Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sliby versus realita. První část recenze Guild Wars 2

aktualizováno 
Titul Guild Wars 2 sliboval dramatickou proměnu on-line her na hrdiny. Je to skvělá hra, revoluce se ovšem nekoná. Porovnáváme proto původní sliby vývojářů a skutečnost. Řeč byla například o individuálním příběhu, odklonu od tradičního systému úkolů i akčnějším pojetí soubojů.
85

Guild Wars 2

Platforma: PC
Výrobce: ArenaNet

Hra je zatím stabilní, hráčská základna zdravá a start lze označit za vydařený. Graficky však titul lehce zaostává. Pokud hledáte alternativu k World of Warcraft a nečekáte revoluci, mohou být Guild Wars 2 vhodnou volbou. Nové mechaniky totiž fungují výtečně, a hra působí svěžím dojmem.

Herní karta

Revoluční Guild Wars 2 rozhodně nejsou. Zároveň však oproti řadě žánrových konkurentů představují citelnější odchylku od současného standardu. Stále jsou ale jen variací modelu, který do kamene téměř vytesal titul World of Warcraft.

Cílem prvního dílu recenze je zejména posoudit, jak původní vývojářské sliby fungují v praxi. Detailnější rozbor hry nabídneme v příštích částech recenze.

Tempo hry je však u Guild Wars 2 svižnější a titul působí akčnějším dojmem. Vývojáři v manifestu slibovali hru, která bude bavit od začátku do konce. Oproti jiným titulům by zábavné fáze hry neměly být odměnou za úmorné sekce.

Pojďme tedy posoudit, nakolik se jednotlivé pokusy o evoluci žánru podařily.

Guild Wars 2

Ačkoliv grafika Guild Wars 2 působí starším dojmem, některé scenérie jsou působivé.

Slib č.1: Vrátíme do on-line her silný příběh

"Ve hře na hrdiny chcete zažít poutavý a zapamatovatelný příběh. Toužíte po volbách, na kterých bude záležet. Chcete, aby činy zanechávaly ve světě stopu. Pojďme to po on-line (MMO) hrách vyžadovat také," napsali vývojáři v manifestu.

Guild Wars 2 skutečně zahrnují ústřední dějovou linku, která se odvíjí od hráčských voleb. Dialogy jsou namluvené a probíhají ve speciálních animovaných sekvencích. Sekvence samotné však nepůsobí příliš poutavě a kvalita dialogů mnohdy pokulhává.

Návrat k odkazu tradičních her se silným příběhem se příliš nedaří. Děj alespoň zpočátku nudí a nebýt recenzentem, dialogy bych jednoduše přeskakoval.

Individuální příběh navíc probíhá v instancích světa, které jsou pro jednotlivé hráče unikátní. Z titulu se tak místy stává spíše hra jednoho hráče. Do příběhových instancí však lze přizvat i kamarády.

Guild Wars 2

Akční systém soubojů funguje výtečně. S odezvou serverů zatím problém není.

Slib č.2: Zapomeňte na úmorný systém úkolů

"Některé hry vyprávějí příběh téměř výhradně prostřednictvím textu při zadávání úkolů. Ale my jsme v životě všichni klikli na tolik vykřičníků a přijali tolik úkolů, že jsme úkolovému textu velmi odolní," tvrdí vývojáři.

Hra proto nabízí systém dynamických úkolů. V teoretické rovině měl systém umožňovat procházení světa bez jakéhokoliv přijímání úkolů. Pokud hráč například spatřil obra ničícího vesnici, mohl ho zabít, a splnit tím úkol na záchranu vesnice.

Původní popis hovořil o různých vizuálních indikátorech, které by pro daný svět byly přirozené. Na kopci poblíž se například mohla objevit exploze, zem se třást a oblaka dýmu zahalovat nebe.

Ve skutečnosti však dynamické úkoly nejsou tak vzrušující. Titul hráči suše oznámí, že je poblíž nějaká událost a zobrazí ji na mapě. Nejde tedy o žádné vyhledávání tajuplného dobrodružství. Jsou to spíše dodatečné úkoly, které se čas od času objeví ve vašem okolí.

Guild Wars 2

Tvorba postavy nabízí detailní systém vizuálních úprav. A volíte také příběhové podhoubí.

Během kratšího pobytu v jedné lokaci však stejná "dynamická" událost proběhne několikrát a většinou jde o prostý boj se skupinou nepřátel či určitým bossem. Je to tedy jen pohodlnější systém úkolů.

Vzhledem ke svému zpracování a častému opakování událostí však dynamický svět nevytváří.

Úkoly svázané s ústředním příběhem navíc probíhají naprosto standardním způsobem. Hráč tedy chodí na vyznačená místa, kde konverzuje s nehráčskými postavami a plní předem vytyčené úkoly.

Systém úkolů v Guild Wars 2 tedy nedostál původním slibům. Přesto je však o poznání lepší než systém tradiční.

Guild Wars 2

Ve světě lze náhodně narazit na řadu bossů. Všichni hráči jsou pak spojenci.

Slib č.3: Vytvoříme opět týmového ducha

V oficiálním manifestu vývojáři napsali: "On-line hry na hrdiny jsou sociální. Proč tedy někdy působí dojmem, že se vás vší silou snaží potrestat za spolupráci s jinými hráči?

