Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Gran Turismo 5: dlouhé čekání se vyplatí

aktualizováno 
Otec Fura konzolového závodění. Praotec rychlosti. Kmotr simulace a dědeček volantu. Gran Turismo.

Gran Turismo 5

Gran Turismo 5Čekat na kvalitní hru, to není ve světě videoher žádná anomálie. Kdepak. Jestli my hráči napříč platformami něco umíme, jestli jsme něco za ty roky hraní dovedli k dokonalosti, pak je to čekání. Víme totiž, že naše trpělivost bude ve správný čas odměněna. A víme to proto, že se zodpovědní lidé o to naše čekání důkladně starají.

Pečlivě si ho šlechtí. Zalévají novými screenshoty a kypří výživnými záběry z hraní. Když čekáme, víme proč a víme na co. Gran Turismo, páté toho jména, splňovalo až donedávna jen půlku této zaklínací formule. Na co že to vlastně už dlouhých pět let čekáme, to donedávna tušila jen hrstka chytrých hlav z japonského studia Polyphony Digital. A víc už nikdo.

Zpestřením budou hybridní auta a elektromobily i se zcela jedinečnými jízdními vlastnostmi.

Gran Turismo 5Informační stavidla však nakonec přece jen ten nápor nevydržela a alespoň částečně se otevřela na letošní kolínské výstavě Gamescom. Gran Turismo 5, toužebně očekávané pokračování nejúspěšnější závodní série v konzolové historii, se představuje.

A že nás GT na stará kolena nehodlá začít šetřit, to je jasné už z pohledu na číslovku, která reprezentuje počet dostupných aut. Rovný 1000 vozidel, to je jen pro představu číslo odpovídající součtu všech aut prvních tří dílů série a více jak dvojnásobku toho, čím se letos v říjnu pochlubí konkurenční Forza 3.

Gran Turismo 5Zhruba 800 standardních modelů zaznamená comeback z předešlých dílů (zejména toho posledního), o zbylé dvě stovky se postarají vozy zcela nové – a to včetně prestižních značek jako je Lamborghini a Bugatti, jež si v pátém GT konečně vychutnají svou dlouho očekávanou premiéru. Deja-vu z Prologu si odkroutí Ferrari včetně závodních monopostů a nezklame ani noční můra japonských vývojářů – Porsche.

Jak šéf vývoje Kazunori Yamauchi aktuálně potvrdil na kolínském Gamescomu, zarputilá německá automobilka jako vždy své vozy poskytnout odmítla, údajně kvůli přísné smlouvě uzavřené s konkurenční společností. Tak snad příště.

Náplastí nám budiž úžasná licence vozů NASCAR, kterou si Yamauchi údajně vydupal po návštěvě Texas Motor Speedway ve Fort Worth. Ne snad, že by mu učarovala krása závodů na oválu, ale spíš ohromná obliba, které se tento sport těší ve Spojených státech. Nápad je to však stále relativně (na poměry GT5) čerstvý, a tak Gran Turismo 5se zřejmě většina amerických závoďáků představí později prostřednictvím stahovatelného obsahu.

Dalším zpestřením budou také hybridní auta (Toyota Prius) a elektromobily (Tesla Roadster) i se zcela jedinečnými jízdními vlastnostmi, jež jsou pro tento druh vozů charakteristické. Věru, není radno zapomenout před závodem dobít baterky.

Základní počet tratí se zatím ustálil na rovné dvacítce a včetně nejrůznějších modifikací a obrácených okruhů se výsledné číslo blíží k šedesátce. Jednou provždy byla na Gamescomu vyvrácena věru lákavá spekulace o editoru tratí – podle Yamauchiho se nic takového pro páté Gran Turismo nechystalo a ani v budoucnu chystat nebude.

Jezdci by měli nově reagovat víc „individuálně“ a vůbec se vyvarovat nešvaru kolektivní chyby.

Gran Turismo 5Jedinými potvrzenými okruhy tak i nadále zůstávají testovací okruh televizního pořadu Top Gear na letišti v anglickém Dunsfold Parku, toskánská rally trať (poprvé závod z bodu A do B), a japonská Tokyo Route 246, jež byla k dispozici v hratelné ukázce na GameConu. Dále se například spekuluje o GP okruhu v německém Nürburgringu, který ve čtvrtém díle k překvapení mnohých hráčů chyběl, a o několika nových městských okruzích, jejichž existenci v rozhovorech naznačil sám Yamauchi

Zmíněná hratelná ukázka z GT5 na veletrhu v Kolíně nad Rýnem byla vůbec událost sama pro sebe a prozradila nám mnoho cenných informací o tom, jak se v Polyphony Digital poprali s avizovaným modelem poškození, novou umělou inteligencí protivníků či závodními asistenty. Závodilo se s nejnovějším modelem vozu Subaru Impreza WRC a novinářská cháska z celého světa nezanechala na tomto skvostu světového motosportu ani plech rovný.

Gran Turismo 5Po nárazech se uvolňovaly a deformovaly nárazníky, otevíral se kryt motoru a po obzvlášť silné srážce s bariérou dokonce upadly dveře na místě spolujezdce. Nebohý mitfára však zachoval klid a nedbaje ošklivě rozšklebené díry pokračoval v soustředěném studování rozpisu.

