Half-Life 2 Episode One
Datadisk na jednu z nejlepších akčních her všech dob se po dlouhých odkladech dostal konečně na naše monitory a o tom, jak dopadl, bude tato recenze. Dali do tohoto projektu tvůrci všechno nebo nás čeká další průměrný addon?
O hře Half-Life 2 (HL2) byly popsány tisíce stránek a nemá cenu s o ní snad nějak více rozepisovat. Famózní dobrodružství vědce Gordona Freemana pohltilo skoro každého bez rozdílu věků a na ohlášený datadisk s názvem Aftermath čekal každý jako na smilování. Později ale ve Valve udělali rozhodnutí, že nevydají datadisk jako takový, ale budou uvolňovat postupně jednotlivé epizody přes jejich distribuční kanál Steam. Aftermath je tak přejmenován na Episode One, přičemž minimálně další dvě epizody jsou již oznámeny a pracuje se na nich. Co tedy nabízí první epizoda? Čtěte dále…
Gordon opět ve srabu
Děj datadisku začíná prakticky okamžitě po skončení původního HL2, Gordon je za pomoci Alyx a jejího robotího přítele Doga vytažen ze sutin a než se vydá na útěk ze zdevastovaného City 17, musí alespoň na čas zabránit explozi jádra v Citadele. Nebude na to ale sám, protože Alyx mu bude stát celou dobu za zadkem a pomáhat mu, ale k tomu se ještě dostaneme. Celkově vzato tedy čeká na hráče nový příběh, nic jiného. Nečekejte žádné nové zbraně, tuny nových druhů nepřátel (pouze jeden) nebo nějaké výrazné změny v hratelnosti. Tvůrci se soustředili pouze na vynikající hratelnost a pokračování příběhu a svou práci rozhodně neodflákli.Odebrány byly celkem hluché jezdící pasáže, takže žádné vznášedlo nebo buginu zde nehledejte, jinak je skoro vše při starém. Trošku netradiční (i když ne ve světe HL) je zhruba první třetina hra, kterou procházíte beze zbraně a máte pouze Gravity Gun. Během této doby budete hlavně plnit celkem jednoduché logické hádanky a hledat cestu dál.
Alyx není jen nějaký přihlouplý sidekick, který se pořád plete do cesty a sem tam po někom vystřelí, ale je to živá bytost!
Naprosto zásadní a klíčovou věcí z celé epizody, je spolupráce Gordona a Alyx, něco takového totiž hráči ještě neměli možnost prožít. Alyx není jen nějaký přihlouplý sidekick, který se pořád plete do cesty a sem tam po někom vystřelí, ale je to živá bytost! Po celou dobu hry budete kromě několika okamžiků stále spolu a rozhodně to není na škodu, protože si k ní vytvoříte naprosto unikátní vztah. Její umělá inteligence, pohyby i mimika obličeje, to vše je zpracováno naprosto bezchybně. Ve vypjatých situacích se skutečně bojí, neustále komentuje dění (na rozdíl od tradičně němého Gordona) a sem tam utrousí i nějaký ten vtípek. Jedním z nejlepších je asi pasáž v temném tunelu plném zombíků, které zaměřujete baterkou a Alyx je odstřeluje. V jednu chvíli se těsně za mnou ozvalo zombie-mručení, za kterým jsem se rychle otočil, ale to už se tam hihňala Alyx se slovy „Gotcha…“ a nevinným úsměvem na rtech. Zkrátka Alyx si zamilujete, budete ji opatrovat a bránit (může umřít) po celou dobu. Její umělá inteligence je perfektní, sama se kryje, vyhledává cíle, ujímá se stacionárních kulometů a čistí vám cestu. Za celou hru se nikde ani na chvilku nezasekla, nepřekážela mi v cestě nebo mi nevlezla do rány, prostě paráda. Tak by to mělo u pomocníků vypadat, páni vývojáři.
Stále se zlepšující Source
První epizodu pohání samozřejmě ten samý engine, jako původní HL2, tedy Source. Ten je opět perfektně vyladěn, je rychlý (quicksave je okamžitý, quickload trvá jen několik sekund) a nenáročný na HW. Přestože od vydání HL2 už nějaký ten čas uplynul, vypadá po vizuální stránce stále prvotřídně a v kombinaci s HDR efekty, simulující reálné zobrazení ostrého světla, se stará o skvělý zážitek. Nejen světelné efekty ale vypadají skvěle. Prakticky vše, od modelu Alyx, přes nepřátele až po tu bednu tamhle v rohu je zpracováno vše s neuvěřitelným citem pro detail. Ale proč to sem vlastně píšu, když většina toho byla stejně k vidění už v HL2. Po designové stránce se vývojáři také vyřádili. Prakticky každý metr čtverečný do konceptu levelů skvěle zapadá a je vidět, že na ztvárnění zdevastovaného City 17 si dali borci z Valve sakra záležet. Nejrůznější skripty navíc atmosféru ještě zhušťují.
Prakticky vše, od modelu Alyx, přes nepřátele až po tu bednu tamhle v rohu je zpracováno vše s neuvěřitelným citem pro detail.
Ani při hodnocení zvukové stránky nemohu šetřit superlativy. Namluvení je profesionální a přesně vystihuje danou situaci.
|
Verdikt: Celkově vzato je Half-Life 2 Episode One výtečný datadisk, který snad nemohl dopadnout lépe a bavit se u něj budete od začátku do konce, což bohužel nebude dlouho, protože herní doba se pohybuje mezi ubohými čtyřmi až maximálně šesti hodinami a to je opravdu málo. Jediným plusem je finální video z druhé epizody, která už se ve Valve kuchtí nějaký čásek a které se snad dočkáme co nevidět. Kromě herní doby ale nemám co tomuto kousku vytknout, takže pokud se vám líbil HL2, moc nepřemýšlejte a rozhodně berte!
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 505 čtenářů
Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou
Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....
Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší
Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou
Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...
Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii
Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu
Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...
Odpověď Applu na Dooma se jmenovala Marathon. Nyní míří zadarmo na Steam
Zatímco hráči na PC měli počátkem devadesátých let svého Dooma, majitele Macintoshů od Applu si...
Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu
O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...
Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii
Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...
Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole
Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...