Grandia II - tipy a triky

  12:00
Skvělé multiplatformové RPG Grandia II zaujalo velké množství hráčů po celém světě. Vzhledem k tomu, že kompletním návodem na tak komplexní hru bychom vám zkazili zážitek z odhalování perfektního příběhu, přinášíme vám alespoň několik tipů, které se vám v roli Geohounda Rya a jiných hrdinů budou jistě hodit.

Psát kompletní návod na tuto hru by bylo záležitostí velmi zbytečnou. Pokud jste nečetli recenzi (což bych vám před čtením návodu vřele doporučil), pak tedy vězte, že hlavní "problém" návodu na Grandii II je, že dějově je hra vlemi rozsáhlá. Pokud si jí budete užívat a pořádně prozkoumávat, nahrajete něco kolem sta hodin. Pokud budete přeskakovat dialogy a hrát ji co nejrychleji, zabere vám tak třicet hodin. Kdybych psal kompletní návod typu "...jdi tam za ten kámen doleva, tam seber jablko spadlé ze stromu, pak se vrať zpět...", vydal by na jednu průměrnou stostránkovou novelku :o). A vzhledem k tomu, že samotná hra, kromě soubojů, není ani tak složitá a také k tomu, že příběh je velmi lineární (což ale hře na přitažlivosti vůbec neubírá), jsem se rozhodl napsat spíše takový článek, který vám svět Grandie přiblíží a tím vám hru ještě více zpestří. A myslím, že je to tak správně, poněvadž i kdybych měl čas, vůli a trpělivost napsat návod podrobný, spíše bych vám tím hru zkazil, jelikož zákysová není. Jde spíše o japonskou pohádku, která se krásně "čte" z počítače. Kromě onoho "čtení" jsou však zde ještě také souboje, které však občas zákysové jsou, a proto se jim dostane náležité pozornosti.


Hrdinové

Postavy, se kterými budete možnost mít hrát, se vyznačují každá svou vlastní, na tak "dětsky" vypadající hru velmi vypracovanou a specifickou, identitou. Což velmi přispívá k napínavosti děje. Není zde nikdo, kdo by se k vaší partě přidal jen tak, vždycky má nějaký cíl a nějaké zájmy, podle kterých se řídí. Proto je také velmi zábavné, když se baví členové party mezi sebou. Stejně tak vaše skupina nevystupuje jako celek ani navenek. Nemá určitého "velitele", ale je spíše sdružením lidí, které svedl dohromady nějaký společný zájem a proto jsou spolu. Občas tak dochází k velmi zajímavým výměnám názorů přímo uprostřed rozhovoru s nějakými NPC (Non Player Character). Toto počínání hru velmi obohacuje, mimo jiné o to, že vy, jako zástupce de facto pouze jedné postavy (kromě soubojů, kde ovládáte celou partu), nemáte "moc" nad všemi co s vámi jdou. Dlužno dodat, že občas je i vůdce svými závazky donucen poslechnout "druhořadého" člena skupiny. A při pohledu zvenčí tak působí celá skupina velmi realisticky. Nyní se pojďme podívat na jednotlivé postavy konkrétně.

Ryudo

  • zbraň: meče
  • domov: vesnice Garlan
  • věk: 17
    Ryudo je hlavní postavou celé hry, kolem něj se příběh točí, i když na začátku je ze všech postav asi nejméně "důležitý". Za něj také hrajete vy a jeho jako jediného absolutně ovládáte. Na tom, jak vystupujete v dialozích, se odráží i přítup ostatních členů party k vám, jako de facto přirozenému vůdci. Ryudo je povoláním Geohound, což je jakýsi ochránce spojený s lovcem lidí za peníze. Prostě ani kladná ani záporné povolání, ale za to ke všemu svolné. Postupně, ač se zpočátku tváří jako nelida, který by dítěti nejradší ukousl hlavičku aby přestalo křičet, se z něj vyklube velmi citlivá postava, které velmi leží na srdci osudy jejích společníků. Je velmi cynický, umí velmi dobře zacházet s mečem, měl pohnuté dětství, ale v hloubi srdce dokáže chovat klasické čisté city - znáte to, celkem typická postava. :o)

    Elena

  • zbraň: hůlka (kouzelná)
  • domov: vesnice Carbo
  • věk: 17
    Elena je vlastně prapůvodcem Ryudových trablí a celého putování. Je princeznou-zpěvačkou (songstress) kostela ve vesnici Granas. Je velmi nábožensky založená, empatická, humánní – prostě Ryudův opak. Proto jsou mezi nimi zpočátku velké rozepře. Eleninou hlavní starostí je pomáhat lidem. Ryudovou starostí je hlavně vyhýbat se problémovým lidem. Což samozřejmě nejde skloubit a pramení z toho spousta roztomilých hádek. Netřeba říkat, že posléze k sobě tyto dvě postavy naleznou společnou náklonnost. Jedinou její horší vlastností je, že slepě poslouchá sobě nadřízené, i když jejich rozkazy prokazatelně odporují zdravému rozumu. Poprvé s ní máte tu čest ve vesnici Carbo, kde se Ryudo stává jejím ochráncem.

