Z Guild Wars se společnosti ArenaNet podařilo vytvořit jednu z nejpopulárnějších online her dneška. Důvod je prostý – v zásadě se jedná o MMORPG, byť s určitými, avšak nikterak významnými omezeními, za níž nejsou vyžadovány měsíční poplatky, které s podobnými projekty jdou obyčejně ruku v ruce. Vedle toho se o úspěch postarala pochopitelně také skvělá hratelnost i trvanlivost. ArenaNet se tudíž rozhodla, že bude každý půlrok vydávat rozšíření. Na rozdíl od mnoha jiných firem svůj slib drží a po kvalitních Factions se na nás chystá další přírůstek – Nightfall, který jsme si měli možnost vyzkoušet.
Jakmile se vám zdejší jednoduché questy podaří úspěšně završit, jde se na pevninu, kde na hráče čeká pětice příběhových úseků, jež se od sebe liší mimojiné i graficky.
Něco není v zemi Elona v pořádku. Zatím se jí veškeré problémy, jež sužovaly okolní Tyrii (Guild Wars: Prophecies) a Canthu (Guild Wars: Factions), vyhýbaly, to se teď ovšem radikálně mění. Zem pokryla podivná organická chapadla, nebe se zatáhlo a lidé i bozi jsou v nebezpečí. Ponejprv je zlo nepodchytitelné, avšak záhy se ukáže dostatečné odůvodnění pro hrdinskou činnost. Je potřeba vymýtit útočící démony úplně od kořenů. Zatímco předchůdci se orientovali spíše na PvP boje, rozhodli se autoři v Nightfall uspokojit i tu sortu, která se ráda zabývá příběhem a vlastní jí je PvE, tedy boj proti všelijakým monstrům.Začátek Nightfall se stejně jako ve Factions odehrává na ostrově s tutorialem. Jakmile se vám zdejší jednoduché questy podaří úspěšně završit, jde se na pevninu, kde na hráče čeká pětice příběhových úseků, jež se od sebe liší mimojiné i graficky. Nejdříve se podíváte do oblasti delty jedné z místních řek, v níž vypadá vše naprosto líbezně. Na stále lehce písčité zemi stojí budovy severoafrického stylu, v plodných údolích se pase dobytek. Prostě světle laděná idylka. Vcelku podobně by to mělo vypadat ještě v savaně, která se vyznačuje především dalekým obzorem. Rovněž zde narazíte na spoustu chrámů zasvěcených jednomu z pěti bohů Elony. Následující Highlands působí lehce orientálním stylem, především pak hravá architektura a široká paleta barev. Poté se jede do Badlands, kde už to začíná být výrazně nehostinné a na dovolenou byste se sem rozhodně dobrovolně nevydali. Nebezpečnost zdejších krajů je dokonce taková, že musíte zdejší jedovaté bažiny projíždět uvnitř mocného červa. Ovladatelný kamarád disponuje rovnými třemi tisíci životy a naprosto odlišnými útočnými i obrannými technikami, než vaše postava. Kdo hrál již Prophecies, bude některé z nich znát, protože zdejší cestovatelský červ je vlastně miniaturou protivníka, na něhož jste mohli narazit v Tyrii. Megalomanské finále hry se pak odehraje v Realm of Torment a už název napovídá, že tady dostanou vaše nejhorší noční můry reálné obrysy. Designéři postavili hory z mrtvol a hmyzích dílů, přičemž nikdy nebudete vědět, kam se vydáváte, jelikož toto prostředí má ještě jedno nepříjemné specifikum: mapa se po každém splněném úkolu znovu pokryje mlhou, takže můžete začít prozkoumávat nanovo.
Na příběh je kladen značný důraz, tudíž hra poprvé v historii série začne skutečným dějovým intrem, a abyste v jejím průběhu nevypadli z rytmu, budou následovat i další filmečky, dokonce s vaším charakterem v hlavní roli. Ke všemu se můžete těšit na realistické pohybování rty i vyjevení četných emocí. Dokonce se bude i mnohem méně číst, jelikož texty by měly být takřka kompletně nadabovány. S tím se pojí i fakt, že nově si pro úkoly budete chodit k opravdovým NPC postavám, nikoliv jen k příslušné instanci.
Nightfall nabídne rovnou dvacítku hlavních misí, což je od patnáctky v předchůdci slušný pokrok. Jednotlivé questy jsou ke všemu o něco náročnější a epičtější.
