Patenty versus hry
Amerika je zajímavá země. Poslední dobou překvapuje hlavně svým patentovým systémem. Kdokoliv si může patentovat cokoliv, i když je tento „objev“ již řadu let normálně využíván. Nebo si můžete nechat patentovat rostlinu či zvíře. Důvod je jednoduchý – peníze. Pokud bydlíte v Americe a potřebujete pár milionů, není nic jednoduššího, než si nechat patentovat to, co již velké firmy využívají. Následně je zažalovat a čekat na peníze.
Tyto praktiky se ovšem stále častěji týkají i počítačových her, hardware a konzolí. Posledním obětním beránkem se stalo Sony. To nyní nesmí v USA prodávat konzole Sony PlayStation, PlayStation2, ovladač Dual-Shock a jako bonus musí zaplatit 90,7 milionů USD za porušení patentu. A za vše může uvedený ovladač Dual-Shock.
Dual-Shock má funkci vibrací, které mají hráči více přiblížit herní zážitek z obrazovky. Ovšem Sony jaksi zapomněla, že by si tuto technologii měla patentovat. Toho nyní využila americká firma Immersion, která si technologii Dual-Shock nechala patentovat a poté Sony zažalovala za porušení patentů a neplacení licenčních poplatků za využívání technologie. Soud v Oaklandu se bohužel postavil na stranu Immersionu a zakázal prodej všech produktů od Sony, které tuto technologii podporují.
Immersion ovšem nezůstal jen u Sony a zažaloval i Microsoft za použití této technologie u své herní konzole X-Box. Microsoft ovšem raději ustoupil a dohodl se na mimosoudním vyrovnání. Zkrátka už v podobných žalobách umí chodit.
Tento patentový spor ovšem není jediný, který ohrožuje herní průmysl. Firma Advanced Video Graphic totiž zažalovala přední světové publishery za porušování patentu pro svérické snímaní, který se používá v dnes již v každé vydané hře. Tento patent byl potvrzen v roce 1988. Samozřejmě u žaloby nechybí konkrétní seznam her, ve kterých se tato technologie používá. AVG si ovšem vybralo pouze kvalitní AAA tituly a budgetovými tituly s touto technologií se příliš nezabývá, protože má šanci vysoudit více peněz právě z úspěšných titulů.
Tento spor ovšem může znamenat i konec několika nezávislých vývojářských studií. V publisherské smlouvě, kterou uzavírají s vydavatelem totiž většinou stojí klauzule, podle které se na hru nevztahují žádné cizí patenty. A pokud vydavatelé tento spor prohrají, budou peníze pravděpodobně vymáhat na těchto studiích za nedodržení smlouvy.
Paměťová karta jako USB disk
USB flash disk je velmi povedená věcička. Stačí zasunout do USB portu a díky podpoře technologie Mass Data Storage na nových operačních systémech nepotřebujete ani ovladače. A už můžete kopírovat a kopírovat. Ovšem na flash disk nevejde více než 2GB dat a nosit jich více po kapsách není přece „in“. A pokud doma máte nějaké ty paměťové flash karty, měli byste se zajímat o nový výrobek firmy MediaGear.
Za 15 USD dostanete kouzelnou věcičku miniaturních rozměrů, do které zacvaknete paměťovou kartu a máte USB disk s neomezenou kapacitou. A pokud máte USB port daleko a špatně dostupný, určitě vás potěší i kabel, který ke čtečce dostanete.
Pro nakrmení této mašinky můžete použít média SD, MMC, miniSD, Memory Stick, MicroDrive, SM a xD.
X Cool – chlad bez hluku?
Určitě to znáte. Zvuk linoucí se z počítače často přesahuje únosnou mez a člověku po čase začne pomalu také hučet v hlavě. Zatímco někteří výrobci na hluk, který produkuje jejich komponenta neberou příliš ohled a osazují je směšnými heatsinky s větráčkem připomínajícím cirkulárku, jiní zase sází na pořádný a měděný heatsink osazený pouze nízkootáčkovým větrákem. Právě druhé skupině zřejmě přijde vhod nový materiál X Cool, který vyvinula společnost OKI. Spolu s OKI na X Cool technologii spolupracovala Ceramission Co.
Podle oficiálních vyjádření OKI má tato technologie zredukovat vyzařované teplo až o 40%. S X Cool se pravděpodobně setkáme ve formě hranolu, který je vyroben ze speciálního keramického materiálu nazvaného Cerac, který je natřen speciálním neorganickým nátěrem, který podporuje zvýšené vyzařování tepla do okolí. Chladiče vyrobené z tohoto materiálu by měli mít poloviční hmotnost oproti klasickým a na trh by se měli dostat během tohoto měsíce.
Nová technologie pro harddisky
Na pevném disku je vždy nedostatek místa. Při koupi nového harddisku si říkáte, že těch 200GB nemůžete přece hned zaplnit. Jenže za měsíc už nevíte, kam ty gigabity dat cpát a začnete přemýšlet, co smazat. Právě proto se firma Hitachi začala zabývat technologií pro několikanásobné zvětšení kapacity pevných disků.
Tato nová technologie se nazývá Perpendicular Recording a spočívá ve změně zápisu dat na disk. Už dnes používané technologie zápisu se data na datovou plotnu zaznamenávají horizontálně. Hitachi ovšem změnila zápis na vertikální. Pomocí této technologie chce v desktopových PC do dvou let prosadit minimálně 1 TB harddisky a pro přenosná zařízení nabízet až 20 GB disky MicroDrive.
Uvidíme, jestli se technologie uchytí, osobně doufám že ano. Nedostatkem místa totiž trpím neustále a určitě nejsem sám. O ceně této technologie se nikde nepíše, ovšem prvních disků s velkou kapacitou bychom se měli dočkat již na konci tohoto roku.
Gooole bude archivovat soukromá videa
Minule jsme vás informovali, že Gooole zvětšil kapacitu své e-mail schránky a nabízí již přes 2 BG prostoru. Ovšem ani to zřejmě nestačí na zaplnění jejich serverových harddisků a tak se rozhodli zprovoznit službu, která nemá na internetu obdoby.
Určitě jste již něco zaslechli o blogování. Pomocí této služby píšete na internetu svůj osobní deník, kteří můžou číst ostatní. Nevýhodou je, že můžete použít pouze písmo, maximálně statický obrázek. Google ovšem nyní nabízí službu s názvem Vlog, díky které můžete k blogům přidávat svá amatérská videa. No uvidíme, jestli se nová služba uchytí. K používání to ovšem chce neomezený vysokorychlostní internet, abyste se na video v klidu podívali.
Zdroje: Tom´s Hardware, Digit-Life