Grafické karty a čipy potřetí

  • 115
Plánujete v blízké budoucnosti upgrade počítače? Chtěli byste něco extra? Podívejme se, jaké novinky nám přichystali výrobci grafických karet na příští čtvrtletí.
3dfx VSA-100 Ve třetím a pro tuto chvíli posledním díle povídání o grafických kartách a čipech se podíváme, co se chystá v nejbližší době na trh. Projevují se dva trendy, jeden zvyšováním hrubého výkonu (nVidia), druhý v přidávání nových vlastností (3dfx). Nutno připomenout, že nové vlastnosti se projeví až ve chvíli, kdy je začne využívat software.

3dfx: VSA-100
3dfx vsadila na osvědčenou značku Voodoo a na druhé čtvrtletí připravila novou várku karet, tentokrát pod číslem 4 a 5. Budou osazeny novým čipem VSA-100. Tento čip nabízí na dnešní doby standardní vlastnosti jako je podpora 32MB paměti, 32-bitový rendering a textury o velikosti 2048x2048. Podporuje kompresi textur a tato vlastnost bude čím dál důležitější, protože největší textura zabere až 16MB paměti a možnost zmenšit tuto velikost na osminu se určitě hodí. Maximální rozlišení je 2048x1536 pixelů při obnovovací frekvenci 85Hz. Fill-rate je 333-367Mpixel/s, což odpovídá současnému čipu Voodoo3. Není to nijak mnoho ve srovnání s až 500Mpixel/s se kterými se můžeme setkat u současných čipů, třeba u těch v minulém díle. Ale jak už jsme si minule řekli, 3dfx je průkopníkem v používání více čipů ke zvýšení výkonu.

Karta Voodoo4 4500 bude osazena jedním čipem VSA-100 a 32MB paměti a bude k dispozici v provedení AGP i PCI. Řada Voodoo5 je určena, jak zní oblíbená fráze, pro ty kteří to s hraním myslí vážně. Vezměme tedy do ruky kalkulačku a začněme násobit. Model 5000 znamená dva čipy VSA-100, tedy až 733Mpixel/s a 32MB paměti. Dále tu máme model 5500, který se liší tím, že má dvojnásobek paměti, tedy 64MB. A nakonec lahůdka pod číslem 6000. Tentokrát už čtyři čipy a k tomu 128MB paměti. Mám pocit, že i "ti kteří to myslí s hraním vážně" budou muset koupit nějakou tu RAM-ku, aby se jejich počítač nemusel stydět. Perličkou je, že tato karta nebude napájena z počítače, ale bude mít externí zdroj. Výkon 1.32-1.47Gpixel/s (konečná frekvence čipu ještě není známá) by měl uspokojit i ty nejnáročnější. A pokud ne, ani tímto nebyla hranice dosažena. 3dfx hodlá ve spolupráci s firmou Quantum3d proniknout na trh profesionálních grafických stanic a maximem je 32 čipů na jedné kartě.

Řekli jsme si, že čip sám o sobě není žádný přeborník. Firma 3dfx však do něj přidala novinky, které zatím jinde nenajdeme. Všechny modely Voodoo5 budou mít tzv. T-Buffer, který umí různá kouzla zaměřená hlavně na zvýšení reality pomocí efektů podobných filmovým.. U jednočipových karet bude zřejmě vypnut. 3dfx VSA-100 Motion Blur

Motion Blur: Určitě jste už viděli nějaký klip nebo reklamu, kde byl záběr na noční křižovatku. Světla projíždějících aut za sebou zanechávala dlouhé stopy. Čip bude uchovávat část informací z předchozích snímků, takže rychle se pohybující předměty budou lehce rozmazané.

Depth of Field Blur: Další efekt, který simuluje reálný svět. Tentokrát je to rozmazání způsobené zaostřením na určitou ohniskovou vzdálenost. Předměty v pozadí resp. pozadí budou rozmazané.

Soft Shadows & Reflections: Velkým nešvarem počítačového zobrazování jsou stíny. Není problém přesně spočítat hranici stínu, ale v reálném světě působí i světlo rozptýlené a to způsobuje, že stíny jsou neostré a měkké, to samé platí pro odrazy. Výsledek, který normálně produkuje počítač proto vypadá uměle a tato technika to slibuje změnit.

