Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Half-Life 2 Episode Two

  12:06aktualizováno  12:25
Fanoušci jedné z nejlepších 3D akcí se konečně dočkali a po roce a půl vychází druhá epizoda. Dostane se Gordon Freeman s Alyx Vance ze City 17 do základny rebelů v bezpečí?
82

Half-Life 2: Episode Two

Platforma: PC
Výrobce: Valve

Herní karta

Half-Life 2: Episode Two Rok a půl se s rokem a půl sešel a máme tu dáreček v podobě druhé epizody k Half-Life 2. Kdo jste nehráli první epizodu, mazejte do obchodu a od druhé dejte prozatím ruce pryč a kdo jste nehráli Half-Life 2, nemazejte do obchodu ale do kouta, klekněte si tam na připínáčky a proste Velkého Pařana o odpuštění, protože tohle je do nebe volající drzost. Pokud už tedy dál čtou jen ti, kdo mají dvojku i s první epizodou propařenou, můžu pokračovat. Stejně jako E1 končila pár minut po konci původního HL2, tak i E2 končí okamžitě po E1. Po havárii vlaku, kterým naši hrdinové odjížděli ze City 17 se Gordon probouzí, jako správný drsoň beze slova vstává a s pomocí Alyx leze z trosek vagónu. Hlavní úkol pro následujících několik hodin je bezpečně dopravit důležitá data do základny rebelů a přestože ta je jen několik kilometrů vzdálená, přihodí se toho cestou moc a moc, ale popořadě.

Half-Life 2: Episode Two Half-Life 2: Episode Two Half-Life 2: Episode Two

Když se daří, tak se daří
Náplň E2 je poněkud odlišná od E1. City 17 uvidíte maximálně z dálky a většina hry se odehrává kus od něj. První část hry strávíte většinou v podzemí při hledání speciální látky pro Alyx (kvůli čemu raději neprozradím, pokud jste pozorně sledovali Half-Life 2: Episode Twovšechny trailery, už to stejně víte a vám ostatním nechci zkazit příběh). Tato část je bohužel to nejnudnější, co E2 nabízí (dokonce bych si troufl říct, že je to nejnudnější z celé ságy HL). Procházení velice úzkých chodeb a střílení Antlionů a jejich nové tužší odnože, plivající dávky nepříjemného jedu, mi opravdu nepřišlo jako kdoví jaká zábava, ale až přes tohle přejdete, čeká vás další úžasné dobrodružství, od kterého se neodtrhnete. Druhá a nejdelší část je jízda v bugině do základny rebelů. Samozřejmě to nebude žádná pohodová projížďka se zastávkou u Gift Shopu, ale Combine na vás pošlou ozbrojený vrtulník, nalíčí nějakou tu past, no prostě nuda nehrozí. Poslední a nejkratší část je finální obrana základny před invazí Striderů a Hunterů (jeden ze dvou nových nepřátel), která je naprosto strhující a svou nervy drásající atmosférou se řadí mezi ty nejintenzivnější zážitky, jaké Half-Life vůbec nabízí. Odměnou za její úspěšné odražení vám bude úžasný a emotivní konec, u kterého ukápne slza nejednomu pařanovi.

Half-Life 2: Episode Two Half-Life 2: Episode Two Half-Life 2: Episode Two

Hra je rozdělena do sedmi kapitol a dohrát se dá v průměru za nějakých šest, maximálně sedm hodin. Je to sice o něco víc, než u E1, ale ne o moc. Slibovaný dvojnásobek oproti E1 se tedy rozhodně nekoná, ale na epizodu to není tak strašné jako minule. Bodíky k dobru si však E2 připisuje za znovuhratelnost. Po prvním dohrání doporučuji okamžitě začít novou hru a povolit mód vývojářských komentářů. Nad těmi jsem se sice už rozplýval v Half-Life 2: Episode Tworecenzi na E1, ale nemohu jinak, než to zopakovat. Komentáře od samotných vývojářů jsou něco, co dává hře úplně jiný nádech, dozvíte se v nich, jak byla řešená následující scéna, jaké s ní byly původní plány a problémy apod. Občas je až s podivem, s čím vším mohou být při tvorbě hry potíže. Druhý důvod ke opětovnému rozehrání jsou odměny neboli Achievements. Během hry tak dostáváte úkoly (porazit DOGa v závodu, přejet buginou určitý počet zombieků apod. a za jejich splnění jste ohodnoceny body. Dle mého názoru se tento systém velice osvědčí a rád bych ho viděl i u jiných her. Snad časem.

Valve = bohové skriptů. Platí to stále?
Rozhodně ano. Prakticky celou dobu jste bombardováni nejrůznějšími úkazy, efekty a scénami „za sklem“, které vypadají přirozeně a přestože víte, že je nezpůsobuje dokonalá umělá inteligence a ultramoderní engine, dobře se na ně kouká a atmosféra je hustá jak beton. Sice budete vědět, že se při druhém hraní stane přesně totéž, ale na to už jsme u série Half-Life přece zvyklí. Občas sice budete mít pocit, že už se Valve opakují, ale v zápalu bojů na to rychle zapomenete. Díky tomu také hra neskutečně rychle odsýpá a než se nadějete, máte druhou epizodu dohranou na jeden zátah a brejlíte na závěrečné titulky, tomu se říká atmosféra.

