Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GT Advance 2: Rally Racing

  12:00aktualizováno  11. srpna 7:57
První generaci her na Gameboy Advance už máme za sebou. Tímto také skončilo období, kdy se výrobcům dalo leccos odpustit. Podle mého názoru je totiž GBA na trhu už dostatečně dlouho na to, aby vývojové teamy věděly, jak z něj vymáčknout co nevíce. A to nejen po stránce technického zpracování, ale zejména hratelnosti.

GT Advance 2

GT Advance 2: Rally Racing je pokračování poměrně úspěšného prvního dílu, který byl na trh vypuštěn společně s tituly Castlevania, a dalšími. Jednalo se o první balík her, který měl demonstrovat, co všechno GBA vlastně dovede. Dnes už víme, že tyto hry zdaleka nevymáčkly z malého příručního zázraku všechno. Původní GT Advance nelze hodnotit jinak než kladně.

A cože nám tedy vlastně přináší druhá závodní kapitola a v čem se liší? Tak předně, už se nejedná o závody na městských okruzích, ale o rallye jízdu v krajině z bodu A do bodu B. To se ovšem dozvíte už z obalu. Hned při prvním spuštění mě upoutalo dobře technicky zvládnuté intro a menu, které sem se jal okamžitě prozkoumávat. Jelikož jsem si nejdříve nepřečetl manuál a nevěděl, co mohu očekávat, byl jsem potěšen, že se konečně změnil sytém ukládání pozic. Tvůrci si totiž vzali k srdci výtku prakticky všech hráčů a umožnili ukládat pozici do baterie a zbavili se krajně "user-unfriendly" mnohamístných kódů. Pravdou ovšem je, že místo jedné pozice, která se neustále přepisuje, tu mohly být alespoň tři. Když to jde jinde (a u mnohem starších her), proč ne tady?

GT Advance 2

Co vás určitě potěší a naláká je množství herních módů. Najdeme zde World Rallye, Time Trial, Single Race, Practice, Licence, multiplayer přes linkový kabel a jedna speciální volba se skrývá pod názvem Co-driver.

  • World Rallye je pochopitelně hlavním herním režimem. Postupně musíte projet čtrnáct závodů na tratích po celém světě. Každý závod se skládá ze třech částí, což jednoduchým vynásobením dává celkové množství 42 tratí.
  • Time Trial je klasický závod proti neúprosně ubíhajícímu času.
  • Volba Single Race vám dovolí projet se na jednom okruhu. Tato alternativa je jak ve výběru vozidla, tak i ve výběru trati omezena skutečností, co už jste si tzv. odemkli – tedy vaším pokrokem ve World Rallye.
  • Practice slouží k testování nastavení vozidla a zkouškám jeho chování na různých površích.
  • Licence je takový malý tutorial, který vám pomůže zvládnout jízdní techniky, jež povedou k vašemu pozdějšímu úspěchu ve World Rallye.
  • Posledním módem je Co-driver, který se vám zpřístupní až po dokončení World Rallye a je o tom, že pomocí šipek dáváte vašemu jezdci instrukce o směru a náročnosti zatáček.
  • Pravda, lze tady ještě propojit kabelem dva GBA a soupeřit se živým člověkem, ale neměl jsem možnost prozkoušet.

