Gun - Divoký západ na PC

12:05aktualizováno  9:19
Divoký západ skrýval mnohá překvapení. Noví osadníci si nemohli být jisti ničím a občas je čekalo rozčarování z Nové země. A co čeká hráče pokud se také dostanou na Divoký západ? To se dozvíte v naší recenzi.
73

Gun

Výrobce: Neversoft

Gun Představte si rozlehlost GTA: San Andreas, vcelku vypilovaný vývoj hlavní postavy, rozmanitost misí, které GTA nabízelo. A teď zamáčkněte slzu. V Gun vás totiž nic takového nepotká, Gun je totiž v těchto věcech (a i v mnoha dalších) pravým opakem hitu loňské zimy (PS2 verze) a letošního léta (PC verze). Ale vezmeme to pěkně po pořádku. Příběh začíná v lese, kde spolu s otcem (nevlastním) lovíte zvěř. Lovení je vlastně takový celkem zábavný tutorial, ve kterém se naučíte ovládat zbraně a Quickdraw mód střelby. Quickdraw je v podstatě starý známý bullet time, kdy je pohled přepnut do první osoby a čas je zpomalen. Jelikož se jedná o konverzi z konzolové verze, je tomu uzpůsobeno i ovládání v Quickdraw a pokud chcete zaměřit na nepřítele, stačí zmáčknout tlačítko pro pohyb vlevo nebo vpravo. Ihned tak zacílíte naprosto přesně a nepřátelé nemají šanci. Po tomto úvodu se otec se synem společně dostanou na parník, kde je očekává prostitutka, se kterou otec skončí v kabině. Ovšem nedělají tam žádné nepřístojnosti, jde jim jen o trochu soukromí při řešení obchodních záležitostí. Po ukončení schůzky je parník přepaden, prostitutka zavražděna, a otec vám těsně před skonáním vrazí do ruky amulet s pokynem, abyste nalezli v Dodge City lehkou děvu Jenny. Postupně se tak prostřílíte příběhem až k poslednímu závěrečnému souboji s hlavním záporňákem Thomasem Magruderem. Příběh není nikterak originální a kdo očekává velké dějové zvraty, bude spíše zklamán, vše je vcelku přímočaré a jasné jako facka. Pokud ale i dnes jásáte nad scénářem filmů jako je Vinnetou, jistě se vám bude příběh líbit.

Hlavní postava, Colton White, ovládá vše co je pro život na Divokém západě třeba - střelbu z pušky, hru v poker, práci s nožem a jízdu na koni.

Gun Hlavní postava, Colton White, ovládá vše co je pro život na Divokém západě třeba. Ale není toho mnoho. Jeho dovednosti jsou následující : střelba z pušek, střelba z koltů, hra v poker, ovládání luku, práce s nožem, práce s krumpáčem a jízda na koni. Prostě správný stopař, stejně jako otec. Tyto dovednosti si postupně zdokonaluje tím, jak postupuje hrou, aby z něj byl nakonec obávaný bojovník za práva (nejen) indiánů. Díky potulným indiánským prodavačům si můžete také nakoupit zlepšení na jednotlivé zbraně i vaší osobu. U indiánů můžete zakoupit například rychlé přebíjení nebo dnes nelegální opiáty, které prodlouží účinnost Quickdraw módu. Utrácet zlaťáky můžete i ve městě u obchodníka, kde jsou k sehnání věci každodenní potřeby, jako například lovecký nůž, který se používá ke stahování kůže nejen ze zvířat, ale i z lidí (skalp). Ovšem takové skalpování může proběhnout pouze zaživa, ale oběť zase nesmí být moc živá, pak se totiž vzpouzí. Ideální je dotyčného nebo dotyčnou jen tak lehce postřelit, a když je na zemi, přiskočíte plavným skokem a suvenýr v podobě pokrývky hlavy včetně kůže je váš. Sbírání triumfů z boje v podobě skalpu ale mnohokrát nevyužijete, většinou oběť stihne zemřít v relativním klidu a vy máte smůlu. Skalp ale není jediným možným způsobem usmrcování, zabíjet můžete i humánnějšími způsoby, mezi něž se řadí můj oblíbený head shot nebo rozsekání mačetou či tomahavkem.

