Gran Turismo 3 – tipy

  12:00aktualizováno  8:12
Přestože se v nejnovější herní inkarnaci Gran Turisma není kde ztratit a přestože v této hře nebude docházet k zákysovým situacím á la Tomb Raider, nemuselo by pár rad do začátku být tak úplně k zahození. Zde tedy předkládám něco ze svých zkušeností, které jsem za dobu hraní GT3 získal.

Gran Turismo 3

Jak jsem již naznačil v nedávné recenzi, postup hrou Gran Turismo 3 je v zásadě možný dvěma způsoby. Zaprvé si můžete otestovat, jestli v co nejkratším čase dokážete získat co nejvíce trofejí, a za druhé je možná cesta, kdy si patřičně vyladíte automobily ze své garáže. To vám sice nepřinese rychlý postup hrou, ale o to více si ji (možná) užijete. Pro každý z těchto přístupů jsem sestavil jakousi sbírku pravidel, která by vám mohla pomoci. Co se mě týče, tak se přikláním spíše ke druhé cestě. A to i přesto, že než si na maximum doladíte všechny vozy, které budete potřebovat k dokončení hry, přesněji řečeno k dokončení Gran Turismo Mode, zjistíte, že tahle hra je v podstatě nekonečná. Nicméně najdou se i tací, kteří i takovou lahůdku, jakou Gran Turismo 3 zcela nepochybně je, chtějí mít z krku co nejdříve.

Rychlejší varianta pro dohrání GT3

Na začátku hry si musíte v rámci svých finančních možností (pokud mě paměť neklame, tak jde o 18 000 kreditů) zakoupit první auto, se kterým se pokusíte dobýt závodní slávu. Proto nelitujte i několika hodin strávených studiem rozměrů, výkonů, cen a dalších parametrů vozů všech automobilek, jež jsou v tu chvíli k dispozici.
Gran Turismo 3 1) Neváhejte investovat dlouhé hodiny času plněním licenčních testů na nejlepší výsledky (zlato). Odměnou budou docela pěkně „naboostovaná“ auta.
2) Hned v první sérii závodů zjistíte, že vítězství nebude zas tak jednoduché, proto za zbylé peníze společně s prvními odměnami okamžitě investujte do vyššího výkonu vašeho motoru.
3) Kvalifikaci nejezděte, je to ztráta času a navíc v mnoha závodech budete odměněni i za poslední místo. A pokud budete mít dostatečný výkon, dostihnete čelo startovního pole velice záhy.
4) S „tuningem“ to moc nepřehánějte, je přece lepší si za cenu třetího stupně turbo-kitu a odlehčení karosérie koupit rovnou celé nové auto s větším výkonem než máte nyní.
5) Automobily, které získáte za svá vítězství, okamžitě prodávejte. Jedná se vesměs o modely, jež jsou slabší nežli ten, který v dané závodní kategorii již vlastníte nebo jste schopni si koupit. Nicméně ponechejte si jeden silný "bourák", se kterým jste schopni vyhrát nějaký dobře placený závod i poslepu. Bude totiž sloužit jako pohotovostní zdroj kreditů, pokud se dostanete do finanční tísně.
6) Vozy, s nimiž jste již zvítězili a v dané lize už nemáte možnost s nimi vstoupit do žádného turnaje, prodávejte. Ve vyšší lize si vyděláte na něco lepšího.
Gran Turismo 3 7) Až budete na konci celého Gran Turismo Mode, nezapomeňte okamžitě navštívit všechny známé a celé dny se chvástat, že jste zvládli GT3 za dva týdny.

