Cell je GOLD
V úterý se v San Francisku konala konference International Solid State Circuits, na které společenství STI oznámilo konečné specifikace procesoru Cell. Tento procesor bude nejdříve použit v nové generaci konzole PlayStation3. Společenství STI je tvořeno předními elektrotechnickými společnostmi Sony, Toshiba a IBM. Vývoj čipu byl zahájen v roce 2001 ve vývojovém středisku v Austinu, který se nachází v USA, stát Texas. Prototyp byl vyroben v továrně IBM Fishkill, která má sídlo v New Yorku. Masovou výrobu bude ovšem provádět Sony ve svých továrnách Fab1 a Fab2 v japonském městě Nagasaky.
STI samozřejmě své novince udělalo pořádný hype, ovšem podle zveřejněných specifikacích je tento hipe zasloužený. Hlavní síla nového procesoru spočívá v brutálním výkonu ve výpočtech s plovoucí desetinou čárkou. Procesor je tvořen osmi výpočetními buňkami a navíc obsahuje jednu řídící. Každá z těchto osmi buněk je schopná podat výkon 256 miliard operací za vteřinu. Paměťový řadič, který je umístěn přímo v procesoru, podporuje novou generaci pamětí XDR. Tyto paměti dokážou v jednom cyklu přenést 10x více dat než klasické paměti. Paměťový řadič je schopen přenést až 100 gigabytů dat za vteřinu.
Každá výpočetní buňka bude mít k dispozici vlastní cache L1 o velikosti 256 kB, cache L2 má velikost 512 kB. Všechny procesorové buňky jsou RISCové. Jeden celý čip Cell obsahuje 234 milionů tranzistorů, výrobní proces probíhá pomocí 90nm technologie. Prototyp má velikost 221 mm čtverečných. Pracovní frekvence je stanovena na 4 GHz.
STI nezapomnělo zmínit, že Cell je možno propojovat do víceprocesorových sestav a vytvářet tak clustery s obrovským výpočetním výkonem. Hlavní využití nalezne Cell zatím v herní konzoli PlayStation3. Výrobci ovšem neptají, že by tento čip rádi protlačili i do ostatních IT odvětví. Ze začátku by to měly být hlavně servery a pracovní stanice, později by chtěli zaútočit i na klasická PCčka. Uvidíme, zda se tato menší revoluce podaří. Výkonnostní předpoklady k tomu Cell má, záleží jen, jak se udělá marketing a jak se k celé věci postaví zákazníci.
Výroba čipů by nyní měla přejít do fáze velkovýroby. Na celém světě totiž miliony hráčů čekají na PS3. Zatím musí vývojáři aplikací důkladně promyslet, jak budou psát zdrojový kód. Cell se totiž bude programovat jinak než PC nebo PS2. S PS2 měli vývojáři ze začátku problémy, protože neuměli využít všechny funkce, které nenabízí PC.
Intel Dual-core procesory v polovině roku
Největší výrobce procesorů pro desktopy, společnost Intel, oznámila, že její dual-core procesory jsou těsně před dokončením vývoje a nyní se již začíná testovat. Podle vyjádření společnost by se první dvoujaderné procesory Intel Pentium 4 Extreme Edition HT měli na trh dostat do poloviny roku 2005. Nebude to ovšem procesor pro každého. Ze začátku bude procesorů málo a hlavně, za značku Extreme Edition se u Intelu platí. Cena se zřejmě bude pohybovat okolo součtu cen dvou procesorů Intel P4 EE. Za své peníze ovšem dostanete procesor, který je díky technologii HT schopen zpracovat čtyři vlákna programu současně.
Pro mainstreamový trh Intel chystá procesor Pentium 4 800, který bude kombinovat dvě jádra Prescott, přičemž každé jádro bude mít k dispozici 1MB cache L2. Všechny dual-core procesory by navíc měli dostat podporu 64bitových instrukcí. Podpora 32bitů zůstane v procesoru zachována. Procesory budou zasaditelné do socketu LGA775, bude ovšem potřeba nových čipsetů, na kterých již Intel usilovně pracuje. A budou také potřeba nové chladiče. Dvě jádra=2x více tepla.
Longhorn se blíží
Microsoft oznámil, že vývoj nového operačního systému Microsoft Windows Longhorn úspěšně pokračuje a tak se rozhodl vydat oficiální betaverzi. Ponese označení Longhorn Beta 1 a měla by být přístupná na konci června 2005. Určena bude pouze vývojářům, testerům a novinářům. Samozřejmě se pokusíme si tuto betu sehnat a nový operační systém pořádně potrápit. Součástí distribuce by totiž mělo být nové grafické rozhraní Avalon, takže hry by měli jít spustit. Uvidíme, zda se v redakci dočkáme „modré obrazovky smrti“.
Microsoft v nedávném prohlášení oznámil, ovladače nebudou do systému přistupovat přes hlavní jádro. Eliminuje se tak možnost, že by špatně naprogramovaný ovladač shodil celý systém.
Náhrada za vadné GeForce 6800GT
Možná jste zaslechli zprávy, že grafické karty GeForce postavené na čipu nVidia 6800GT nepodávají dostatečný výkon, popřípadě mají odemčeno méně pipelines. Tyto výrobky se objevily u několika společností, nejvíce ovšem u MSI. Ta se nyní rozhodla vadné karty svým zákazníkům vyměnit. Do této akce se zapojilo i české zastoupení, společnost Levi International, která odhaduje, že několik vadných kusů grafik se u nás prodalo. Pokud je to ta vaše, tak ji doneste do obchodu, kde jste ji koupili a zadarmo dostanete novou.
Jednou větou
Zdroje: Tom´s Hardware, X-BitLabs