Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Gun – past-gen hra na next-gen konzoli

  12:00aktualizováno  21. dubna 3:11
Oblíbená westernová akce je k dispozici i pro X360. Přinesl však tento port něco nového, nebo se jedná o mechanicky odvedenou konverzi bez jediného vylepšení?

Gun Není tomu tak dávno, co se na Xboxu i ostatních konzolích minulé generace objevila povedená akce z divokého západ jménem Gun. Šlo o povedenou hru, která se nechala volně inspirovat kultovní sérií GTA. Sice v žádném případě nedosahovala takové rozsáhlosti jako kultovní série městských akcí od Rockstaru, ale v kombinaci s westernovou hrou šlo o velmi zdařile prezentovaný titul s velmi hratelnou náplní. Nyní je Gun k dispozici i pro nový Xbox 360, a tak se podíváme, co tato verze nabízí nového.

Po herní stránce se nezměnilo absolutně nic. Jde pořád o zábavnou westernovou střílečku s velmi krvavým obsahem. Rating 18+ je tedy stoprocentně na místě. Nadávek se sice v hojném počtu nedočkáte, ale obnažených dam, provozujících nejstarší řemeslo, a hektolitrů krve však ano. Snaha tvůrců alespoň vzdáleně evokovat GTA je tedy viditelná již od samého začátku. Hlavním hrdinou hry je mladík jménem Colton White, jehož původ je zahalen mnoha tajemstvími a nejasnostmi. Již po několika minutách hraní se totiž dozvíte, že Coltonův otec není jeho biologickým rodičem a cesta plná létajících tomahavků, pistolnických přestřelek a Gun dokonalé atmosféry může začít.

Mise nejsou bůhvíjak nápadité a v drtivé většině jde o to někoho zabít či zajmout.

Coltona zabírá kamera celého, takže můžeme hovořit o pohledu z perspektivy třetí osoby. U některých zbraní sice můžete zaměřovat z pohledu osoby první, ale díky pomalému pohybu se z této perspektivy opravdu hrát nedá. Samozřejmě nemohu zapomenout na funkci Quickdraw. Po jejím spuštění se na divoký západ díváte též z první osoby, ale navíc se veškeré dění odehrává ve zpomaleném čase. Pomocí levé analogové páčky můžete dokonce v tomto módu přepínat mezi všemi dostupnými cíli, bohužel však pouze po omezenou dobu. Quickdraw je znázorněn klasickým „teploměrem“ a k jeho naplnění je potřeba pouze přesná muška. Po pár přesných výstřelech se tedy můžete těšit plného Quickdraw ukazatele. Jinak Colton nedisponuje žádnými jinými speciálními schopnostmi. Skok a kotoul tedy opravdu nepočítám.

Není bulva jako bulva

Proč si zvolili vývojáři z Neversoftu oční bulvu jako logo se můžeme jen dohadovat. Nejspíše proto, že zrak je jedním z nejdůležitějších smyslů pro hraní. Každopádně se jim jejich tah povedl, protože neznám hráče, který by v současnosti neznal jejich úvodní znělku s letící bulvou. Toto vývojářské studio proslulo především nekonečnou sérií Tony Hawk’s, jejíž sedmý díl si podobně jako Gun máte nyní možnost vyzkoušet i na X360. Neversoft stojí i za prvním Spider-Manem pro PS1 a v součastné době pracují (kromě Tony Hawk’s Downhill Jam i) na jednom utajeném projektu pro Next-Gen konzole.

Gun Co však přijde hlavnímu hrdinovi často vhod, je jízda na koni. Jak jsem již naznačil, tak největší inspiraci si tvůrci Gun vzali sérii GTA. Automobily by však jako dopravní prostředek na divokém západě nepůsobily jako nejreálnější dopravní prostředek, a tak se po herním světe pohybujete tím nejlogičtějším způsobem, vhodným pro osmdesátá léta devatenáctého století – na koních. Ti jsou zpracováni naprosto famózně a bez nadsázky si je dovolím označit za nejdokonalejší virtuální zvířata ve hrách! A to dokonce i poté, co jsem jedním dechem dohrál Kameo: Elements of Power, kde bylo kromě koní i spousty jiných reálných i nereálných zástupců fauny. Jejich pohyb je naprosto dokonalý a myslím si, že tvůrci strávili nejedno odpoledne jejich studováním. Na jejich hřbetě můžete samozřejmě kdykoliv vytasit zbraň a zaútočit na libovolný cíl. To samé platí i pro používání Quickdraw. Přestřelky na koních jsou jedním z nejzábavnějších prvků, které Gun nabízí.

Nejúčinnějšími kousky z herního arzenálu jsou bezesporu zbraně vrhací.

Gun Co by byly však přestřelky bez pořádných zbraní? V tomto ohledu hodnotím Gun jedničkou s hvězdičkou, protože zbraně jsou skvělé, dokonale dobové a pocit při střelbě z nich je opravdu reálný. A je jedno, jestli jde o šestiranné kolty, pušky či úderné brokovnice. Střelba z nich je prostě úchvatná a zábavná. K dispozici máte i řadu chladných zbraní včetně nožů, šavlí a indiánských tomahavků . Při jejich používání se sice hlavní hrdina naprosto nereálně přibližuje svým cílům, ale díky velké účinnosti budete tyto zbraně používat ať si „bruslí“ Colton po poušti či nikoli. Nejúčinnějšími kousky z herního arzenálu jsou však bezesporu zbraně vrhací. Ať jde o Whisky bombu (takový westernový Molotovův koktejl) či dynamit, tak je jejich účinek stoprocentní a při přímém zásahu nemá řadový protivník absolutně žádnou šanci. Kromě řadových nepřátel potkáte i několik bossů. K jejich eliminaci budete klasicky potřebovat zjistit jejich slabé místo a poté vám jejich poražení nezabere více než pár minut. To však neplatí o Thomasovi Magruderovi. Hlavní záporák, který je samozřejmě i finálním bossem hry, je opravdu tuhý Gun kořínek. Soubojem s ním jsem strávil bez nadsázky snad patnáct procent herní doby, což mě po chvíli opravdu frustrovalo. To je do jisté míry způsobené i krátkou herní dobou, která se pohybuje okolo slabých šesti hodin.

