Half-Life 2 versus NVIDIA, část I

  12:00aktualizováno  2:49
Sotva odezněla kauza Futuremark, máme tu novou událost, která naznačuje, že císař (NVIDIA) je trochu nahý. Gabe Newell z firmy Valve prezentoval Half-Life 2 a informoval, jak běží na různých grafických kartách...

Half-Life 2 je za rohem
Americká vývojářská firma Valve vznikla roku 1996 a její prvotina se nesmazatelně zapsala do herní historie. Half-Life, který přišel na pulty obchodů v listopadu 1998 pod hlavičkou Sierry, nasbíral přehršle ocenění od renomovaných herních časopisů, a to ne za nějaké fascinující grafické efekty vyžadující nejnovější 3D hardware, ale za takovou nějakou nenápadnou, jakoby zcela samozřejmou hratelnost. Přinést v době, kdy trhu vládl Quake II, hru postavenou na enginu jeho předchůdce, a dosáhnout s ní tak fenomenálního úspěchu, bylo krásným vítězstvím důvtipu tvůrců nad nepřízněmi osudu, zrozením nové hvězdy na vývojářském nebi a zároveň předzvěstí nového trendu v 3D akčních hrách – Deus Ex už byl na cestě...

Uděláme-li výbornou hru, je na nás okamžitě položena drtivá odpovědnost za kvalitu druhého dílu. Half-Life 2 je na obzoru, a ať už se s ním setkáme koncem roku letošního nebo až začátkem příštího, začíná to být téma dne. Na 30. září je ohlášeno benchmarkovatelné demo, které umožní všem zvědavcům otestovat připravenost jejich počítačového systému na jednu z nejočekávanějších her roku 2003. A těm, kteří se chystají praštit přes vlastní kapsu a HL2 regulérně zakoupit, musím testování vřele doporučit, protože HL2 už nebude tak „sociálně útlocitná“ hra jako jeho předchůdce. Po úspěchu prvního dílu si Valve mohli dát načas a vytvořit na zelené louce vlastní engine s názvem Source, který bude pravděpodobně prvním skutečně masivním nasazením specifik DirectX 9 v praxi. Ideou Valve je sice poskytnout možnost hraní i majitelům karet na úrovni DX6, velký požitek bych v tomto případě ovšem neočekával.

Na GeForce FX upadla bomba
Asi se nebudu mýlit, když vyslovím předpoklad, že většinu z nás bude zajímat chování enginu Source na našich počítačích. První představu si můžeme udělat podle výsledků benchmarků, které minulý týden prezentoval zakladatel firmy Valve a její nejznámější postava, Gabe Newell. Učinil tak na konferenci Shader Day, kterou pořádala firma ATI v americkém Seattlu; zde nás může napadnout otázka, co má Valve s ATI. Inu, firma Valve udělala poměrně významný obchod: HL2 bude přibalován k některým špičkovým kartám od ATI. Jak brzy poznáte, okolnosti k tomu přímo vybízejí...

A nyní přichází ono zemětřesení, kterým nyní rezonuje grafická komunita. Newell ve svém projevu mluvil o tom, že vývojový tým HL2 zaznamenal při testování grafických karet nečekané, ba přímo šokující výsledky. To, co předvedly grafické karty s čipy NVIDIA ve standardně (pro karty kompatibilní s DirectX 9) nastaveném HL2, se nedá označit jinak než jako debakl. Za vše mluví následující graf z Newellovy prezentace:

HL2

Vidíme, že vlajková loď NVIDIE silně zaostává i za několikanásobně levnějším Radeonem 9600 PRO, nemluvě pak o nejrychlejším Radeonu 9800 PRO. Jak si to vysvětlit, když v ostatních současných hrách jsou GeForce FX Radeonům důstojnými soupeři? Možnosti jsou v podstatě dvě: buď drsná optimalizace HL2 ve prospěch ATI nebo problémy na straně NVIDIE. Osobně se kloním spíš ke druhé možnosti. Dejme však nyní slovo NVIDII, která rychle přišla s tiskovým prohlášením. Vyjímám zajímavé pasáže:

    Během celého vývoje HL2 byla NVIDIA v úzkém technickém kontaktu s Valve. Firma Valve nás však neuvědomila o problémech, o kterých hovořil Gabe. Není nám jasné, proč Valve při testování použila Detonator 45, když jsme ještě dva týdny před konferencí Shader Day spolu s Valve pracovali na vývoji ovladačů Detonator 50, které zajistí nejlepší výkon hry na našem hardwaru.