Gun Gun Gun

Grafické zpracování je pojato s nadsázkou, všude stříkají hektolitry krve a při použití zbraní hromadného ničení (dynamit apod.) létají i oční bulvy (znak společnosti Neversoft). Gun Zbytek grafiky však není tak nápaditý, jak by si hra zasloužila. Textury jsou sice vcelku pěkné, hlavně na postavách, ale celkově vše působí spíše strohým dojmem. Animace postav je na tom podobně, při prvním pohledu to nepoznáte, ale po chvilce si všimnete klouzavého pohybu po povrchu. U zvířat je to, ale znát hned. Pokud jsou ve větší vzdálenosti, je jejich pohyb rozdělen snad jen do dvou fází a to v podobě 2D modelu. Při přiblížení se na cca 15 metrů dostanou 3D podobu a animace se zlepší, ale i tak se stane, že kůň běží přes pláně aniž by hnul nohama. Také usazení a pohyb kloubů u lidí občas budí dojem špatně složené skládanky a sem tam jsem měl dojem, že končetina musí každou chvilkou upadnout. Samotnou kapitolou je zpracování stínů, kdyby ve hře nebyly, asi by to bylo lepší. Okamžik překvapení, kdy se nepřítel skrývá za zdí kazí jeho stín, jenž na vás mává přímo ze zdi, podobné chyby jsou naprosto všude. Před malým okamžikem jsem zmiňoval krátkost hlavní dějové linie a teď si to trochu rozepíšeme. Pokud postupujete přímočaře a neplníte postranní mise, dostanete se k finálnímu padouchovi během cca 6 hodin, a to počítám i opakování některých misí.

Gun Gun Gun

Klady a zápory

Plus Prostředí Divokého západu
Plus Jízda na koni
Plus Vedlejší mise

Mínus Konzolové ovládání
Mínus Chyby v grafice

Tím jak se prokousáváte příběhem, potkáváte pomocníky hlavního záporňáka, kteří jsou silnější a silnější. Méně zkušeným hráčům vřele doporučuji plnit postranní mise, jelikož za ně získáváte zkušenosti a tím se dohrání hlavního děje stává jednodušším. Sice ne o moc, ale každá zkušenost je vítaná. Postranní mise jsou různorodé, i když si nejvíce užijete střílení banditů. Mezi ty nekrvavé, alespoň z počátku, se řadí pomoc na ranči, kdy musíte odchytávat volně pobíhající dobytek a mustangy. Ovšem i tyto mise jsou završeny útokem banditů při přepravě dobytka na trh. Dále si můžete hrát na poslíčka v Pony Expressu, na lovce odměn nebo pomáhat místnímu šerifovi v nastolování pořádku. Těmito misemi, kterých není nekonečně, se hrací doba prodlužuje asi o další dvě hodiny, což není mnoho.

Pokud postupujete přímočaře a neplníte postranní mise, dostanete se k finálnímu padouchovi během cca 6 hodin.

Gun I když jsem v předchozích řádcích Gun velmi kritizoval, musím konstatovat, že samotná hratelnost je na vysoké úrovni. Po úvodním tutoriálu, který je vcelku nudný, následuje rychlý sled událostí, která vám nedovolí pustit se klávesnice a na jeden zátah se prostřílíte až k pasáži, kde musíte závodit na koni. Zde v mém případě musel nastoupit gamepad, na klávesnici jsem nedokázal vyhrát, což byla podmínka dalšího postupu hrou. Vynést verdikt u této hry je trošku oříšek. V dozvucích posledního dílu série GTA působí Gun jako nedodělaná kopie zasazená do minulosti, ale pokud máte rádi Divoký západ, budete nadšeni. Jízda na koni, střelba z luku, střelba z koltů a spousty indiánů navodí příjemnou atmosféru při níž se nebudete moci od hry několik hodin odtrhnout. Bohužel dojem kazí nedotažené zpracování, za které ovšem může záměr autorů vydat hru pro konzole i PC naráz. Kdyby si nechali nějaký ten pátek k dobru a po vzoru Rockstaru vydali nejdříve konzolovou verzi a následně udělali pořádně PC verzi, mohl by verdikt vypadat jinak. Ale v zásadě se i tak jedná o nadprůměrnou hru, kterou si pistolníci nemohou nechat ujít.
HOWK

73 %

87 %