Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GTC Africa - prach pouště

  12:00aktualizováno  28. prosince 2001 9:20
V dnešním motoristickém okénku se podíváme do bouřlivých rallye vod, kde se nám podařilo s pomocí prutu Shimano a podběráku Šumava ulovit vcelku zajímavý kousek od firmy Rage. Podrobnou reportáž z kuchání a grillování této zajímavé ryby naleznete kousek odtud, přesněji řečeno během jednoho kliknutí myšítkem.

GTC Africa

Těsně před vánočními svátky se na pultech obchodů s videohrami objevily dva nové projekty se společnou tematikou rallye závodění. Vedle povedeného GTC Africa z dílny Rage Games. Přestože je ale WRC opravdu kvalitní hrou, tak jí v mých očích ke skutečně parádnímu ztvárnění rallye (ve stylu

Hra vás postaví před nelehký úkol vstoupit do jednoho ze šesti teamů účastnících se patrně fiktivního (ač fanouškem motoristického sportu, skutečně jsem v reálu o takovémto podniku neslyšel) seriálu závodů Global Touring Challenge, kde závodíte v různých šampionátech rallye vozů na afrických tratích. Konkrétně se jedná o tři seriály po deseti závodech v různých koutech černého kontinentu. Zprvu máte možnost vstoupit pouze do prvního podniku, Poháru východního pobřeží, přičemž další sérii závodů si standardně odemknete vítězstvím v podniku předchozím. Příjemným zjištěním je, že po afrických tratích se proháníte ve skutečných vozech, respektive v jejich virtuálním ztvárnění, kdy se můžete setkat jak se závodními rallye klasikami (například Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza, Ford Escort či Ford Focus) tak i s poněkud exotickými vozy, které bych očekával spíše na závodních oválech či off-road kláních (Pontiac Grand-Am, Pontiac Firebird, Pontiac Vibe). Trošku problém je, že jednotlivé teamy jsou zcela fiktivní, takže se zde nenadějete ani modrého Subaru se zlatými hvězdami ani továrního designu Focusů. Vzhledem k celkovému volnějšímu pojetí hry si ale myslím, že vám to rozhodně vadit nebude už jen proto, že se neproháníte po oficiálních tratích seriálu mistrovství světa, ale "pouze" kdesi v Africe. Na druhou stranu, je třeba poznat svět, takže proč se placatit stále jen ve Finsku u tisíce GTC Africa jezer, v Monte Carlu mezi Velkými ohni či snad v nechutném vedru někde u Akropole, když si můžeme krásně zařádit třeba v takové Tanzánii, Eritrei a dokonce nás vpustí změřit síly i do Libye. Z mého pohledu je docela sympatické, že každý tým má k dispozici pouze omezené množství vozů ve smyslu počtu modelů. Každá stáj má tedy ve své garáži pouze čtyři modely automobilů, přičemž před prvním startem máte k dispozici pouze dva, další jsou pěkně pod zámkem. O tom, že vítězstvím v šampionátu se vám vedle nové série závodů odemkne i jeden vůz ve vaší garáži se rozepisovat určitě nemusím. Hmm, stejně jsem to udělal :-), alespoň to už víte naprosto jistě.

Vedle hlavního módu Championship je zde možnost zkusit štěstí, případně prověřit svůj um v režimu Challenge, který je koncipován podobně jako licenční testy ve hře ovšem s tím rozdílem, že zdejší úkoly nijak nepodmiňují další postup ve hře, ale koexistují zde jako samostatná herní část. Nutno ovšem říci, že tento prvek GTCA nijak zvláště neobohacuje, je tu spíše jen jaksi do počtu. Jedná se totiž ve valné většině pouze o to, dojet na známých tratích odněkud někam v časovém limitu, případně se tu nadějeme různých variací na cyklistický stíhací závod na okruzích, čímž pádem jsem došel ke zjištění, že plněním těchto dílčích úkolů rozhodně nijak výrazně nevypilujete své řidičské umění jako tomu do značné míry je ve hrách ze série Gran Turismo (dodnes proklínám úkol, kdy bylo potřeba na kruhové dráze potřeba držet konstantní rychlost a poloměr zatáčení, aby se vše odkroužilo v časovém limitu).

