NVIDIA se vyjádřila – vraťme
se k firmě Valve
V minulém článku jsem referoval
o zajímavém úkazu, který byl zaznamenán při testování hry Half-Life 2: grafické karty
s čipy NVIDIA GeForce FX utrpěly s Radeony těžkou porážku, což
naznačuje cosi o jejich výkonnosti v plném zatížení funkcemi
DirectX 9. Až příští rok začnou vystrkovat růžky první hry nabité efekty
z tohoto soudku, mohlo by nás mrzet, že naše grafická karta prodávaná
s honosným označením DirectX
9 compatible v nových hrách kulhá na obě nohy... Momentálně to
bohužel vypadá, že karty GeForce FX tuto definici splňují.
Co dělala firma Valve, když se poprvé setkala s výše uvedeným fenoménem? Podle svého šéfa Gabe Newella ihned kontaktovala NVIDII. NVIDIA ve svém prohlášení tvrdí, že jakýkoli (jeden konkrétní) programový kód hry favorizuje buď čipy ATI nebo NVIDIE, tj. jinými slovy, že neexistuje nestranný programový kód. Newell naopak trvá na tom, že základní kód hry Half-Life 2 se striktně drží standardních funkcí DirectX 9, jež Radeony vykonávají podstatně rychleji než GeForce FX. Zde je vhodné poznamenat, že samotný Microsoft se o HL2 vyjádřil jako o „perfektním vzorku DX9“.
Jak pochodila firma Valve se svými problémy u NVIDIE? Nakonec byla nucena vytvořit uvnitř HL2 kódovou větev určenou speciálně pro čipy NV3x (tedy GeForce FX); tato práce jí podle Newella zabrala pětinásobek času oproti standardní DX9 větvi, kterou používají Radeony. Větev NV3x samozřejmě nezvyšuje rychlost hry zadarmo. Aby karty GeForce FX trochu ožily, muselo se jim ulevit v přesnosti některých výpočtů (16bitů místo 32) a někde bylo nutné místo pixel shaderů verze 2.0 (DirectX 9) použít pixel shadery verze 1.4 (úroveň DirectX 8). Mix 16/32bitové přesnosti a shaderů 1.4/2.0 byl důvodem, proč Valve nazývá tuto kódovou větev mixed mode („smíšený režim“). Rychlostní výsledky této optimalizace (+vizuální degradace) vidíte na níže umístěném grafu.
Mixed mode však pomohl významně jen vlajkové lodi NVIDIE, kartě GeForce FX 5900 Ultra – majitelé karet z rodiny GeForce FX 5200/5600 z něj mít žádnou radost nebudou. Pokud chtějí docílit hratelné podoby HL2, Valve jim doporučuje použít kódovou větev DX8. Vizuální rozdíly mezi všemi těmito větvemi jsou podle Ananda dobře patrné, byť ne dramatické.
Nový Detonator je
všelék?
NVIDIA slibuje, že se věci podstatně zlepší s novou verzí
ovladačů Detonator, na které i v součinnosti s firmou Valve
pracuje. Gabe Newell však opatrnými větami varuje před nějakým velkým optimismem
ohledně zlepšení výkonu. Navíc jsem na serveru HotHardware viděl obrazové
i rychlostní výsledky GeForce FX 5900 Ultra a Radeonu 9800 Pro
v novém AquaMarku 3
s ovladači Detonator 51.75 (samozřejmě betaverze, nicméně...). Viděl jsem
sice na jedné straně slušné přiblížení skóre FX k Radeonu, na druhé ovšem
také podivně tmavé a vybledlé obrázky lezoucí někdy z produktu
NVIDIE... Počkáme si na finální verzi ovladačů a uvidíme, co nám
nabídne.
Resumé: DirectX 9 + GeForce FX
= pochybná kombinace
Indicie, které se mi doposud podařilo k této
kauze posbírat, mě vedou k závěru, který je zřetelně vyjádřen nadpisem
tohoto odstavce. Argumentem z nejzávažnějších bylo vyjádření Johna
Carmacka pro BonusWeb, které potvrzuje, že rodina GeForce FX bude mít pro
náročné DX9 hry pracující s plnou, tj. 32bitovou přesností, vážný handicap.
Co můžeme nyní čekat od NVIDIE? Po té lepší stránce určitě snahu o brzký
příchod další generace grafických čipů, tedy NV4x. Po té horší to bude snaha
přesvědčit tvůrce DX9 her, aby se zatím vykašlali na shadery 2.0 a počítali
se slabinami GeForce FX.
NVIDII stíhá rána za ránou, a nemůžu říct, že bych jí to nepřál. Místo aby už dávno poctivě přiznala, že je trochu pozadu (no a co?) a přizpůsobila tomu trochu ceny svých produktů (do toho se nám ovšem nechce), rozhazuje kolem sebe špínu a doufá, že jí v té mlze nebude pořádně vidět. Co víc, hodlá nám na to konto vsugerovat, že by měl mít tvůrce ovladačů grafické karty prostřednictvím „optimalizací“ právo šidit za našimi zády a nedbat nastavení, která v ovladačích provedeme. Pokud si mám vybrat mezi firmou, která je prostě rychlejší ve standardních DX9 operacích, a firmou, která se kvůli horším výsledkům svých produktů rozčiluje na tvůrce benchmarků a her a nutí je ke všelijakým podivnostem, tak volím jednoznačně. Nezmění-li se cosi podstatného, bude v mojí další grafické kartě pevně sedět čip značky ATI.
Zdroje: Tom's Hardware Guide, AnandTech