To je pravda. Získávání úrovní bývá ve většině těchto titulů nejlepší na vlastní pěst. Za pomoc neznámým hráčům totiž zpravidla nezískáte nic. A pokud zabijete monstrum potřebné pro splnění určitého úkolu, jiný hráč vás může v duchu jen proklínat.

Guild Wars 2 oproti tomu nabízí systém, jehož cílem je týmová hra i mimo guildu a partu kamarádů. Na zabíjení nepřátel se mohou podílet všichni hráči a při dostatečném přínosu každý získá zkušenosti i předměty.

Guild Wars 2

Hra zahrnuje aukční domy i úložny předmětů.

Z pohledu hráče takový systém funguje výtečně. Lidé si častěji pomáhají a hra působí sociálnějším dojmem. Hráči mají stejné cíle a ostatní nejsou paraziti, které je třeba předběhnout či ignorovat.

Guild Wars 2 tedy do hry skutečně vrací prvky kooperace.

Slib č.4: Souboje zaujmou i hráče stříleček

Vývojáři se podle svých slov inspirovali i akčními hity. Hráč tak například může uskakovat nepřátelským útokům. Slouží k tomu speciální funkce, která se po použití krátce dobíjí. Řada schopností navíc nevyužívá automatické míření, a zásah tak vyžaduje hráčskou dovednost.

Zloděj může s lukem využít řadu schopností, které zasáhnou nepřátele jen ve zvolené oblasti a šíp tam nejprve musí doletět. Rychlost projektilu se pak u různých dovedností liší, a je tedy třeba předvídat budoucí polohu nepřátel. Některé dovednosti tak připomínají například střelbu z granátometu v akčních hrách.

Guild Wars 2

Guild Wars 2 jsou zábavné hned od začátku. Úvod hry rozhodně není utahaný.

Ačkoliv jde o titul pro tisíce hráčů, odezva serverů zatím nepředstavovala problém a souboje probíhají bez problémů. Výtečný je navíc systém dovedností. Schopnosti postavy totiž určuje zbraň, kterou třímá v ruce. Například zloděj tak má jinou sadu dovedností s lukem, mečem nebo dýkou.

Dovednosti se navíc odemykají průběžně, používáním zbraně. První využití nějakého typu zbraně znamená zabít několik nepřátel pro získání dovedností. Zbraně navíc lze přepínat i v boji, a měnit tím výběr schopností.

Bojový systém je zkrátka vydařený.

První dojmy jsou pozitivní

Vývojáři Guild Wars 2 v minulosti napsali: "Naše hry jsou navržené, aby byly zábavné moment od momentu." Tuto filosofii hra skutečně vyznává. Na rozdíl od řady jiných on-line titulů je hra zábavná již od začátku. Vývojáři se také nesnaží uměle prodlužovat herní čas, a mezi objevenými lokacemi se tak lze okamžitě teleportovat.

Hra je zatím stabilní, hráčská základna zdravá a start lze označit za vydařený. Graficky však titul lehce zaostává. Pokud hledáte alternativu k World of Warcraft a nečekáte revoluci, může být Guild Wars 2 vhodnou volbou.

Některé sliby vývojářů však působily velkolepě a jejich realizace se drží více při zemi. Začátek hry je nicméně velmi vydařený a nové mechaniky titul nekazí. Velikou devizou hry je však absence měsíčních poplatků. Stačí zakoupit plnou verzi a můžete hrát.

Hodnocení titulu se ještě v dalších částech recenze může změnit. První díl se zaměřil čistě na úvod hry a sliby vývojářů před vydáním titulu. Finální verdikt značně ovlivní podoba obsahu pro hráče na maximální úrovni.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

89 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 796 čtenářů



Nejčtenější

Wolfenstein II: New Colossus
Nacisti, spousta krve, sex a hlášky. Nový trailer na Wolfensteina baví

Jedna z neočekávanějších her letošního roku na sebe upozorňuje novým trailerem. A ten je doopravdy podařený. Fanoušci Quentina Tarantina budou nadšení.  celý článek

Left Alive
Sony oznámilo nové hry na PlayStation, některé potěší i PC hráče

Firma Sony oznámila na japonské výstavě několik nových her a remaků. Tím nejlákavějším jménem bude zřejmě nová střílečka Left Alive, kterou si zahrají i hráči...  celý článek

Need for Speed Payback
Podívejte se na závody Need for Speed Payback ve 4K a na HW nároky

Podívejte se, jak vypadají připravované arkádové závody Need for Speed Payback v rozlišení 4K.  celý článek

Xbox One X
A pak že to nejde. Epic nakrátko propojil všechny platformy. Prý omylem

Definitivní důkaz, že po technologické stránce propojení hráčů na všech platformách nic nebrání, se podařil hře Fortnite. Jenže stav, kdy se mohli utkat hráči...  celý článek

Tomb Raider film
První trailer filmového Tomb Raidera s Alicií Vikander jako Larou Croft

Netrpělivě očekávaná ukázka z chystaného filmu na motivy herní série Tomb Raider je konečně venku. Ať už si o něm myslíte cokoli, musíte uznat, že to hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Alternativní, nebo přirozený? Normální porod chápe každý jinak
Alternativní, nebo přirozený? Normální porod chápe každý jinak

Chcete porod bez léků a věčného vyrušování, jenže lékaři vás označí za alternativní matku.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.