Jak ale všichni zcela jistě velmi dobře víme, nejdůležitější na každé hře je, jak se celá tato záležitost hraje. V tomto případě můžeme zkonstatovat, že daný reprezentativní vzorek se hraje v zásadě velmi příjemně, i když jisté výhrady se samozřejmě, jak jinak, najdou. Hlavní a největší výtka souvisí s ovládáním. Nebyl jsem totiž GTC Africa schopen zjistit, kde se dá nakonfigurovat ovládání směru pomocí D-padu, a tudíž jsem došel k závěru, že to nelze. A přestože (nebo snad právě proto?) se vozy při jízdě chovají tak, jak se chovají (viz dále), zdá se mi ovládání pomocí analogové páčky do značné míry nevhodné, místy (na hodně zakroucených tratích) až přímo frustrující. Přece jen se mi jeví pro lepší a pohotovější vyrovnávání zejména malých a krátkých smyků mnohem vhodnější rychlé stisknutí tlačítka na D-padu než zběsilé a rozmáchlé kvedlání páčkou. V důsledku toho se dostanete často do smyku třeba i na rovince při předjíždění soupeře, což nevidím jako zrovna nejšťastnější skutečnost. Nicméně časem jsem si zvykl i já se svými katastrofálními motorickými schopnostmi a dokázal jsem občas v závodě i zvítězit.

Hned při prvním závodě patrně zjistíte, že to s tou simulací rallye nebude asi zase až tak horké. Fyzikální model jízdy je totiž poněkud modifikován k obrazu (respektive účelu) svému, takže rozhodně nemusíte řešit složitá nastavení a zejména obutí pro různé povrchy tratí v různých závodech. Automobily se totiž chovají v podstatě stále stejně ať už si to šinete po bahnité trati v džungli, vyprahlé prašné cestě v centrální Africe, po městském okruhu v Tunisu nebo mezi sněhem a ledem v oblasti Kilimandžára. Tomu odpovídají i zobrazené parametry při výběru vozu před závodem, kdy tento je charakterizován pouze svou rychlostí, akcelerací a přilnavostí. Zde již bystrý čtenář jistojistě tuší, že se v případě GTCA bude než o „rallye ekvivalent“ již tolikrát zmiňovaného Gran Turisma spíše jednat o jakéhosi mimoměstského Ridge Racera. A vadí to snad někomu? Myslím si, že pokud si někdo chce solidně zařádit v autech a nehledá absolutní simulaci non plus ultra, pak rozhodně nebude zklamán. Hra je totiž koncipována velice chytře, co se obtížnosti týče, takže vás v prvních závodech nechá vyhrát (a tím vás dokáže docela pěkně namlsat) a přitvrzuje jen velmi pomalu a nenápadně. GTC Africa Nakonec si toho všimnete až někde u sedmého osmého závodu, kdy se umístíte pod stupněmi vítězů, případně se nevejdete do časového limitu pro závod. To už je ale vaše chuť po vítězství docela dost velká na to, abyste řešili, zda hrajete arkádu či simulaci.

