Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GT Advance - konec srandy

  12:00aktualizováno  4:52
GameBoy Advance je na trhu poměrně dlouho, seriózní závody skutečných licencovaných automobilů pro tuto herní platformu však všichni dosud jen toužebně očekávali. Dnes už je na trhu první vlaštovka v této oblasti - může být zkratka GT synonymem pro kvalitativní obdobu Gran Turisma pro handheldy?

Gran Turismo Advance

Vzhledem k tomu, že GameBoy Advance již umožňuje technicky zvládnout hry na úrovni lepších 386, byly netrpělivě očekávány kromě reinkarnací všelijakých Doomů také tituly závodní, jež, jak známo, zpravidla ukazují potenciál hardwaru. Nintendo už od GBA launche sytilo trh různými Mario Karty, F-Zery a podobnými buď „futuristickými,“ nebo naopak infantilními hříčkami. Je tedy jasné, že jestli jsme ještě na něco čekali, byly to klasické seriozní závody skutečných, licencovaných aut. O to nadějněji působí cejch GT (jako Gran Turismo?) na krabičce jednoho z prvních ptáků-vlaštováků. Fanfáry vynecháme - jde se na věc.

GT Advance je samozřejmě vybaven systémem - na rozdíl od svých velkých předchůdců - značně zjednodušeným. Prskalové, buďte tolerantní a uvědomte si, že Playstation2 do kapsy nenarvete. Nicméně většinu deviz, jimž fenomén Gran Turismo vděčí za svou, ehm, fenoménovitost, si však zachovává i tato hra. Na svou platformu vysoký grafický standard, herní systém postavený na principu postupování mezi třídami a třeba široký výběr vozů (ačkoli, některé výrobky ultravýchodních automobilek se podobají autu jen vzdáleně...). A zde se naskýtá první zádrhel GT: Veškeré vehikly pocházejí jen z japonské provenience. Pro někoho vítané zpestření, pro někoho nepřekonatelný problém. Značky jako Mazda, Mitsubishi, Nissan nemusejí vonět každému. Mně se oči kroutily okolo hlavy, když jsem si zase nemohl zajezdit ve své oblíbené Tatře 613.:-)

Už zmíněný herní systém vyřešili chlapci v THQ značně šalamounsky. Dotáhli Toma Morea a jiné jemu podobné ad absurdum. Totiž, zrušili peníze. Ano, finanční složka veškerého závodění je odbourána a vy po volbě Championship začínáte plnit jeden závod za druhým. Podle svého umístění jste také ohodnoceni. Za vítězství dostáváte nový vůz (hra jich skýtá 45), za stříbro novou ingredienci do své kuchyně-garáže. Pokud se neumístíte do třetího místa, není vám umožněn přístup k dalším tratím.

Gran Turismo Advance

Á propos, tratě. Mělo by jich být 32. Já je nepočítal. Věřme proto oficiálním údajům. Je jich však opravdu hodně, to jsem si jist a nelze jim upřít rozmanitost. Každý styl (město, poušť, závodní okruh...) má odlišnou architekturu. Bohužel, autoři zpracovali závodišťata formou „oválů.“ Místo ježdění populárním způsobem z bodu A do bodu B budeme kroužit stále dokolečka po okruzích.

Kroužit tedy můžete díky spojovacímu špagátku, obecně zvaném gábl, ve dvou. Pravda, není to nejvíc. Zvláště, když si vzpomeneme na Mario Kart (každý si jistě vybaví reklamu se čtyřmi ničím nezatíženými, vysmátými penzisty s GBA v rukou). Oba kandidáti na rvačku musí mít navíc svůj vlastní exemplář GT.

Vraťme se nyní ke kuchyni - garáži. Tuning má i zde, jako v každé pořádné autíčkárně, zásadní vliv na jízdní vlastnosti samohybu a na průběh závodu. Svůj vehikl si můžete vyšperkovat a všelijak vylepšit v devíti kategoriích, což rozhodně není málo. Mně, jakožto tvoru, který auta posuzuje zásadně podle vzhledu, nejvíce zalahodila skupina dílů, jež mají zásadní vliv na aerodynamiku vozu. Spoilery jsou prostě vidět na první pohled a jsou krásné. :-) Volba barvy je snad celkem samozřejmá záležitost, nehodná dalšího otloukání klávesnice...

Zejména u PC simulátorů se rozmohlo kritické hodnocení fyzikálního modelu. I handheldová taškařice má NĚJAKÝ fyzikální model. Řekněme, že každé auto se chová jinak, to či ono je přetáčivé nebo naopak nedotáčivé, ten či onen povrch má odlišný dopad na jízdní dynamiku. Co však u mě definitivně rozhoduje pro zaškatulkování do chlívečku se znamením „arkáda,“ není nic jednoduššího, než absence faktoru poškození. Při vzájemném kontaktu dvou aut dojde k nárazovému zpomalení. Vědecká metoda pokus-omyl ukázala jednoduché pravidlo kolize: ten pomalejší má smůlu.

Gran Turismo Advance

Hudba & zvuk zní překvapivě profesionálně a ouško vskutku pohladí. A když ne, dá se vypnout. Muzika je přesně taková, jaká má u aut být. Agresivní, rychlá a rytmická. Přibližovadla samotná konečně nezní jako vzteklé vysavače, nýbrž jako plechový tvor se čtyřmi koly a především - s motorem.

Teď ovšem přišel na řadu největší zádrhel této gamesky, držte si klobouky... Bolí z toho krk. Chytají mě z toho plotýnky. Z čeho? Kroutím hlavou údivem a opovržením! Nebo vás snad baví v době integrovaných SRAM vyťukávat šestnáctimístný kód místo jednoduchého ukládání? V době, kdy na moderních GBA cartridgích je prakticky vždy i paměť na sejvy, THQ musí jít svou vlastní, prehistorickou cestou. Ovšem pozor...

...Řečeno hlasem laciných konferenciérů n@vé doby, „A nynííí.... to nejlepší na závěrrr!“ Grafika. Prostě skvělá. Všechny ty šikmooké bouráky se lesknou, při brždění jim svítí brzdová světýlka a vůbec. Radost k pokoukání, zemský ráj to na pohled... Vše se navíc hýbe krásně plynule, rychle. Pro oči potěcha, pro nostalgiky sůl do slzných váčků. Zajisté nejen mně totiž vizuální stránka GT připomene nejednu klasiku z čtyřiosmšestek...

Nuže, nezbývá než zodpovědět dravé dotazy lačných zvědavců. Jak tedy GT Advance v konečném součtu dopadlo? Výborně. I přes školácké Tse Tse velkomuchy typu „ukládání“ přes hesla jde o vysoce kvalitní autíčkárnu s širokým záběrem vozového parku, byť pouze japonské produkce, a s propracovanou grafikou. Nutnost pro všechny virtuální motoristy. Pročež můžeme říci, že je před námi opravdu jakási obdoba Gran Turisma pro handheldy.

GT Advance
Výrobce/Distributor THQ
Platforma GameBoy Advance
Vibrace: ne
Ukládání pozic: ne, postupuje se dle získaných kódů
Multiplayer: ano, 2 hráči
Verdikt: Vysoce kvalitní "vážná" autíčka.
Hodnocení: 80%

Autor:




Nejčtenější

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Další z rubriky

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.