Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Halo - akční hra nové generace

  12:00aktualizováno  21. března 11:57
O tomto titulu kdysi kdosi prohlásil, že pokud bude mít hratelnost a zábavnost na stejné úrovni, jako má grafiku, půjde o nejlepší akční hru všech dob. A světe div se, zatím se zdá, že se to opravdu splní. Až na jeden malý detail - herní systém je možná ještě lepší, než ona úchvatná grafika.

Halo O hře Halo od společnosti Bungie nebylo poměrně dlouho nic slyšet. Sice na našich stránkách čas od času vyšly nové screenshoty, ke stažení jsme vám dokonce nabídli i pár hezkých wallpaperů. Ale i tak je to již více než rok, co zde vyšel ucelený souhrnný článek zabývající se touto bezesporu zajímavou akční hrou. Důvod je prostý - jak pracovníci společnosti Bungie, tak redaktoři herních magazínů i čtenáři samotní se soustředili spíše na jiný projekt ze stejné vývojářské dílny - akčně-bojovou hru Oni. Ta nakonec nedopadla až tak slavně, jak mohla, především kvůli neslanému, nemastnému, dalo by se říci až bezpohlavnímu designu úrovní a fádnímu grafickému ztvárnění prostředí. Skoro se až nechce věřit, že obě hry, Oni i Halo, pocházejí od týchž lidí. Podle dostupných obrázků, trailerů a informací je totiž Halo pravým opakem hry, která nás zklamala před pár měsíci. Zatvrzelí pécéčkáři sice možná ještě nyní těžce snášejí skutečnost, že Halo vyjde nejprve na Xboxu a až poté na jejich milovaných PC, ale s tím bohužel nic neuděláme. Zato se je pokusíme rozveselit příjemnou, byť neověřenou zprávou. Neprozradíme ji však hned, ale necháme si ji jako jakýsi pomyslný dárek až na závěr článku.

Přejděme však ke hře samotné. Příběh je poměrně jasný a stručný. Lidé objevili ve vesmíru podivný artefakt, který napovídá, že ve vesmíru je - nebo alespoň byla - civilizace, jejíž technologická vyspělost je daleko za hranicemi nejen našeho chápání, ale i představivosti. Halo Tím artefaktem je totiž uměle vytvořený svět s atmosférou, rostlinami, vodou, zkrátka vším, co má takový svět mít... Až na to, že je dutý. Zdá se vám to nezvyklé? To zástupcům lidstva také. Proto na místo vyslali speciální jednotku, která dostala za úkol zjistit, co to má vlastně znamenat. Co když jsou tvůrci tohoto dutého světa lidstvu nepříznivě nakloněni? Co když nás všechny zničí? Je těžké si představit, že by skupinka sebelépe vytrénovaných vojáků cokoliv zmohla s tvůrci "dutozemě", ale za pokus to stojí, ne? Naštěstí se zdá, že ti, kdo tento zázrak vytvořili, jej již dávno opustili. Přesto není všechno tak docela v pořádku - jak na "povrchu", tak i v husté síti podzemních komplexů, se uhnízdila jiná mimozemská rasa. Tato sice není až tak vyspělá a je de facto s lidstvem srovnatelná, zato je však vysloveně agresivní. Co se dá dělat, pojďme do boje. Vyhraje ten silnější, slabší půjde do konzerv...

Až dodnes se o Halo mluvilo jako o akční hře s third person pohledem, ale včera zveřejněné video do toho vneslo zmatek. Asi polovina z něj je totiž zabírána z vlastního pohledu, takže se zdá, že v Halo si dosyta užijeme obou variant. Co se týče herního systému, ten by měl patřit mezi obrovské přednosti titulu. Na první pohled se totiž může zdát jako klasická 3D akce, ať již FPS či TPS. První pohled ale často klame. Většina (nebo spíš dokonce všechny) hry tohoto žánru se vyznačují jednou věcí - ať je jejich singleplayerový mód propracovaný a zábavný sebevíce, vždy je naprosto lineární. Pokračujete vpřed přesně Halo tak, jako vám to tvůrci určili. V tom bude Halo jiné. Měli byste zde mít naprostou svobodu pohybu a bude tedy záležet jen na vás, kam se zrovna vydáte. Nebudou zde jednotlivé mise, bude zde jen Halo a spousta akce jak na povrchu, tak i pod ním. A aby byla iluze skutečného boje co nejdokonalejší, nemusíte se obávat žádných nahrávacích obrazovek či trhaných přechodů mezi interiéry a exteriéry. Použitý engine by měl být tzv. bezešvý, takže přechody mezi jednotlivými portály by měly být naprosto plynulé.

Jak vidno, engine bude jistě patřit mezi silné stránky tohoto titulu. Nebylo by to ale nic platné, kdyby stálo vizuální zpracování za starou bačkoru. K čemu by byly ultrakrátké, prakticky nezaznamenatelné nahrávací časy, kdyby vše běhalo pouze v šestnácti barvách v rozlišení 320x200? Nebojte, nic takového vás zde nečeká. Halo si od první chvíle získalo obrovskou pozornost hráčů právě díky preciznosti, jaká je věnována jeho vizuální stránce. Screenshoty v tomto případě mluví samy za sebe, můžete na nich spatřit všechny možné efekty, které jsou v současnosti používány. Připomeňme si, že všechny pocházejí přímo ze hry, ne z animovaných či renderovaných sekvencí. Jednu věc ale ani obrázky nezachytí a ani nemohou - pohyb. Ten je také ztvárněn naprosto výborně. Nemluvíme přitom jen o postavách, konec konců motion capturing již patří mezi běžně používané technologie. Ale již výše zmíněné video nám ukázalo další věci - pohyb automobilu po pláži, hroudy hlíny odletující od Halo jeho kol, když se dostal do smyku, oblaka prachu... a příboj. Nemohl jsem si pomoci, ten kousek jsem si musel přehrávat stále dokola a dokola. Proč? Protože poprvé jsem na monitoru počítače uviděl nádherně realisticky zpracované vlny, narážející na pobřeží. A přitom to je v záběru jen tak mimochodem, jako by to vlastně ani nic nebylo...