Ano, závody jsou časově omezeny, což je ve výsledku pouze dobře. Pokud se nedostanete do cíle v daném čase, závod se opakuje, zatímco když dojedete na posledním místě (nedoporučuji po takovémto závodě ukládat hru, pokud nejste celkově stále na první pozici), šampionát zvesela pokračuje dalším závodem. Nemyslím si ovšem, že byste s některou z tratí měli smrtelně vážné problémy, už jen proto, že k orientaci v následujících zákeřných zákrutách vám velmi dobře poslouží mapka umístěná v dolním rohu obrazovky. Problémy však časem nastanou se solidními umístěními v závodě, která jsou samosebou potřeba k celkovému vítězství v šampionátu. Jednak jsou soupeři čím dál rychlejší a jednak na vás čekají čím dál záludnější tratě. Nemusíte mít snad strach, že byste se postupem hrou setkávali se zakroucenějšími a spletitějšími tratěmi ve stylu , ale časem se kolem tratí začne objevovat čím dál víc volně pohozených palem, sloupů, kamenů a nejrůznějších plůtků (které vás dokáží zastavit na pětníku), jakož i zatáček těsně za horizontem a skoků "do neznáma". K návrhu tratí bych měl ještě jednu menší výtku. Pakliže totiž vyjedete mimo vymezenou trasu, velmi rychle váš vůz zpomalí a než se stačíte vrátit, získáte již docela citelnou časovou ztrátu. Chápu, že jízda v oraništi je pomalejší než po cestě, ale jedná se přece o závodní speciály a ty by snad něco snést mohly:-). Poslední výhrada k návrhu tratí (jak o tom teď tak přemýšlím, tak se k tratím vlastně vztahují asi všechny moje námitky) je ta, že se nezávodí na klasických tratích z početních úloh, kdy se vyjíždí z bodu A a při dobré konstelaci hvězd, počasí a techniky se dojede do bodu B, ale jak jste asi už z výše uvedeného možná pochopili, jezdí se na nejrůznějších okruzích, což dle mého GTC Africa názoru docela viditelně ubírá rallye atmosféře. Na druhou stranu si ale zase máte možnost zazávodit pořádně "na férovku" proti ostatním závodníkům, pěkně blatník na blatník a ne pouze "srabsky" proti času jako se tomu děje v závodech mistrovství světa.

A jak to celé vypadá? Musím se přiznat, že jsem byl velmi mile překvapen. Automobily vyhlížejí vskutku reálně, stejně tak i jejich pohyb. Grafické efekty rozhodně nejsou nijak dech beroucí, ovšem na druhou stranu v žádném případě neurazí a nepůsobí odfláklým dojmem. Prach zvedající se od kol, stejně jako například hra slunce patří k tomu lepšímu, co jsem měl možnost na PS2 vidět. Hodně se mi ovšem líbilo grafické zpracování jak samotných tratí (povrchy vypadají když už ne živě, tak rozhodně velmi příjemně) tak i jejich okolí. Zasněžené hory, vyprahlá poušť, vodopády v pralese, to všechno pozitivně dokresluje velmi solidní práci designérů.

Stejně zodpovědně bylo evidentně přistupováno ke zvukové stránce, kdy zvuky vozů i doprovodné hudby jsou na nadprůměrné úrovni. Zejména bublání motoru při prudkém brždění a podřazování a následném rychlém rozjezdu na mně působilo velmi realistickým dojmem. Hudební doprovod sice ničím nenadchne, ale je vcelku rozmanitý takže se neoposlouchá příliš brzy.

Celkově se tady jedná o poměrně slušnou závodní hru s rallye tématikou. Patrně asi neuspokojí ortodoxní vyznavače simulátorů, ale leckterý "rallye-freak" (stejně jako každý, kdo si rád zazávodí) by po ní mohl sáhnout jako po solidní alternativě k hardcore simulátorům. Nebýt tak jednoznačně definovaného ovládání a dílčích chybek v návrhu tratí, bylo by díky celkovému dojmu výsledné hodnocení rozhodně vyšší. Děkuji za pozornost.

GTC Africa
Výrobce/Vydavatel Rage Games
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ano, 2 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano, 71kB
Verdikt: Solidní závodní počin s nepochopitelně nevariabilním ovládáním.
Hodnocení: 65%

Autor:




Nejčtenější

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Další z rubriky

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.