GeForce2 MX je velmi oblíbený grafický čip firmy NVIDIA, který jistě není třeba zvlášť představovat. Na trhu se objevil zhruba před rokem jakožto řešení, které oproti svému rychlejšímu a podstatně dražšímu protějšku (GeForce2 GTS) přineslo lepší poměr cena/výkon. Tento tah se NVIDII opravdu vyplatil: MX proniklo mezi široké masy hráčské obce a výrazně upevnilo pozici firmy v oblasti levnější 3D akcelerace. Nic však netrvá věčně a pozici MX začal záhy ohrožovat Radeon SDR od firmy ATI; později se objevilo Kyro a brzy se dočkáme Kyra II, které má potenciál nejen strčit svým výkonem do kapsy MX, ale v mnoha případech ohrozit i pozici GTS.
Odezva NVIDIE na tyto konkurenční počiny byla následující: grafický magnát se rozhodl ukončit výrobu úspěšného čipu MX a nahradit ho dvěma deriváty s názvy MX 400 a MX 200. MX 400 má být výkonnějším pokračovatelem původního MX, zatímco MX 200 by mělo definitivně odstavit zastaralé karty na bázi čipu TNT2 a připravit tak vývojářům dokonalou pozici pro to, aby se začali ve svých hrách standardně spoléhat na hardwarovou podporu operací T&L.
GeForce2 MX 400 je v podstatě jen přetaktovanou verzí původního MX – jádro běží standardně na frekvenci 200 MHz, přičemž paměť může být podle uvážení výrobce grafické karty taktována na 166 až 200 MHz. Kromě standardní 128bitové paměti SDR SDRAM se budeme často setkávat s modely vybavenými 64bitovou pamětí DDR SDRAM, které by však teoreticky měly poskytovat stejnou datovou průchodnost. Oproti původnímu MX tedy MX 400 přináší nepatrně vyšší plnicí rychlost (fillrate) – 400 vs. 350 megapixelů/s – a (podle použité paměti) o něco vyšší datovou průchodnost – až 3,2 vs. 2,7 GB/s.GeForce2 MX 200 používá stejné frekvence jako původní MX – jádro běží na 175 MHz a paměť na 166. Má však oproti MX pouze 64bitovou paměťovou sběrnici, což je hlavním faktorem omezujícím jeho výkon. Plnicí rychlost je shodná s MX, datová průchodnost je však samozřejmě poloviční.
Časopis X-bit labs otestoval grafické karty firmy Sparkle – GeForce2 MX 400 a MX 200 – obě s 32 MB paměti SDRAM. Proti nim postavil jak konkurenty z domácí stáje, tak i grafické karty od ATI.
Vidíme, že v 16bitových barvách jasně vládne rodina GeForce2, zatímco v 32 bitech se naopak dopředu vyšvihnou Radeony. GeForce2 MX 200 dokáže být nejvýkonnějšímu TNT2 sice důstojným soupeřem a většinou ho předstihne, nicméně bych žádnému serióznějšímu hráči nedoporučoval upgradovat tímto směrem – dle mého názoru je původní MX dnes minimem, pod které bych v žádném případě nešel. MX 400 je výkonnostně tam, kde se to dalo očekávat: o něco překonává původní MX, ale nedosahuje na GTS.
Zdroj: X-bit labs
Creative znovu na grafické scéně
Ačkoli firma Creative před časem prohlašovala, že se stahuje z trhu grafických karet, nyní se na něj opět ve velkém vrací a ohlašuje několik zajímavých výrobků. Zdá se však, že její karty budou založeny pouze na čipech od NVIDIE, ačkoli to vypadalo, že se mezi jejími produkty objeví i karta s čipem Kyro II. Bohužel se zdá, že silná ruka NVIDIE zasáhla i na tomto místě a přesvědčila Creative o výhodách výhradní spolupráce.
Jaké nové Blastery tedy můžeme očekávat? Jednak to bude 3D Blaster GeForce2 MX 200 (99 dolarů), karta, která bude dostupná v AGP i PCI verzi. V souladu s tajnými plány NVIDIE se nedočkáme modelu s čipem GeForce2 Ultra – místo něj přijde 3D Blaster GeForce2 PRO (199 dolarů) se 64 MB DDR SDRAM – a pro hráče se širokým rozpočtem bude mít Creative 3D Blaster GeForce3 za 399 dolarů (64 MB DDR SDRAM).
Závěrem poněkud překvapující informace: všechny výše uvedené grafické karty bude fyzicky vyrábět firma MSI, Creative je bude pouze prodávat pod svým obchodním jménem. Slibně expandující MSI se kromě toho chystá od září vyrábět karty s novým čipem Radeon 2.
Zdroj: VR Zone