Half-Life 2: Episode Two Half-Life 2: Episode Two Half-Life 2: Episode Two

Half-Life 2: Episode TwoStejně jako v případě první epizody, i zde strávíte většinu hry v něčí společnosti. Nejprve s Alyx, poté s přátelským Vortigauntem a poté zase s Alyx. Jejich umělá inteligence je na špičkové úrovni, nikde se nezasekávají, nelezou vám před hlaveň a sami se o sebe umějí postarat. Většinu vašeho snažení komentují nejrůznějšími hláškami a když už si myslíte, že vás nemůžou překvapit, okomentují něco, co považujete za úplnou samozřejmost. Uvedu příklad – v podzemí za doprovodu Vortigaunta jsem viděl díru v zemi, na jejímž dně nebylo evidentně vůbec nic zajímavého, ale přesto do ní vedl žebřík. Slezl jsem tedy dovnitř, abych měl jistotu, že tu nenechám něco užitečného a když jsem vyšplhal zpátky nahoru, prohlásil Vortigaunt: “A proč jsi tam dolů jako lezl? No skutečně neexistuje díra, kterou by Freeman neprozkoumal.“ Podobné hlášky budete slýchat prakticky celou dobu a kromě skvělé mimiky obličeje a výše zmíněné umělé inteligence dávají pocit, že opravdu cestujete s někým živým.

Epizodu dvě pohání opět starý osvědčený engine Source, na kterém lidičkové z Valve neustále pracují a vylepšují ho k dokonalosti. V některých

Klady a zápory

Plus Parádní vtahující hratelnost
Plus Skvělé skriptování
Plus Alyx

Mínus Slabší první třetina
Mínus Skončí to moc rychle

Cena 1 299 Kč (Celý Orange Box)
EN Anglicky

místech je jeho letitost znát sice trochu více, ale není to nic hrozného. Navíc byly přidány nejrůznější světelné efekty jako odrazy a odlesky a pokud nečekáte Crysis, budete spokojeni. Prostředí lesa, se kterým máme tu čest v Halfovi poprvé, se povedlo vizuálně na jedničku a je vidět, že to pro vývojáře byla jedna z hlavních priorit. Naproti tomu hardwarová náročnost je opravdu nízká a E2 si tak bez větších problémů zahraje každý, kdo hrál v pohodě původní HL2 a E1. Stejně dobře je na tom hra i po stránce zvuku. Namluvení je profesionální a i vše ostatní zvučí, jak by mělo. Zde by ještě rád vypíchl hudbu, která je sice vzácnější než šafrán, ale pokud už zazní, stojí to za to. Hudba hraje jen u několika akčnějších momentů, ale o to víc si ty elektronické nervy drásající melodie vychutnáte. To má velice kladný vliv na celkovou atmosféru a hned víte, že vás čeká nějaký větší souboj.

Verdikt: Half-Life 2: Episode Two je další povedené pokračování skvělého příběhu Half-Life 2 a pokud jste jeho fanoušky, rozhodně si E2 užijete. Oproti E1 nabízí krapet delší herní dobu a i celková atmosféra mi přišla o ždibíček lepší. Hře se dá vytknout kromě té délky (která je ale na epizodu celkem dostatečná, jen škoda, že ten vývoj trvá tak dlouho) maximálně trošku slabší první třetinu v podzemí, ale to je tak všechno. Pokud si třetí epizoda udrží stejnou atmosféru, máme se na co těšit. Už aby to bylo.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

82 %

Čtenáři

94 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1228 čtenářů

Témata: Half-life, Valve, Vlak

Nejčtenější

Cyberpunk 2077 je přesně tak dobrý, jak jsme tajně doufali. První dojmy

Cyberpunk 2077

Poté, co v únoru vyšel Kingdom Come, už mezi českými hráči není očekávanějšího titulu než chystaný Cyberpunk 2077. A my...

Pět největších zklamání z herního svátku E3 2018

Command and Conquer: Rivals

V sobotu jsme rozebrali největší překvapení z herního svátku E3 2018, dnes se podíváme na ta největší zklamání.



Pět největších překvapení z herního svátku E3 2018

Cyberpunk 2077

Herní svátek E3 je sice za námi, my však zdaleka nekončíme. Před dalšími prvními dojmy z hraní očekávaných her, které...

Ve Fortnite se omylem objevil hákový kříž, vývojáři okamžitě zareagovali

Fortnite

Pokud hráči nejpopulárnější hry současnosti Fortnite přesně za sebou provedou několik specifických kroků, vytvoří na...

Kam kráčí herní průmysl? Letošní E3 naznačila nové trendy

E3 2018

Každoroční herní šílenství s názvem E3 už oficiálně skončilo a před námi jsou teď naopak dva měsíce relativního klidu....

Další z rubriky

RECENZE: Česká Band of Defenders je akce s atmosférou Falloutu

Band of Defenders

Nájezdníci přicházejí zleva, supermutanti zprava a od vás se dočkají přivítání laserovou puškou. Ne, to není výjev z...

RECENZE: Pillars of Eternity 2: Deadfire je úžasné námořní dobrodružství

Pillars of Eternity 2

Tak trochu ve smyslu „nespravuj, co funguje“ je druhý díl Pillars of Eternity spíše důstojným pokračovatelem než...

RECENZE: Nové karty změnily zažité pořádky v Hearthstonu, Witchwood se povedl

Hearthstone: The Witchwood

V první části recenze jsme se podívali na nové karty, mechanismy a balíčky. Ve druhé pak rozebíráme režim Monster Hunt...



Najdete na iDNES.cz