Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Gran Turismo Concept 2002 Tokyo-Geneva

  12:00aktualizováno  23. června 5:35
Rok se s rokem sešel a my tu máme další Gran Turismo. Tentokráte se však nejedná o regulérní nové pokračování, ale spíše jen o jakýsi datadisk. V Polyphony Digital zkrátka asi došli k názoru, že by se hráčům měli po roce opět připomenout. Tak se tedy připomínají tímto spíše sběratelským kouskem.

Gran Turismo Concept

Takže ještě jednou: rok po vydání bombastického se objevuje nový přírůstek do rodiny. Už z názvu je však patrné, že se asi nebude jednat o plnohodnotné pokračování, ale spíše jen o jakéhosi levobočka. A přiznejme si hned zkraje, že se ještě navíc jedná o levobočka poněkud nedonošeného. Tedy ne, že byste hned při prvním pohledu na hru snad zapochybovali, že vidíte něco jiného než Gran Turismo, ale přece jen je vidět, že nově narozený kluk jako buk vypadá notně jinak.

Hmm, ať uvažuji jak uvažuji, nějak mě nenapadá, co bych o téhle hře napsal a co nebylo ještě vyřčeno v recenzi na Gran Turismo 3. Červnová vedra kulminují a mně se zahřívá mozek. Aha, tak jsem právě zjistil, že dát si do ledničky vychladit pivo a myslet si, že jej nevyzvedne nikdo přede mnou, bylo skutečně velmi naivní. No, tak teď už mi opravdu nezbývá nic jiného, než se dát do psaní.

V GT Concept se setkáte s automobily, které se mnohdy ještě nezbavily nálepky "prototyp", ale je možné svézt se i vozítky, která už jsou reálně sestrojena a dokonce i provozuschopná :-). Prototypy jsou jistě zajímavým přiblížením budoucnosti a rozhodně je fajn, že již nyní máte možnost se v nich virtuálně povozit, ale nese to s sebou mnohá ani ne tak úskalí, jako spíš zklamání, která se ovšem dala čekat. Co mám konkrétně na mysli? Zejména to, že u mnoha modelů ještě buď nejsou známy nebo nebyly výrobci dodány (těžko říci) technické specifikace budoucích modelů. Takže například rallye modely mají všechny naprosto stejné Gran Turismo Concept jízdní parametry, smrsknuté pouze v rychlost, zrychlení a ovládání, ať už se jedná o prototyp Subaru nebo budoucí Focus. Škoda (to je povzdech, nikoliv oznámení nového mladoboleslavského produktu. Taky škoda.).

K dispozici bylo 51 hratelných vozů, což jistě není málo, plus nějaké ty modely tvořící pouze občasné křoví při závodech (v případě PALové inkarnace se sice dříve mluvilo o celých 120, z čehož mělo být 30-40 strojů z dílen evropských automobilek, nicméně tato recenze je psána z PALového review kódu, takže se nabízí velký otazník). Vozidla jsou rozdělena do pěti kategorií: koncepty, novinky, pak skupina označená jako "Dream", silniční modely a modely rallye. V každé kategorii je relativně vysoký počet aut na výběr, ale to je zcela evidentně dáno tím, že mnohé modely jsou v několika kategoriích zároveň. Bohužel, dříve než jsem stihl nějak zaznamenat, zda má výběr vozu do závodu z té či oné kategorie nějaký zásadnější význam, tak jsem už byl na konci celé hry. Takže to patrně zas až tak zásadní věcí nebude. Menší kompenzaci za poměrně vysoký počet modelů (no jasně, pořád je to slabá třetina modelů z GT3, ale i před touhle padesátkou ostatní hry tiše blednou závistí) představuje poněkud nízký počet okruhů. Je jich tady sice deset, ale v podstatě se jedná pouze o pět, projížděných oběma směry. A opět oproti automobilovým konceptům se zde setkáváme se starou známou klasikou: Mid-Field Raceway, Tahiti Maze, Tokyo R246 Akasaka a Swiss Alps. Světlou výjimku tvoří pátý Autumn Ring, který se ovšem - pokud mě paměť neklame - objevil v GT2 (případně byl nějak modifikovaný). Takže z tohoto pohledu žádná sláva.

Gran Turismo Concept

Nijak velká sláva to ovšem není ani v dalších směrech. Jestliže je GT3 záležitostí na několik měsíců, pak GT Concept vám zabere tak asi jeden deštivý víkend. Zapomeňte na téměř nekonečný režim Gran Turismo, zapomeňte na velmi rozsáhlý mód Arcade. Tady je v singleplayeru režim pouze jeden, i když je tedy v menu rozepsán do dvou položek. K úspěšnému dokončení hry je nutných několik věcí. Nejprve musíte na každé z deseti tratí složit licenční zkoušky, které spočívají v projetí trati v požadovaném čase. Pokud se vám zadaří, získáváte navíc nové auto. Pokud se vám to podaří v čase kratším, než je limit vypsaný pro získání zlatého poháru, získáte další auto. Po splnění všech licenčních zkoušek vás čeká deset závodů na obtížnost Normal a dalších deset na obtížnost Pro. Za vítězství ve všech závodech dané obtížnosti získáváte opět nové auto. No, a to je vše přátelé. S nějakým laděním vozů nepočítejte ani náhodou, už jen proto, že jak bylo napsáno výše, mnohdy snad parametry budoucích korábů silnic neznají ani sami výrobci, takže těžko potom něco někam vylepšovat.