    Millenia

  • zbraň: luk
  • domov:
  • věk:
    Tato slečna byla jednoznačně mojí nejvíce oblíbenou postavou celé hry. Bujná hříva rezato-červených vlasů kontrastovala s úzkým pasem a bujným poprsím, zahaleným červeným přiléhavým úborem – co vám budu povídat :o))). Jinak je Millenia velmi tajemnou dívkou. Ryudo jí poprvé potká hned zpočátku hry, kdy se s ní musí (neúspěšně) utkat v souboji. Co se týče názorů na církev a kostel v Granasu, sdílí Ryudův (skeptický) pohled. Během hry občas od skupiny odchází, pak se zase zjevuje... Zajímavé je, že vždy, když je se skupinou Millenia, není tam Elena a naopak, copak z toho asi plyne? :o). Jinak je pravým Eleniným opakem, je rozverná, všechno musí být po jejím, je vyzývavá, prostě typická moderní žena :o)). Je také velmi schopnou bojovnicí – disponuje jedním z nejsilnějších magických útoků ve hře. Prvně se s ní potkáte opět ve vísce Carbo.

    Roan

  • zbraň: nože
  • domov: království Cyrum
  • věk: 13
    Toto velmi optimistické skoro-dítě naberete vlastně na Eleninu žádost ještě téměř na počátku hry. Jde vlastně o sirotka, který se však ukáže býti velmi dobrým společníkem, i vcelku obstojí v boji. Jeho dialogy a chování jsou na 13 let velmi vyspělé. Jinak zpočátku je trošku zaujatý proti Ryudovi, který ho nechce moc přijmout. Po čase se však jejich vztahy napraví. Roana naberete v Durhamských jeskyních.

    Mareg

  • zbraň: sekera
  • domov:
  • věk: tak ke 40
    Mareg je obrovský bojovník, který stejně jako Millenia, na Ryuda při prvním setkání zaútočí. Posléze se opět udobří a Mareg se přidá ke skupině. Vypadá jako pěkná příšera, ale touto slupkou zabijáka se skrývá opět velmi zajímavý charakter. Jako bojovník je asi nejvýkonnější. Má nejvíce životů a nejsilnější konvenční útok. Ryudo a Mareg se poprvé potkají na Ryudově cestě ke městu Liligue.

    Tio (TI0-124)

  • zbraň: kruhy
  • domov: pravděpodobně království Cyrum
  • věk: slečna :o) (tak mezi 15 a 20)
    Tio je Automata – tedy něco jako bojový robot. Ačkoliv vypaadá a vystupuje velmi lidsky, jakmile nemá "pána" vypadá velmi smutně a ztraceně – svým vlastním pánem být nedokáže, nemá moc emocí a pravých lidských citů. Svého "pána" najde v Maregovi a nádsleduje ho a poslouchá. Tiu najde Ryudo v Cyru.

    Tolik přehled hrdinů, kteří vás budou provázet celou hrou. Jak vidíte, sebranka to je pěkná :o). Ale právě díky této rozmanitosti charakterů a s nimi i pohledů na věc vnáší do hry situace známe z každodenního života. Stejně tak se setkáte s mnohými NPC – vypíšu pravděpodobně pouze ty nejdůležitější pro celý příběh. Jinak potkáte další hordy anonymních vesničanů a jiných bezejmenných lidí. A taky ty, kteří sice jméno mají, ale úlohu v příběhu zaujímají naprosto zanedbatelnou – tak ty také vyjmenovávat nebudu...

    Skye
    Tento charismatický orel (nebocotojezaptáka :o) je Ryudův nejlepší a jediný přítel. Putují spolu již dlouhou dobu. Skye má zajímavou vlastnost, že umí mluvit. Jeho komentáře jsou asi nejvtipnější v celé hře – suché, sarkastické, ironické, a hlavně velmi inteligentní. Troufnu si tvrdit, že to je nejchytřejší pták, kterého jsem v životě viděl.