Nightfall nabídne rovnou dvacítku hlavních misí, což je od patnáctky v předchůdci slušný pokrok. Jednotlivé questy jsou ke všemu o něco náročnější a epičtější. Navíc se ve hře objevují i menší hádanky, případně pastičky, jako jsou padající předměty, když šlápnete na místo, na něž jste šlapat neměli. Když už se ale chytíte třeba do jedové pasti, zbarví se obrazovka do zelena a vše na ní se rozmaže. Efekt podobný tomu, jehož dosáhnete po nadměrném pití trpasličího piva. Na Eloně je jednoznačně pozitivní jasně viditelný dynamický vývoj a přeměna oblastí z malebných krajinek v zamořená území. Na stará známá místa se totiž občas vrátíte a kvůli rozšiřujícímu se zlu ani nepoznáte.Velmi záhy po začátku hry se k vám připojí NPC válečník jménem Koss, který se stane plnohodnotným členem vaší party. Ano, party – tu si totiž v Nightfall budete moci budovat i pro sólové mise. NPC hrdinů bude zhruba dvanáct a stanou se plnohodnotnou součástí příběhů s vlastní minulostí. Většinou se k jejich důvěře dostanete skrz splnění určitého questu, přičemž do jednotlivých instancí si smíte vzít pouze tři z nich. Skvělá novinka však spočívá v jejich notně vylepšeném ovládání, jež se rozrostlo na dosti podrobné příkazy. Kupříkladu mnichovi můžete přikázat, aby léčil výhradně vás, případně mága ponechat stranou frontové linie apod. Ke všemu je možné navolit jim osm používaných schopností a také jim vtisknout zbraně i výzbroj podle svého gusta. Kdo se podobným mikromanagementem nehodlá zaobírat, může klidně zůstat u obyčejného zadávání cílů k útoku, o zbytek se hrdinové v rámci své autonomnosti postarají sami.
Velkou práci udělali tvůrci i co se týče nejrůznějších tabulek a statistiky. Ty jsou nyní šikovně sjednoceny. Inventář, atributy i schopnosti vidíte hezky vedle sebe a najednou, stejně jako popisky k upgradovatelným předmětům. Jedním kliknutím se pak dostanete do záložky hrdinů pomocníků, jejichž sekundární povolání se dá snadno změnit. Stejně jako to vaše, čímž odpadá zdlouhavé vytváření nových postav před gildovními válkami. Nově si půjde vytvořit i gildu s výhradní pomocí AI hrdinů, což dříve nebylo až tak dobře funkční, jelikož pomocníci se pramálo lišili. Nyní si konečně vytvoříte strategii podle vlastního gusta i s vysněnými postavami, jimž navíc budete poroučet.
Samozřejmě přibudou i dvě nové třídy postav, které rozšíří již dostupnou osmičku. Prvním je Paragon, který je se svým kopím a štítem sice slušným bojovníkem, ovšem jeho hlavní přednosti spočívají v bojových pokřicích, jimiž zvyšuje útočnou i obrannou schopnost celé skupiny. Mnohem přímější důsledky mají činy Derwishovy a jeho mocné kosy, jejímž používáním se snadno stává jednou z nejlepších variant do přední linie. Paragon pak obstarává spíše podpůrné praktiky.
Na příběh je kladen značný důraz, tudíž hra poprvé v historii série začne skutečným dějovým intrem, a abyste v jejím průběhu nevypadli z rytmu, budou následovat i další filmečky, dokonce s vaším charakterem v hlavní roli.
Guild Wars: Nightfall se jeví jako smysluplný nástupce více jak úspěšných předchůdců, což je, vzhledem k rekordně krátké vývojové době, přinejmenším překvapující, ale především potěšující. Samotné gildovní války se dočkají spíše kosmetických, přesto však důležitých vylepšení. Mnohem spokojenější budou vlci samotáři, jimž se otevírají atraktivní instance, v nichž navíc mohou využít pomoci takřka plnohodnotných hrdinů ovládaných solidní umělou inteligencí. Když k tomu ještě připočteme dvě zajímavá povolání, jimiž se dostaneme na celkovou desítku (hodně slušné), mohli bychom být za několik týdnů nadmíru spokojeni s výsledkem.Index očekávání: 90%