Trochu pozadu tentokráte ovšem zůstává i hratelnost, respektive obtížnost. Ti, kteří již nějaké ty kilometry v Gran Turismu 3, potažmo v této sérii obecně, najezdili, nebudou mít s obtížností sebemenší problém, dokonce by se někteří ortodoxnější jedinci mohli cítit podvedeni a považovat tuto hru za cílenou urážku na jejich osobu. V prvních dvou fázích, tedy při licencích a první vlně závodů, nebudou mít tito hráči práci vůbec s ničím. Já osobně se nepovažuji za žádného GT fanatika, přesto jsem zajel napoprvé na zlato všechny licence Gran Turismo Concept kromě dvou, které jsem ovšem se stejným výsledkem zajel napodruhé. Velmi podobný průběh měly i závody na obtížnost Normal (obtížnost Pro je přeci jen bohudík o něco tvrdší) a to i přesto, že do všech závodů startujete z posledního místa na startovním roštu. Cože? Vy jste si opravdu mysleli, že se zde koná třeba nějaká kvalifikace?

Těmito skutečnostmi ovšem vcelku dost trpí jak hratelnost tak životnost. Co se hratelnosti týče, tak hra oproti GT3 samozřejmě nezaznamenala nijaký krok zpět, ale díky níže položené laťce obtížnosti jsou vítězství v závodech (zejména v prvních fázích hry) mnohem jednodušší a je zde reálná možnost, že vás tím pádem ani nebudou tolik bavit. No a co se týče životnosti, tak tam je to jednoznačné: jak jsem již psal, vydrží vám hra tak na jeden víkend. Osobně jsem zvládl odjezdit všechny licenční testy a jednodušší varianty závodů za zhruba tři hodiny a to jsem v mezičasech vedl ještě vcelku živé vnitroredakční diskuse a odpovídal na maily.

Ku cti této hře je ovšem potřeba říci, že si drží všechny atributy pro sérii Gran Turismo tak typické: výborná hratelnost (ovšem díky jednoduchosti trochu potlačená), vynikající ovládání a realistický a uvěřitelný (snad se toto slovo v případě prototypů dá použít) fyzikální model, který dokáže vzít v úvahu, že nesedíte přímo v daném autě a tedy lze nějaké ty ultra realistické nuance velkoryse odpustit. Jelikož je hra tvořena na stejném enginu jako GT3 je samozřejmostí i vysoce standardizovaná grafika a ozvučení. Většina skladeb, a jímá mě podezření, že všechny, je převzata ze třetího dílu, ovšem pouze v případě, že mě můj hudební hluch neklamal.

Gran Turismo Concept

Více o GT: Concept asi nemá smysl psát, protože jak jste jistě pochopili, je tahle hra prostě jen jakousi nadstavbou GT3ky, vhodnou spíše pro nováčky než pro ostřílené GT harcovníky. Takže pokud ještě existuje někdo, kdo neslyšel o vynikajícím , tomu jistě nebude zatěžko kliknout si na soudobou recenzi. Odpustkou za malý rozsah by mohla být i nižší prodejní cena, ale když na druhou stranu vezmu v úvahu nynější "platinovou" cenu "ostrého" GT3, pak si myslím, že opět není co řešit. Kdysi jsem kdesi vyčetl, že v Polyphony Digital vyrobili speciální verzi GT výhradně pro potřeby a s modely automobilky Toyota (?). A přesně takovým dojmem reklamního dárku ne mě při srovnání s GT3 působí právě Gran Turismo Concept. Ve výsledku se tak jedná jen o titul zajímavý spíše pro nejrůznější sběratele. Notnou ironií osudu ovšem je skutečnost, že se stále jedná o druhé nejlepší závody cestovních vozů na našem PS2 trhu. Děkuji za pozornost.

Úplným závěrem přijměte ještě naší pozvánku do obsáhlé galerie screenshotů.

Gran Turismo Concept 2002 Tokyo-Geneva
Výrobce/Vydavatel Sony
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ano, 2 hráči (2-6 iLink)
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano, 131kB
Verdikt: Přestože je tento "datadisk" značně ořezaný, můžou mu ostatní hry jeho rozsah jen závidět. Škoda jen krátké životnosti způsobené (nejen) nízkou obtížností a slabé nabídky režimů.
Hodnocení: 65%

Autor:




Nejčtenější

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Další z rubriky

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Hearthstone: Knights of the Frozen Throne patří k těm nejzábavnějším expanzím

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Česká spořitelna, a.s.
Poradce ČS Plus - Teplice

Česká spořitelna, a.s.
Ústecký kraj
nabízený plat: 25 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.