Engin Dooma je venku již nějaký ten pátek. Kdybych to měl počítat přesněji, tak Doom 3 vyšel v létě roku 2004 a světe div se, doposud ještě nenašel konkurenta, který by dokázal zobrazovat grafiku v takových detailech. Ano, sice už se chystá Unreal Engine verze 3, nicméně doposud s jeho technologií nevyšlo vůbec nic a vývojáři zatím pilně pracují na hrách, které poběží s jeho technologií. Nemálo licencí už bylo rozprodáno, takže se očividně máme nač těšit. Prozatím je ale na opravdu co nejvěrohodnější grafiku nejlepší spíše engine Dooma 3 (relativně). Postupem času se více či méně vylepšoval a nedávno byl vydán, jak jistě víte, Quake 4. Ten byl o kapánek po této stránce vyšperkovanější, neboť uplynula nějaká doba po vydání samotného Dooma 3, a autoři si s ním mohli více pohrát. Chystá se ale i pár dalších projektů, jež poběží na D3 enginu, a kterých bychom se měli dočkat za poměrně krátkou dobu. Co se ale stane, když zasáhne ruka nadšence do této technologie a kapet ji přiostří?
Lepší grafika v Doomu 3? To jde?
Doom 3 Engine byl navržen pochopitelně tak, aby mohl i několik let dopředu úspěšně konkurovat na trhu s enginy a aby se samozřejmě dobře prodával. John Carmack si tedy nechal nějakou tu reservu a když vezmu v potaz i dobu, ve které vyšel Doom 3, bylo nemyslitelné ihned „odemykat“ jeho veškeré funkce. Dřívější hardware (léto 2004) na tom sice nebyl výrazné hůře, než je tomu nyní, nicméně i tak nabízela hra grafické orgie, se kterými se nemohl nikdo jiný chlubit. A znáte to, vyrobíme nějakou věc a její funkce samozřejmě okleštíme, aby všechny nebyly ihned dostupné a měli jsme co nabídnout i za pár měsíců. V současné době je to rutina a nyní se můžete podívat, jak Doom 3 vypadá, když se mu nějaký ten efekt přidá a jeho kabátek trochu poupraví. Recenze, kterou právě čtete, se vztahuje zejména na verzi GTX Unlimited. Ta oproti své odlehčenější variaci GTX GO obsahuje i jiné než jen grafické úpravy. K těm se ale dostaneme později. Je docela možné, že si zezačátku nevšimnete sebemenší změny, což byl – přiznám se - tak trochu můj případ. Změna nastane ale hlavně ve chvíli, kdy po příletu vstoupíte do UAC komplexu. Podlaha se leskne, světla svítí trochu intenzivněji a objekty odrážejí trochu efektivnější odlesky. Tohle jsou totiž základní přednosti, jimiž GTX modifikace obecně disponují. Místnosti nemálokrát dostanou daleko hororovější a realističtější vzhled; vypadají zkrátka mnohem lépe. Změny však nastaly i u střelby, zejména když se trefíte do zdi. V původní hře bez modifikace tomu bylo tak, že se objevil jen malinkatý kouř a šmytec. Nyní k tomu přibylo trochu jiskřiček, což dodává na efektivnějším vzhledu a díry ve zdi již konečně nemizí. Říkáte si drobnost? Nikoliv. Právě tyhle detaily dělají mnohdy dobrou hru skvělou. A není to vše…
Kdo umírá, nezlobí.
