádět i ve třech rozměrech. Je pravda, že mezifáze divočejších přeměn v 3D nejsou moc ke koukání, ale na jemnější změny, třeba mimiku obličeje je to ideální, ušetří to spoustu práce a zvětší výrazové možnosti. U Rage6 stačí zadat počáteční a koncovou podobu a čip sám spočítá požadovaný počet mezikroků.

Rage6 - Keyframe Interpolation

3D textury:
Tato technika je velmi užitečná pro modelování přírodních materiálů. Na povrch trámu se normálně na každou stranu nanese celkem šest 2D textur. Pokud ale chceme do trámu udělat zásek, musíme do této díry přidat další dvě textury. 3D textura zachycuje prostorovou strukturu dřeva, takže když do něj zatnete sekeru, zjistíte z ní přesně jak má vypadat dřevo v místě otvoru.

Karty s čipem Rage6 by měly být na trhu ke konci druhého čtvrtletí. Nové vlastnosti, které jsem tady popsal samozřejmě žádné současné hry nepodporují. ATI pracuje na tom, aby byla podpora součástí Direct3D v osmé verzi. Než se těchto možnosti zmocní vývojáři uplyne nejspíš rok a je otázka, jestli se to stane. Pokud by to uměly jen karty ATI, asi by se do toho nikdo nehrnul. Totéž platí o novinkách efektech čipu VSA-100 od 3dfx. Ovšem i co se výkonu samotného týče, má Rage6 kvůli dobré vnitřní architektuře co nabídnout.

nVidia:GeForce
Už snad během dubna by se měly na trhu objevit karty s novým čipem, který jsem ještě minule označoval jako NV15. Oficiální název je GeForce2 a jeho hlavní rysem je hrubá síla.

Fill-rate tohoto čipu by měla být 1Gpixel/s a 2Gtexel/s, tedy dvoj GeForce256. Geometrická jednotka zpracuje 20mil trojúhelníků za sekundu, což je asi třetinový nárůst. Max. rozlišení 2048x1536/75Hz, max. paměť 128MB DDR. Čip podporuje LCD displeje a má zabudovaný videovstup. Novinkou je antialiasing celé scény, komprese textur (S3TC) a možnost více čipů na desce (SCA).

nVidia sice s uvolněním informací nespěchala, ale na trhu by se GeForce měla objevit snad už v dubnu.Snad nejhorší co se informací týká je Matrox. I když i zde je něco málo k dispozici.

Rage6

Matrox:G450 a 800
G450 bude odvozen od G400 a nabídne o něco vyšší výkon, prodávat by se měl také v dubnu. G800 bude mít zhruba dvojnásobný výkon (fillrate) a bude mít T&L, což se stává pomalu standardem, stejně jako podpora více čipů na kartě. V prodeji od září.

3dfx: Rampage
Rampage by měl být odpovědí 3dfx konkurenci. S fill-rate 1.5-2.5Gpixel/s a 75mil trojúhelníků/s to určitě nebude plané vyhrožování. Čip by měl podporovat 25 světelných zdrojů oproti osmi, což je běžná hodnota u současných karet s T&L. Dočkat bychom se ho měli na konci roku. Kdoví co se do té doby ještě urodí, třeba NV20 od nVidie?

Technologický vývoj v oblasti 3D akcelerátorů nabírá obrátky a začíná připomínat bitvu mezi výrobci procesorů. Nikdo si nemůže dovolit ztratit krok s konkurencí a všichni se snaží zavádět vlastní novinky, aby se ostatní museli přizpůsobit. Je to ale dost diskutabilní. U procesorů není tak moc důležité, aby byly novinky podporovány současnými programy, případně často stačí program překompilovat s novějšími knihovnami. Ale u efektů jako je 3D morfing nebo DOF (viz. minulý díl) je potřeba s tím počítat předem, jsou součástí herního engine. A co potom s těmi hráči, kteří nechtějí každý rok kupovat novou kartu za deset tisíc? Lze to samozřejmě řešit softwarově, ale výkon pak dramaticky klesá. V současné době je na trhu mnoho výrobců a vývoj se moc větví. Řekl bych, že během tohoto roku dojde na lámání chleba a někdo půjde z kola ven.

V současnosti využijete T&L ve hrách pod OpenGL, a to jen v těch, které si trojúhelníky nepočítají samy, ale používají na to funkce OpenGL. Určitě by to mělo fungovat u QuakeIII, ten podporuje transformace, ale ne HW osvětlení. Z vlastností, které přicházejí je bez problémů FSAA, tedy antialiasing celé scény, ten bude fungovat ve všech 3D hrách.

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...