Varianta B – aneb jak si užít GT3

1) Na začátku hry si musíte v rámci svých finančních možností (pokud mě paměť neklame, tak jde o 18 000 kreditů) koupit první auto, se kterým se pokusíte dobýt závodní slávu. Proto si projděte nabídku dostupných modelů a vyberte si ten, který vám třebas stojí v garáži, nebo který byste tam rádi viděli, nebo který se vám třeba jen líbí.
2) Takovou menší překážkou v dalším postupu jsou licenční zkoušky, jež jsou podmínkou pro vstup do některých závodů. Neklesejte však na mysli, jsou vcelku schůdné a není problém dostat se do nejbenevolentnějších časových limitů (bronz).
3) Hned v první sérii závodů zjistíte, že vítězství nebude zas tak jednoduché. Proto zkuste zvítězit i ve voze, který není s ohledem na zbytek startovního pole nejsilnější, a nespoléhejte „srabsky“ toliko na hrubý výkon. Věřte, že to jde, jen to chce trochu více cviku a znalosti trati.
4) Kvalifikaci nepodceňujte. Zejména pokud nebudete mít výkonnostně nejlepší vůz, bude se hodit, když si před závodem několikrát projedete trať, vyzkoušíte různá nastavení vozu, různé způsoby průjezdu zatáček a včasné brždění. Navíc, pokud nemáte pod kontrolou zrovna nějaké žihadlo, bude se vám hodit každé místečko, o které se kvalifikujete výše, protože pakliže vám první vozy ujedou hned po startu, velmi pravděpodobně už je nedoženete.
Gran Turismo 3 5) S „tuningem“ si tady pěkně vyhrajte. S jedním vozítkem tak budete moci vyhrát celou řádku turnajů a tím si s ním vlastně vyděláte značnou část z toho, co jste do něj původně investovali. V lepším případě dokonce dokážete pokrýt celou investici. Ono není nad dobrý pocit, když vítězíte například s Toyotou Yaris nad mnohem většími turbo diesely.
6) Automobily, které získáte za svá vítězství, neprodávejte. Vždy se vám mohou hodit v nějakých specializovaných závodech nebo tehdy, když se prostě budete chtít chvíli zabývat nějakým jiným vozem než tomu bylo doposud. Kromě toho, částky, jež získáte prodejem vozů, dosahují zlomků jejich pořizovací hodnoty či ceny některých pokročilých ladících prvků. A věřím tomu, že časem se stejně rozhodnete mít velkou garáž plnou dokonalých strojů.
7) Neprodávejte Mini Coopera; zaprvé v něm jezdí Mr. Bean a za druhé je to skutečně excelentní vozítko, zvláště když mu dopřejete výkon okolo tří set koní :-)
8) Až budete na konci celé hry, bude už (asi) na nepříliš daleké cestě (pokud ne už rovnou na pultech obchodů) čtvrtý díl této série. Tak si chvilku hrajte třeba s těmi zaprášenými angličáky co máte pod postelí a za pár dní potom si skočte pro GT4 :-).
Gran Turismo 3

Několik obecných rad nakonec/uprostřed

1) Automobily se snažte kupovat tak, abyste je využili pokud možno na více než jeden závod. Tím se vám do značné míry zvýší úspora kreditů, které pak můžete efektivně využít na „tuning“.
2) Relativně výhodné je koupit co nejdříve čtyřkolku, pokud možno i s turbem.
3) Zapamatujte si - alespoň rámcově - chování různě poháněných vozů, abyste se pak při změně auta nemuseli učit jeho jízdní vlastnosti od nuly.
4) Ač se to zdá směšné, tak je důležité, abyste při ladění vozu co nejdříve zakoupili dobré brzdy. A to i přesto, že v této hře jde vlastně jen o to, být v cíli rychleji než ostatní soupeři. Divné, že?
5) Osvědčil se mi „tuning“ v tomto pořadí: výkon motoru, brzdy, odlehčení, převodovka, pneumatiky, spojka, ostatní. Tím mám na mysli, že například nejprve koupíte turbo-kit druhého stupně, potom brzdy, primární odlehčení atd. Poslední úroveň turbo-kitu či maximální odlehčení jsou již zahrnuty v položce ostatní. Přirozeně, že by nemělo cenu zvedat výkon při sériových ostatních součástech.
6) Ideální stopa je milosrdně pogumovaná, tak se jí zkuste držet. S trochou odhadu rychlosti vám dobrá stopa mnohdy přinese velmi příjemná překvapení.
7) Pokud budete předjíždět v zatáčce "na brzdy", zaujměte včas vnitřní stopu. Jak jsem již zmínil v recenzi, soupeři jsou féroví a "nezavřou vám dveře". Pokud se ale v ostřejších zatáčkách budete tlačit dovnitř až na poslední chvíli, musíte buď hodně zpomalit, nebo dostanete smyk. V konečném resumé jsou oba výsledky kontraproduktivní. Ostatně, stejně jako v reálu.
Gran Turismo 3 8) Jenom zdánlivě paradoxně je třeba si držet vnitřní stopu i v případě, že v zatáčkách odrážíte útok. Pokud nejde pouze o mírné zvlnění trati, které se projíždějí na plný plyn, pak vás bude soupeř předjíždět vnějškem jen velmi obtížně. Co se týče jízdy a chování v zatáčkách, je GT3 skutečně velmi realistická hra.
9) Při jízdě, zejména při akceleraci ze zatáček, mějte na paměti, že vozy s předním náhonem jsou obecně lehce nedotáčivé (ve hře zdánlivě točí normálně), zatímco auta se zadním náhonem jsou přetáčivé (ve hře jsou tím pádem pod plným plynem přímo krutě přetáčivé :-)). Také proto je dobré pořídit si co nejdříve čtyřkolku. S ní pak sice zjistíte neplatnost povídačky, že s 4WD nelze dostat smyk, ale pořád je to dle mého soudu ta nejlepší možná volba.
10) Pokud budete mít slabší vůz než soupeři, snažte se je vytlačit z trati, ať už v zatáčkách, nebo na výjezdu z nich. Přitom se ale zásadně projevují diference ve hmotnosti vozů, takže vystrnadit Subaru Imprezzu malinkatým Cooperem může být menší problém.
11) V některých zatáčkách se vyplatí vyjet mimo trať. Tento manévr vás sice obecně zpomalí, ale v jistých zatáčkách (zhruba pravoúhlých) po delších rovinkách získáte větší poloměr zatáčení za relativně malé zpomalení mimo trať. Kdybyste chtěli totiž jet čistě, pravděpodobně z důvodu nedokonale přesného brždění ztratíte mnohem více.
12) A neseďte u toho v jednom kuse, ať nedopadnete jako já :-)