Spousta změn je více či méně kosmetických, avšak aby autoři neupravili pouze a jen grafickou stránku, vsadili do hry i pár jiných novinek. Jmenuji kupříkladu zvuky, které doznaly vskutku slyšitelných změn. Nahrazeny byly spíše ty původní, tedy jejich určitá část, nikoliv všechny. Poznáte to například při střelbě z Assault Rifle (kulometu), malé pistolky, nebo při řevu Impa a jiných zrůd. V případě právě onoho Impa je ale tento zvuk už trochu oposlouchaný, byť nezní rozhodně špatně. Lepší by bylo ale dle mého mínění ponechat jeho původní zvukovou stopu, která se mi zamlouval o něco více. Není to však případ jen a pouze Impa. Inu, co se dá dělat. Nechci tím ale říct, že zvukové stránka je mizerná. To ne. Je jen u něčeho zkrátka a jednoduše oposlouchaná a dokonce mi něco říká, že tyto zvuky měly být původně obsaženy v Dooomu 3, ale autoři od nich nakonec upustili a vložili jiné. Asi véděli, proč tak učinili. Hra se v průběhu nijak výrazné nemění, nebo jsem si toho nevšiml. Musím se totiž přiznat, že je tomu již nějaký pátek, co jsem brouzdal pekelným světem samotného Dooma 3 bez tohoto módu. Srovnávat tak novinky je vcelku obtížné, ale v mnoha scénách jsem měl dojem, že tu něco nehraje, že je v nich něco nového. Co je ale jisté, doslova na každém rohu se nalézají náboje, brnění a popřípadě i zdraví. Hrál jsem hru na nejlehčí zátěž, nicméně je mi vcelku známo, kolik takových věcí se vyskytovalo v původním Doomu a kolik jich je teď v GTX modifikaci.
Výčet, který zde zmiňuji, rozhodně není celý. Mnoha změn si všimnete leckdy až po několika hodinách nebo v případě, že si zahrajete Dooma 3 bez GTX módu. Jsou totiž drobné, i tak ale umocňují dojem ze hraní.
Budeme smažit vejce. Kdo si dá?
Měl-li bych říct alespoň jedinou věc, která mi vadila, zmínil bych se dozajisté o HW nárocích. Je jasné, že ne vše je zadarmo. V tomto případě, co vypadá hezky, asi nehezky půjde spustit na nemálo strojích. Zkrátka, nové odlesky a světelné hrátky si vyžádají silné železo, a ne každý si tak GTX modifikaci užije. Na mém skromném poćítači jde hrát Doom 3 obstojně. V případě, že aktivuji tuto modifikaci, se výkon sníží zhruba o 25 %, ale to v poklidném stavu. Tedy v případě, že zrovna nestřílím ostošest do všech stran a čehokoliv, co se jen trochu pohne. Pak je to teprve ta pravá slide show! Panečku, i rodinné foto album si prohlížím několikanásobně rychleji. Nu, co se dá dělat. Dále bych mohl vytknout jistou „přebuzenost“ odlesků. Jakoby se autoři nechali unést a místo výhodného optima zvolili extrémní vzhled, který vypadá jen někdy reálně. Takové kovové bedny totiž odrážejí světlo, jako by na ně pražilo slunce přesně v pravé poledne, a to asi příliš realistické není, když je v místnosti jen jedna žárovka. Nemluvě o brnění vojáků, které vypadá, jako nějaký kuriózní oblek na diskotéky využívající odrazu světel. No a mluvit o nesvítící baterce asi už vůbec nemá cenu. Tma je prostě v módě a bez baterky je ještě skvělejší. Škoda, chtěl jsem nepřátele ublikat k smrti… snad někdy příště.
GTX Unlimited je i přes pár víceméně malých záporů vydařenou modifikací, která vám pěkně zatopí v pokoji. Doporučit bych ji mohl hrát zejména v zimě, ušetříte za topení. Procesor se totiž dokáže rozpálit, to budete zírat. Kromě grafických, zvukových a další méně podstatných změn nečekejte žádnou revoluci. Právě recenzovaná modifikace slouží spíše pro pokochání se nad krásnou grafiky, kterou Doom 3 dozajisté disponuje.
|
Verze GTX GO ale neobsahuje ony již zmíněné úpravy levelů v podobě různých lékárniček, nábojů apod. Pouze vylepší vzhled. Její velikost ale kupodivu není nějak výrazně menší, proto bych volil spíše Unlimited verzi. V případě, že vlastníte i datadisk Resurrection of Evil, můžete stahovat verzi GTX RoE. Dále pak je ještě vhodné upozornit, že jsou všechny verze prozatím – pro mne z nepochopitelných důvodů – v betaverzi. To, jestli se dočkáme někdy plné, mi není známo. Tým stojící za těmito módy totiž v současné době pracuje i na verzi GTX pro Quake 4, o čemž jsme vás nedávno informovali v žurnálu. Zatím je k dispozici alpha verze 0.3, což snad ani nestojí za zmínku. Počkejme se tedy na její plnou verzi, popřípadě alespoň betu.
Vše můžete stahovat na domovské stránce.