    Co se týče na webu publikovaných výkonů grafických karet v HL2, pokládáme je za chybné, protože nebyly použity ovladače Detonator 50. Vývoj verze 45 byl zastaven již před několika měsíci, protože se už pracovalo na verzi 50. V ovladačích Detonator 50, jejichž betaverzi již mají recenzenti k dispozici, jsou zahrnuty naše optimalizace pro HL2 a další nové hry. Verze 50 jsou nejlepší ovladače, které jsme kdy vytvořili. ... Detonator 50 bude oficiálně ke stažení ještě před příchodem hry. Protože jsme si vědomi toho, že získání nejlepšího výkonu z pixel shaderů (PS) na rodině GeForce FX momentálně vyžaduje speciální práci, spolupracuje náš vývojářský tým velmi úzce s vývojáři her. Je při tom nutné pochopit, že v mnoha případech neznamená změna z PS 1.4 (DirectX 8) na PS 2.0 (DirectX 9) žádné zlepšení kvality obrazu. ...

    Optimální kód pro čipy ATI a NVIDIE je jiný – pokusy testovat tyto čipy proti sobě s použitím stejného kódu vždy jednu nebo druhou stranu znevýhodňuje. ... Náš tým programátorů pracujících na ovladačích vyvinul mimo jiné i automatický optimalizátor shaderů, který výrazně zlepšuje výkon pixel shaderů celé rodiny GeForce FX. Ovoce tohoto úsilí budou vidět na ovladačích Detonator 50.

Než zaujmete názor, ...
... počkejte raději na čtvrteční pokračování tohoto článku, kde vám přinesu další sbírku argumentů či indicií svědčících ve prospěch té či oné strany. Každopádně toho automatického optimalizátoru shaderů bych se trochu bál... :-).

Zdroje: Tom's Hardware Guide, AnandTech

Autor:

Nejčtenější

Zemřel Stan Lee, spolutvůrce komiksového světa značky Marvel

Fanoušci vzpomínají na Stana Lee u jeho hvězdy na chodníku slávy v Hollywoodu....

Ve věku 95 let zemřela legenda komiksu Stan Lee, který byl spolutvůrcem proslulé značky Marvel. O smrti muže, který se...

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

Kombinace Dooma s nejnudnější hrou na světě je skutečnou výzvou

Revenant Bus

Modifikace Revenant Bus přináší klasickou (ne)hratelnost Desert Busu do enginu Dooma. A přidává i několik drobných...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Potvrzeno: vzniknou remastery legend Command & Conquer a Red Alert

Command & Conquer (1995)

Po trapném odhalení mobilní verze Command & Conquer letos na E3 se EA pokouší napravit si reputaci. Potvrdilo, že...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Jak Red Dead Redemption 2 zastínil Assassin’s Creed: Odyssey

Red Dead Redemption 2 versus Assassin’s Creed Odyssey

Assassin’s Creed Odyssey a Red Dead Redemption 2 jsou dva nejnovější přírůstky do rodiny akčních příběhových her v...

Deset mrtvých značek ze stáje EA. Kterou by měla firma oživit?

Herečky, které se objevily v příběhových filmech Red Alert 3.

Historické portfolio vydavatelství Electronic Arts lze číst více způsoby. Na jednu stranu se u každé značky najdou...

Seriál podle Castlevanie byste neměli minout, ani pokud jste hru nehráli

Castlevania

Animovaný seriál z dílny Netflixu sice využívá licenci na sérii klasických videoher, ale funguje i jako samostatné...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz