Half-Life 2 versus NVIDIA, část II

  12:00aktualizováno  2:06
Na NVIDII se snáší rána za ránou, pyšný gigant trpí a hledá pokoutní cestičky, jak si zachovat renomé. Do hry Half-Life 2 si prosadil úpravy, které firmě Valve zabrali spoustu času – čeká podobné martyrium i ostatní herní vývojáře?

NVIDIA se vyjádřila – vraťme se k firmě Valve
V minulém článku jsem referoval o zajímavém úkazu, který byl zaznamenán při testování hry Half-Life 2: grafické karty s čipy NVIDIA GeForce FX utrpěly s Radeony těžkou porážku, což naznačuje cosi o jejich výkonnosti v plném zatížení funkcemi DirectX 9. Až příští rok začnou vystrkovat růžky první hry nabité efekty z tohoto soudku, mohlo by nás mrzet, že naše grafická karta prodávaná s honosným označením DirectX 9 compatible v nových hrách kulhá na obě nohy... Momentálně to bohužel vypadá, že karty GeForce FX tuto definici splňují.

Co dělala firma Valve, když se poprvé setkala s výše uvedeným fenoménem? Podle svého šéfa Gabe Newella ihned kontaktovala NVIDII. NVIDIA ve svém prohlášení tvrdí, že jakýkoli (jeden konkrétní) programový kód hry favorizuje buď čipy ATI nebo NVIDIE, tj. jinými slovy, že neexistuje nestranný programový kód. Newell naopak trvá na tom, že základní kód hry Half-Life 2 se striktně drží standardních funkcí DirectX 9, jež Radeony vykonávají podstatně rychleji než GeForce FX. Zde je vhodné poznamenat, že samotný Microsoft se o HL2 vyjádřil jako o „perfektním vzorku DX9“.

Jak pochodila firma Valve se svými problémy u NVIDIE? Nakonec byla nucena vytvořit uvnitř HL2 kódovou větev určenou speciálně pro čipy NV3x (tedy GeForce FX); tato práce jí podle Newella zabrala pětinásobek času oproti standardní DX9 větvi, kterou používají Radeony. Větev NV3x samozřejmě nezvyšuje rychlost hry zadarmo. Aby karty GeForce FX trochu ožily, muselo se jim ulevit v přesnosti některých výpočtů (16bitů místo 32) a někde bylo nutné místo pixel shaderů verze 2.0 (DirectX 9) použít pixel shadery verze 1.4 (úroveň DirectX 8). Mix 16/32bitové přesnosti a shaderů 1.4/2.0 byl důvodem, proč Valve nazývá tuto kódovou větev mixed mode („smíšený režim“). Rychlostní výsledky této optimalizace (+vizuální degradace) vidíte na níže umístěném grafu.

HL2

Mixed mode však pomohl významně jen vlajkové lodi NVIDIE, kartě GeForce FX 5900 Ultra – majitelé karet z rodiny GeForce FX 5200/5600 z něj mít žádnou radost nebudou. Pokud chtějí docílit hratelné podoby HL2, Valve jim doporučuje použít kódovou větev DX8. Vizuální rozdíly mezi všemi těmito větvemi jsou podle Ananda dobře patrné, byť ne dramatické.

Nový Detonator je všelék?
NVIDIA slibuje, že se věci podstatně zlepší s novou verzí ovladačů Detonator, na které i v součinnosti s firmou Valve pracuje. Gabe Newell však opatrnými větami varuje před nějakým velkým optimismem ohledně zlepšení výkonu. Navíc jsem na serveru HotHardware viděl obrazové i rychlostní výsledky GeForce FX 5900 Ultra a Radeonu 9800 Pro v novém AquaMarku 3 s ovladači Detonator 51.75 (samozřejmě betaverze, nicméně...). Viděl jsem sice na jedné straně slušné přiblížení skóre FX k Radeonu, na druhé ovšem také podivně tmavé a vybledlé obrázky lezoucí někdy z produktu NVIDIE... Počkáme si na finální verzi ovladačů a uvidíme, co nám nabídne.

Resumé: DirectX 9 + GeForce FX = pochybná kombinace
Indicie, které se mi doposud podařilo k této kauze posbírat, mě vedou k závěru, který je zřetelně vyjádřen nadpisem tohoto odstavce. Argumentem z nejzávažnějších bylo vyjádření Johna Carmacka pro BonusWeb, které potvrzuje, že rodina GeForce FX bude mít pro náročné DX9 hry pracující s plnou, tj. 32bitovou přesností, vážný handicap. Co můžeme nyní čekat od NVIDIE? Po té lepší stránce určitě snahu o brzký příchod další generace grafických čipů, tedy NV4x. Po té horší to bude snaha přesvědčit tvůrce DX9 her, aby se zatím vykašlali na shadery 2.0 a počítali se slabinami GeForce FX.

NVIDII stíhá rána za ránou, a nemůžu říct, že bych jí to nepřál. Místo aby už dávno poctivě přiznala, že je trochu pozadu (no a co?) a přizpůsobila tomu trochu ceny svých produktů (do toho se nám ovšem nechce), rozhazuje kolem sebe špínu a doufá, že jí v té mlze nebude pořádně vidět. Co víc, hodlá nám na to konto vsugerovat, že by měl mít tvůrce ovladačů grafické karty prostřednictvím „optimalizací“ právo šidit za našimi zády a nedbat nastavení, která v ovladačích provedeme. Pokud si mám vybrat mezi firmou, která je prostě rychlejší ve standardních DX9 operacích, a firmou, která se kvůli horším výsledkům svých produktů rozčiluje na tvůrce benchmarků a her a nutí je ke všelijakým podivnostem, tak volím jednoznačně. Nezmění-li se cosi podstatného, bude v mojí další grafické kartě pevně sedět čip značky ATI.

Zdroje: Tom's Hardware Guide, AnandTech

Autor:

Nejčtenější

Zemřel Stan Lee, spolutvůrce komiksového světa značky Marvel

Fanoušci vzpomínají na Stana Lee u jeho hvězdy na chodníku slávy v Hollywoodu....

Ve věku 95 let zemřela legenda komiksu Stan Lee, který byl spolutvůrcem proslulé značky Marvel. O smrti muže, který se...

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

Kombinace Dooma s nejnudnější hrou na světě je skutečnou výzvou

Revenant Bus

Modifikace Revenant Bus přináší klasickou (ne)hratelnost Desert Busu do enginu Dooma. A přidává i několik drobných...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Potvrzeno: vzniknou remastery legend Command & Conquer a Red Alert

Command & Conquer (1995)

Po trapném odhalení mobilní verze Command & Conquer letos na E3 se EA pokouší napravit si reputaci. Potvrdilo, že...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Jak Red Dead Redemption 2 zastínil Assassin’s Creed: Odyssey

Red Dead Redemption 2 versus Assassin’s Creed Odyssey

Assassin’s Creed Odyssey a Red Dead Redemption 2 jsou dva nejnovější přírůstky do rodiny akčních příběhových her v...

Seriál podle Castlevanie byste neměli minout, ani pokud jste hru nehráli

Castlevania

Animovaný seriál z dílny Netflixu sice využívá licenci na sérii klasických videoher, ale funguje i jako samostatné...

OBRAZEM: Retro PlayStation vás přenese dvacet let zpět. První dojmy

PlayStation Classic

Retro konzole od Sony se jmenuje PlayStation Classic. Vyjde 3. prosince a obsáhne dvacet předinstalovaných her bez...

Najdete na iDNES.cz