Gun je hra, která je rozdělena do misí a je pouze na vás, zda budete plnit hlavní dějovou linii, nebo zda se vrhnete na vedlejší mise. Ty bohužel nejsou bůhvíjak nápadité a v drtivé většině jde o to někoho zabít či zajmout. Na druhou stranu si takto můžete vydělat docela slušnou sumu a peníze hýbou samozřejmě i herním světem. Mimořádně to ode mě ani nebyla dvojsmyslná hláška mířená na EA, protože i v herním světě Gunu se bez nich neobejdete. Obchodníků bylo totiž i na divokém západě dost a pokud se chcete vybavit důležitým náčiním pro přežití, nezbude vám nic jiného, než si ony zmiňované finance opatřit. Dalším plusem proč plnit vedlejší mise jsou zajímavé RPG prvky, díky kterým si můžete zlepšit přesnost střelby, prodloužit ukazatel zdraví apod. Za maximální naplnění statistik dostanete i speciální odměnu, a můžete si tak solidně zlepšit gamescore vašeho profilu. To se Gun samozřejmě zvyšuje i s plněním hlavních úkolů. Bohužel se to samé nedá říci o vedlejších, což tak trochu ubírá hráči na motivaci. Design misí v hlavní dějové lince je však povedený, a zúčastníte se tak přepadení parníku, osvobozování zajatého parťáka, či klasické barové bitky á la Clint Eastwood. Často se k vám přidají i některá NPC. Budete si však muset dát pozor na ukazatel zdraví. Jejich smrt znamená v mnoha případech opakování mise. Hra ale disponuje systémem neviditelných checkpointů, takže naštěstí nebude začínat pokaždé od začátku celé mise.

Z herní stránky je tedy víceméně vše v pořádku. Z technického hlediska měl však Gun na původní Xbox pár neduhů a jak je tedy na tom jeho mladší bráška? Popravdě, ještě hůře. Stupidní detekce kolizí zůstala nezměněna a potkat tak levitující bizony v poušti opět není problém. Novinkami z rubriky technických bugů v X360 verzi Gunu je nesnesitelné překrývání textur a stíny procházející přes zdi. Pravděpodobně tvůrci konvertovali na X360 problematickou PC verzi a to mělo za následek způsobení oněch

Klady a zápory

Plus Perfektní westernová atmosféra
Plus Povedené přestřelky
Plus Spousta zbraní
Plus Fenomenálně zpracovaní koně

Mínus Krátká herní doba
Mínus Více bugů, než v Xbox verzi
Mínus Není to v next-gen hra

zmiňovaných bugů. Jak trapné je vidět schovávajícího se banditu za rohem, když skrz vesnickou chatrč stejně na zem padá jeho stín. Humus. Horší je to s již zmiňovaným překrývání textur. Nejednou se vám stane, že při pronásledování vlaku zmizí koleje v zemi nebo most, po kterém právě přejíždí dostavník překryje textura skály. Navíc je z grafického hlediska X360 verze v podstatě totožná s tou pro původní Xbox. Jediný rozdíl jsem zaznamenal při finálním souboji v dolech na těžbu zlata, kde díky více odleskům vypadá zlato opravdověji. Samozřejmě, že jestli vlastníte HDTV, tak se můžete těšit na vysoké rozlišení až do 1080i. Na druhou stranu, pokud máte obyčejnou TV, tak opravdu nevidím důvod si (i díky nově přítomným bugům) pořizovat Gun právě na X360, když Xboxová verze je méně sužována technickými problémy. Tedy pokud nevlastníte pouze X360. V tom případě dostanete nadprůměrně hratelnou, ale z technického hlediska zastaralou střílečku z divokého západu.

Gun
Výrobce/Vydavatel Neversoft/Activision
Platforma Xbox 360
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 104 kB
Verdikt: Pokud vám nevadí zastaralá technická stránka, pár vizuálních bugů a toužíte po westernové střílečce na next-gen konzoli, tak je Gun pro vás ta správná a též jediná volba.
Hodnocení: 70% (info)




Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

KOMENTÁŘ: Historická tematika boduje, proč je jí ve hrách tak málo?

Kingdom Come: Deliverance

Na české hře Kingdom Come: Deliverance je dobře vidět, že historická témata a dobová autentičnost nejsou hráčům cizí. A...

Další z rubriky

RECENZE: Seven: The Days Long Gone je mix Thiefa, Commandos a Diabla

Seven: The Days Long Gone

Mix Thiefa, Commandos a Diabla? Že to zní jako skvělý nápad? Nemůžete se dočkat, až si hru zahrajete? Než začnete...

Promarněná příležitost i zábava. Star Wars Battlefront 2 v multiplayeru

Star Wars Battlefront II

Multiplayer očekávané akce Star Wars Battlefront 2 hodnotíme ve dvou. Zatímco Honza Srp je za toho hodného, role kata...

Druhý přídavek k Wolfensteinovi dokazuje, že střílení nácků se neomrzí

Wolfenstein 2: The Diaries of Agent Silent Death

V novém DLC k Wolfensteinovi sice tentokrát hrajeme za tajnou agentku, náplň je však pořád stejná: mordovat nácky po...

Najdete na iDNES.cz