    GT Advance 2

    Jak jsem již řekl, celkový počet tratí je 42 a dalších, ani tajných, se už nedočkáte. Jezdí se na několika površích. Sníh, štěrk, písek, bláto, tráva atd. Zde musím upozornit na jeden z velkých nedostatků. Tím je fakt, že jediným povrchem, který vás viditelně brzdí, je tráva. Ostatní vám jízdu pouze nepatrně znepříjemní. Jenomže pokud je kolem samotného "hlavního tahu" spousta místa, představující odlišný podklad oproti tomu, na jakém se jede, a vy si můžete bez omezení výrazně zkracovat cestu - zatímco soupeři striktně dodržují stopu a jedou pouze po silnici, znamená to ve finále jediné. Hra je příliš lehká a tím pádem i krátká. Jen dodávám, že používání brzdy je tady absolutně zbytečné a kontraproduktivní. Dobře je ovšem ošetřena reakce vozidel na nastavení parametrů. Můžete upravovat míru citlivosti brzd, zatáčení, brždění a rychlost řazení převodových stupňů. A věřte, že při jízdě to skutečně poznáte - tedy za předpokladu, že budete chtít. GT Advance 2 vás k nějakému nastavování parametrů a tím i změně jízdního stylu (snad kromě krátkého Licence módu) ničím nenutí. Stačí vzít jakékoliv vozidlo a držet plyn, zvládat jízdu smykem a vítězství je v takříkajíc kapse.
    Plusem ovšem je zpracování terénních nerovností na trati. Neustále se něco děje, střídají se prudké zatáčky se skokánky, následují dlouhé obloukové rovinky a pak rychlý sešup do pravoúhlé zatáčky. Při jízdě po takové trati cítíte až v žaludku, jak vysoko jste zrovna letěli vzduchem a už předem vás bolí dopad na kola. Atmosféra je tedy až na fakt, že při závodě moc protivníků nepotkáte, výborná. Proč jen to nadšení trvá tak neúměrně krátkou dobu?

    GT Advance 2

    Zajímavé jsou různé grafické a zvukové efekty (výbuchy z výfuku, zvuk motoru se mění v závislosti na jeho zatížení), které dotvářejí skvělý pocit z akční jízdy. Poměrně překvapivě vás po každém závodě čeká i replay, který je zpracován na výbornou. Střídají se různé pohledy kamer a celé to působí na poměry GBA nezvykle, ale přitažlivě. Grafické zpracování je na poměrně slušné úrovni někdejších her na 16-ti bitovém Super Nintendu. V dálce je sice pouze statické pozadí, ale jinak je 3D engine rychlý a, upřímně řečeno, při té rychlosti si okolí ani nevšimnete. A například zimní tratě jsou skutečně podařené. Celkově bych grafiku a engine zhodnotil hodně pozitivně a můžu říci, že je lepší než v prvním dílu. Naposledy zmíním ještě vašeho spolujezdce, který vám před každou zatáčkou šipkou ukáže a hlasem napoví směr a náročnost šikany, což je téměř k nezaplacení, jelikož zde není žádná mapka.

    Co se týče automobilů - musím vás zklamat. Ve hře naleznete pouze 15 vozidel. Jsou sice pěkně vymodelovaná, mají různé vlastnosti, ale vzhledem ke stylu jízdy, která vám stačí k vítězství, to vcelku nehraje významnou roli. Škoda...
    Nyní už víte o hře skoro to samé co já a vidíte, že THQ vyměnilo městské závody za rallye a přidalo spoustu možností, ubralo na obtížnosti a také množství aut. Pokud se tedy rozhodnete GT Advance 2 koupit, můžete očekávat skvělou akční (i na poměry GBA) zábavu tak na pět hodin. Během nichž např. lze vyzkoušet různé nastavování vozidel, ale k ničemu vám to nebude, když k vítězství stačí držet plyn a auto ve smyku. Na druhou stranu se při jízdě cítíte skutečně "in" (tedy jak jen to u GBA jde že, není to přece jenom

    GT Advance 2
    Výrobce/Distributor MTO / THQ
    Platforma GameBoy Advance
    Vibrace: ne
    Ukládání pozic: ano
    Multiplayer: ano, 2 hráči
    Verdikt: Nemohu jinak, v případě hodnocení tohoto titulu jde o maximum za množství dobrých, ale de facto naprosto nevyužitých nápadů a pět hodin čisté zábavy.
    Hodnocení: 60% (info)

  • Autor:


    Témata: jízdné, Testování


    Nejčtenější

    Porsche v Gran Turismo Sport
    Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

    Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

    Grand Theft Auto 5
    Jakým typem hráče jste?

    Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

    Fire Emblem Warriors
    RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

    Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

    Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
    Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

    Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

    Cyberpunk 2077
    Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

    Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

    Další z rubriky

    Impact Winter
    RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

    Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

    Inner Chains
    Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

    Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

    Strafe
    RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

    Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.