Opusťme však pole vizuální dokonalosti, dejme si studenou sprchu a podívejme se na další herní prvky, bez kterých by nemohla žádná akční hra v tvrdém konkurenčním boji přežít. Zaměřme se třeba na zbraně. Těch by mělo být poměrně solidní množství, přičemž obě bojující strany budou používat vzhledem k rozdílným technologiím naprosto odlišné. Mimozemšťané evidentně preferují energetické zbraně, ať již se bude jednat o pistoli, raketomet či meč - ve všech případech je u nich hlavní smrtící energie. Oproti tomu pozemšťané dávají stále přednost zbraním projektilovým - od pistole a samopal až po protivzdušný raketomet. Ale i zde najdeme výjimky, například velice efektivní plamenomet.

Mnohem zajímavější než zbraně jsou však z herního hlediska dopravní prostředky. Není jich sice ani zdaleka tolik, jako zbraní (pro každou z bojujících stran se zatím počítá pouze se čtyřmi), ale na průběh hry budou mít mnohem větší dopad. Důvod je prostý. Neslouží pouze pro samotné popojíždění po okolí, ale budou mít nesmírný význam například při Halo multiplayeru. Představte si, jak si v kooperačním módu rozdělíte úkoly - vy stojíte u těžkého kulometu, který je přimontován na korbu džípu, váš kolega přitom řídí a další voják stojí vedle vás a dokončuje brokovnicí to, co jste vy načali svým kulometem. Lahůdka? Ano, tak to jde také popsat. Samozřejmě, že toto všechno si budete moci užít i v singleplayeru, pouze s tím rozdílem, že oni dva spolubojovníci jsou řízeni počítačem. A abychom řekli vše, co se týče dopravních prostředků, musíme se zmínit ještě o jedné věci. Pokud zlikvidujete posádku nepřátelského vozidla, nic vám nebrání jej používat pro své vlastní potřeby. Takže ačkoliv pozemšťané nemají žádný rychlý létající stroj, s trochou štěstí a hlavně zručnosti nemusí být problém vznést se do oblak.

S potěšením také musíme konstatovat, že pánové z Bungie nezapomněli ani na naprogramování pořádné umělé inteligence. Asi nejtěžší bylo dynamicky zakomponovat do hry faktor morálky, ale výsledek stojí za to. Protivníci na vás sice zpočátku možná zuřivě útočí, ale po čase jim dojde dech (pokud dostávají zabrat) a pokusí se stáhnout. Dokonce v případě, že nějakého vyloženě překvapíte, například ze zálohy, nastane reakce, která je ve skutečnosti asi nejpravděpodobnější - okamžitě se dá na bezhlavý úprk. Přeci jen, v bitevní vřavě se střelba očekává, ale když na vás začne někdo pálit ve chvíli, kdy vás ani nenapadne, že je v okolí nepřítel (například ležíte doma před televizí), ztratíte i ten poslední kousek Halo chladného rozumu a staráte se jen o to, abyste se dostali do bezpečí. Tolik k obecné části AI. Podle posledních informací ale tvůrci pracují na další vrstvě, a to umělé inteligenci použitelné v boji. Nepřítel se před vámi bude všemožně krýt, dostane-li příležitost, a bude uhýbat, krčit se a střílet zpoza rohů, jen aby to nebyly jeho vnitřnosti, které se za chvíli rozplesknou na dlažbě.

Takže, to by bylo pravděpodobně všechno. Z Bungie sice uniklo ještě několik dalších detailů, ale v porovnání s výše uvedenými fakty by šly zařadit spíše do druhé ligy. Uznávám, některé prvky jsou psány podle videa z Xboxu, ale verze pro obě platformy by se snad neměly až tak lišit. A pokud ano, pak může Microsoft očekávat zvýšený zájem o svou novou konzoli, protože to, co jsme měli možnost shlédnout, potěší duši každého skutečného pařana. Aby to však nevypadalo, že Xboxu nadržuji, mám pro majitele PC onu slíbenou dobrou zprávu. Sice není oficiálně potvrzená, pochází však z důvěryhodného zdroje. Podle něj pracují nyní zaměstnanci Bungie dnem i nocí na hratelné demoverzi Halo, a ta by se měla na internetu objevit již v dohledné době. Je sice s podivem, že by vyšlo demo na PC, když titul samotný má vyjít nejprve na Xboxu, ale co... Uvidíme, zda se tato zpráva zakládá na pravdě nebo ne. Ale pokud ano, bude to stát za to.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Další z rubriky

Ulov si monstrum a zkus to přežít. První dojmy z Hunt: Showdown

Hunt: Showdown

Přežil jsi, abys zemřel příště. Lovec je ve světě Hunt: Showdown odpočitatelná položka a zároveň to nejdůležitější, co...

Hordy zombie a mumie. Strange Brigade už ani nemůže být béčkovější

Strange Brigade

Strange Brigade je bezduchá kooperativní akce, v níž jde jen o nekonečné střílení zástupů nepřátel. I takové hry jsou...

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...



Najdete na iDNES.cz