    Zera Innocentus
    Cosi jako Papež, rozhodně duchovní vůdce Granaské katedrály. Lidé k němu chodí pro pomoc a pro radu. On po nich chce jen to, aby respektovali Lorda z Granasu a byli k sobě hodní a respektovali se mezi sebou. Ve hře je velmi důležitou postavou, pomůže rozluštit první várku neznámých, které nasbíráte během první části hry.

    Selene
    Nejvyšší "kněžka" (priestess) katedrály v Granasu. Snaží se za každou cenu vymýtit zlo a bojovat proti němu všemi možnými způsoby. Cestuje v doprovodu vojska zvané Katedráloví Rytíři. Je nemilosrdná k těm, kteří nestojí na straně dobra, ale proti ní.

    Melfice
    Ten, který přináší zkázu – bez jakéhokoliv náznaku, či slitování mění životy okolních lidí bez sebemenšího náznaku lítosti. Má velkou moc působit na lidi a tak mnohý muž zatouží po jeho síle. Jeho šermířské umění je nad síly jeho protivníků. Smysl jeho existence a jeho zájmy jsou neznámé. Ničí vše co mu přijde do cesty, o které nikdo neví jaká vlastně je.

    Tak to je k postavám vše. Doufám, že vám alespoň takovýto popis postavy patřičně přiblíží a trochu pomůže při hraní. Nyní se pojďme podívat na ryze specifické prvky Grandie, jako je systém "osobního růstu" postav. Tedy zdánlivě klasická RPG záležitost, ale oproti normálním, má systém v Grandii několik odlišností, které je dobré si projít. Do hraní se pak daleko rychleji dostanete a nebudete ani zpočátku tápat, co k čemu vlastně slouží. Některé vlastnosti systému se totiž rozumně využijí až v pozdějších fázích hry, ale je třeba je budovat již od začátku.


    Systém růstu

    Toto je základní stavební kámen celé hry. Vzhledem k linearitě příběhu (to mu však neubírá na důležitosti) je veškerá kreativita hráče soustředěná do boje a rozvoje postavy. Právě proto si dali autoři na této části hry velmi záležet. Základ je stejný jako u všech RPG – levelové vylepšování postav samozřejmě potkáme i tady. S postoupením o level se samozřejmě patřičně zvýší vaše schopnosti a doplní se vám zdraví, magické bodíky atd. Vylepšování postavy probíhá na čtyřech frontách. Jedna je právě vylepšení postavy, druhá je získávání mana-vajíček, jde prakticky o sady kouzel, které se dělí na ohnivé a blesky. Pokud má někdo vajíčko u sebe, dává mu schopnost kouzla vykonávat. Další, v čem se může postava zlepšovat, je počet speciálních pohybů. Ty jsou velmi důležité v boji, poněvadž v pozdější době hry na nich závisí váš úspěch. Růst těchto pohybů je poměrně omezený a pomalý, ale když už vypracujete jeden pohyb, stojí za to :o). Učit se nové prakticky nelze – každý charakter má svoji sadu několika pohybů, které si může vylepšit, další se však nenaučí. Poslední, jak lze postavu vylepšovat, jsou knihy kouzel. Ty ji můžou naučit kouzlit, ač od přírody s kouzlením třeba má problémy. Kouzla pak stojí MP (Magic Points). Jinak ve hře se nachází samozřejmě velmi vysoký počet zbraní, lahviček na doplňování zdraví, magických bodíků, ručních granátů, uspávacích granátů a jiných magických zařízení.


    Souboje

    Systém bojů je v Grandii II velmi zajímavě a originálně zpracován. První, na co bych chtěl poukázat, je iniciativa. Jsou tři možnosti vašeho výchozího postavení v bitvě – překvapený, normální, iniciativní. Samy názvy napovídají mnoho, a je jasné, který je výhodný a který nikoliv :o). Ovšem počátky bitev lze ovlivnit – když normálně pobíháte po světě a uvidíte příšeru. Pokud příšera zrudne, spatřila vás, pokud nyní zaútočíte, bude to normální souboj. Pokud se vám povede k ní přijít zezadu a nepozorovaně, budete souboj začínat s iniciativou (tj. dostanete se zaručeně první k útoku). A nakonec, pokud se k vám přiblíží zezadu příšera a vy se k ní neotočíte čelem, budete překvapeni, což znamená že protivník má výhodu prvního útoku a navíc výhodné rozestavení po bitevním poli.