Full-Scene Antialiasing: Dalším problémem je tzv. aliasing. Ten má spoustu podob. Třeba když se díváte na roztočené kolo a v určitém okamžiku se vám zdá, že se točí na druhou stranu. Na obrazovce se projevuje zejména u objektů o velikosti přibližně jednoho pixelu a tenkých čar. Ty jsou zubaté, objekty občas mizí apod. Dá se to řešit např. výpočtem ve vyšším rozlišení a následným zprůměrováním bodů.

Teď ale trocha kritiky. Když 3dfx přišla s čipem Voodoo3, neuměl 32-bitové zobrazení, které bylo tehdy trendem a ukázalo se, že správným. Tentokrát chybí hardwarová podpora geometrických transformací a osvětlování (T&L viz. minulý díl). Zatímco T&L sleduje vetší plynulost zobrazení, "filmové" efekty čipu VSA-100 uprostřed svižné akce nejspíš oželíme. A co se týká antialiasingu, ten při vyšších rozlišeních ztrácí smysl. Počkejme si do dubna, kdy by se nové Voodoo mělo objevit na pultech. 3dfx VSA-100 Depth of Field

nVidia: Quadro
Když nVidia uvedla na trh GeForce s podporou T&L, vzbudila zájem profesionálních grafiků. Přestože si tento čip vedl i v oblasti CADů poměrně dobře, byl brán jako herní. Výsledkem je Quadro, který je v podstatě shodný s GeForce. Pracuje na vyšší frekvenci (135Mhz, 540Mpixel/s), má 64MB paměti a některé vlastnosti, které jsou na GeForce vypnuty, zejména antialiasing, tentokrát se netýká celé scény, ale hran a čar, kde je to nejvíce potřeba. Karty s Quadrem produkuje exkluzivně firma ELSA a pro běžné hráče nejsou příliš zajímavé, zejména kvůli cca trojnásobné ceně. U nás jsem je v obchodech ještě neviděl. Mimochodem, Dell chystá verzi GeForce s 64MB paměti, což se kladně projeví na rychlosti při rozlišeních od 1024x768. Bude ji zatím prodávat pouze ke svým počítačům, ale ostatní jistě nebudou dlouho čekat.

nVidia: NV15
Tento název je jak asi tušíte pracovní (GeForce byla NV-10). Moc informací o něm zatím není, oficiální skoro žádné. Hovoří se o přechodu na technologii 0.18 mikronu (jako nejnovější procesory), která umožní vyšší frekvence od 160Mhz (snad až 200Mhz). Zárověň dokáže vykreslit čtyři body se dvěma texturami. Ostatní rysy by měly být shodné s GeForce, měla by existovat i odlehčená verze (NV11). Prodej je plánován na konec druhého čtvrtletí. 3dfx VSA-100 Antialiasing

ATI:
Nedávno se objevily informace, že ATI koupila firmu ArtX a získala tím technologie pro chystaný čip s podporou T&L. Čip se zatím jmenuje S1-370TL, rychlost vykreslování (fill-rate) je 330Mpixel/s, bude mít i antialiasing. Rychlost není nějak závratná, ale vzhledem k předpokládané nízké ceně to bude velmi zajímavá alternativa k Voodoo4 a pokud se T&L opravdu ujme, budou mít u 3dfx velké potíže. Čip je určen zejména k integraci do základních desek.

Další, tentokrát žhavou novinkou je oznámení dvou technologií. Charisma Engine je nová geometrická jednotka (T&L) s podporou animace postav pomocí klíčování a Pixel Tapestry Architecture, gigapixelová vykreslovací jednotka s podporou multitexturingu a 3D efektů.

BitBoys: Glaze3d
Na závěr ještě jeden projekt, který vzbuzuje pozornost už několik let. Tento čip slibuje všechno možné, hlavně vysokou rychlost v řádu Gpixel/s. Nedávno BitBoys poskytli rozhovor, podle něhož už existuje softwarová simulace. Kdy se ale bude vyrábět (jestli vůbec někdy) se stále neví.

Vývojáři počítačových her vyvíjejí hry s ohledem na hardware, které bude k dispozici v době uvedení na trh. Výrobci grafických karet se nás zase snaží přesvědčit, že potřebujeme hrát v těch nejvyšších rozlišeních. To ovšem znamená nejen výkonnou grafickou kartu, ale také velký monitor a čas od času také nový počítač. Prostě kolotoč peněz se točí dál a vystoupit z něj by pro nás znamenalo léčbu lehčí (nekdy spíš těžší) závislosti. Je proto dobré vědět, co se chystá. Až budou tyto novinky na pultech, určitě se to ddozvíte i na stránkách BonusWebu.


Témata: software