I přes poměrně podrobné deformační zóny má však současná podoba modelu poškození v GT5 značné rezervy. Upadnutý nárazník po čelním nárazu do bariéry v rychlosti přes 200 km/h je sice znatelný pokrok, ale vítězství nad hmotou a rychlostí to není. I proto jsou reakce veřejnosti zatím spíše smíšené a donutily Yamauchiho k prohlášení, že se stále jedná pouze o „první krok v cestě za realistickým poškozením“. Jestli ten druhý stihnou v Polyphony udělat ještě do zimy, případně počkáme-li si na další evoluci až do dalšího pokračování, zatím zůstává nejasné.

Faktem je, že Yamauchi sám byl vždy odpůrcem polovičatých řešení v oblasti Gran Turismo 5poškození a zastával názor, že lepší je nemít nic, než se spokojit s něčím, co by absolutně neodpovídalo realitě. Ostatně už jen fakt, že poškození se bude týkat jen cca 170 automobilů z celkové tisícovky (zbytek se musí bez deformačních zón obejít) dává tušit, jak nesmírně technicky a časově náročné musí být dosažení výsledku, jehož jsme byli v Kolíně svědky.

Co se umělé inteligence týče, doznala podle Polyphony mnohých změn. Jezdci by měli nově reagovat víc „individuálně“, méně se držet zajetých kolejí a vůbec se vyvarovat nešvaru kolektivní chyby, kterou si v předešlých dílech tak nějak zvykli opakovat všichni do jednoho na tom samém místě. Pravdou je, že konkurence v Kolíně neodpustila sebemenší chybu, jezdila přesně, rychle a hlavně tvrdě – často až na samé hranici motoristické fair play.

Protivníci sice měli čas od času problém rozlišit překážku na trati (zvlášť pokud jste to byli právě vy, co v bláznivých hodinách blokovalo stopu) a do zatáček neváhali Gran Turismo 5vlétnout nehledě na to, že to znamená kolizi či popostrčení soupeře (rozuměj, s ledovým klidem vás poslali ve třístovce do bariér), ale oproti unylé opozici z předchozích dílů působili tihle ďáblové silnic jako krásné osvěžení.

Yamauchi potvrdil, že obě hry vyjdou letos na podzim „téměř současně“.

Méně zkušeným hráčům vypomůže v soupeření s tvrdou konkurencí řada asistentů – vedle klasiky v čele s automatickým řazením, případně s vypisováním nejvhodnějších rychlostních stupňů na obrazovce, se objeví také přehledná vodící čára s brzdnými úseky. O svou psychickou pohodu se proto nemusíte obávat.

Velmi nadějně se zatím jeví zprávy o propojení pátého GT s PSP verzí nejslavnějšího konzolového simulátoru, která má vyjít letos v říjnu. V rozhovoru pro francouzské Gran Turismo 5Jeux Vidéo Network se Yamauchi nechal slyšet, že auta odemčená na PSP se se po příslušné interakci odemknou také v GT5. Pokud se nebude toto propojení týkat pouze vybraných vozidel, znamenalo by to, že obě hry budou sdílet stejný seznam hratelných vozů.

Tuto milou mezi-konzolovou funkci doplní ještě online alba fotek a video záznamů, přímé propojení GT5 s kanálem YouTube, propojení se službou Home, možnost vytvářet privátní online místnosti pro pořádání soukromých závodů (zatím až pro 12 lidí) a využívat při online hraní služeb hlasové komunikace. Zajímavou novinkou bude také funkce tzv. „MyPage“, tedy hlavní obrazovky, kterou bude možné přizpůsobovat svým představám podle vzoru stejnojmenné sociální sítě.

Yamauchi rovněž potvrdil, že vývoj PSP verze hry do jisté míry zbrzdil vývoj „velkého“ GT, ale že obě hry vyjdou letos na podzim „téměř současně“. Definitivně tím potvrdil, Gran Turismo 5že se pátého Gran Turisma dočkáme ještě letos a to pravděpodobně ještě v říjnu nebo v listopadu.

Zkrátka a dobře – oproti informační poušti, na které nás Polyphony Digitals drželi bezmála pět let, jsou závěry z Gamescomu onou dlouho očekávanou smrští. Na druhou stranu spousta otázek, třebaže vyřčených, zůstává stále nezodpovězena. Jen tak spatra nás napadá a dráždí nevyřešená otázka dynamického počasí, času a… a vůbec. Nejlepší bude počkat si na podzim. Závodní Bůh má jméno Gran Turismo 5 a chystá se exkluzivně pro PS3.

Index očekávání: 90%

Autor:




Nejčtenější

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Další z rubriky

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

Ghost Recon: Wildlands
Další průšvih na spadnutí? Ghost Recon: Wildlands působí rozpačitě

O víkendu jsme se věnovali uzavřené betě očekávané střílečky Ghost Recon: Wildlands od Ubisoftu. Ale možná jsme se radši měli jít koulovat.  celý článek

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
SW DEVELOPER

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 45 000 - 55 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.