    Teď se pojďme podívat na samotný systém určování pořadí útoku. Na obrazovce vidíte lištu, po které jezdí ikonky jak vás a vašich spolubojovníků, tak ikonky protivníků. V momentě, kdy se ikonka nějakého (ať už vašeho, či soupeře) dostane k hranici pojmenované COM (asi od combat, tedy boj), udeřila jeho chvíle a on se vrhá do útoku. Pokud jde o příšeru, prostě k vám přijde a bude vám chtít ublížit. Pokud jde o člena vaší party, vyskočí na vás obrazovka, kdem si vyberete jaký útok chcete. Těch je více typů, které popíšu níže. Po uskutečnění útoku, se ikonka té které postavy vrátí zpět na začátek.

    K různým typům útoku: Prakticky jde o tři základní (normální, cancel-attack, magický) a pak pro skupinu kouzel, aplikování první pomoci a jiných úkonů (můžete třeba i vzít do zaječích :o). Typy útoků jsou rozděleny velmi chytře. Normální útok je sekvence několika úderů, které jsou poměrně silné. Magické jsou velmi silné, ale zase vás stojí bodíky, které je často třeba opatrovat na dobu, kdy dojde k nejhoršímu. Základem ovšem je naučit se používat Cancel-attack. Ten je sice celkem slabý, ale má jednu vynikající (a později při extra tuhých soubojích nepostradatelnou) výhodu. Srazí objektu jeho ikonku v liště časování úderů na začátek a tím mu znemožní útok. Tak můžete jedním mrštným bojovníkem držet nestvůru stále v šachu, zatímco ostatní do ní rubou, co jim síly stačí. Naučte se tuto vlastnost velmi využívat, minimalizuje vaše zranění v souboji, zvláště s bossy.

    Ti jsou také posledním tématem, kterému jsem se chtěl v soubojích věnovat. Těchto bojů je poměrně dost, myslím, že přesně 23. Postupně se jejich síla zvyšuje a je dobré na začátku příliš neplýtvat magickými útoky, spíše se šetřit a právě pomocí cancel-attacků soustavně soupeře otravovat a snažit se nenechat se moc zranit. Na bossy samozřejmě lze vymyslet určitou strategii, ta ale většinou není univerzální, jde prostě o to vše správně načasovat a mít i trochu štěstí. Obecně bych řekl, že se mi vždy vyplatilo rychle zničit slabší části a poté se zaměřit na silnější (třeba v případě obrovského kraba klepeta, a pak kusadla a ty již nepustit k útoku). Během souboje samozřejmě vidíte, kolik kterému protivníkovi ještě zbývá HP, můžete proto i odhadnout, za kolik kol se vám ho povede udolat. Dlužno dodat, že cancel-attacky, magické vlastnosti atd. fungují oboustranně, tedy nemáte je k dispozici pouze vy, ale i počítač, takže dávejte v bojích s bossy pozor. To, že něco neútočí, neznamená, že se to k útoku nepřipravuje, a jako obvykle, to, čemu trvá nejdéle se zmobilizovat k útoku, je obvykle to nejničivější.


    Závěr

    Věřím, že někteří možná čekali trochu jiný přístup, ale vězte, že napsat velmi podrobný návod by byla práce na měsíc a nevyplatilo by se ji dělat, neboť bych vás tím připravil o mnoho zážitků ze hry, které jsou postaveny právě na příběhu a na jeho postupném odhalování. A nakonec, abyste neřekli, vám přidám ještě kompletní seznam předmětů.

  • Autor:
    Témata: Církev, princezna, Robot
    • Nejčtenější

    Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou

    novinky 14. 3. 2024 5

    Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....

    Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší

    novinky 18. 3. 2024 1

    Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou

    novinky 13. 3. 2024,  aktualizováno 15. 3. 2024 5

    Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...

    Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu

    novinky 12. 3. 2024 49

    Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu

    novinky 15. 3. 2024 6

    Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...

    VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

    Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

    Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

    Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

    Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

    Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

    Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu

    magazín 19. 3. 2024 4

    O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...

    Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

    novinky 18. 3. 2024 4

    Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

    Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole

    novinky 18. 3. 2024 7

    Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...

    Oblíbená deskovka ze světa Duny vyšla i v digitální podobě. A v češtině

    novinky 18. 3. 2024 2

    Na Steamu se nečekaně objevila digitální adaptace populární deskové hry Dune: Imperium. K dispozici...

    Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

    Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

    Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

    Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

    Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

    Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

    Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

    Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

    Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

    Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...