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 patří mezi nejočekávanější hry současnosti. Kutí ho tvůrci Zaklínače a opět půjde o hru na hrdiny v otevřeném světě. Ukázka za zavřenými dveřmi na E3 2018 nás nadchla, letošní pak potvrdila, že je zaděláno na hit. Rozruch vzbudil také herec Keanu Reeves, jenž na tiskovce Microsotu odhalil datum vydání. Pro největší fandy je pak určena sběratelská edice za několik tisíc. Hra bude opatřena českými titulky.

Témata: jízdné, Tomb Raider

Nejčtenější

Hořící zombie dítě mu ukončilo rekord, ale nastartovalo kariéru

Streamer Philza

Britský streamer Phil „Philza“ Watson drží rekord za nejvíce času stráveného na jeden život v hardcore módu hry...

Čínské kopie her už vadí i samotným Číňanům

Naštvaní čínští hráči protestují proti hře Genshin Impact

Že se v Číně bez skrupulí kopírují západní herní hity už asi nikoho nepřekvapí. Oznámení nové hry Genshin Impact však...

Lidé vzpomínají na obaly od 3D karet minulé dekády. Jsou k smíchu i pláči

Retro obal od 3D grafického akcelerátoru

Estetika nikdy nebyla silnou stránkou videoherní kultury, své pomyslné dno však už má snad naštěstí za sebou. Nic...

Samuraj, viking nebo husita? Osm možných scénářů dalších Assassin’s Creed

Assassin's Creed

Studnice nápadů pro další hry Assassin’s Creed sice není příliš plná, ale zároveň je stále mnoho cest, kterými se hra...

Nepropásněte hru zdarma. Skvělý Mutant Year Zero není ani rok starý

Mutant Year Zero: Road to Eden

Obchod Epic Store rozdává tento týden opět parádní kousky. Kromě povedené tahové strategie Mutant Year Zero je to i...

Další z rubriky

Chystané pokračování King’s Bounty bude více RPG než strategií

King's Bounty II

Více než deset let od vydání posledního dílu fantasy strategie King’s Bounty se konečně dočkáme regulérního...

Chystaný Eternal Cylinder je roztomilý a nechutný zároveň

The Eternal Cylinder

Nově oznámená hra od autorů autorů studia Ace Team vypadá ještě divněji než všechny jejich předchozí hry dohromady....

Nešťastný Anthem opouští už i jeho hlavní producent Ben Irvine

Anthem (PC)

Poslední hrstka věrných fanoušků kontroverzní střílečky Anthem dostala další velikou ránu. Hlavní producent Ben Irvine,...

VIDEO: Vyzkoušejte recept na tvarohové Míša řezy
VIDEO: Vyzkoušejte recept na tvarohové Míša řezy

Ideální letní dezert? Za naší redakci to jsou rozhodně míša řezy! A tak jsme si je upekli... a dokonce ve formě dortu a la míša řezy. Inspirujte se, úspěch u rodiny i přátel je zaručený.

Najdete na iDNES.cz